پیام خراسان

آخرين مطالب

آداب و رسوم جالب نوروز در ترکیه فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - نوروزدر ترکیه به نام‌های مختلف از جمله "سلطان نوروز"، " نوروز سلطان"، "مارت دگوزو" (نهم مارس) و "مارت بوزومو" (زمان برداشت محصول در ماه مارس) شناخته می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از کالچر، برگزاری جشنواره نوروز سنتی قدیمی در ترکیه بوده و در تاریخ 22-23 مارس برگزار می شود.
22 مارس مراسم استقبال از نوروز مانند تمیز کردن خانه و یا تهیه غذا است. قوری با اسفناج، تخم‌مرغ با پوسته‌های پیاز، نان‌های کماج، شیرینی، آب نبات، نخود فرنگی بو داده و غذای مخصوص ترکیه در میان ظروف قرار داده شده و دید و بازدید نیز آغاز می‌شود.
در 23 مارس مردم زودتر از خواب بیدار شده و با لباس‌های نو و با مواد غذایی که قبلا تهیه کرده اند به زیارت اهل قبور رفته و در آنجا قهوه و یا چای سرو می‌کنند. سپس افراد برای غذا دور هم جمع می‌شوند و آهنگ های محلی می‌خوانند و کودکان نیز بادبادک بازی می‌کنند. این مراسم "bayrak" نام دارد.
بعدازظهر نیز زنان غذاها را در سینی بزرگ قرار داده و به مردمی که از جلوی منزل آنان عبور می‌کنند تقدیم و آنان نیز برای مردگان طلب آمرزش می‌کنند. این مراسم نیز "hak ulestior" نامیده می‌شود.
دوستان و خویشاوندان این شب را تا صبح با خوردن غذا و صحبت ادامه می‌دهند. در طول این تعطیلات همه شاد هستند و اشتباه دیگران رامی‌بخشند. مشارکت در جشن‌ها اجباری است و کسانی که در این مراسم شرکت نکنند توسط ساکنان روستاها از حقوق اجتماعی محروم می شوند. 
در صبح روز نوروز پس از برگزاری نماز مردم شیر می‌خورند و شعرهایی که Nevruziye و Mevlid نام دارد در وصف حضرت علی (ع)می‌خوانند . روز خود را نیز با خوردن آب نبات و شربت آغاز می‌کنند.
نوروز در برخی مناطق با نام "سلطان نوروز" جشن گرفته می‌شود و به اعتقاد مردم در این مناطق سلطان نوروز دختری زیبا است که صدای پابند مچ پای وی در در شب‌های 22 و 23 مارس هنگام عبور از غرب به شرق شنیده می‌شود. بر اساس باوری دیگر سلطان نوروز شخص مقدسی است که می‌تواند به شکل یک پرنده در آمده و با پرواز خود صدای پابند ایجاد کند. اعتقاد بر این است که تمام آرزوهای افرادی که در این زمان بیدار هستند با عبور سلطان نوروز برآورده خواهد شد.
مردم تمام شب بیدار هستند و تمامی فنجان‌های موجود در خانه را پر از آب می‌کنند. حوض یا تشتی را در حیاط پر از آب کرده تا شکل ماه در آن منعکس شود و مردم تمام شب را عبادت می‌کنند. 
صبح روز بعد همه به مناطق تفریحی و پیک‌نیک می روند و بازی‌های مختلفی انجام داده و غدایی با گوشت ، برنج، تخم مرغ و پیاز می خورند.
به عقیده مردم شرق آناتولی شب نوروز مقدس است و شب را با پرستش خداوند و عبادت سپری می‌کنند. در روز نوروز سرنوشت سال و غذای هر شخص تعیین می‌شود. همه لباس‌های زیبا بر تن کرده و برای سال جدید آماده می‌شوند. غذا نیز در خانه پخت شده و دید و بازدید آغاز می‌شود و مردم به فقرا کمک می‌کنند. در شب قبل از 17 مارس بزرگ خانواده سنگ‎های کوچک به تعداداعضای خانواده جمع کرده و آنها را در لبه بیرونی دودکش خانه قرار می‌دهد و سنگ هر فرد مشخص می‌شود. صبح روز بعد حضور زنبور در کنار هر سنگ به معنای ثروت خوب برای کل خانواده است.
سنت دیگری که در ماه مارس در بعضی مناطق آناتولی دیده می‌شود "چهارشنبه سیاه" یعنی چهارشنبه اول ماه مارس است. در این مراسم غذاهای مختلف تهیه و سرو می‌شود. در همان شب جوانان آرزو کرده و صدای بیرون درب منزل را گوش کرده تا جواب آرزوی خود را دریافت کنند. شستشو با شیر در سکوت نیز سنت دیگر نوروزی مردم در این مناطق است. در Kars و منطقه اطراف آن شیوه‌های سنتی مثل گوش دادن به درها و "baca-baca"که مراسم دودکش است نیز مشاهده می‌شود. در مراسم دودکش به هر فردی که شال خود را در دودکش پرتاب کند میوه داده می‌شود.
در نوروز در اطراف منطقه Tunceli مردان پیشانی خود را به دوده آغشته کرده و به اطراف چشمه‌های آب می روند و این علامت را در آنجا پاک و دعا و آرزو می‌کنند.
در برخی مناطق مراسم دودکش با سنگ‌های کوچک برای هر عضو خانواده در اوایل صبح انجام شده و اعتقاد بر این است که اگر حشره زیر هر سنگی یافت شود سال خوبی بای همه اعضای خانواده خواهد بود.
در مراسم دیگری با نام " "pamuk igne (سوزن پنبه) دو دختر از روستا وضو گرفته و با یک ظرف در دست به سمت یخ‌ها می روند، یخ را شکسته و ظرف را در آب فرو می‌برند و هفت بارسوره قرآن خوانده و ظرف را بیرون می‌آورند.
در برخی مناطق ترکیه بخصوص مناطق مرکزی آناتولی در 22 مارس به قبرستان رفته و هر زنی یک سنگ از هر قبر را جمع کرده تا مجموع سنگ‌ها به 40 برسد سپس آرزو کرده و سنگ‌ها را در یک کیسه قرار داده و در خانه آویزان می کند. کیسه به مدت یک سال آویزان باقی مانده و اعتقاد بر این است که اگر آرزو برآورده شود تعداد این سنگ‌ها 41 عدد خواهد شد. در 9 مارس تعداد سنگ درون کیسه بررسی می‌شود.
پس از بازدیدها بازی و سرگرمی آغاز و در شب 22-23 مارس نمایش‌های محلی اجرا می­شود و این مراسم تا دیر وقت ادامه دارد.
از دیگر سنت‌های نوروزی "Mart ipligi" است که در این مراسم قطعات پارچه به درخت‌ها متصل کرده تا در برابر آفتاب محافظت شود. مراسم "Mart bozumu" در منطقه Giresun برگزار می‌شود و آب رودخانه بر روی خانه‌های مردم پاشیده می‌شود. مردم نیز منتظر مهمان بوده تا از وی پذیرایی کنند و می‌گویند: من ماه مارس را آغاز کردم.
در تکیرداغ نوروز پایان آب و هوای سرد و آغاز بهار محسوب می‌شود و به عنوان "جشن نوروز" جشن گرفته می شود.
در ادیرن جشن‌های نوروزی در تاریخ 22 مارس برگزار می‌شود. مردم به پیک‌نیک رفته و حصیرهای قدیمی را می‌سوزانند.
در Sivas اگر در 9 مارس صدای رعد وبرق شنیده شود نشانه‌ای از برداشت محصول فراوان خواهد بود.
در Sebinkarahisarمرسوم است که اگر کسی صبح روز 22 مارس در رودخانه حمام کند قدرت و سلامتی بدست خواهد آورد.
مشهور است که در تقویم قدیمی ماه مارس آغاز سال بوده و 12 روز اول ماه مارس بیانگر ماه‌های سال آینده خواهد بود و حوادثی که در طول سال اتفاق خواهد افتاد پیش‌بینی می‌شود. این سنت برای هفت زوج مخصوص انتخاب می‌شود و این افراد باید فقط چیزهایی که با حرف S شروع می‌شود را بخورند.
در زمان عثمانی اهمیت زیادی به نوروز داده می‌شد و زمان ملاقات با پادشاه متن کوتاه به نام Nevruziye خوانده می‌شد. در این روزمعاون سلطان تقویم جدید را معرفی و پاداش مالی به نام "Nevruziye Bahşisi"را ارائه می‌کرد. شیرینی به نام Nevruziye توسط پزشک اصلی کاخ با ادویه‌جات مختلف تهیه شده و به خانواده سلطنتی و خویشاوندان ارائه می‌شد. در این روز کاسه های سفالی پوشیده شده آماده می‌شد و یک قطعه کاغذ که نشان‌دهنده زمان توسط ستاره‌شناس بود به کاسه‌ها متصل می‌شد.
هر چند که شیرینی Nevruziye در اصل فقط به فقرا و بیماران داده می‌شد اما بعدها به دلیل تقاضای زیاد و برای اطمینان از عدم بی عدالتی همه از آنها استفاده می‌کردند و این شیرینی‌ها بیشتر خواص دارویی داشت و هم اکنون نیز در بسیاری مناطق پخت می‌شود.
با وجود برخی اختلافات در برگزاری مراسم نوروز همچنان نوروز در میان جوامع ترکیه آسیای مرکزی، ایران، آناتولی و بالکان در تاریخ‌های مشابه و با همان اهداف اجتماعی و خاص برگزار می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/45803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل