پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست:

تبدیل منابع ملی به اراضی کشاورزی، جنایتی علیه کشور/ وزارت منابع طبیعی و محیط زیست باید تشکیل شود علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران گفت: در برنامه ششم، 500 هزار هکتار از منابع ملی بایستی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد که در این طرح به تنوع زیستی کشورهیچ توجهی نشد که این اقدام جنایتی علیه کشور است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی سلاجقه در نشستی با عنوان «تشکیل وزارتخانه منابع طبیعی و محیط زیست؛ آری یا خیر» که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال گذشته طرح خروج دام از جنگل مطرح و اعتبارات بسیاری برای این طرح در نظر گرفته شد، اما مگر می‌شد حق حیات را از انسان‌ها گرفت؟ درواقع این طرح، مردم را از اکوسیستم جنگل محروم می‌کرد. 
وی افزود: باید توجه داشت که حیات طبیعت به همگان تعلق دارد. متأسفانه این طرح اثرات بسیار منفی برای جنگل داشت. از سوی دیگر در حوزه آب، زمانی آب کشور دچار مشکل شد که نام صنعت آب را بر آن نهادند. امروز بسیاری از سیلاب‌های کشور در حال از بین رفتن هستد و این یکی از بخش‌هایی است که آب با کیفیت بدون توجه برای حفظ و نگهداری از دست می‌رود.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران اضافه کرد: پس از سیلاب سد دز، ورودی سد 9 هزار متر مکعب آب را در هر ثانیه وارد سد می‌کرد. محاسبه کردیم که در زمان بارندگی مداوم 5 روزه حدود 5 میلیارد متر مکعب آب وارد حوزه آبخیز سد دز شد، اما متأسفانه به دلیل سوء مدیریت برای جلوگیری از سرریز شدن آب سد، این آب با کیفیت را به داخل خلیج فارس هدایت کردند. حال آنکه می‌توانست اندازه 20 سد امیرکبیر آب در اختیار کشور قرار بگیرد.
سلاجقه با بیان اینکه «باید منابع آب خود را بشناسیم و ظرفیت‌ها و کمبودهایش را شناسایی کنیم»، ادامه داد: گفتنی است که زمین‌های کشور به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی دچار نشست شده است و اگر این بهره‌برداری بی‌رویه ادامه یابد حتمی است که شهرها در گسل‌ها فروروند. یکی از مشکلات در حوزه آب، عدم توجه به آبخیزداری کشور است که به دلیل ضعف در مدیریت صورت می‌گیرد. 
از بین رفتن 18 میلیون هکتار از منابع ملی توسط وزارت کشاورزی
وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته، وزارت کشاورزی اعلام کرده است که 18 میلیون هکتار از منابع ملی را زیر کشت برده‌است. درواقع 18 میلیون هکتار از زمین‌های باکیفیت کشور که دارای آب و خاک باکیفیت بود را از دست دادیم. درواقع اگر ما این میزان زمین زیر کشت داشته باشیم پس بایستی جمعیت چند برابری کشور را تأمین کند. 
120 میلیون هکتار زمین، نیاز غذایی کشور
رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران ادامه داد: 120 میلیون هکتار نیاز مواد غذایی کشور ماست، اما متأسفانه از میان 18 میلیون هکتار که زیر کشت رفته است، این زمین‌ها یا تغییر کاربری داشتند، یا وارد مسائل توسعه‌ای چون ایجاد کارخانه شدند. متأسفانه به دلیل اینکه مسئولان این حوزه، متخصص منابع طبیعی و محیط زیست نیستند، یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کند.
سلاجقه اضافه کرد: کشور هلند هم اکنون مواد غذایی تمام اروپا را تأمین می‌کند درحالی که مساحت اندکی دارد. برای این کار از کشاورزی ارتفاعی استفاده کرده است. ما 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم و به دلیل اینکه تخصصی وجود ندارد، طرح‌هایی چون کوبا را اجرا می‌کنند و بخشی از اراضی ملی را به دست افرادی می‌دهند که فرصت طلبند و به نام طرح کوبا زمین‌ها را دریافت می‌کنند و با گرفتن وام زمین را رها می‌کنند. 
وی با بیان اینکه «طرح 500 هزار هکتاری از جمله طرح‌های اشتباه دیگری است که در برنامه ششم مطرح شد»، اظهار کرد: براساس این طرح 500 هزار هکتار از منابع ملی بایستی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد و این طرح نادرست تنها به دلیل عدم تخصص وزیر کشاورزی است. درواقع این گونه طرح‌ها به دلیل ضعف وزیر و عدم توانایی در تولید و افزایش تولید است. درواقع نمی‌تواند اشتغال‌زایی کند، چون ظرفیتی در بخش کشاورزی برای اشتغال‌زایی نمی‌بیند، بنابراین موضوع تبدیل منابع ملی را طرح می‌کند که جنایتی است علیه کشور.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران ادامه داد: در برنامه پنج ساله ششم، 500 هزار هکتار از منابع ملی باید به باغ تبدیل می‌شد. گفتنی است که با ارائه این طرح به تنوع زیستی کشور هیچ توجهی نشد. درواقع باید مراتع را از چرای دام نجات داد. شایان ذکر است که مراتع به صرف چرای دام نیست. مراتع زیست بومی با توانمندی‌های بسیار بالا است. 7 درصد از منابع طبیعی در اختیار بخش سازمان محیط زیست به عنوان مستأجر است. درواقع مالکیت از آن سازمان منابع طبیعی است. متأسفانه بحث ارزیابی زیست محیطی در کشور ما فانتزی شده است. حال آنکه در جهان امروز کشوری توسعه یافته است که منابع محیطی غنی داشته باشد.
وی در مورد شرایط کشورهای توسعه یافته خاطرنشان کرد: کشوری توسعه یافته است که محیط زیست زیبایی داشته باشد. آمریکا صنایع خود را منتقل به کشورهای جهان سوم مانند چین کرده است و خود به حفظ مدیریت محیط زیست می‌پردازند. ما در ایران به دنبال توسعه‌ای هستیم که توسعه درخور و شایسته‌ای نیست و همواره ادعا می‌کنند که محیط زیست مانع از پیشرفت توسعه کشور می‌شود. حال آنکه توسعه در حفظ منابع محیط زیست است.
تنها 250 میلیارد تومان اعتبار بخش محیط زیست و منابع طبیعی است
سلاجقه بیان کرد: متأسفانه تشکیلات اجرایی ما توجهی به شرایط کشور ندارند. کل اعتبارات منابع طبیعی و محیط زیستی کشور 250 میلیارد تومان بوده است. منابع طبیعی 4 رکن اساسی دارد پوشش گیاهی، خاک، آب و هوا و ... باید این چهار رکن را با هم در نظر گرفت. 
وی تاکید کرد: تفکر مدیریتی مبتنی بر این است که نباید مردم را از طبیعت محروم کرد و متأسفانه اصلا کسی به منابع طبیعی، هدر رفت آب، آتش سوزی جنگل‌ها و ... توجه نمی‌کند. بنابراین نیاز است که ساختارها تغییر پیدا کند و منابع طبیعی از زیرمجموعه بخشی مصرفی و تولیدی خارج شود. 
وزارت منابع طبیعی و محیط زیست باید تشکیل شود
رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ادامه داد: در این راستا چند موضوع در سازمان مدیریت مطرح شد؛ اول آنکه وزارت منابع طبیعی و محیط زیست باید تشکیل شود و این دو مجموعه یکی هستند. اولین گام منابع طبیعی کشور برای پیشرفت جدا شدن از بخش کشاورزی است.
سلاجقه با بیان اینکه «ضعیفترین تشکیلات کشور، سازمان معاونت محیط زیست است»، افزود: اگر سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست را به زیر مجموعه معاونت رئیس جمهور منتقل کنیم قدرت لازم را به دست می‌آورند. محیط زیست و منابع طبیعی به هیچ عنوان از هم جدا نیستند. باید توجه داشت که ظرفیت اشتغال در زمینه محیط زیست بسیار بالاست. اکنون جایگاه سازمان محیط زیست اصلا مناسب نیست، در حال حاضر چندین مجوز توسعه امضاء شده است و هیچ گزارش ارزیابی زیست محیطی برای آن‌ها انجام نشده است، از جمله کسانی که با تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست مخالف می‌کنند کسانی هستند که در بخش جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند. درواقع آن‌ها یک بانک در اختیار دارند بنابراین تلاش دارند که این شریط را از دست ندهند. پول زیادی را دریافت می‌کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد