پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

میلیون ها عاشق میهمان شهر بهشت شدند/ دعای عاقبت بخیری در شروع سال سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- میلیون ها عاشق و دلداده اهل بیت (ع) این روزها خود را از گوشه و کنار کشور به مشهد رسانده اند تا سال خود را در جوار امام مهربانی ها آغاز کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها؛ قلب میلیون ها ایرانی این روزها در مشهد می تپد و دعای همه مردم عاقبت بخیری در سال جدید همراه با موفقیت و پیروزی است.
بسیاری از ایرانیان نیز خود را به مشهد رسانده اند تا آغازین لحظات سال جدید خود را در جوار امام رئوف طی کنند و برکت این لحظات را تا پایان سال در زندگی خود داشته باشند.
روز گذشته همزمان با لحظه تحویل سال حرم مطهر رضوی و خیابان های منتهی با بارگاه منور رضوی مملو از زائرانی بود که با چشمان خود را به گنبد طلایی امام هشتم (ع) گره زده بودند و زیر لب مشغول زار و نیاز با هشتمین پیشوای شیعیان بودند.
این روزها مشهد حال و هوای دیگری دارد و زائرانی از قومیت های مختلف و حتی ملیت های دیگر بر گرد حرم هشتمین پیشوای شیعیان جمع شده اند تا بهار خود را در قطعه ای از بهشت بهاری کنند.
مسئولان میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز پیش بینی کرده اند در ایام نوروز امسال بیش از هشت میلیون زائر به خراسان رضوی و مشهد سفر خواهند کرد.

مشهد میزبان یار
طبق یک سنت دیرینه رهبر معظم انقلاب در آغازین روز از سال جدید در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی سخنرانی می کنند و به تبیین مهم ترین موضوعات سال می پردازند. امسال نیز قرار است این مراسم از ساعت 15 روز اول فروردین در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر آغاز شود و هزاران دلداده ولایت سخنان ولی امر مسلمین را گوش کنند.
طبق اعلام آستان قدس رضوی قرائت کلام الله مجید، مدیحه سرایی و خوش آمد گویی تولیت آستان قدس رضوی به رهبر معظم انقلاب از جمله برنامه های این مراسم باشکوه خواهد بود. همچنین به منظور بهره مندی همه زائران از سخنان رهبر معظم انقلاب صوت و تصویر این مراسم به صورت مستقیم در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی پخش می شود.
علاوه بر این قرار است ترجمه همزمان سخنرانی رهبر معظم انقلاب برای میهمانان خارجی در سالن قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر به صورت همزمان انجام شود.
میزبانی از میلیون ها زائر در پایتخت معنوی کشور
نهادهای متولی خدمت رسانی به زائران نوروزی از ماهها قبل برنامه ریزی لازم را برای خدمت رسانی به زائران امام هشتم(ع) در ایام سال جدید به انجام رسانده اند. بوستان زائر پذیر غدیر به عنوان بزرگترین مرکز اسکان موقت مشهد با تجهیزات کامل پذیرای زائرانی است که تمایل دارند با برپایی چادر از فضای مفرح این مجموعه استفاده کنند.
در همین رابطه مدیر امور گردشگری شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده از 27 اسفند تا پایان روز 13 فروردین برای 16 هزار زائر ظرفیت اسکان موقت در نظر گرفته شده است.
نرگس شالچیان رابع می افزاید: بخشی از فضای اقامتی در بوستان زائر پذیر غدیر شامل کانکس بوده و یک هزار 800 زائر نیز می توانند از این فضا برای اسکان استفاده کنند.
وی تصریح می کند: به منظور ارائه راهنمایی لازم به زائران 26 پایگاه راهنمای زائر در 26 نقطه پرتردد مشهد دایر شده و 5 مرکز اطلاعات سفر نیز در مبادی ورودی شهر مستقر و آمده خدمت رسانی به زائران هستند.
مدیر امور گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین نقشه هوشمند برای اولین مرتبه در حوزه اطلاع‌رسانی تهیه شده که این نقشه شامل مراکز اطلاعات سفر بوده در اختیار زائران و مسافران قرار می‌گیرد. سایت گردشگری مشهد نیز برای استفاده علاقه مندان در دسترس خواهد بود.
شالچیان در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات مناسب به زائران نوروزی در مشهد اشاره کرد و گفت: تلاش شده برای تمامی افرادی که با زائران در ارتباط هستند دوره های آموزشی فرهنگ میزبانی برگزار شود.
وی خاطرنشان می کند: همچنین برای 300 تاکسیران مشهدی نیز دوره های آموزش‌ زبان انگلیسی و عربی برگزار شده تا این افراد در مواجهه با زائران خارجی بتوانند خدمات مناسبی را ارائه کنند.

زائران از طرح ترافیک غافلگیر نشوند
اجرای طرح ترافیک در هسته مرکزی مشهد با به عبارتی خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی چند سالی است در مشهد به اجرا در آمده تا بخشی از ترافیک این خیابان ها را کم کند.
این طرح از شعاع پنج کیلومتری اطراف حرم رضوی به صورت زوج و فرد و مکانیزه اجرا می شود و تمامی خودروهایی که به صورت غیر مجاز وارد طرح می شوند توسط دوربین های کنترل ترافیک جریمه خواهند شد.
ظرفیت پارکینگ های حرم مطهر نیز محدود بوده و به زائران توصیه شده برای تشرف به بارگاه منور رضوی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
در همین رابطه رئیس پلیس راهور مشهد به خبرنگار مهر گفت: طرح ترافیکی ویژه نوروز در مشهد در شعاع پنج کیلومتری حرم مطهر اجرا می شود و در صورت نیاز تا شعاع 20 کیلومتری آن ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده تا ساعت 6 صبح روز اول فروردین تنها محدودیت توقف وسایل نقلیه را داریم و از این ساعت به بعد محدودیت تردد هم به آن افزوده خواهد شد و تنها خودروهای مجوز دار می توانند در این محدوده تردد داشته باشند.
وی با اشاره به پیش بینی پارکینگ های مختلف در ایام نوروز ابراز کرد: علاوه بر پارکینگ های قبلی، پارکینگ های ویژه ای را با ظرفیت پنج هزار فضای توقف پیش بینی کرده ایم که در خیابان های جمهوری، خرمشهر، امام رضا(ع)، شارستان، شهدای حج، و صاحب الزمان(عج) قرار دارند و در نظر داریم با 100 نفر کاربر آن را اداره کنیم.
حاجی زاده ادامه داد: همچنین در 21 نقطه در پیرامون شهر و یک نقطه در بلوار فردوسی پارک سوارها بهسازی شده اند که 30 هزار جای پارک به ظرفیت پارکینگ ها می افزایند.
تخفیف ویژه مراکز اقامتی به زائران
طبق آمار اعلام شده از سوی اتحادیه هتلداران بیش از 50 درصد هتل های کشور در مشهد قرار دارند و میزان بالای تخت های اقامتی ایجاد شده باعث شده تا تقاضا برای درصدی از آنها حتی در ایام پیک سفر مانند نوروز نیز وجود نداشته باشد.

در این راستا در نوروز امسال قرار است تخفیف 30 تا 60 درصدی در مراکز اقامتی رسمی خراسان رضوی به زائران داده شود تا شاید از این طریق بخشی از تخت های خالی هتل ها و میهمانپذیرهای مشهد پر شود. در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت:تخفیف های ویژه ای برای اقامتگاه های نوروزی در نظر گرفته شده است و از هفته اول 20درصد و هفته دوم 60درصد تخفیف برای هتل ها و مراکز تاسیسات اقامتی استان در نظر گرفته شده است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: دو نوروزگاه مشترک با افغانستان و ترکمنستان برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه سیزده میلیون و 600 هزار گل در سطح شهر مشهد کاشته شده و 61هزار متر مربع نقاشی دیواری در سطح شهر انجام شده است.
وی بیان کرد: نمایشگاه صنایع دستی ملی با حضور 930غرفه در وسعت بیش از 1600متر مربع با مشارکت نمایشگاه بین المللی در 4فروردین ماه افتتاح و تا 11فروردین ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: 350 هزار اسکان رسمی و غیر رسمی آماده پذیرایی از زائران در سطح استان خواهند بود و 24بوم گردی نیز در سطح استان فعالیت دارند و خدمات لازم را به زائران ارائه خواهند کرد. همچنین هزار سفره هفت سین در هتل هاو دفاتر خدمات مسافرتی و رستوران ها چیده شده و 5ایستگاه خدمات زائران در مبادی ورودی استان فعال هستند.
از جاذبه های تاریخی و طبیعی خراسان رضوی غافل نشوید
خراسان به دلیل جایگاه مهمی که در طول تاریخ داشته است محل حکومت پادشاهان مختلف بوده و هر کدام از آنها بنایی تاریخی را در این دیار از خود به یادگار گذاشته اند که از آن جمله می توان به کاخ خورشید که یادگارنادر شاه افشار است و در کلات واقع شده اشاره کرد.
علاوه بر آن به دلیل وجود کوههای هزار مسجد و بینالود در این استان، تفرجگاه های چشم نوازی که در دل خود آبشارهای زیبایی را جای داده اند نیز در این استان وجود دارد که می تواند موجب آرامش زائران امام هشتم(ع) در طول مسیر تشرف به حرم رضوی باشد.
مردم میهمان نواز خراسان رضوی نیز با آداب و سنن متفاوت در ایام نوروز پذیرای زائران و گردشگران خواهند بود تا بهترین خاطره را از سفر معنوی به خراسان رضوی بر آنان رغم بزنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/46250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است