پیام خراسان

آخرين مطالب

خدمات زيرپوستي ؛سهم مرزنشينان از شرکت سهامي زراعي خوشاب
fiogf49gjkf0d
مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- همه اميد داشتند با راه اندازي اين شرکت تا حدودي وضعيت اقتصادي آن ها بهبود يافته و از قبل اين شرکت به نان و نوايي برسند اما گويا با حدود يک دهه از ثبت شرکت سهامي زراعي خوشاب و حدود 8 سال از شروع به کار آن مردم به آنچه در سر مي پروراندند و به اميدآن، سرمايه گذاري کردند دست نيافته اند.
طوري که برخي اهالي روستاها به ويژه خوشاب و مشوکي از مسئولان مي خواهند يک  يا دو حلقه از اين چاه ها را به مردم منطقه بدهند تا آن ها  کشاورزي کرده و دامداري پررونقي مانند گذشته داشته باشند. آن ها از اين که بخواهند به صورت فصلي براي شرکت سهامي زراعي کارکنند راضي نيستند و مي گويند: حتي برخي  سهامداران اين شرکت در چند سال اخير به شهرها مهاجرت کردند و در روستاها نماندند.
برخي اهالي روستاهاي بخش درح عنوان مي کنند: شايد در سال 100 کيلوگرم جو سهميه هر يک از اهالي روستاها
شود و گاهي هم که بعضي از مردم روستاها براي انجام کارهاي فصلي به شرکت سهامي زراعي مي روند به جاي اين که به آن ها پول نقد بدهند محصول مي دهند. اهالي بعضي روستاها هم مي گويند: چاه هايي که شرکت سهامي زراعي حفر کرده  سبب شده   آب چاه ها و قنات هاي روستاهاي مجاور آن خيلي کم و يا خشک شود.
سودي ندارد
بعضي از مردم هم معتقدند که شرکت سهامي زراعي هيچ سودي به جز کارگري آن هم به صورت فصلي براي آن ها نداشته است و اگر يک يا دو حلقه چاه به اهالي روستاها اختصاص مي يافت هر کسي براي خودش کشت و کار مي کرد و اين اقدام سود بيشتري براي آن ها داشت.  يکي از روستاييان منطقه که خود از سهامداران اين شرکت است، مي گويد: 240 نفر  سهامدار شرکت سهامي زراعي خوشاب هستند و بيشتر سهميه سهام داران به صورت محصول زراعي پرداخت مي شود نه پول نقدي چرا که شرکت در حال خريد ماشن آلات و ابزار مورد نياز است تا امکانات و تجهيزات مورد نياز آن که بايد گفت سرمايه شرکت هم به حساب مي آيد تامين شود.
وي محصولات کاشت شده در شرکت سهامي زراعي را گندم، جو، هندوانه، خربزه، ذرت و گاورس عنوان و اضافه مي کند: حدود 80 تا 90 هکتار از زمين هاي اين شرکت زير کشت زيتون قرار دارد که البته چند سال قبل بر اثر سرما از بين رفت و دوباره زمين ها کشت شد ولي هنوز به بار دهي نرسيده است.
به گفته وي قبل از ايجاد شرکت سهامي زراعي دراين منطقه آب شرب پيدا نمي شد اما با ايجاد آن کشاورزان و دامداران آب مورد نياز خود را از منابع آبي اين شرکت تامين مي کنند.
 او با اشاره به استقرار اين شرکت در 5 کيلومتري مرز ادامه مي دهد: با راه اندازي شرکت سهامي زراعي براي حدود 40  تا 50 نفرشغل ايجاد شده است .
وي هدف از راه اندازي اين شرکت را اشتغال پايدار و خالي از سکنه نشدن روستاهاي مرزي عنوان مي کند که تا حدودي اين اهداف محقق شده است.
اهداف راه اندازي شرکت
گلايه هاي اهالي روستاهاي بخش درح سبب شد «خراسان جنوبي» از مديرعامل اين شرکت سهامي زراعي پي گير اقداماتي که تاکنون براي بهره مندي بيشتر سهامداران مرز نشين انجام شده است شود.
