پیام خراسان

آخرين مطالب

کالبد شکافی حوادث جاده‌ای عنوان امروز روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی سه شنبه در شماره 2674 خود در گزارشی با عنوان 'کالبد شکافی حوادث جاده‌ای از اتاق مانیتورینگ' به بررسی این مساله در استان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
با این که در ظاهر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در سکوت و بدون ارباب رجوع است اما برخلاف ظاهرش، کارکنان آن درگیر سر و سامان دادن به امور جاده های برون شهری و درون شهری هستند؛ مسائلی که در هنگام ورود از نگاه ها پنهان می ماند.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی یکی از اداره هایی است که فعالیت های محسوسی دارد اما کمتر دیده شده است، با این که چشم در نگاه اول، خلوتی اداره را می بیند اما این به معنای نبودن کار و بیکاری نیست. این سکوت به دلیل ماهیت فعالیت این اداره است که خارج از ساختمان اداری انجام می شود.
کنترل و نگهداری از راه ها از عمده وظایف آن ها است که در ورای چاردیواری های این ساختمان و امور اداری در بطن این اداره انجام می شود.
اولین نکته ای که بیش از هر چیز هنگام ورود به این ساختمان نگاه ها را به خود معطوف می کند شیب رمپ ساختمان است که برای تردد افراد کم توان طراحی شده، ساختمانی که عمر کمی دارد و همین موضوع موجب شده ظاهر زیبایی داشته باشد.
در قسمت ورودی و سمت چپ ساختمان تابلوی الکترونیکی نصب شده است که اطلاعات مربوط به رانندگان را نشان می دهد؛ رانندگانی که ساعت ها در جاده های درون و برون شهری رانندگی می کنند و با مصایب جاده های استان آشنایی دارند.
در ورودی ساختمان تصویر زیبایی از صنایع دستی، پشت ویترین های شیشه ای نقش بسته است. بسیاری از صنایع دستی استان در این ویترین دیده می شود و در لابه لای این محصولات سنتی استان، دیگی سنگی به رنگ سیاه دیده می شود که نوستالژی زیبایی است و برخی ها را به یاد خاطرات خانه مادربزرگ می اندازد.
افتخارات کارکنان این اداره کل، بخش دیگری از ویترین های شیشه ای را تشکیل می دهد که شامل تقدیرنامه ها و لوح هایی است که روی برخی از آن ها جوهر خودکار وزیر خودنمایی می کند. آرامش بر این مجموعه سایه انداخته اما این فقط ظاهر قضیه است زیرا همان طور که گفته شد برخلاف ظاهرش، باطن پر مشغله ای دارد.
در سکوت این اداره کل، تعداد انگشت شماری ارباب رجوع مشاهده می شود که بیشتر آن ها رانندگانی هستند که در محورهای برون شهری تردد می کنند و برای انجام امور مربوطه به این اداره مراجعه کرده اند.
مراجعه کنندگان این مجموعه نسبت به برخی از دستگاه ها کمتر هستند و در هر طبقه بیش از یک یا دو نفر رفت و آمد نمی کنند و آن ها هم پس از زمان کوتاهی ساختمان را ترک می کنند.
اداره مدیریت راه ها یکی از واحدهای این اداره کل است که محورهای مواصلاتی استان در مانیتورهای این بخش قابل مشاهده هستند.
ساعت 10:45 روز پنج شنبه در مانیتورهای این واحد تردد در محورهای استان از جمله گردنه جوزک، دوراهی بام و کشانک قابل مشاهده است.
اتاق روابط عمومی یکی از اتاق های این اداره است که نقشه های راهنمای استان در آن دیده می شود.
حدود 60 دقیقه در این اداره کل همراه چند ارباب رجوع بودم که شاید آن ها برخلاف من بارها به این مجموعه آمده بودند. در لابه لای این سکوت فقط چند ارباب رجوع در طبقه اول در تردد بودند و یکی از آن ها منتظر گرفتن تاییدیه بود، یک ارباب رجوع دیگر در حال گلایه از برخورد راننده اتوبوسی بود که در مسیر برگشت از مشهد با سرعت بالا رانندگی می کرد.
حاصل حضورم در این اداره تنها بررسی وضعیت ارباب رجوعان نبود چند دقیقه ای هم پای صحبت های آقای مدیر کل نشستم که دغدغه های مختلفی داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به این که بیشتر فعالیت ما در راستای خدمات رسانی در جاده ها و ناوگان حمل و نقل است، می افزاید: تلاش ما بهبود شرایط برای تردد زائرانی است که در مسیرهای خراسان شمالی تردد می کنند و در همین راستا برای کاهش آمار تصادفات درجاده ها اقدامات گسترده ای طی امسال با نصب تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی انجام شده که این اقدامات نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است.
«بدیعی مقدم» با ابراز نگرانی از افزایش آمار تلفات در جاده ها می گوید: چنانچه با سرعت مطمئنه در جاده ها رانندگی نشود خطر ساز می شود و در همین راستا به مسافران گفته ایم زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند زیرا منجر به وقوع حوادث مختلفی می شود. برای کاهش تصادفات از بنرهایی استفاده کردیم که وضعیت محورهای ما را مشخص می کنند و باید رانندگان در برخی از محورهای پرحادثه قوانین را بیشتر رعایت کنند.
وی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته در 94 درصد از تصادفات عامل انسانی را دخیل می دانند، اضافه می کند: با توجه به شرایط جاده ها عقل حکم می کند که با رعایت سرعت مطمئنه حرکت کنیم.
وی از رسانه ها می خواهد اطلاع رسانی لازم را برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی انجام دهند و بگویند عوامل انسانی تا زمان ساخت راه ها می توانند در کاهش تصادفات نقش موثری داشته باشند.
وی با اشاره به این که راه سازی براساس ظرفیت پیمانکار انجام خواهد شد و حتی اگر منابع اعتباری خوبی داشته باشیم باز هم ساخت راه ها و ارتقای آن زمانبر خواهد بود، این سوال را مطرح می کند که آیا تا زمانی که راه سازی نیازمند صرف زمان است باید هم چنان تصادفات جاده ای ادامه داشته باشد؟
او ادامه می دهد: ما می توانیم با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده ها ایمن به مقصد برسیم.
وی با اشاره به این که در تأمین منابع اعتباری با کمبود مواجه هستیم، ادامه داد: باز هم از طریق اعتبارات استانی که تزریق شد سعی کردیم آسفالت شرایط مناسب تری داشته باشد.
«بدیعی مقدم» معتقد است با انعکاس این که رعایت قوانین و مقررات در جاده ها سبب کاهش تصادفات در جاده ها می شود، خاطرنشان می کند: تا زمانی که عامل انسانی در تصادفات کمرنگ باشد، همچنان شاهد آمار بالای تصادفات در استان خواهیم بود.
وی با اشاره به این که تردد در ایام نوروز بیشتر می شود، ادامه می دهد: در این ایام به دلیل کمبود زمان مردم سعی می کنند زودتر به مقاصد خود برسند به همین دلیل سخت ترین شرایط را ایجاد می کنند.
وی با بیان این که از 25 اسفند ماه امسال تا 20 فروردین ماه سال آینده کشیک های نوروزی این اداره برقرار است، ادامه می دهد: 5 هزار نسخه بروشور مربوط به اطلاعات راهداری همراه با شماره تلفن های مورد نیاز در ورودی و خروجی های شهر آماده توزیع است و در تمام راه های استان بنر نصب شده و 5 هزار نقشه مربوط به خراسان شمالی در نقاط گردشگری و در ورودی و خروجی ها و راهدار خانه ها توزیع می شود.
وی با اشاره به این که حدود 96 نقطه پرحادثه در راه های استان شناسایی شده است، بیان می کند: این نقاط پرحادثه مشکل سازه ای نداشتند و برای رانندگان تابلوهایی را مشخص و خطر را اعلام کردیم و در واقع طرح هندسی و مشخصات در این محورها هیچ گونه ای ایرادی ندارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/45209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد

امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به 4 شهرستان گرفتار در سیلاب

یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت

2 جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

4 شهرستان خراسان جنوبی، گرفتار سیلاب

پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس

بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

شن‌هایی که همچنان چِشم استکبار را می‌سوزاند

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس

21 اردیبهشت برگزاری دومین دور انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

ناگفته‌هایی از غرق شدن کشتی تایتانیک

اعزام 255 زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود

اعزام زائران حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز تکمیل شود

کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد پلمب شد