پیام خراسان

آخرين مطالب

آیت‌الله رئیسی: اعتکاف می‌تواند جهت نیروسازی و ظرفیت‌سازی برای نظام اثربخش باشد فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: این تمدنی است که می خواهد دین و آموزه های‌ دینی در متن زندگی پیاده کند. زمینه آن در قلب ها و فطرت ها وجود دارد ولی باید تلاش شود برای نظامی که مدعی تمدنی نوین برای بشریت امروز است، در تمام لایه ها ظرفیت سازی شود. اعتکاف می تواند برای این نیروسازی و ظرفیت سازی برای نظام اثربخش باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در اختتامیه پنجمین همایش علمی، ادبی و فرهنگی اعتکاف در تالار قدس آستان قدس رضوی اظهار کرد: شرکت در این نشست باشکوه با موضوع اعتکاف به عنوان گرامیداشت این سنت حسنه توفیقی بزرگ است. نظام جمهوری اسلامی به دنبال احیای سنن اسلامی است که برکات زیادی برای کشور ما به همراه داشته است.
وی ادامه داد: پرداختن به موضوع اعتکاف مساله مهمی است. این سنت مفهوما از لغت به معنای گرایش به چیزی همراه با مراقبت و مواظبت است و اصطلاحا در فقه عمل عبادی مرود تاکیدی است که معتکف با حضور در خانه خدا اعمالی عبادی مانند تولی و تبری و امر به خوبی ها و... را انجام می دهد. معتکف در این سنت می خواهد همه آنچه غیرخداست را پاک کند؛ خودخواهی را به خدامحوری تبدیل کند و این ظرفیتی بس مهم و ضروری برای یک عبد صالح است.
رئیسی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند «بهترین قلوب با ظرفیت ترین قلوب است». چگونه انسان می تواند ظرفیت سازی کند؟ اعتکاف بستر بسیار مهمی در این زمینه است. از آیات و روایات آنچنان که بر می آید نشان می دهد پیش از اسلام نیز اعتکاف در بین انبیا و اولیا یک سنت بوده است. پیامبر خاتم(ص) نیز در غار حرا معتکف بود. این مساله پیشینه روشنی داشته و در حیات نورانی رسول خدا نیز این امر دیده می شود.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مساله اعتکاف با ابعاد ظرفیت ساز و انسان سازی که دارد در بستر زمانی مبارک مانند ماه رمضان بسیار تاثیرگذارتر است.
وی اضافه کرد: امروز نظر خیل عظیمی از جوانان به اعتکاف متوجه است. مساله مهم انجام این سنت حسنه به نحو رجایی که کسی محروم از فیض آن محروم نشود، دنبال می شود؛ درست مانند فیض بزرگ جبهه که این امر در آن دوره دیده شد. این امر چه در دفاع از جبهه های جنگ 8 ساله و چه در دفاع از حرم دیده شد که این نیز جلوه ای از همان امر اعتکاف است.
رئیسی با بیان اینکه این همان اعتکاف میدانی است که در کنار اعتکاف مسجدی قرار دارد، گفت: اجری که این دفاع از کشور و مرز دارد، همان اجر معتکف در مسجد است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: اینجا جهاد با نفس و شیطان درون بوده و آنجا مبارزه با دشمنان دین و دفاع از مرزهای نظام مطرح است. اگر کسی در اعتکاف مسجدی موفق به ظرفیت سازی شد، برای او جنگیدن در مرزها برای دفاع از کشور دشوار نیست. این یک پشتوانه مهم از امنیت ملی و معنویت و انسان سازی در کشور است.
رئیسی بیان کرد: امروز مبانی بحث اعتکاف جمع آوری شده و به خوبی ارائه می شود. این مساله رویش در اعتکاف و پرداختن به این سنت ظرفیت ساز و مجاهد پرور اهمیت زیادی داشته و مزیت ارزشمندی است که در کشور ما بسیار رونق داشته و این رونق در گرو اخلاص جوانان و تشویق بزرگانی چون مقام معظم رهبری است.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: امروز مساله ما محدودیت مکان و امکانات است و الا از طرف جوانان بسیار انگیزه وجود دارد به طوری که فضای مسجد جامع گوهرشاد برای برگزاری این آیین نیازمند قرعه‌کشی است. وقتی نام کسی خارج نمی شود، غصه عالم بر دل آن ها می نشیند.
وی با بیان اینکه نهادسازی که در فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اعتکاف مطرح است، باید به صورت جدی دنبال شود، عنوان کرد: ولی این امر باید به دور از نظامات بروکراسی اداری باشد و باید به صورت مردمی صورت گیرد. این حرکت باید یک حرکت نهادی با روحیه انقلابی باشد و بتواند هم در بعد فرهنگی و هم در بعد فقهی برای آن تلاش بشود.
رئیسی اظهار کرد: در اعتکاف آنچه از مسایل و مشکلات در کشور داریم، بسیاری از این چندگانگی ها با این سنت به دلداگی و اخوت و برادری تبدیل می شود. این جلوه ای است که در آن زدودن رسوب ها از دل و ناملایمات اجتماعی در آن وجود دارد و جلوه حق طلبی و خداخواهی است.
وی تصریح کرد: باید روی ابعاد مختلف اعتکاف کار کرد. البته نباید خلوت یک عبد را بر هم زد ولی باید این حصار موجود منجر به آزادی و آزادگی او منجر شود. عبد با مبارزه با نفس خود، خود را آزاد می کند و در انگیزه و رفتار خود بازنگری می کند و تصمیم برای آینده ای روشن می گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در مورد معتکف گفته می شود که باید بتواند خود را عبدی صالح و برخوردار از تقوی الهی بسازد که در آسیب های اجتماعی و جنگ نرم موفق شده و دست دیگران را هم بگیرد. امروز در پرتو کوثر وجود حضرت زهرا(س) نظامی داریم که باید در سایه آن خوبی ها در آن جاری شود و بقا داشته باشد و ظرفیت سازی کند. اعتکاف می تواند این ظرفیت سازی را برای کشور ما به ارمغان آورد.
رئیسی گفت: در کشور ما دشمنی های زیادی از ناحیه دشمنان وجود دارد و اساس دشمنی هم با این پرچم است. این پرچم می خواهد نظام را با غایات و مقاصد شریعت نزدیک کند. مقصد شریعت نیز ایجاد جامعه ای عاری از فساد، تبعیض و فقر بوده و نیز جامعه ای مبتنی بر اخلاق و عقلانیت است.
وی اضافه کرد: شکل دادن این جامعه نیازمند سرمایه ای جدی است که مهم ترین آن سرمایه انسانی است که در پرتو خدا شکل می گیرد. این جامعه شکل نمی گیرد جز با پرتو ارتباط با خدا و وحی و جامعه ای که در آن اخلاق و معنویت موج بزند. مشهد پایتخت معنوی است. این معنویت توام با سیاست، اقتصاد، علم و سبک زندگی است. امروز ما بیش از هر زمانی نیازمند به آموخته های فاطمه زهرا(س) هستیم. این جامعه ای است که می خواهد تمدن نوینی را ارایه دهد و برای آن هم دعوت داریم و هم دعوا داریم. 
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: این تمدنی است که می خواهد دین و آموزه های‌ دینی در متن زندگی پیاده کند. زمینه آن در قلب ها و فطرت ها وجود دارد ولی باید تلاش شود برای نظامی که مدعی تمدنی نوین برای بشریت امروز است، در تمام لایه ها ظرفیت سازی شود. اعتکاف می تواند برای این نیروسازی و ظرفیت سازی برای نظام اثربخش باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی