پیام خراسان

آخرين مطالب

نحوه تنظیم بازار شب عید خراسان رضوی در میزگرد ایرنا تشریح و بررسی شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- کلانشهر مشهد علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، در ایام نوروز پذیرای چندین میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است که نیاز آنان به کالاهای متنوع به ویژه سوغات ضرورت اقدامات کنترلی، نظارتی و ارائه کالا را با کیفیت مناسب دوچندان می کند.
165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی خراسان رضوی فعالیت می کنند. بر این اساس به ازای هر 29 مصرف کننده در استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی یک واحد صنفی وجود دارد. در این میان
107 اتحادیه و حدود 120 هزار واحد صنفی فقط در سطح کلانشهر مشهد وجود دارند.
با توجه به اهمیت این موضوع، نحوه تنظیم بازار شب عید در خراسان رضوی با حضور تعدادی از دست اندرکاران کارگروه کمیسیون تنظیم بازار این استان  بررسی شد.
در این میزگرد مدیر کل تعزیرات حکومتی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و نایب رئیس اتاق اصناف این استان حضور یافتند.
* نبود نگرانی در مورد تامین کالاهای اساسی شب عید
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حوزه تنظیم بازار به استناد قانون، بخش بازرگانی محصولات کشاورزی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.
سید حمیدرضا جوادی افزود: دبیری کمیسیون تنظیم بازار استانها به معاونت اقتصادی استانداری واگذار شده تا این مسئولیت را به سازمان صنعت و معدن یا سازمان جهاد کشاورزی تفویض کنند. بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی این مسئولیت تا اطلاع ثانوی از سوی استانداری به سازمان جهاد کشاورزی استان تفویض شده است.
وی ادامه داد: قیمت کالایی را که در قالب طرح تنظیم بازار به استانها ابلاغ و سهمیه آن مشخص می شود، کارگروه ستاد کشوری تنظیم بازار کشور مصوب می کند اما تعریف شبکه توزیع این کالا توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می شود.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کالاهای اساسی برای شب عید به اندازه کافی در کل کشور ذخیره سازی شده اند. این اقلام شامل برنج، گوشت منجمد و میوه هستند و هیچ نگرانی برای تامین آنها در سطح بازار وجود ندارد.
وی افزود: نمی توان میزان ذخیره سازی کالاهای اساسی را برای شب عید در استان اعلام کرد. اگر کمبود یا نیاز مجددی به این کالاها باشد دوباره برای استان تامین خواهد شد.
جوادی ادامه داد: دو قلم میوه پرمصرف شامل سیب و پرتقال که مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کالاهای اساسی تنظیم بازار هستند به میزان کافی برای شب عید تامین و ذخیره سازی شده است. سیب از استان آذربایجان غربی و پرتقال از استان مازندران تامین و در سردخانه های خراسان رضوی ذخیره سازی شده تا به موقع در بازار با قیمت مناسب و کیفیت عالی توزیع شود.
* لزوم تنظیم بازار شب عید و برنامه های نوروزی
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز  گفت: همه ساله در ماههای اسفند و فرودین به دو دلیل با افزایش تقاضا در حوزه کالا و خدمات در سطح استان به ویژه در مشهد مواجه می شویم.
علی غفوری مقدم افزود: تقاضا طی اسفند ماه به جهت نزدیکی ایام عید نوروز افزایش می یابد و در فروردین به دلیل حضور چند میلیونی زائران و مسافران مشهد مقدس و دیگر نقاط استان حجم خرید و تقاضای مردم برای کالاهای اساسی بالا می رود.
وی ادامه داد: کمیسیون تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر خراسان رضوی که دو حوزه تصمیم گیر و برنامه ریز برای بازار هستند از 2 ماه پیش برنامه های مختلفی را تدوین کردند تا اقدامات لازم در حوزه تامین و توزیع کالا و نظارت بر قیمت کالاهای اساسی انجام شود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تمام تصمیمات کمیسیون استانی تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر متاثر از مصوباتی است که توسط ستاد کشوری تنظیم بازار به استانداران به عنوان روسای کمیسیون تنظیم بازار و ستاد خدمات سفر ابلاغ شده اند.
وی افزود: ستاد کشوری تنظیم بازار مصوبات خود را در چند محور ابلاغ کرده است. محور نخست برنامه ریزی برای تامین کالاهای اساسی می باشد. در این چارچوب کالاهای اساسی مشمول طرح تنظیم بازار شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز و میوه از طریق کمیسیون تنظیم بازار استان تامین می شوند.
غفوری مقدم ادامه داد: بطور طبیعی کمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی در مورد تامین کالاهای دیگر هم تدابیری اتخاذ کرده تا کمبودی در سایر مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز شب عید احساس نشود.
وی گفت: محور دوم مصوبات ابلاغی ستاد کشوری تنظیم بازار به استانداران شامل اقدامات کنترلی و نظارتی بر بازار است که در قالب طرحهای نظارتی توسط سازمان صنعت، اتاق اصناف و اداره کل تعزیرات حکومتی اجرا می شوند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: اقدامات کمیسیون استانی تنظیم بازار در دو بازه زمانی و در دو محور "تامین و توزیع کالاهای اساسی" و "اقدامات کنترلی و نظارتی" برنامه ریزی شده اند. بازه نخست از یکم تا پانزدهم اسفند و بازه دوم از اواخر اسفند تا 15 فروردین ماه است.
وی ادامه داد: بازه زمانی نخست شامل اقدامات به منظور کمک به تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مردم استان و نظارت بر کالاها و خدماتی است که مورد تقاضای مردم برای تامین نیازهای خانوار در شب عید می باشد. اقدامات در بازه زمانی دوم از اواخر اسفند تا 15 فروردین مربوط به خدمات رسانی به زائران و مسافران است.
او گفت: سازمانهای جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف، سازمان تعاون روستایی، اداره کل تعزیرات حکومتی و نیز شرکت غله و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاههای اصلی و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی به عنوان اعضای کمکی در تنظیم بازار استان نقش ایفا می کنند.
غفوری مقدم افزود: همه اقدامات برای تنظیم بازار استان با مدیریت کلان استانداری برنامه ریزی و توسط اعضای کمیسیون اجرا می شوند. اخیرا مراجع قضایی نیز در این فرآیندها وارد شده اند و به تنظیم بازار کمک می کنند.
* تنظیم بازار زیانی به کشاورزان و تولیدکنندگان نمی رساند
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: عمده محصول سیب و پرتقال هم اینک دیگر دست باغدار نیست بلکه یا در اختیار واحدهای بسته بندی قرار گرفته و و یا در اختیار واسطه ها است. در این موقع سال باغدار به دلیل نداشتن امکانات لازم نمی تواند همه میوه را ذخیره کند لذا عمده تولیدات سیب و پرتقال در کشور از دست باغداران خارج شده و در سردخانه ها ذخیره سازی گردیده است.
جوادی افزود: دولت برای کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار مانند پرتقال و سیب یارانه می دهد لذا این اقدام به هیچوجه به ضرر کشاورز نیست. سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی مکلف هستند کالاهای اساسی تنظیم بازار را از تولیدکننده خریداری کنند و بر اساس قیمتی که ستاد کشوری نظیم بازار کشور مصوب می کند و کمتر از قیمت خریداری شده از تولیدکننده است، در بازار توزیع نمایند.
وی ادامه داد: کسانی که از بحث ورود دولت به تنظیم بازار ناراضی هستند بیشتر دلالان و واسطه ها می باشند زیرا ورود دولت به بازار باعث شکسته شدن قیمتها می شود و کسانی که می خواهند از این فرصت سوء استفاده کنند همیشه نگران ورود دولت هستند.
* نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه میزگزد ایرنا در مشهد گفت: بخشی از اقدامات مربوط به برنامه های کمیسیون تنظیم بازار استان از جمله تامین کالاهای اساسی و برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغاز شده است.
غفوری مقدم افزود: ابزارهای کنترل قیمت در بازار شب عید شامل دو بخش می شود. بخش نخست استفاده از ابزارهایی است که در حوزه تامین و توزیع کالا وجود دارد و ابزار دوم اقدامات کنترلی و نظارتی است که به جلوگیری از افزایش غیرواقعی قیمتها کمک می کند.
وی ادامه داد: ابزاری که این سازمان برای کنترل قیمتها و جلوگیری از افزایش غیرواقعی آنها در اختیار دارد برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا است. کمیته نمایشگاهی مرکب از نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط با حوزه اقتصادی، اجتماعی و بازار خراسان رضوی برگزاری نمایشگاه بهاره را در اسفند ماه با محوریت اتاق اصناف مشهد مصوب کرد. بر این اساس نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره در مشهد از 11 تا 18 اسفند جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی این شهر برپا شد.
او گفت: در چارچوب این نمایشگاه کالاهای متناسب با نیاز مردم در عید نوروز از جمله پوشاک، کیف و کفش، انواع شیرینی، آجیل و خشکبار و سایر مواد غذایی عرضه شد. برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالای بهاره در سایر شهرستانهای خراسان رضوی هم به کمیته نمایشگاهی همان شهرستانها واگذار شده و می توانند در طول اسفند یک نمایشگاه را برگزار کنند.
* دو کارکرد نمایشگاه بهاره برای تنظیم بازار
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا حداقل دو کاربرد اثبات شده دارد. کاربرد نخست این است که برپایی نمایشگاهها مشوقی برای ایجاد نشاط در بازار هستند.
وی افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه کالا شور و نشاطی در بازار به ویژه در میان اتحادیه ها و اصنافی که با ما همراهی می کنند بوجود می آید. همچنین در سطح بازار شاهد حراج، فروش فوق العاده و تخفیفهای مناسب از سوی صنفهای مشابه صنوفی که در نمایشگاه شرکت می کنند هستیم.
غفوری مقدم ادامه داد: جمعیتی که در مجتمعهای تجاری پوشاک در این ایام حضور می یابند به اندازه جمعیتی است که در نمایشگاه کالا حضور پیدا می کنند و در واقع نشاط در بین مردم و اصناف بوجود می آید.
وی گفت: کارکرد دوم نمایشگاه، تامین بخشی از نیاز مردم به کالاهای اساسی است بطوری که این قشر به نمایشگاهها مراجعه می کنند و کالاهای مورد نیاز خود را شامل کالاهای طرح تنظیم بازار و کالاهای غیرطرح را با قیمت مناسب خریداری می کنند.
او افزود: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره از یک سری هیجانات و شوکهای قیمتی در بازار جلوگیری می کند.
* حمایت وزارت جهاد کشاورزی از جشنواره فروش کالای بهاره
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز  گفت: عنوان نمایشگاه برای ارائه کالاهایی است که فقط جنبه نمایش دارند لذا بکار بردن عنوان نمایشگاه برای عرضه مستقیم کالا اشتباه است و باید آن را جشنواره فروش کالای بهاره نامید.
جوادی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از جشنواره فروش کالای بهاره حمایت می کند زیرا جوابگوی افزایش تقاضای مردم به کالا با قیمت مناسب بوده و یک عامل تعادل بخش بازار در ایام اوج مصرف به شمار می رود و مانع سوء استفاده می شود.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی در جشنواره فروش کالای بهاره سه یا چهار غرفه دارد که به توزیع اقلام اساسی شبکه تنظیم بازار مانند برنج، تخم مرغ، گوشت منجمد پرداخته است که با کیفیت و قیمت مناسبی مانند تخم مرغ به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار و 800 تومان و گوشت منجمد گوساله به قیمت هر کیلوگرم 23 هزار و 500 تومان عرضه می شود.
* نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مانعی در برابر اصناف نیست
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: امسال با همفکری اتاق اصناف و سهولت در کار واحدهای صنفی زمان برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا دهه دوم اسفند تعیین شد تا دهه سوم این ماه که اوج خرید مردم است به بازار مراجعه کنند.
وی ادامه داد: در مورد واحدهای عرضه کننده پوشاک تنها 2 درصدشان در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا شرکت می کنند و این میزان نمی تواند سهم واحدهای صنفی پوشاک را از بازار آخر سال اشغال کند. صنوف تولیدی و توزیعی که به نمایشگاه می آیند از بدنه خود اصناف هستند به جز تعداد محدودی که واحد صنعتی می باشند.
غفوری مقدم گفت: در نمایشگاه کالای بهاره امسال مشهد سهم واحدهای تولیدی به واحدهای توزیعی 60 به 40 بود که نقطه قوت نمایشگاه به شمار می رفت اما عمده تولیدکنندگان و توزیع کنندگان از بدنه خود اصناف هستند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت: خیلی از واحدهای صنفی به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به عنوان یک تهدید نگاه می کردند اما اتاق اصناف با اقدامات کنترلی و نظارتی خود در حوزه قیمتگذاری و بازرسی آن را تبدیل به یک فرصت برای صنوف کرد.
سیدمحسن خاوری هاشمی افزود: عرضه کالای ایرانی به جز در مواردی که مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد یکی از اقدامات اتاق اصناف در بحث برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره بود. روسای بیشتر اتحادیه ها از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا حمایت کردند تا جریان اقتصادی را در واحدهای صنفی راه بیافتد ضمن اینکه با کمک آنها به موفقیتهای بیشتری در نمایشگاه کالای بهاره امسال دست یافتیم.
وی ادامه داد: امسال اتحادیه های زیادی نسبت به حضور در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای مشهد اعلام آمادگی کردند و این مهم نشاندهنده رضایت آنها از این رخداد اقتصادی است. تا چند سال پیش زمانی که صحبت از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا می شد خیلی از اتحادیه ها مخالفت می کردند و برگزاری آن را به ضرر خود می دانستند چون تصور می کردند همه مردم کالاهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه می کنند و دیگر به بازار مراجعه نخواهند کرد.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتحادیه های صنفی امروز به این نتیجه رسیدند که اگر واحدهای صنفی در نمایشگاه حضور پیدا کنند علاوه بر اینکه فروش آنها را کاهش نمی دهد بلکه باعث می شود گردش ریالی در بازار افزایش یابد.
وی افزود: از سوی دیگر پیش از این خیلی از اصناف برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را تهدیدی برای خود به شمار نمی آوردند و با فراغ بال کالای خود را به خریدار می فروختند اما اکنون صاحبان صنوف نمایشگاه را رقیب خود می دانند و سعی می کنند قیمتها را پایین آورند.
خاوری هاشمی ادامه داد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا سهم زیادی از بازار را در اختیار ندارد. از 784 غرفه نمایشگاه کالای بهاره مشهد 163 غرفه به پوشاک اختصاص دارند و این تعداد غرفه متعلق به صنوف رقم بالایی در برابر بیش از 6 هزار واحد صنفی پوشاک در شهر مشهد نیست.
* نمایشگاه کالای بهاره ویژه متقاضیان کالای نمایشگاهی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا یک استاندارد تعریف شده دارد و قرار نیست در اینگونه نمایشگاه کالای لوکس عرضه شود. مخاطبان نمایشگاه کسانی هستند که در یک رده قیمتی خاص کالای خود را خریداری می کنند.