مهندس «حسيني» با اشاره به ثبت شرکت سهامي زراعي دشت خوشاب از سال 85 بهبود وضع اقتصادي مردم، ايجاد اشتغال پايدار و سرمايه براي مردمي که تا قبل از راه اندازي اين شرکت هيچ گونه سرمايه گذاري براي آن ها انجام نشده بود و تامين امنيت پايدار در مرز را از جمله اهداف راه اندازي اين شرکت عنوان مي کند و مي گويد: شرکت
به اهدافي که مد نظر بوده  تا حدودي دست يافته است و در مورد تامين امنيت پايدار در مرز به تمام اهداف دست يافته ايم.
تحقق بزرگترين هدف
وي ادامه مي دهد:  با تاسيس و راه اندازي شرکت ايجاد امنيت که هدف بزرگ آن بود به صورت صد در صد محقق شد  و اکنون حدود 8 سال است که شبانه روز در منطقه تردد داريم و به هيچ گونه مورد مشکوکي هم بر نخورده ايم .  اما آن چيزي که قابل تامل است اين که زمين هايي که براي کشاورزي درشرکت سهامي زراعي در نظر گرفته شده زمين کشاورزي مردم نبوده که خرده مالکي باشد بلکه عرصه هاي طبيعي بوده که دولت با سرمايه خودش اقدام به تسطيح و يکپارچه سازي آن کرده است.
به گفته وي تمام زمين ها، چاه ها، امکانات و تجهيزات منتقل شده به دشت خوشاب يک درصدش مال مردم نيست و دولت سرمايه گذاري کرده است. مديرعامل شرکت سهامي زراعي خوشاب  واگذاري هزار و 455 هکتار زمين، حفر 12 حلقه چاه عميق، تسطيح و يکپارچه سازي 750 هکتارزمين، احداث 20 کيلومتر جاده بين مزارع و 18 کيلومتر خط انتقال برق را از جمله اقدامات دولت براي راه اندازي اين شرکت عنوان و اضافه مي کند: با توجه به اين که زمين هاي کشاورزي منطقه مرتع است به هيچ عنوان براي کشاورزي مناسب نيست آن هم مرتع کويري که با مشکلاتي مانند باد، بافت خاک نامناسب، تبخير و تعرق زياد وبارندگي کم مواجه است اما درهمين زمين ها در حال حاضر بعد از تقويت آن برداشت گندم و جو و ديگر محصولات آن هم در تناژ بالا داريم. علاوه براين ها فاصله مکاني اين شرکت از مرکز استان هم 220 کيلومتر است و محصولي که توليد مي شود بايد چند برابر هزينه شود تا به بازار فروش برسد.
در نقطه سربه سر
درعين حال با همه اين سختي ها براي اين که در منطقه براي مردم يک نقطه اميدي ايجاد شود، امنيت تامين باشد وجمعيت در مرز بماند شرکت ادامه کار داد و اگر دولت کمک نمي کرد نمي توانست قد راست کند و بايد تعطيل مي شد اما اکنون هم در يک نقطه سر به سر قرار داريم.
بنابر آنچه او مي گويد: در ابتداي تاسيس توليد گندم اين شرکت 700 تا 1.5 تن در هکتار بود   اما اکنون به بيش از 3 تن در هکتار رسيده است.
وي مي افزايد:  شرکت  براي اين راه اندازي نشده است که براي 240 نفر عضو  شغل ايجاد کند يعني توان شرکت اين نبوده است و نه تنها شرکت خوشاب بلکه 5 شرکتي که همزمان با اين شرکت  در موقعيت مناسب تر  و بهتري راه اندازي شدند  هم براي تمام اعضاي خود شغل ايجاد نکردند.
او مثالي هم دراين زمينه مي زند: اگر مي خواستيم براي 200 هکتار زمين زيرکشت گندم همه ادوات و تجهيزات مورد نياز آن را اجاره کرده و به شرکت سهامي زراعي بياوريم بايد از سهامدار هم يک چيزي مي گرفتيم و روي اجاره آن ها مي گذاشتيم اما کاري که شرکت کرد اين بود که تمام امکانات و تجهيزات مورد نياز را خريداري کرد و با دست خالي ( يک ريال هم پول و سرمايه در گردش نداشتيم) و با دريافت تسهيلات و وام از بانک ها ، صندوق توسعه بخش کشاورزي ، کمک سازمان جهاد کشاورزي استان  و... توانستيم برخي از دستگاه ها ، امکانات و تجهيزات روز دنيا را از خارج وارد کرده و يا از داخل خريداري کنيم. مديرعامل شرکت سهامي زراعي خوشاب با بيان اين که همه امکانات و ادوات خريداري شده شرکت براي سهامداران است تصريح مي کند: آن هم سهامداري که بعد از مدتي از او 120 هزار تومان گرفتيم و در کمتر از يک سال هم به او برگردانده ايم.
به گفته «حسيني» سرمايه اوليه اي که براي شرکت در همان ابتدا تخمين زده شد 23 ميليارد و 100 ميليون تومان است اما شرکت از هرکدام از اعضا 120 هزار تومان گرفته که تمام پول آن ها حدود 28 ميليون تومان مي شود و تمام سرمايه اوليه را دولت تامين کرده است.
نيروي متخصص نداشتيم
مسئله ديگري که او به آن اشاره مي کند اين است که اين را هم بايد در نظر داشت که در منطقه ودر ميان اعضاي اين شرکت نيروي متخصص نداشتيم وحتي در حال حاضر هم از بوميان اين منطقه افرادي که تخصص لازم را دارند حاضر نيستند دراين شرکت کار کنند پس مجبور شديم برخي از نيروهاي تخصصي را از غير بوميان بگيريم. علاوه برهمه اين ها اگر اعضاي هيئت مديره از خودشان مايه نمي گذاشتند و زير هر نامه و مستندي را امضا نمي کردند شرکت نمي توانست روي پاي خود بايستد.
 همچنين مديرعامل قبلي براي اين که شرکت سهامي زراعي خوشاب بتواند قد راست کند يک شرکت عمراني به عنوان زير مجموعه آن ايجاد کرد که در کنار انجام کارهاي کشاورزي و با گذشت حدود 6 سال از راه اندازي يکي از شرکت هاي گريد دار استان به حساب مي آيد.
سند دار کردن زمين ها
وي ادامه مي دهد:  اين شرکت توانسته با مشقت فراوان 90 هکتار باغ زيتون ايجاد و زمين هايي را که خريده سنددار کند اين در حالي است که بقيه شرکت هاي سهامي زراعي که همزمان با آن احداث شدند نتوانستند زمين هاي خود را سند دار کنند اما اين شرکت از روي سند زمين هاي خود يک وام 50 ميليون توماني گرفته است.   شرکت هاي ديگر چون وثيقه لازم را ندارند نمي توانند تسهيلات دريافت کنند در صورتي که شرکت سهامي زراعي

خوشاب تا سقف 10 ميليارد تومان مي تواند تسهيلات بگيرد.
او مي گويد:  سهام داري که مي گويد شرکت سهامي زراعي براي ما چيزي نداشته است؟ بايد در پاسخش گفت که اگر شرکت چيزي نداشته پس سرمايه اي که دراين مدت ايجاد شده بدون اين که هزينه اي از سهامدار گرفته شود چيست؟
اگر همين الان چاه هاي کشاورزي را پرکنند و زمين ها را هم شخم بزنند تا به حالت قبل برگردد امکاناتي که براي سهامداران باقي مي ماند براي هرکدام حدود 50 تا 60 ميليون تومان است.
اولويت با سهامداران
در بحث اشتغال زايي براي استفاده از تمام امکاناتي که شرکت خريداري کرده  اولويت با سهامداران است طوري که اگر 3 دستگاه تراکتور خريديم نيروي آن را از بوميان منطقه تامين کرديم يا براي دستگاه هاي ديگري که خريداري شده با وجود اين که بوميان تخصص لازم را نداشتند اما باز هم از اهالي منطقه استفاده کرديم. تمام کارگران فصلي و حتي کارشناس مزرعه از همين منطقه هستند اما يکسري از افراد از جمله خودم جزو افراد غير بومي منطقه هستيم و دليلش اين است که نيروي متخصص نداشته اند حتي يک راننده پايه يک در منطقه نبوده است.  در خود شرکت سهامي زراعي هم نيروهايي که مورد نياز بوده حتي سرايدار آن بومي هستند به عنوان مثال هر سال 15 تا 16 نفر آبيار نياز داريم که از نيرو هاي بومي منطقه کمک مي گيريم اين در حالي است که شريک 20 درصد سهم محصول هستند و سهم برخي از آن ها، آن هم براي 6 ماه از سال 14 تا 15 ميليون تومان است و اين به غير از کاهي است که سهم مي برند.
به گفته وي درآمدي که شرکت براي سهامداران ايجاد کرده  خيلي بالاست اما اين را هم قبول داريم که در سال هاي اول که برداشت شرکت 700 تن گندم در هکتار بوده صرف نمي کرد براي يک چاه چهار آبيار به کار گرفته شود اما امروز که توليد گندم  به 4 تا 5 تن در هکتار رسيده مطمئن باشيد که سال به سال اشتغال شرکت هم بيشتر مي شود و اگر امسال 15 آبيار داشتيم سال ديگر 30 آبيار به کار خواهيم گرفت.
جدا از نيروهايي که کار مي کنند براي حداقل 50 نفر از 240 نفر سهامدار شرکت شغل ايجاد شده است.
ايجاد پتانسيل قوي
همچنين در اين شرکت پتانسيل قوي ايجاد شده است  طوري که اگر بخواهند شرکت سهامي زراعي به غيراز خضري دشت بياض و اسلام آباد را در هر زمينه مثال بزنند شرکت خوشاب را معرفي مي کنند چون از نظر امکانات و سرمايه اي که براي سهامداران ايجاد کرده در رده اول قرار دارد. 

از نظر توليد هم توانسته در خاک ضعيف  توليدات بالايي داشته باشد طوري که فردي در شهرستان سربيشه با بهترين خاک و آب نمي تواند اين ميزان توليد داشته باشد و سال گذشته با برداشت 7 هزار و 600 تن در هکتار مقام اول شهرستان را از آن خود کرديم .  مديرعامل شرکت سهامي زراعي خوشاب شغل اصلي مردم منطقه را دامداري عنوان مي کند و مي گويد: در 5 ،6 سال گذشته در چاه هاي دامداري بخش درح به دليل نبود آب و تداوم خشکسالي ها تعداد دام مردم به يک پنجم رسيد اما آمار دام هاي منطقه خوشاب از هزار به 3 هزار راس افزايش يافته است علتش هم اين است که شرکت سهامي زراعي خوشاب آب را به صورت رايگان  در سال براي آن ها حمل مي کند حتي علوفه سبز را کشت کرده و در اختيار آن ها قرار مي دهيم.
 اما اکنون که چاه ها کنتور گذاري شده است اين کار انجام نمي شود. او اين کارها  را از خدماتي مي داند که خيلي به چشم نمي آيد و ديده نمي شود يعني تصور سهامداران و مردم منطقه اين است که اين کارها وظيفه شرکت سهامي زراعي است.  
اگر طرح هادي بخواهد اجرا شود، مسجدي احداث شود و... سازمان هاي مرتبط از شرکت سهامي زراعي خوشاب مي خواهند که با استفاده از دستگاه ها و ادواتي که در اختيار دارد زمينه ايجاد و اجراي آن را فراهم کند که اين ها هم نمونه هايي از خدمات غير مستقيم شرکت سهامي زراعي به مردم منطقه به حساب مي آيد .

 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/4664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران