پیام خراسان

آخرين مطالب

استانداري با همه درخواست ها موافقت کرد / پارکينگ طبقاتي؛ شورا و شهرداري اين گوي و اين ميدان مقالات

استانداري با همه درخواست ها موافقت کرد / پارکينگ طبقاتي؛ شورا و شهرداري اين گوي و اين ميدان

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- در نتيجه ايجاد گره هاي کور ترافيکي به ويژه در مرکز شهر، موجب شد تا بيش از پيش نياز به داشتن پارکينگ در اين شهر احساس شود و از اين رو مسئولان شهري، ساخت پارکينگ طبقاتي براي تسهيل در رفت و آمد و کاهش حجم ترافيک را در دستور کار خود قرار دهند، پارکينگي که پس از اين تصميم گيري و صدور مجوز اوليه، مخالفان و موافقان بسياري داشت و حکايت هايي را به وجود آورد. حالا که مجوز ساخت اين پارکينگ پس از کش و قوس هاي بسيار در 8 طبقه صادر شده است، تکليف چه خواهد شد؟

اسعدي- پارکينگ طبقاتي بجنورد؛ 3 کلمه اي که در پس آن حکايت هايي وجود دارد. پرونده اين پارکينگ که مانند توپي بين دستگاه هاي متولي دست به دست و پاسکاري شد، مهم ترين گره کور آن، راضي کردن کميسيون ماده 5 براي صدور مجوز افزايش 2 طبقه به طبقات قبلي بود، حالا بالاخره پس از 5 سال پيگيري و دوندگي سرمايه گذار، شهرداري و شوراي شهر ظاهرا با مجوز اين کميسيون دارد در زمينه اخذ مجوزها به نتيجه مي رسد و با خارج شدن آن از فريز، وارد فاز جديدي از کار مي شود و حالا گوي و ميدان در دست شوراي شهر و شهرداري بجنورد است تا براي به مرحله اجرا رسيدن اين پروژه سريع تر گام بردارند.
مرحله اخذ مجوزها و تأييد و نقشه ها و غيره!
بر کسي پوشيده نيست که شکل گيري شهر بجنورد در کنار جاده ترانزيت و رشد آن بر اساس طول شرقي و غربي باعث شده است که خيابان هاي شمالي و جنوبي عرض کمي داشته باشند و از يک سو قرار گرفتن بسياري از فعاليت هاي تجاري و خدماتي در هسته مرکزي شهر مشکل ترافيک را در اين نقطه تشديد کرده که اين امر ضرورت ايجاد پارکينگ هاي طبقاتي را در شهر بيشتر کرده است. با توجه به اهميت ساماندهي ترافيک، شهرداري بجنورد در سال 92 به اين نتيجه رسيد که 3 پارکينگ طبقاتي در هسته مرکزي خيابان چمران، ميدان کارگر و سبزه ميدان بجنورد احداث کند و در همان زمان، «براتيان» شهردار وقت، با رسانه اي کردن اين موضوع، وعده آن را داد. حال 3 سال از آن زمان مي گذرد و نه تنها حتي يک پارکينگ طبقاتي در شهر بجنورد احداث نشده است، بلکه همان يک پارکينگي هم که سرمايه گذار آن مشخص بود و سال 90 هم مجوز کميسيون ماده 5 را در اين رابطه گرفت، تا روز چهارشنبه هفته گذشته، اندر خم يک کوچه و در پيچ و خم استانداري و شهرداري، گرفتار بود.اينک کميسيون ماده 5 با اضافه کردن 2 طبقه به تعداد طبقات اين پارکينگ موافقت کرده و گويا، بزرگترين سنگ در راه اجراي اين پروژه، از سر راه برداشته شده است. اما حالا که پس از کش و قوس هاي بسيار بالاخره کميسيون ماده 5 به صدور اين مجوز رضايت داد، سرنوشت اين پارکينگ طبقاتي چه تغييري کرده و قرار است چه زماني وارد مرحله اجرايي شود؟
داستان چيست؟
مديران شهري بجنورد سال 1390 بر اساس نياز و ضرورت، تصميم گرفتند با مشارکت بخش خصوصي، يک پارکينگ طبقاتي در چهارراه مخابرات بجنورد احداث کنند پروژه اي که قاعدتا بايد در مدت 3 سال به بهره برداري مي‌رسيد تا کنون در کش وقوس اختلاف نظرها و دعواهاي دستگاه هاي متولي بود. اين پروژه که براي 6 طبقه مجوز ساخت گرفته بود حالا قرار است در 8 طبقه که 2 طبقه آن تجاري است و تقريباً 160 واحد تجاري در زيرزمين و طبقه همکف آن پيش بيني شده و 6 طبقه پارکينگ عمومي با ظرفيت 860 خودرو ساخته شود.
گره اي که باز شد
يک عضو شوراي شهر بجنورد در اين باره مي گويد: ظاهرا کميسيون ماده 5 روز چهارشنبه با افزايش 2 طبقه پيشنهادي به اين پارکينگ موافقت کرد و بالاخره گره اين پروژه باز شد و موضوعي که 3 سال معطل مانده بود دارد به نتيجه مي رسد و حالا اين مصوبه بايد به شهرداري ابلاغ شود تا شهرداري پروانه پارکينگ را صادر کند و سرمايه گذار هم بعد از گرفتن مجوزها براي اخذ مجوزهاي بعدي و ارائه نقشه ها اقدام کند.«اعظم السادات افشين فر» مي افزايد: قبلا کميسيون ماده 5 با ساخت پارکينگ در 6 طبقه موافقت کرده بود که با توجه به فضايي که وجود داشت، شوراي شهر پيشنهاد افزايش 2 طبقه را به سرمايه گذار داد که کميسيون ماده 5 از همان زمان تاکنون اين موضوع را معطل نگه داشته بود.وي خاطرنشان مي کند: با توجه به تصويب اين موضوع در کميسيون ماده 5، سرمايه گذار مي تواند همزمان هم براي اخذ مجوزها و هم ارائه نقشه ها اقدام کند تا زمان بيش از اين از دست نرود.
آغاز عمليات اجرايي تا 6 ماه آينده
سرمايه گذار پروژه پارکينگ طبقاتي بجنورد در اين رابطه مي گويد: هر چند پروسه طولاني شد اما بالاخره مجوز صادر شد و از متوليان در اين رابطه تشکر مي کنم.«دستپاک» بيان مي کند: قبلا طبق مجوز کميسيون ماده 5 در سال 90، قرار بود پارکينگ طبقاتي بجنورد در 6 طبقه، که 2 طبقه آن تجاري، زيرزمين و همکف بود ساخته و در 4 طبقه هم پارکينگ احداث شود اما حالا با اين مجوز، تعداد طبقات پارکينگ به 8 طبقه افزايش پيدا مي‌کند و 6 طبقه آن به پارکينگ اختصاص خواهد يافت.وي مي افزايد: حالا که کميسيون ماده 5 با افزايش طبقات پارکينگ موافقت کرده است، بعد از صادر شدن تأييديه اداره هاي مربوطه، قرارداد را با شهرداري تنظيم مي کنيم و بعد از تصويب و تأييد شوراي شهر و فرمانداري، با مشاور پروژه براي نقشه ها، اجرايي شدن پروژه و شروع عمليات ساخت، قرارداد منعقد مي کنيم.وي اظهارمي دارد: اين روند، حداقل به 5 تا 6 ماه زمان نياز دارد و براي اين که مدت بيشتري صرف نشود، به طور همزمان کارهاي مربوط به تهيه و ارائه نقشه و محاسبات فني را نيز انجام مي دهيم.وي تصريح مي کند: بهترين زمان براي آغاز عمليات اجرايي اين پروژه نيمه دوم فروردين و يا اول ارديبهشت است که به اميد خدا، تا آن زمان عمليات اجرايي پارکينگ طبقاتي بجنورد، آغاز خواهد شد.وي در پاسخ به اين پرسش که به چه مدت زمان براي بهره برداري از اين پروژه نياز است، مي گويد: با توجه به اين که هنوز محاسبات فني اين پروژه انجام نشده است، نمي توان زمان دقيقي را براي بهره برداري از اين پروژه اعلام کرد اما طبق تجربه شهرهايي مانند مشهد در ساخت اين پروژه، در مدت 3 سال با ضريب خطاي 5 درصد بايد به شکل صد درصد به بهره برداري برسد.
توپ در زمين سرمايه گذار
رئيس کميسيون عمران شوراي شهر بجنورد هم در اين باره مي گويد: مجوز کميسيون ماده 5 بايد براي تأييد به شوراي عالي شهرسازي و معماري ارسال شود و اين شورا تا 3 هفته کاري فرصت دارد که در باره آن اظهارنظر کند و چنانچه تا آن موقع پاسخي دريافت نشد، موضوع مثبت تلقي مي شود.«نقيب» مي افزايد: هر کاري که در رابطه با مسائل اداري براي اين پروژه لازم بود، انجام شده است و حالا توپ پارکينگ طبقاتي چهارراه مخابرات بجنورد فقط در زمين سرمايه گذار است که بايد براي محاسبات فني، ارائه نقشه ها و تملک املاک اطراف اقدام کند.وي خاطرنشان مي کند: البته سرمايه گذار بخش هايي از 2 ملک واقع در حريم پروژه پارکينگ را تملک کرده و قرار است امروز(يکشنبه) جلسه اي نيز با بانک مسکن که در حريم اين پروژه قرار دارد، براي چگونگي تملک آن برگزار شود که ممکن است اين بانک ملک را به سرمايه گذار بفروشد و يا بخواهد به نسبت ارزش ملک خود، در پروژه پارکينگ سرمايه گذاري کند.وي تصريح مي کند: کمتر از 29 درصد از اين پارکينگ سهم شهرداري و مابقي سهم مالک است و با توجه به اين که قرار است از 6 طبقه پارکينگ، 4 طبقه آن عمومي و 2 طبقه اختصاصي و براي واحدهاي تجاري واقع در ساختمان باشد، شهرداري ابتدا به اندازه سهم خود از پارکينگ هاي عمومي برخواهد داشت و اگر سهمي ماند از واحدهاي تجاري هم خواهد گرفت.«نقيب» سهم ريالي شهرداري در اين پروژه را حدود 17 ميليارد تومان عنوان مي کند و مي گويد: حدود 10 ميليارد تومان از اين سهم به ازاي ارائه پروانه پرداخت مي شود و مابقي نيز به شکل ريالي پرداخت خواهد شد.وي خاطرنشان مي کند: حالا ديگر سرمايه گذار بايد با قدرت وارد ميدان شود و کارها را انجام دهد و تا ارديبهشت ماه سال آينده عمليات اجرايي اين پروژه را آغاز کند.وي مدت زمان تعيين شده براي اجراي اين پروژه را 3 سال عنوان مي کند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آیا انرژی‌های پاک به طبیعت آسیب می‌رسانند؟

ازدواج‌های خاکستری/ بیماران تالاسمی بخوانند

زنان قربانی موج سوم ایدز

نگهداری 6 هزار معلول در مراکز بهزیستی/ برای بیماران اوتیسم جا نداریم

بارندگی خوب بود اما کافی نیست

ویژگی‌های شخصیتی سالم کدامند؟

گبه‌، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می‌گیرد

آیا کشتن سگ توسط شهرداری‌ها قانونی‌ست؟/حیوان‌آزاری مقدمه انسان‌آزاری‌ست

سکته مغزی قابل درمان است

میاندشت جاجرم، تنها زیستگاه مولد یوز ایرانی

پنبه کاران مانه و سملقانی از مشکلات خود می گویند

دولت در حوزه مسکن اقدام کنترلی انجام نداده است

چرا حرف حق تلخ است؟

مراقب باشید، تب مالت در کمین است!

علایم مسمومیت با گاز co چیست؟

نحوه استفاده صحیح از دستگاه های کارتخوان(POS)

برد-برد، اما طرفین همچنان ناراضی

پرفشاری خون قاتل خاموش

کشورهای با حمل‌ونقل شهری مناسب برای معلولان

اسطوره چیست؟

بایدها و نبایدهای انجام ورزش در دوران بارداری

چوب‌هایی لای چرخ تولید/ مسئولان چه می‌کنند؟!

تهماسب؛ شاه نامهربان با اهل هنر

/گزارش/ گلستانی که با نبود بازار گل پژمرده می شود

حل چالش کسب مدارک‌ درجه اول در بریتانیا

«کال‌جنی» از چله‌نشینان یکتاپرست تا گردشگران

«پل سزان» و نقاشی به مثابه هارمونی متناسب با طبیعت

مشهد در تکاپوی اربعین و دهه پایانی ماه صفر

پایبندی به اخلاق شرط توسعه کارآفرینی

ایل راه های زخمی و عشایر دل خون شده

روستائیان قلب تپنده روستا

روزگار شبانی

مراقب دنیای زیبای کودکان باشیم

ماتِ زندگی...

ماجرای پساب تصفیه شده ای که روانه کشف رود می شود

باز آمد بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه

«لهوف»؛ روایت جنگ و اسارت کاروان کربلا

تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

چالش های دولت الکترونیک

الیت گران‌تر می‌شود؟

کاوش فقط در 5 درصد محوطه های تاریخی استان

آب به آبادی رسید

پسته دهن بسته

زمان ارسال مقالات به دوره «مسجد تمدن ساز» تمدید شد

تشکلهای محیط زیستی خواستار توقف پروژه کمربند جنوبی مشهد شدند

توسعه فرودگاه مشروط شد

درباره عروسی کُرمانجی

زائرانی بی بازگشت

چند صفحه «قانون» در تبعید...

پلاستیکهایتان را به آب بسپارید