غفوری مقدم افزود: البته به این معنا نیست که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا محل عرضه کالاهای ضعیف و کم کیفیت است زیرا در بخش مواد غذایی بهترین مواد با استانداردهای بالا عرضه می شود و مواد غذایی کم کیفیت اجازه عرضه در نمایشگاه را ندارند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه فقط دو گروه کیف و کفش و پوشاک کالاهایی با کیفیت متوسط عرضه می کنند و بطور طبیعی نه صنفی که پوشاک برند(نشاندار) را عرضه می کند در نمایشگاه حضور می یابد و نه فردی که به دنبال کالای برند است به نمایشگاه می آید.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیشترین تعداد مجوزی که در ایام پایانی امسال برای درخواست حراج و فروش فوق العاده کالاهای صنفی صادر شده مربوط به رسته پوشاک بوده است لذا برگزاری نمایشگاه نمی تواند مانعی برای واحدهای عرضه کننده پوشاک در سطح شهر باشد.
در ادامه، نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت: در نمایشگاه کالای بهاره امسال چند نفر از بازرسان از روسای اتحادیه ها انتخاب شدند و کالاها را ارزیابی و قیمت لازم را برای آنها تعیین کردند و در واقع هر کالایی نسبت به کیفیت خودش قیمتگذاری شد و هیچ صاحب صنفی مجاز نیست که بالاتر یا پایین تر از قیمت تعیین شده را بفروشد.
خاوری هاشمی افزود: پنج رده مشتری وجود دارد که شامل طبقه بالا، طبقه متوسط، طبقه متوسط رو به بالا، طبقه متوسط رو به پایین و طبقه پایین است و کالای مورد نظر همه مشتریان این طبقات در نمایشگاه به فروش نمی رسد.
* دلیل تغییر قیمت برخی کالاهای اساسی در ایام پایانی سال
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تنظیم قیمت حوزه محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقدامات کنترلی و نظارتی ورود پیدا می کند.
غفوری مقدم افزود: افزایش قیمت برنج وارداتی در روزهای پایانی سال متاثر از افزایش نرخ ارز و دلار است. اگر قیمت ارز افزایش یابد قیمت کالای وارداتی نیز بالا می رود. سیاستی که معمولا در اینگونه موارد از سوی دولت اتخاذ می شود این است که برای تنظیم بازار بخشی از این کالا را وارد کشور کرده و در بازار عرضه می کند.
وی ادامه داد: سیاست دولت حمایت از تولید داخلی در همه بخشها از جمله تولید صنعتی، تولید کشاورزی و محصولات باغی و زراعی است و هر اقدام دولت برای تنظیم قیمت برخی کالاهای اساسی مانند برنج، مرکبات، گندم و چای و تمام سیاستهای تعرفه ای و موانع غیرتعرفه ای با هدف حمایت از بخشهای تولید و مصرف بوده است.
او گفت: اگر میانگین قیمت محصولات باغی، زراعی و تولیدات صنعتی در شرایط کنونی محاسبه و با بازه زمانی قبل از دولت تدبیر و امید مقایسه شود متوجه می شویم که دولت همزمان دو اتفاق را شامل حمایت از تولید و حمایت از مصرف کننده پیگیری کرده که این حمایت در قالب عرضه کالاهای تنظیم بازار و اقدامات نظارتی بوده است.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز گفت: افزایش قیمت ارز تهدید نیست و تولیدکنندگان باید از این موقعیت برای سود بیشتر خود بهره گیرند. اجرت کارگر در کشور ما به ریال اما در کشورهای دیگر به دلار پرداخت می شود لذا قیمت تمام شده کالای داخلی ارزانتر از کالای خارجی است که وارد می شوند.
وی افزود: صاحبان صنوف می توانند کالای خود را که قیمت ارزانتری دارند صادر کنند و در این بخش صادرات کالاهای مربوط به صنوف تقویت می شود. رویکرد جدید اتاق اصناف مشهد کوتاه کردن چرخه اقتصادی از تولید به مصرف و توسعه صادرات است. اگر تولیدکنندگان بخش مصرف را در نظر بگیرند می توانند با برنامه ریزی صحیح سود بیشتری بدست آورند.
* افزایش قیمت تخم مرغ ارتباطی به بالارفتن قیمت ارز ندارد
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم  گفت: تاثیر نوسان قیمت ارز بر روی واردات نهاده های دامی است که در نهایت بر روی قیمت تمام شده تولید اثر می گذارد. وزارت جهاد کشاورزی برای واردات نهاده های دام مثل ذرت و سویا ارز دولتی اختصاص داده که قاعدتا ثابت است و تاثیری در فرآیند تغییرات قیمتی ارز آزاد در بازار ندارد لذا نمی تواند در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی اثرگذار باشد.
جوادی افزود: دلیل افزایش قیمت تخم مرغ به سبب شیوع انفلوآنزای فوق حاد پرندگان و معدوم شدن بخشی از مرغهای تخمگذار بود که باعث شده عرضه تخم مرغ کمتر از تقاضا صورت گیرد. بخشی از تامین تقاضا از طریق واردات تخم مرغ در حال انجام است. از آنجا که کشورهای دیگر نیز گرفتار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده اند تلاش کرده ایم واحدهای صنعتی که مصرف کننده تخم مرغ هستند کار واردات تخم مرغ را انجام دهند و آن را با قیمت پایین تری وارد شبکه تولید کنند تا هزینه تولیدشان کمتر شود.
* بخش نظارتی طرح تنظیم بازار در خراسان رضوی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حوزه بازرسی و نظارت در طرح تنظیم بازار یک کار مشترک بین دستگاهی شامل سازمان صنعت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و در کنار آن دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت و دامپزشکی انجام می شود که بخشی از این کار تخصصی و بخشی دیگر مشترک است.
غفوری مقدم افزود: براساس تفکیک و تقسیم کارهای نظارتی و بازرسی عمده نظارتهایی که در سطح شبکه و بازار انجام می گیرد بر عهده مدیریت بازرسی و نظارت اتاق اصناف است. حضور بازرسان سازمان صنعت در حوزه خدمات دولتی، حمل و نقل، مراکز اقامتی، فرودگاه، پایانه های مسافری و راه آهن بیشتر از بازرسان اتاق اصناف است.
وی ادامه داد: طرح ویژه نظارتی در خراسان رضوی از 15 اسفند تا پایان همین ماه مربوط به بازار شب عید و مرحله دوم از پایان اسفند تا 15 فروردین در حوزه خدمات رسانی به زائران است. در کنار ستاد خبری رسیدگی به شکایات، سازمان صنعت نیز پاسخگوی مردم می باشد.
* افزایش ساعت کار نانواییها
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: کارگروه استانی نظارتی گندم، آرد و نان در خصوص تنظیم بازار شب عید به ویژه در مشهد برای این نوع ماده غذایی تصمیماتی اتخاذ کرده و مشکلی در تامین آرد و عرضه نان بوجود نمی آید.
غفوری مقدم افزود: بر این اساس علاوه بر اینکه تمام نانواییهای اطراف حرم مطهر رضوی، نانواییهای مستقر در خیابانهای اصلی شهر، ورودی اصلی به شهر و شهرستانهایی که در مسیر مشهد هستن، از چند روز مانده به نوروز تا پایان تعطیلات به صورت فوق العاده و در نوبت کاری اضافه فعال خواهند بود.
وی ادامه داد: 400 تن سهمیه فوق العاده آرد برای ایام نوروز 97 در نظر گرفته شده است که در اختیار نانواییهایی که به صورت فوق العاده کار می کنند قرار می گیرد تا مشکلی برای تامین نان زائران در مشهد بوجود نیاید. به کارخانجات آرد خراسان رضوی نیز ابلاغ شده حتی در ایام تعطیل آرد لازم را در اختیار نانواییها قرار دهند و این امکان نیز فراهم شده که نانواییها سهمیه آرد نوروزشان را پیش خرید کنند.
* طرحهای نظارتی اتاق اصناف مشهد
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد هم گفت: در حوزه نظارت و بازرسی ایام پایانی سال و عید نوروز 97 اتاق اصناف مشهد پنج طرح یا اقدام را برنامه ریزی کرده است.
خاوری هاشمی افزود: طرح نخست "طرح نظارتی ثامن" است که برای نخستین بار ویژه زائران مشهدالرضا طراحی شده و توسط اداره بازرسی اصناف مشهد اجرا می شود. طرح نظارتی ثامن جنبه ارشادی دارد و بازرسان اتاق اصناف به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر اقتصادی عمل می کنند. به این نحو که فرمهایی تهیه شده تا از تاریخ 10 تا 15 اسفند در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی بین کسبه توزیع شود تا در مورد تخلفاتی که نباید مرتکب آن شوند آگاهی یابند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در این طرح چهار گروه بازرسی با مشارکت کمیسیون فرهنگی اتاق اصناف حضور یافتند و اقدامات پیشگیرانه از تخلف را با توزیع فرم در بین اصناف انجام دادند. در طرح نظارتی ثامن هیچیک از صنوف جریمه نمی شوند و برای هیچیک از آنان فرم تعزیراتی صادر نمی گردد و فقط آنان با مواردی که تخلف در عرضه به شمار می رود آشنا می شوند.
وی گفت: طرح دوم، کنترل قیمتها و نظارت بر نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بود که بازرسان اصناف از پنجم اسفند فعالیت خود را در حوزه نرخگذاری آغاز کردند و پس از گشایش نمایشگاه در 11 اسفند نظارت آنان در قالب 11 گروه بازرسی با چهار سرپرست ادامه یافت.
خاوری هاشمی طرح سوم را مربوط به شهروندان مشهدی ذکر و بیان کرد: در این چارچوب 35 گروه در قالب گشتهای بازرسی از 15 تا 29 اسفند ماه کار نظارتی خود را در واحدهای صنفی مربوط به حوزه سلامت، عرضه خدمات فنی، کالاهای اساسی، مجتمعهای تجاری و خیابانهای اصلی انجام می دهند.
وی افزود: از این تعداد 13 گروه مربوط به حوزه نانواییها است که بیشترین تعداد را در حوزه بازرسی و نظارت به خود اختصاص داده اند. کمترین گروههای بازرسی نیز مربوط به صنوف تلفن همراه است.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: طرح چهارم "طرح نظارتی مربوط به زائران" است که از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه در سطح مشهد اجرا می شود. در این راستا هشت پایگاه نظارتی در اتاق اصناف مشهد، خیابان طبرسی، ستاد خدمات سفر مستقر در خیابان امام رضا(ع) و میدان بار سپاد این شهر مستقر می شوند.
وی گفت: براساس قانون نظام صنفی "فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافری" باید از قوانین نظام صنفی تبعیت کنند و اتاق اصناف نیز در کنار بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این بخش نظارت دارد تا زائری که به مشهد وارد و سپس خارج می شود هیچ خاطره ناخوشی نداشته باشد.
او به طرح پنجم نظارتی اتاق اصناف مشهد نیز اشاره و بیان کرد: از چهارم تا 11 فروردین نمایشگاه سوغات در محل نمایشگاه بین المللی مشهد گشایش می یابد که گروهی از بازرسان اصناف برای قیمتگذاری کالا و 11 گروه بازرسی دیگر برای نظارت بر فروش کالا در آن فعالیت می کنند.
* فروش فوق العاده
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، اصناف چهار مرتبه در سال می توانند فروش فوق العاده یا حراج داشته باشند و این حراج جدا از تخفیفاتی است که صنوف می توانند در کل سال داشته باشند.
وی افزود: بازرسان اتاق اصناف بر فروش فوق العاده یا حراج واحدهای صنفی نظارت دارند و نباید این حراج به نحوی باشد که واحدی قیمت کالای خود را تا دو برابر افزایش دهد و سپس آن را با 50 درصد تخفیف عرضه کند. اتاق اصناف مشهد از حراج یا فروش فوق العاده استقبال می کند و هم اینک نیز بسیاری از اتحادیه ها در سطح شهر فروش فوق العاده دارند اما باید اتحادیه بر نحوه حراج کالاهای یک واحد صنفی نظارت داشته باشد تا در اعتماد مردم نسبت به حراج در بازار خدشه ای وارد نشود.
خاوری ادامه داد: در بخش تنظیم بازار میوه و تره بار نیز اتحادیه مربوطه از 120 واحد زیر پوشش خود 94 واحد را برای این حوزه و عرضه میوه طرح تنظیم بازار معرفی کرد.
* اینترنتی شدن درج شکایات از صنوف
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: برای نخستین بار اتاق اصناف اقدام به راه اندازی اپلیکیشنی به نام "بالن اصناف" برای ثبت شکایات مردم راه اندازی کرده است تا دیگر نیاز به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری مردم نباشد. اگر فردی نیز دسترسی به این اپلیکیشن نداشت می تواند از طریق شماره تلفن 31730 و داخلی 124 شکایت را ثبت یا آن را را به شماره 3000134124 پیامک نماید.
وی افزود: 300 بنر در سطح شهر نصب شده تا زائران با بحثهای نظارت و بازرسی اصناف و شیوه کار آنها آشنا شوند و اینکه چگونه زائرین به بخشهای مختلف بازرسی اصناف دسترسی داشته باشند.
* طرح نظارتی تعزیرات حکومتی
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: طرح ویژه نظارتی نوروز 97 این نهاد در دو مرحله برگزار می شود. اجرای مرحله نخست از 15 تا 29 اسفند و و مرحله دوم از اول تا 15 فروردین صورت می گیرد.
حمیدرضا کریم افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در زمینه تشکیل ستاد مرکز هماهنگی خدمات سفر و انتخاب سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از اعضا و دستورالعمل ستاد مرکزی طرح ویژه نظارتی نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی کشور این طرح همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی نیز به مرحله اجرا درآمده است.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ویژه نظارتی همکاری تنگاتنگ با عوامل طرح نظارتی ویژه نوروز از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان میراث فرهنگی، ستاد اجرایی خدمات سفر، استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، دانشگاه علو م پزشکی، ادارت کل حمل ونقل و پایانه ها و استاندارد، اتاق اصناف، شرکت پخش فرآورده های نفتی و سایر نهادهای مسئول در امر تنظیم بازار است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: تمرکز توان عملیاتی این نهاد در حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ایام پایانی سال و ایام تعطیل نوروزی، حضور موثر در امر مبارزه با تخلفات بویژه گرانفروشی، برخورد قانونی با عوامل اخلال در نظم بازار و ایجاد محیط امن اقتصادی برای عامه مردم به ویژه اقشار کم درآمد است.
وی افزود: از جمله اماکن هدف که در این طرح مورد بررسی و بازدید قرار می گیرند شرکتهای مسافرتی، مراکز اسکان و پذیرایی، اماکن تاریخی تفریحی فرهنگی، مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، نمایشگاههای بهاره، میدانهای بار و تره بار و میوه، جایگاههای سوخت، مراکز بهداشتی و درمانی و آرایشگاههای زنانه و مردانه هستند.
کریم ادامه داد: شعب کشیک نوروزی تعزیرات در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، نیشابور، سبزوار، یک شعبه هم در محل اداره کل و یک شعب سیار نیز در محل ستاد خدمات سفر و پایانه های خراسان رضوی مستقر خواهند بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی