پیام خراسان

آخرين مطالب

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی نگینی در دل کویر فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند - استان خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از 2 هزار اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که 780 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده همچون نگینی در دل کویر ایران می درخشد و اکنون آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.
به گزارش ایرنا، این استان با داشتن شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی، چشمه های آبگرم و سرد، روستاهای شگفت، کویر بکر و آثار گردشگری بی نظیر، مجموعه ای از دیدنی های طبیعی تاریخ را در معرض بازدید مسافران نوروزی قرار می دهد.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت و مساحت 151 هزار کیلومتر مربع در شرق ایران واقع شده و از شمال با استان خراسان رضوی، از جنوب با سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به طول 460 کیلومتر با کشور افغانستان هم مرز است.
وجود 15 گنجینه تاریخی در استان که اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ این سرزمین را ارایه می دهند هر ساله پذیرای هزاران مسافر نوروزی و گردشگر است.
در این میان باغ ها و عمارت های تاریخی بویژه باغ اکبریه بیرجند که یکی از باغ های ثبت شده در فهرست آثار جهانی است ظرفیت های مناسبی را برای گردشگران و مسافران نوروزی ایجاد کرده تا از این منطقه کویری و بیابانی دیدن کنند.
این باغ با فضایی سبز و دلنشین که در زمره باغ های جهانی قرار گرفته به مقصدی برای گردشگران و مسافران تبدیل شده و با چشم اندازهای زیبا و دیدنی، بیش از همه نگاه پرسشگر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند‏.
همچنین بیابان لوت که ثبت جهانی شده در منطقه دهسلم خراسان جنوبی از نهبندان 80 کیلومتر به سمت شهداد قرار دارد و پایگاه جهانی این بیابان در روستای دهسلم آماده اطلاع رسانی به گردشگران نوروزی در این خصوص است.
اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان هم که دارای فرم و شکل خاص به لحاظ معماری و ساختاری هستند از نظر مردم شناسی دینی نیز قابل توجه است که معروف ترین آن ها آستانه حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس، آستانه بی بی زینب خاتون سربیشه و آستانه شهدای باقریه بیرجند است.
این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی همچون قلعه فورگ درمیان، آرامگاه بوذرجمهر قاین و مدرسه شوکتیه بیرجند از جاذبه های طبیعی نیز برخوردار است که بنده دره بیرجند، منطقه نمونه گردشگری باغستان آبگرم فردوس، منطقه گردشگری مصعبی و کریمو سرایان، غار چنشنت سربیشه، چشمه مرتضی علی طبس، تالاب کجی نهبندان و باغ گلشن طبس از جمله این مناطق گردشگری به شمار می روند.
آسبادهای نهبندان از جمله خلاقیت ها معماری و تاریخی استان هستند که در اکثر مناطق جنوب استان بخصوص روستاهای شهرستان نهبندان دیده می شوند.
چشمه مرتضی علی شهرستان طبس هم با دارا بودن هر دو نوع آب سرد و گرم یکی از مناطق گردشگری طبیعی و بکر در دل کویر خراسان جنوبی است که به عنوان چشمه آب درمانی همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
تالاب کجی نمکزار نهبندان هم که هر ساله پذیرای مسافران نوروزی و گردشگران است با مساحت 22 هزار هکتار و 765 متر مربع با وجود تداوم پدیده خشکسالی طی چند سال اخیر در شهرستان نهبندان همچنان زنده و پایدار مانده است.
از آنجا که در فصلهای پاییز و زمستان این تالاب دارای آب است به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده و همه ساله پذیرای پنج هزار پرنده مهاجر و بعضا از نوع نایاب است.
بند دره بیرجند هم بزرگترین بند کوهستانی مرکز استان است که در هشت کیلومتری جنوب این شهر بر روی یکی از دره های کوه باقران قرار دارد و به دستور امیر علم خان در سال ‎ 1294هجری قمری ساخته شده که با داشتن جاده آسفالته همواره مورد توجه شهروندان استان، مسافران نوروزی و گردشگران است.
آستانه مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس برادر گرامی هشتمین پیشوای شیعیان جهان هم هر ساله میزبان ده ها هزار زائر و میهمانان امام هشتم(ع) است که روح و جان عاشقان خسته را صفا می بخشد.
همچنین در خراسان جنوبی همانند بسیاری از نقاط کشور صنایع دستی از دیر و باز با زندگی مردم عجین شده است و برخی از این آثار که در منطقه توسط هرمندان و صنعتگران مخلی خلق می شوند عبارتند از سفالگری، حصیربافی، سبد بافی، نمد مالی، پارچه بافی و جاجیم بافی است.
** برپایی 27 بازارچه صنایع دستی در ایام نوروز
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به علاقه مسافران نوروزی به صنایع دستی استان، همه ساله در این ایام، بازارچه‌های موقت صنایع دستی راه‌اندازی و بازارچه‌های دائمی رونق می‌گیرند.
حسین عباس‌زاده ادامه داد: در نوروز سال 96، چهار میلیارد و 400 میلیون ریال فروش صنایع دستی داشته‌ایم و در سال 97 هم رونق بسیار خوبی در عرصه صنایع‌دستی خواهیم داشت.
وی با اشاره به برپایی 27 بازارچه صنایع دستی استان در ایام نوروز 97 افزود: بازارچه های اکبریه بیرجند، خانه فیاض بخش بشرویه، بازارچه فردوس و بازارچه خضری از جمله این بازارچه‌ها هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه بیان کرد: در این بازارچه ها 300 غرفه صنایع دستی خواهیم داشت که نسبت به سال‌ های گذشته رشد بالایی را نشان می‌دهد.
وی افزود: برای اسکان مسافران نوروزی یکهزار و 370 تخت در هتل ها پیش بینی شده و ظرفیت مهمانپذیر ها 11 هزار و 470 نفر است.
وی با اشاره دایر بودن 18 موزه در استان گفت: در باغ اکبریه بیرجند علاوه بر 2 موزه مردم شناسی و باستان شناسی، موزه مشاهیر و مفاخر در باغ اکبریه بیرجند پذیرای مسافران نوروزی است.
عباس زاده گفت: برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان در ایام نوروز، 10 هزار کتابچه راهنمای گردشگری چاپ شده که در مبادی ورودی شهرها در اختیار مسافران نوروزی قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: در نوروز 96 بیش از سه میلیون و 150 هزار نفر نفر از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
وی اضافه کرد: 24 اقامتگاه بوم گردی در 11 شهرستان استان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
**آمادگی 14 پایگاه اسکان مسافران نوروزی در مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم از آمادگی 14 پایگاه اسکان مسافران نوروزی در مدارس استان خبر داد و گفت: امسال هزار و 139 کلاس درس در 167 اموزشگاه استان برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده است.
عباس لامعی با بیان اینکه رزرو اینترنتی اتاق در مدارس از چهارم اسفند سال جاری آغاز و تا 23 اسفند ماه ادامه دارد، افزود: امسال 379 نفر از عوامل اجرایی با ستاد اسکان استان همکاری می کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم اعلام کرد: دستگاه های ستاد اجرایی خدمات سفر استان موقعیت را برای نوروزی ایمن و ماندگار فراهم کنند تا کمترین میزان خسارت های احتمالی را شاهد باشیم.
سید مجتبی علوی مقدم افزود: در کمیته های 10 گانه ستاد اجرایی خدمات سفر، بررسی های لازم برای ایجاد نظم و انضباط، رعایت مقررات، ایمنی و معرفی های توانمندی های استان در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم به بهترین نحو انجام شود.
وی بیان کرد: طبق مصوبات این ستاد تمامی موضوعات از لحاظ امنیتی، بازرسی و نظارت مورد رصد قرار می گیرد و در بخش های نظارتی چه در بخش بازار و چه تردد و عبور و مرور اقدام های لازم انجام می شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین تمامی اورژانس و بیمارستان های استان با همه ظرفیت در اختیار مسافران خواهند بود و همه امکانات بسیج شده اند تا شرایط برای سفری ایمن و ماندار فراهم شود.
7559* 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/45768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان