پیام خراسان

آخرين مطالب

تلفیق معماری و طبیعت در باغ‌های تاریخی؛

رخ‌نمایی معماری اصیل ایرانی در باغ‌های تاریخی بیرجند سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند- وجود باغ‌های زیبا و قدیمی باعث شده که بتوان بیرجند را به عنوان شهر باغ‌های تاریخی با معماری اصیل ایرانی و اسلامی شناخت که توجه به آن می‌تواند زمینه جذب گردشگر را فراهم آورد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هوای گرم و کم آبی شهرستان بیرجند باعث شده که توجه خاصی به کاشت درختان در فضای معماری این منطقه شود و این مهم در نهایت جلوه‌ای از تلفیق طبیعت و معماری را به نام باغ‌های زیبا و قدیمی به وجود آورده است.
باغ‌های زیبایی که هر کدامشان به تنهایی می‌تواند جاذبه‌ای برای جذب گردشگر به این منطقه باشد و یا فرصتی را فراهم کند که خانواده‌ها در ایام نوروز روح و جان خود را در این باغ‌های دل‌انگیز شاداب و باطراوت کنند.

شوکت معماری ایرانی در باغ شوکت آباد
در بیرجند باغ زیبای شوکت‌آباد را می‌بینیم که نشان دهنده هنر هنرمندان دوره قاجاریه است و نمونه مشابه آن را کمتر می‌توان در سایر نقاط خراسان‌جنوبی یافت.
باغی که در مرکز آن یک کلاه فرنگی با پنجره‌هایی که از طریق آن بخشی از نور حوض‌خانه تأمین می‌شود، وجود دارد و شامل فضاهایی از قبیل اندورنی یا محل خصوصی خانواده حاکم است که در جنوبی‌ترین بخش مجموعه قرار گرفته است.
شوکت‌آباد پر از درختان میوه و درختان تزئینی چون انار، سیب، انگور، گلابی، سرو، چنار، تبریزی، سپیدار و کاج به همراه استخر و کانال‌های آب متعدد است که باعث طراوت و شادابی و چشم نوازی بسیار زیاد باغ شده‌اند .
هر کس که از این باغ دیدینی بازدید کرده است بی‌شک نام شوکت آباد را زیبنده این باغ باشکوه و زییا دانسته است.
باغی با جلوه‌های بصری چشم نواز
اما از شوکت‌آباد که بگذریم به باغ زیبای رحیم آباد می‌رسیم که استفاده از شیشه‌های رنگی در عمارت آن جلوه بصری خاصی به این مجموعه بی‌نظیر داده و منظره چشم نوازی را به وجود آورده است.
گفتنی است که باغ و عمارت زیبای رحیم آباد دارای سه تالار بزرگ است که از نظر کاربری به عنوان پذیرایی از میهمانان و تشریفات استفاده می‌شده و دارای تزئینات مقرنس، آینه‌کاری و گچ بری است. ‌
درها و پنجره‌های تالار با کتیبه‌هایی به شکل هلالی و تزئینات مشبک با طرح اسلیمی بوده که استفاده از شیشه‌های رنگی بر زیبایی آن افزوده است. ‌
اما از شهر بیرجند 5 کیلومتر که فاصله بگیریم به باغ و کوشک امیرآباد می‌رسیم که از دوره قاجاریه به جا مانده و در روستایی به همین نام بنا شده است.
گفتنی است کوشک امیرآباد دو طبقه دارد که در طبقه‌ی اول دو ایوان با ستون‌های متفاوت در دو ضلع شرقی و غربی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و اجزای آن شامل باغ، کوشک و محل اسکان خدمه است.
فرم طبقه اول بنا به تبعیت از طبقه همکف به شکل چلیپایی طراحی و ساخته شده و هماهنگی و نظم چشمگیری را به کل مجموعه بخشیده است ولی در کل در تزئینات این بنا تجملات زیادی به کار برده نشده و این سادگی به همراه هماهنگی و نظم، نگاه بازدیدکننده را بیشتر به خود جلب می‌کند
.
باغ بهلگرد، تجلی زیبایی در عین سادگی
کمی بیشتر که از بیرجند فاصله گرفته و به 30 کیلومتری بیرجند برسیم به باغ زیبای بهلگرد می‌رسیم که بسیاری از بیرجندی‌ها برای تفرج آن جا را انتخاب کرده و ساعاتی را در کنار خانواده در این باغ می‌گذرانند.
ورودی باغ دارای سردری ساده با درب چوبی و دو تکه که با گل میخ‌های کروی تزئین شده است و در مجموع از نظر معماری جزء باغ‌های ساده، اصیل و با قدمت ایرانی است و تزئینات چندانی در ساخت آن به کار نرفته است.
این مجموعه شامل دو عمارت، دو باغ، سکونتگاه خدمه، یک اصطبل و یک یخدان طبیعی است که یخدان طبیعی در 150متری شمال عمارت بنا شده است و از آن برای نگهداری یخ استفاده می‌کردند.
دو باغ مجزا از هم در این باغ وجود دارد که یکی از آنها اصلی‌تر بوده و به بیرون راه دارد و باغ بیرونی نام دارد و باغ کوچکتر نیز باغ درونی گفته می‌شود. حوض‌های آبی زیبایی نیز که دارای معماری ایرانی هستند در وسط این دو باغ وجود دارد.
اما از همه این باغ‌ها که بگذریم نوبت به باغ و عمارت اکبریه می‌رسد که به ثبت جهانی رسیده و یکی از بناهای تاریخی خراسان جنوبی است.

باغ اکبریه در دوره قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده‌است و با گسترش شهری بیرجند اکنون در داخل شهر قرار گرفته است.
این باغ زیبا در نشست سی و پنجم یونسکو در سال 2011 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
باغ اکبریه شامل چند قسمت است که قدیمی ‌ ترین آن عمارت دو طبقه ی حشمت الملک در منتهی الیه شرقی این باغ می باشد و دو بخش دیگر عبارتند از طبقه همکف که دارای دو دالان و راهرو نسبتا طویل است و ارتباط میان سه بخش مهم مجموعه، یعنی باغ اصلی، باغ جنوبی و اصطبل را برقرار می ‌ کند و عمارت مرکزی با عملکرد تشریفات و پذیرایی از مهمانان که تقریبا به عنوان هسته مرکزی باغ به حساب می‌آید و از تزیینات و چشم ‌ انداز بسیار عالی برخوردار است .
محمد علی جنتی‌فر مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه در زمینه باغ‌های دیدنی بیرجند اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی 119 باغ تاریخی وجود دارد که 65 باغ در فهرست میراث آثار ملی ثبت شده است.
وجود 63 باغ تاریخی در بیرجند
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: از این تعداد 63 باغ در بیرجند واقع شده است که نشان دهنده توجه نیاکان ما به کاشت درختان در فضای معماری بوده است.
جنتی فر ادامه داد: از مهمترین باغ‌های شهر بیرجند می‌توان به باغ اکبریه، رحیم آباد، بهلگرد، شوکت آباد، باغ امیرآباد، بهلگرد، معصومیه، بهارستان و منظریه اشاره کرد که به لحاظ معماری و طبیعی بسیار چشم نواز هستند.
وی افزود: در میان این باغ‌ها، باغ و عمارت اکبریه جایگاه خاصی دارد چرا که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و در حقیقت در طرح حفاظت میراث جهانی قرار گرفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه با اشاره به اینکه باغ‌های بیرجند نمونه‌های منحصر به فردی هستند، گفت: این باغ‌ها مربوط به دوره‌های تاریخی متعددی هستند و حتی در برخی از باغ‌ها نشانه‌هایی از دوره صفویه نیز پیدا شده است.
جنتی‌فر یادآور شد: باغ‌های بیرجند کاربری‌های متعددی از جمله کاربری‌های مسکونی، تفریحی، کشاورزی، اقتصادی و حکومتی داشته‌اند که در نقاط مختلف بیرجند قدیم استقرار پیدا کرده‌اند.
این باغ‌های زیبا و قدیمی باعث شده که بتوان بیرجند را به عنوان شهر باغ‌های تاریخی با معماری اصیل ایرانی و اسلامی شناخت که توجه به آن می‌تواند زمینه جذب گردشگر را فراهم آورد چرا که باغ‌های زیبای بیرجندی چیزی از باغ فین کاشان و باغ شازده ماهان کرمان کم ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/46127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود