پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو شورای عالی حوزه قم: ضرورت و بایستگی تحول در حوزه امری واضح و روشن است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - عضو شورای عالی حوزه قم گفت: این مهم است که بدانیم قلمرو این تحول کجا است و حوزه در چه ابعاد و محورهایی نیاز به تحول و دگرگونی دارد و در چه زمینه‌هایی وضعیت موجود حوزه باید حفظ و حتی تحکیم شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آیت‌الله جواد مروی صبح امروز 17 اسفندماه در دومین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هتل آفتاب ولایت، در خصوص ضرورت تحول، الزامات و بایسته‌های تحول، اظهار کرد: ضرورت و بایستگی تحول در حوزه امری واضح و روشن است که نیاز به استدلال وتوضیح بیشتر ندارد. 
وی افزود:این مهم است که بدانیم قلمرو این تحول کجا است و حوزه در چه ابعاد و محورهایی نیاز به تحول و دگرگونی دارد و در چه زمینه‌هایی وضعیت موجود حوزه باید حفظ و حتی تحکیم شود. اگر قلمرو تحول در یک نظام عظیم و بزرگی چون حوزه‌های علمیه به درستی ارزیابی و محاسبه انجام نشود، محاسبات غلط به اشتباهات فاحشی تبدیل می‌شود که جبران آن غیر ممکن و بسیار سنگین است. راه برای ابداع و ابتکاربسیار باز است. افتخار ما در مسائل فقهی و علمی این است که باب اجتهاد باز است.و مجتهدین می‌توانند آن را ارایه دهند. 
این عضو جامعه مدرسین حوزه قم با بیان اینکه حوزه یک سیستم و نظام خاصی است، عنوان کرد: ره‌آورود حوزه پژوهشی بسیار عمیق از درون در طول تاریخ است که این روش حوزه را بسیار غنی کرده و مزیت‌های مهمی نیز دارد. در مسیر ساختاری نیز می‌توان و باید به سمت کارآمدی و روز‌آمدی پیش رفت. تحول در زمینه علمی و ساختاری باید به دقت و با آسیب‌شناسی دقیق و ظریف انجام شود.
مروی با اشاره به اینکه هر چه محتوای علمی با وضوح بیشتری به دانش‌پژوه ارایه و منتقل شود سرعت فراگیری او را افزایش می دهد، تصریح کرد: ما بیشتر بر محتوا متمرکز می‌شویم. لفظ نباید حجابی برای انتقال مفاهیم باشد. هرچه مفاهیم سریع‌تر منتقل شود به هدف آموزشی نزدیک تر می‌شود. 
وی ادامه داد: لفظ طریقیت دارد نه موضوعیت اما در کنار تغییر الفاظ باید توجه کنیم که مفاهیم بلند علمی عمیق حوزه علمیه و حوزه‌های علمیه در این زمینه دچار اختلال نشود. مبادا با دست زدن به الفاظ از مفاهیم بلند علمی حوزه‌های علمیه شیعه کاسته و به ان‌ها کم اعتنایی شود. محتوای بلند حوزه‌های علمیه شیعه نباید به محاق رود و وظیفه انتقال این محتوای بلند به دیگران است.
این عضو شورای عالی حوزه قم با بیان اینکه سلف صالح ما دقت ویژه، کافی و کارآمدی داشته که حوزه‌های علمیه تربیت محور باشد، عنوان کرد: نظام رها شده که تنها به انتقال مفاهیم آموزشی بپردازد و کار تربیتی، اخلاقی و معنوی مشترکی نداشته باشد، وضعیت حوزه‌های علمیه ما نیست. باید در برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق، روشی اعمال شود که بتوان در این نهاد سازمان‌محور در تمام ابعاد سازمانی روش تربیتی اشراب شود. 
وی افزود: مبادا به سمتی پیش رویم که استاد عنوان کند وظیفه من تدریس مسائل علمی است و معاون تعزیر باید کار خود را انجام دهد و مدیر نیز بگوید من وظیفه تعزیری ندارم و معاون باید این کار را انجام دهد. متاسفانه در حوزه علمیه درس خارجی وجود دارد که دانش پژوه عنوان می‌کند، از ابتدا تا انتهای یک سال نکته اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در آن شنیده نشده است.
مروی ادامه داد: رد این بخش سیاست‌گذاران باید توجه کنند که چگونه نظامی سازمان‌دهی شود که در تمام بخش‌های مدیریتی و نظام اشراب مسائل تربیتی باشد و نیز چگونه بتوان در تمام سازمان حوزه به نحوی پیش رفت که مباحث تربیتی در مباحث مدیریتی، علمی و تدریس اشراب شود و هاله‌ای از تربیت بر تمام مباحث حوزه حاکم باشد.
این عضو جامعه مدرسین حوزه قم در خصوص تخصصی شدن، گفت:این امر مطلوبی است اما باید توجه داشت که اقتضائات فرهنگی و اجتماعی برای یک طلبه جامعیت نسبی را می‌طلبد. باید وضعیتی در سیاستگذاری ترسیم شود. جوامع ما به یک طلبه جامع نیاز دارند. بایداز اندک مناسبتی استفاده شود تا به طلبه این جامعیت را بدهد. سیاست‌گذاران باید در برنامه‌های آموزشی به سمتی پیش روند که رشد استعدادهای هنری را در طلبه‌ها از آغازین دوره طلبگی شکوفا کنند. 
وی افزود: در این جامعه مشتت نیاز فراوانی وجود دارد. باید با زبان هنر بتوان مباحث دینی خود را به جامعه منتقل کرد. باید افرادی .که زبان‌های مطالب دینی را به خوبی آموخته‌اند، با زبان‌های مختلف با جامعه سخن بگویند. سیاست‌گذاری باید به سمتی برود که استعدادهای ذاتی که در نفوس افراد وجود دارد، در نظام سازمان‌مند بالنده شود. سیاست‌گذاری به شکلی باشد که استعدادهای هنری را با حفظ تمام شئون و با ملایی کامل شکوفا کند. بین بزرگان گذشته سلف صالح و طلاب جوان امروز انقطاع ایجاد شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند