عضو شورای عالی حوزه قم: ضرورت و بایستگی تحول در حوزه امری واضح و روشن است
فرهنگي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - عضو شورای عالی حوزه قم گفت: این مهم است که بدانیم قلمرو این تحول کجا است و حوزه در چه ابعاد و محورهایی نیاز به تحول و دگرگونی دارد و در چه زمینههایی وضعیت موجود حوزه باید حفظ و حتی تحکیم شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آیتالله جواد مروی صبح امروز 17 اسفندماه در دومین اجلاسیه کمیسیونهای تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هتل آفتاب ولایت، در خصوص ضرورت تحول، الزامات و بایستههای تحول، اظهار کرد: ضرورت و بایستگی تحول در حوزه امری واضح و روشن است که نیاز به استدلال وتوضیح بیشتر ندارد.
وی افزود:این مهم است که بدانیم قلمرو این تحول کجا است و حوزه در چه ابعاد و محورهایی نیاز به تحول و دگرگونی دارد و در چه زمینههایی وضعیت موجود حوزه باید حفظ و حتی تحکیم شود. اگر قلمرو تحول در یک نظام عظیم و بزرگی چون حوزههای علمیه به درستی ارزیابی و محاسبه انجام نشود، محاسبات غلط به اشتباهات فاحشی تبدیل میشود که جبران آن غیر ممکن و بسیار سنگین است. راه برای ابداع و ابتکاربسیار باز است. افتخار ما در مسائل فقهی و علمی این است که باب اجتهاد باز است.و مجتهدین میتوانند آن را ارایه دهند.
این عضو جامعه مدرسین حوزه قم با بیان اینکه حوزه یک سیستم و نظام خاصی است، عنوان کرد: رهآورود حوزه پژوهشی بسیار عمیق از درون در طول تاریخ است که این روش حوزه را بسیار غنی کرده و مزیتهای مهمی نیز دارد. در مسیر ساختاری نیز میتوان و باید به سمت کارآمدی و روزآمدی پیش رفت. تحول در زمینه علمی و ساختاری باید به دقت و با آسیبشناسی دقیق و ظریف انجام شود.
مروی با اشاره به اینکه هر چه محتوای علمی با وضوح بیشتری به دانشپژوه ارایه و منتقل شود سرعت فراگیری او را افزایش می دهد، تصریح کرد: ما بیشتر بر محتوا متمرکز میشویم. لفظ نباید حجابی برای انتقال مفاهیم باشد. هرچه مفاهیم سریعتر منتقل شود به هدف آموزشی نزدیک تر میشود.
وی ادامه داد: لفظ طریقیت دارد نه موضوعیت اما در کنار تغییر الفاظ باید توجه کنیم که مفاهیم بلند علمی عمیق حوزه علمیه و حوزههای علمیه در این زمینه دچار اختلال نشود. مبادا با دست زدن به الفاظ از مفاهیم بلند علمی حوزههای علمیه شیعه کاسته و به انها کم اعتنایی شود. محتوای بلند حوزههای علمیه شیعه نباید به محاق رود و وظیفه انتقال این محتوای بلند به دیگران است.
این عضو شورای عالی حوزه قم با بیان اینکه سلف صالح ما دقت ویژه، کافی و کارآمدی داشته که حوزههای علمیه تربیت محور باشد، عنوان کرد: نظام رها شده که تنها به انتقال مفاهیم آموزشی بپردازد و کار تربیتی، اخلاقی و معنوی مشترکی نداشته باشد، وضعیت حوزههای علمیه ما نیست. باید در برنامهریزیهای بسیار دقیق، روشی اعمال شود که بتوان در این نهاد سازمانمحور در تمام ابعاد سازمانی روش تربیتی اشراب شود.
وی افزود: مبادا به سمتی پیش رویم که استاد عنوان کند وظیفه من تدریس مسائل علمی است و معاون تعزیر باید کار خود را انجام دهد و مدیر نیز بگوید من وظیفه تعزیری ندارم و معاون باید این کار را انجام دهد. متاسفانه در حوزه علمیه درس خارجی وجود دارد که دانش پژوه عنوان میکند، از ابتدا تا انتهای یک سال نکته اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در آن شنیده نشده است.
مروی ادامه داد: رد این بخش سیاستگذاران باید توجه کنند که چگونه نظامی سازماندهی شود که در تمام بخشهای مدیریتی و نظام اشراب مسائل تربیتی باشد و نیز چگونه بتوان در تمام سازمان حوزه به نحوی پیش رفت که مباحث تربیتی در مباحث مدیریتی، علمی و تدریس اشراب شود و هالهای از تربیت بر تمام مباحث حوزه حاکم باشد.
این عضو جامعه مدرسین حوزه قم در خصوص تخصصی شدن، گفت:این امر مطلوبی است اما باید توجه داشت که اقتضائات فرهنگی و اجتماعی برای یک طلبه جامعیت نسبی را میطلبد. باید وضعیتی در سیاستگذاری ترسیم شود. جوامع ما به یک طلبه جامع نیاز دارند. بایداز اندک مناسبتی استفاده شود تا به طلبه این جامعیت را بدهد. سیاستگذاران باید در برنامههای آموزشی به سمتی پیش روند که رشد استعدادهای هنری را در طلبهها از آغازین دوره طلبگی شکوفا کنند.
وی افزود: در این جامعه مشتت نیاز فراوانی وجود دارد. باید با زبان هنر بتوان مباحث دینی خود را به جامعه منتقل کرد. باید افرادی .که زبانهای مطالب دینی را به خوبی آموختهاند، با زبانهای مختلف با جامعه سخن بگویند. سیاستگذاری باید به سمتی برود که استعدادهای ذاتی که در نفوس افراد وجود دارد، در نظام سازمانمند بالنده شود. سیاستگذاری به شکلی باشد که استعدادهای هنری را با حفظ تمام شئون و با ملایی کامل شکوفا کند. بین بزرگان گذشته سلف صالح و طلاب جوان امروز انقطاع ایجاد شده است.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44549/