پیام خراسان

آخرين مطالب

حمايت‌هاي قانوني براي درآمدزايي دهياري‌ها وجود ندارد
fiogf49gjkf0d
مقالات

  بزرگنمايي:

‌خراسان انلاين- محمدرضا رضايي در خصوص مشکلات دهياري‌ها با بيان اين مطلب اظهار کرد: به طور مثال‌ در رابطه با زمين‌هايي که وارد محدوده مي‌شوند، مي‌توان گفت‌ اين کار توسط بنياد مسکن انجام مي‌شود و انتفاعي که بايد نصيب دهياري شود، به بنياد مسکن مي‌رسد و در موضوع تفکيک اراضي هم اين انتفاع را بنياد مسکن مي‌برد.

وي ادامه داد: وقتي بنياد مسکن اين اقدامات را انجام مي‌دهد به گونه‌اي مي‌تواند زمين‌ها را به فروش هم برساند، در بعضي مواقع مردم روستا نسبت به اين قضيه معترض هستند، به اين دليل که اراضي متعلق به روستا است، اما بنياد مسکن آن‌ها را مي‌فروشد، حتي به افراد غير بومي روستا هم مي‌تواند زمين‌ها را به فروش برساند.

رضايي عنوان کرد: دهياري به عنوان متولي روستا تاسيس شده‌است و اين اقدامات را بايد بنياد مسکن به‌جاي دهياري انجام دهد، با انجام اين کار، سود اقدامات به دهياري برمي‌گردد و اعتبارات دهياري هر روستا نيز صرفا در همان روستا هزينه مي‌شود، از طرفي به دليل اينکه مردم، دهياري و شورا را از خودشان مي‌دانند، مشارکت آن‌ها در اين زمينه افزايش پيدا مي‌کند.

اعتبارات لازم طرح هادي به دهياري تعلق بگيرد

بخشدار مرکزي گناباد با بيان اينکه از ديگر اقداماتي که در راستاي کاهش مشکلات مي‌توانيم انجام دهيم اين است که اعتبارات طرح هادي به جاي اين که به بنياد مسکن تخصيص داده شود به دهياري تعلق گيرد، اظهار کرد: زيرا دهياري‌ها بهتر مي‌توانند کار را به انجام برسانند، چرا که نظارت‌هاي دقيق‌تري وجود دارد.

رضايي در خصوص اجراي طرح هادي عنوان کرد: طرح هادي يک سند بالادستي است که به تصويب چند اداره کل در سطح استان مي‌رسد و ساخت و سازهاي روستا بايد منطبق بر طرح هادي به انجام برسد. به دليل اينکه در گذشته روستاها از دهياري برخوردار نبودند، اقدامات طرح هادي توسط بنياد مسکن دنبال مي‌شد.

وي افزود: طرح هادي به اين شکل است که براي بعضي از کوچه‌هايي که مطابق نقشه نياز به بهسازي و تعريض دارند اين اقدام دنبال مي‌شود، در اين راستا اقدامات ديگري از جمله تعويض شبکه آب بر اثر فرسودگي، جابه‌جايي شبکه برق و مخابرات، پيش بيني جدول‌بلوکه و هدايت‌آب‌هاي سطحي و زيرسازي و آسفالت هم به انجام مي‌رسد.

بخشدار مرکزي گناباد با بيان اينکه مطالعات طرح هادي در تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار گناباد انجام و فاز يک آن در روستاها اجرا شده است، اظهار کرد: بعد از تاسيس دهياري‌ در روستاها، بسياري از دهياري‌ها طرح هادي را خودشان اجرا مي کنند.

وي اضافه کرد: اجراي طرح هادي به خدمات‌رساني در روستاها بسيار کمک مي‌کند، به طور مثال در بعضي از حوادث همچون زلزله و آتش‌سوزي اگر نياز به آمبولانس باشد، خدمت‌رساني در مناطقي که طرح هادي اجرا شده، راحت‌تر انجام مي‌شود.

سازمان‌هاي مربوطه، دهياري را در اجراي طرح هادي کمک کنند

رضايي با بيان اينکه طرح هادي نقشه کلي روستا است و مردم موظف هستند آن را رعايت کنند، در خصوص مشکلاتي که در رابطه با طرح هادي وجود دارد، عنوان کرد: طرح هادي به تائيد بسياري از ادارات همچون بنياد مسکن، جهادکشاورزي، منابع طبيعي، ادارات خدماتي همچون آب، برق، گاز و ... مي‌رسد و انتظار ما اين است که اين سازمان‌ها به نسبت وظيفه‌اي که دارند پاي اجراي کار بيايند و در اجراي طرح هادي به دهياري کمک کنند.

لزوم رايگان شدن جابجايي شبکه‌هاي برق و... در طرح هادي

بخشدار مرکزي گناباد عنوان کرد: دهياري در منطقه‌اي‌ طرح هادي را اجرا مي‌کند و مردم را مجاب مي کند که تعريضات را انجام دهند، اما براي جابه‌جايي شبکه‌هاي آب، برق و... ادارات خدماتي پاي کار نمي‌آيند، با توجه به اينکه توان مالي مردم روستا سال به سال کم مي‌شود، اما در بحث تعريضات به دهياري کمک مي‌کنند و از ملک و املاک خود مي گذرند و در اين ميان، انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي متولي ديگر، همچون اداره برق در جابجايي شبکه برق کمک کنند و اين کار را رايگان انجام دهند.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر اين کار انجام نمي‌شود و در جابجايي شبکه ها به ويژه برق از دهياري مطالبه وجه مي‌شود در حالي که اعتبارات دهياري بسيار اندک است و درآمد محلي چنداني هم وجود ندارد. دهياري در بسياري از مناطق اقدامات طرح هادي را از جمله جدول بلوکه، تعريضات و... انجام داده است، اما تيرهاي شبکه برق وسط راه مانده که اين موضوع بسيار خطرناک است و هرلحظه ممکن است باعث بروز حادثه‌اي شود، درخواست داريم اين قضيه تعيين تکليف و يا قوانين اصلاح شود و در صورت انجام شدن اين اقدام، يکي از مشکلات عمده اجراي طرح هادي از پيش‌روي دهياري‌ها برطرف خواهد شد.

بايد براي روستاها حريم ايجاد شود

رضايي با بيان اينکه بايد براي روستاها حريم قائل شويم، اظهار کرد: در شهرها دو محدوده خدماتي و قانوني وجود دارد که محدوده خدماتي مشخص است، محدوده قانوني سطح وسيعي است که بحث توسعه هم در آن ديده شده است اما در روستا، تنها فضاي کالبدي روستا را شامل مي‌شود و محدوده قانوني وجود ندارد. با توجه به اينکه واحدهاي صنعتي کوچک، دامداري، گاوداري سنتي و... خارج از بافت روستا تاسيس مي‌شود دهياري حق ورود به اين موضوع را ندارد و نمي‌تواند به آنها مجوز دهد به همين خاطر نمي تواند عوارضي را هم دريافت کند.

وي ادامه داد: اگر واحدهاي صنعتي کوچک، دامداري، گاوداري سنتي و... در حومه شهرها ايجاد شوند، عوارض آن‌ها را شهرداري مي‌گيرد، در حالي که خدمات رساني نمي‌کند و خدمات رساني را دهياري انجام مي‌دهد.

بخشدار مرکزي گناباد گفت: در رابطه با روستاهايي که در محدوده قانوني شهرها نيستند مي‌توان گفت، اين انتفاع را دفتر فني استانداري دريافت مي‌کند، اگر براي روستا هم محدوده تعيين کنيم که واحدهاي صنعتي، دامداري و... در آنجا ايجاد شود نيز اقدام بسيار خوبي است.

رضايي عنوان کرد: بعضي از معادن و صنايع در محدوده روستا قرار دارند اما دفاتر مرکزي آنها در مکان ديگري است و ماليات آن‌ها در جايي پرداخت مي‌شود که دفتر مرکزي وجود دارد، در حالي که به طور مثال معدني که در حومه روستاست از راه روستا استفاده مي‌کند، به آسفالت روستا آسيب مي‌زند، گرد و خاک براي مردم روستا ايجاد مي‌کند و... اما در روستا هيچ عوارضي پرداخت نمي‌کند، اگر در اين زمينه هم اصلاح قانوني انجام شود، در کمک به بخش روستايي بسيار مفيد خواهد بود.

دولت نگاه ويژه اي به تامين آب شرب روستاها داشته باشد

وي در خصوص مشکلات مردم گناباد عنوان کرد: اولين مشکل موجود در گناباد، خشکسالي است که به کشاورزي و دامداري آسيب بسياري وارد کرده‌است؛ حدود 17 سال است که خشکسالي در گناباد وجود دارد و باعث کاهش محصولات، کاهش آب دهي قنوات، افت آب‌هاي سطحي و... شده است.

بخشدار مرکزي گناباد با بيان اينکه شغل 90 درصد مردم گناباد کشاورزي و دامداري‌ست، خاطرنشان کرد: در سال جاري علي‌رغم اينکه در شهرستان‌هاي اطراف بارندگي خوبي داشتيم اما بارندگي در گناباد کم بود و دامدارها متضرر شدند، آن‌ها حتي مجبور شدند دام را به قيمت ارزان بفروشند و به شهرستان‌هاي مجاور همچون نيشابور و سبزوار کوچ کنند که در آنجا هم مشکلات زيادي داشتند.

رضايي با اشاره به اينکه در سال جاري با کاهش شديد چاه‌هاي آب شرب مواجه شده‌ايم، ادامه داد: در بعضي از روستاها تنش آبي داشتيم و آب‌رساني در برخي از روستاها با تانکر انجام مي‌شد که در اين راستا، دولت بايد نگاه ويژه‌اي به موضوع تامين آب شرب روستاها داشته باشد. همچنين در پيش‌بيني چاه‌هاي آب شرب رزرو، تجهيز چاه‌هاي آب‌ شرب، تعويض شبکه‌هاي فرسوده و... نياز به نگاه ويژه دولت است.

کار قنات‌ها بايد مردمي انجام شود

وي عنوان کرد: با توجه به خشکسالي ها، دهياري ها و شوراها را به هيات امنا و قنات ها حساس کرده‌ و تاکيد کرده‌ايم که شوراها و دهياري‌ها موارد مربوط به قنات را پيگيري کنند، به اين دليل که عمدتا نگاه هيات امنا و قنات‌ها بر اعتبارات دولتي که اعتبارات اندکي، است، معطوف مي‌شود.

بخشدار مرکزي گناباد افزود: بايد به سمتي برويم که کار قنات‌ها را دوباره مردمي انجام دهيم، قنات ميراث ماندگاري ست که گذشتگان به يادگار گذاشتند که وظيفه داريم با مشارکت مردم آن‌ها را حفظ و نگداري کنيم.

رضايي خاطرنشان کرد: شوراها و دهياري‌ها را فعال کرديم تا با هيات امناي هر روستايي که در حالت انفعالي قرار دارند جلسه بگذارند، حتي اگر نياز هست انتخابات هيات امنا را دوباره برگزار کنند و هيات امناي جديد انتخاب شود تا کار قنات با جديت و وسواس بيشتر با جلب مشارکت مردم پيگيري شود.

ايجاد شغل پايدار از جمله درخواست‌هاي روستائيان

وي در خصوص وضعيت اشتغال اظهار کرد: اشتغال از مشکلات جدي ماست، اين مشکل در سطح تمام شهرستان وجود دارد و ايجاد شغل پايدار از جمله درخواست‌هاي روستائيان است.

بخشدار مرکزي گناباد با اشاره به خدماتي که کميته امداد، اداره بهزيستي و سازمان فني و حرفه‌اي در زمينه اشتغال انجام مي‌دهند، افزود: اگر بخواهيم در موضوع اشتغال در روستاها کار کنيم بايد در راستاي مشاغل خانگي فعاليت داشته باشيم. در حال حاضر در چند روستا کارگاه بافت قالي داريم که جوانان روستا در آنجا مشغول کار هستند.
 
رضايي با بيان اينکه توجه ويژه به گردشگري از اقدامات خوبي‌ست که در سال جاري آغاز شده‌است، گفت: قصد داريم، با توجه به ظرفيت‌ها و قابليت‌هايي که برخي روستاها در بخش مرکزي دارند، انتفاعي براي روستا و روستائيان به همراه داشته‌باشيم.

وي با اشاره به اينکه با ثبت جهاني قنات قصبه، به‌طور حتم، گردشگران داخلي و خارجي زيادي به گناباد خواهند آمد، خاطرنشان کرد: بخش مرکزي روستاي رياب،شامل بافت ارزشمند تاريخي دارد، روستاي مند مهد سفال است و روستاي قوژد کاروان سراها و کلوت‌هاي زيبايي دارد.

بخشدار مرکزي گناباد اظهار کرد: براي اين سه روستا بسته گردشگري خوبي فراهم کرده‌ايم که گردشگران بتوانند از اين روستاها بازديد کنند همچنين با تاکيد فرماندار اقامت گاه هاي بوم گردي ايجاد کرده‌ايم.

رضايي در خصوص وضعيت آسفالت روستاهاي گناباد عنوان کرد: از اقدامات خوبي که از اسفند سال گذشته آن را پيگيري کرده‌ايم، موضوع آسفالت فضاي کالبدي روستاهاست، در اين زمينه دهياري و شوراها پاي کار آمدند و بنياد مسکن پيگيري‌ کارها را انجام داد؛ برابر اعلام مدير کل بنياد مسکن خراسان، شهرستان گناباد توانسته 5 درصد قير اختصاص داده شده به بنياد مسکن براي آسفالت فضاي کالبدي روستا را جذب کند.

وي اضافه کرد: 14 روستا را توانستيم از اين محل آسفالت کنيم، سطح آسفالت شده 158 هزار متر مربع است اما در اين ميان، بعضي از روستاهايي که از آسفالت برخوردار نشدند اهالي روستا فشارهايي را به شوراها وارد کردند، آنها فکر مي‌کردند اين اقدام ناشي از کوتاهي شوراها بوده در حالي که اين موضوع يک بحث کشوري است به اين دليل که تنها 57 درصد از قيري که قرار بوده به بنياد مسکن تخصيص داده شود اختصاص يافته است.

بخشدار مرکزي گناباد گفت: از وزارت نفت، نماينده‌ها و بنياد مسکن کشور درخواست داريم که مجددا بحث آسفالت رايگان در روستاها انجام شود تا بتوانيم روستاهاي آسفالت نشده را آسفالت کنيم.

وي با اشاره به اينکه آسفالت در روستاها منتهاي طرح هادي است، خاطرنشان کرد: هنگامي، اقدامات آسفالت انجام مي‌شود که تعريضات، جابجايي شبکه‌هاي برق، گاز، تعويض شبکه‌هاي فرسوده آب و... انجام شده باشد.

رضايي عنوان کرد: به واسطه آسفالت رايگان توانستيم 22 کيلومتر تعويض شبکه آب داشته باشيم که اين موضوع در هدر رفت آب و هزينه اي که به آبفاي روستايي تحميل مي‌شد بسيار موثر بوده و اين موارد را کاهش داده است.

بخشدار مرکزي گناباد اظهار کرد: بخش مرکزي شهرستان گناباد داراي 76 هزار نفر جمعيت است، که از اين تعداد 43 هزار نفر در دو نقطه شهري گناباد و بيدخت ساکن هستند و 33 هزار نفر در روستاهاي اين بخش زندگي مي کنند.

وي افزود: اين بخش 30 روستا است که 25 روستا داراي شوراي اسلامي هستند، از اين تعداد در 24  روستا دهياري وجود دارد که دهياري هفت روستا تمام وقت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/4689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم