پیام خراسان

آخرين مطالب

کارشناس مسائل اقتصادی:

آمار و ارقام اقتصاد مقاومتی، در جامعه لمس نمی‌شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - محسن خندان دل گفت: آنچه که در آمار و ارقام نشان داده می شود، در جامعه لمس نمی شود و در واقع به دستاوردهای مهمی دست پیدا نکرده‌ایم. در نهایت نتوانستیم از بحران بیکاری گذر کنیم
محسن خندان دل در گفت وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص شعار سال 96 اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اظهار کرد: شعارها همیشه می تواند خوب باشد، اما این امر احساس می شود که در تمام شعارهای سال که تاکنون بوده همواره سعی داشته‌ایم که ‌دغدغه‌ها را بیان کنیم البته باید ذکر شود که این نیز می‌تواند گام مثبت باشد.
وی ادامه داد: در این صورت می توان گفت که ما مشکلات را می‌شناسیم و تمایل خود را برای حل مشکلات با بیان شعارهایی ابراز می‌کنیم، اما اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، نتوانستیم قدم‌های مناسبی برای رفع این دغدغه ها برداریم. همواره دولت تلاش خود را برای رفع مشکلات در کلان انجام داده و سعی کرده که نشان دهد این دغدغه برای آن نیز وجود دارد و همچنین سعی بر این داشته تا نشان دهد که با آمار و ارقام این مشکلات رفع شده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رونق و شکوفایی اقتصادی در گرو حل مشکل بیکاری در جامعه است، عنوان کرد: آنچه که در آمار و ارقام نشان داده می شود، در جامعه لمس نمی شود و در واقع به دستاوردهای مهمی دست پیدا نکرده‌ایم. در نهایت نتوانستیم از بحران بیکاری گذر کنیم.
.وی گفت: ما مشکلات را می‌شناسیم و تمایل خود را برای حل مشکلات با بیان شعارهایی ابراز می‌کنیم
خندان دل با بیان اینکه برای گذر از بحران بیکاری باید به عواملی توجه شود، اظهار کرد: یکی از این عوامل حمایت از تولید و کارآفرین است. ما نتوانستیم اصل 44 را به درستی در کشور محقق کنیم؛ در واقع شرکت های بزرگی که در ظاهر و بر روی برگه به بخش خصوصی واگذار شدند، اما در اصطلاح با آنها "خصولتی " اطلاق می شود. یعنی خصوصی‌های دولتی که همچنان زیر چتر مالی دولت قرار دارند و تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، نمی توانند به استقلال رفتاری و عملکردی خود دست یابند. عملا این شرکت‌ها مشکلات بسیاری را برای جامعه تولیدی ما ایجاد کردند.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلاتی که در عدم واگذاری شرکت های بزرگ به بخش خصوصی با آن مواجه می شویم، از بین بردن حس رقابت میان تولیدکنندگان است، تصریح کرد: یعنی تا زمانی که رانت ما برای شرکت های بزرگ دولتی باشد و مواد اولیه را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم و بازار های فراوانی را برای آن‌ها ایجاد کنیم، شرایط رقابت برای واحدهای متوسط و کوچک از بین می‌رود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما نتوانستیم توجه خود را در تولید و استفاده از کالای داخلی معطوف کنیم، خاطرنشان کرد: برای این امر ما نیازمند فرهنگ سازی هستیم. دولت نتوانسته این فرهنگ استفاده از کالای داخلی را در جامعه گسترش دهد. اگر ما از کشورهایی که از این مرحله عبور کردند الگو برداری کنیم، دیگر نیازی نیست که ما این بحران را تجربه کنیم. ما باید تلاش بسیاری در جهت فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی انجام دهیم.
خندان دل با اشاره به تعرفه‌های مربوط به حوزه واردات عنوان کرد: برخلاف شعارهای سال و تغییراتی که بر تعرفه واردات اعمال شده، هیچگاه این امر صورت نگرفت و همواره شاهد این هستیم که کالای خارجی با تعرفه کمتری وارد کشور می‌شود؛ در حالیکه این میزان کمتر از مواد اولیه‌ای است که کارخانجات باید خریداری کنند. بنابراین قیمت تمام شده کالای داخلی بیشتر شده و عملا رقابت میان کالای داخلی و خارجی از بین می‌رود. ما باید برای تولیدکنندگان فرصت ایجاد کنیم که توان رقابت با قیمت و کیفیت کالای خارجیداشته باشند و بتوانند خود را با شرایط خواسته های مصرف کننده وفق دهند.
وی با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی تصریح کرد: دولت نتوانسته که به بخش خصوصی اتکا کند در تمام دنیا تشکل‌های بخش خصوصی حرف اول را در حوزه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی مطرح می کنند. زمانیکه کشور های پیشرفته را با کشورهای در حال توسعه مقایسه می‌کنیم، تشکل های بخش خصوصی در کشورهای پیشرفته، دارای تشکل های قوی هستند که جایگاه های مناسبی در حوزه های مختلف تصمیم گیری دارند. 
این کارشناس اقتصادی در خصوص مالیات اظهار کرد: درست است که دولت با توجه به محدودیت هایی که دارد، بایستی به حوزه مالیاتی نگاه جدی داشته باشد اما دستیابی به منابع مالیاتی به هیچ وجه در کشور ما عادلانه نیست یعنی فقط واحدهایی که شناسایی کردیم و به آنها دسترسی داریم، را در زیر تیغ مالیات گردن می‌زنیم و بسیاری واحدهای بزرگتر هیچ‌گاه آن میزانی که باید پرداخت کنند را پرداخت نکرده‌اند؛ به تبع آن بر روی تولید و اشتغال کشور تاثیر بسزایی دارد.
وی بیان کرد: دید مسئولان ما نسبت به گذشته به مسائل بهتر شده و اشراف بیشتری به مشکلات و معضلات موجود دارند ولی تغییراتی که در سیستم اقتصادی کشور اعمال می‌شود، تغییرات شدیدی هستند و برای رفع این مشکلات باید زمان درنظر گرفت و فرصت داد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/45802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

توقیف 48 خودرو در نیشابور

متهم به 46 فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد

احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

مشارکت بیش از 4 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی

نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)