پیام خراسان

آخرين مطالب

سنگینی سایه محرومیت بر تئاتر خراسانی رضوی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- سابقه تئاتر به شکل نوین آن در خراسان رضوی به یک قرن پیش یعنی سال 1290 شمسی برمی گردد اما هنر نمایش همچنان با چالشهایی در این خطه روبروست که کار را برای هنرمندان سخت کرده است.
این در حالی است که هنر نمایش و تئاتر در مشهد و خطه خراسان با همت هنرمندان این عرصه به خوبی رشد کرده و هم اینک مشهد پس از تهران بهترین جایگاه تئاتر را در کشور دارد اما هنرمندان و فعالان این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به گفته فعالان این حوزه کمبود سالنهای نمایش، فقدان تجهیزات کافی، بی توجهی به تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد نمایشهای در دست اجرا و نبود مرکز آموزش عالی در این رشته از مهمترین چالشهای تئاتر در مشهد و خراسان رضوی هستند.
* کم شماری مخاطبان تئاتر
کارگردان خراسانی تئاتر در خصوص مشکلات و محدودیتهای این حوزه به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان مشهدی با تئاتر ارتباط خوبی برقرار کرده اند ولی اکنون تنها 10 هزار نفر مخاطب تئاتر در مشهد هستند که زیبنده این هنر نیست.
حامد امانپور افزود: شهرداری مشهد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی باید تئاترهای روی صحنه را به مردم اطلاع رسانی و هنرمندان این رشته را دلگرم کنند اما این اقدام صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: شهروندان رغبت زیادی به هنرهای نمایشی دارند اما در زمینه اطلاع رسانی با فقر روبرو هستیم و حتی شهروندان از محل سالنهای تئاتر نیز بی خبرند که البته در دوره فعلی مدیریت شهری اقداماتی در این خصوص صورت گرفته ولی کافی نیست.
این فعال حوزه تئاتر تجهیز و توسعه سالنهای نمایش را از دیگر ضروریات برشمرد.
* فقدان مرکز آموزش عالی هنرهای دراماتیک و مهاجرت هنرمندان
کارگردان خراسانی تئاتر گفت: آموزش از اصلی ترین اصول هنرهای نمایشی است اما در مشهد مرکز آموزش عالی و دانشکده هنر دراماتیک نداریم. از اینرو فعالان این حوزه برای آموزش به تهران می روند و بخش اعظم هنرمندان در حوزه تئاتر و سینما را از دست می دهیم زیرا در تهران ماندگار می شوند.
وی افزود: با همت هنرمندان نمایشهای زیادی در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی روی صحنه می روند اما مدام باید کارها و اجراها را مطابق با سلائق عده ای تنظیم کنیم تا محدودیتهایمان بیشتر نشود.
امانپور ادامه داد: برخی از کارهایی که در استان روی صحنه می روند عنوان نخستین اثر در یک حوزه نظیر اپرای تئاتر و یا نمایش موزیکال را می گیرد که افتخاری برای این خطه نیست بلکه نشاندهنده کمبودها و محدودیتها است.
وی گفت: تئاتر در دنیا قدمت 2500 ساله دارد اما در خراسان رضوی از حدود 100 سال پیش حیات پیدا کرد بنابراین باید در تمام عرصه های تئاتر فعال و دارای ظرفیتهای مناسب و درخور باشیم.
* لزوم حمایت نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی
معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محدودیتهایی در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی به ویژه در عرصه کارهای نو وجود دارد که با حمایت نهادهای فرهنگی می کوشیم شرایط مناسبتری برای فعالان این حوزه رقم زده شود.
افشین تحفه گر افزود: خراسان دارای فرهنگ کهن و سابقه طولانی در عرصه هنر است و در حد مقدوارت تلاش می کنیم از این ظرفیتها به نحو شایسته استفاده شود.
رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تئاتر خراسان رضوی در کشور خوب درخشیده و اجراهای خوبی روی صحنه می رود.
سید حجت طباطبایی افزود: ناهماهنگی دستگاههای مختلف از مهمترین چالشهای حوزه تئاتر خراسان رضوی است که باعث می شود تلاش هنرمندان و فعالان این حوزه بازخورد مطلوب نداشته باشد.
وی در خصوص تعداد سالنهای فعال تئاتر در مشهد و استان گفت: با توجه به اینکه تعدادی از سالنها در اختیار بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی است آمار دقیقی از آنها در دست نیست ولی تعداد سالنهای اختصاصی تئاتر در خراسان رضوی اندک است ولی امیدواریم بخش خصوصی برای راه اندازی اینگونه سالنها سرمایه گذاری کند.
* لزوم تشکیل انجمن صنفی هنرمندان
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکلات معیشیتی هنرمندان اشاره و بیان کرد: اینگون مشکلات باید توسط خانه تئاتر استان رسیدگی شود اما این مهم تاکنون عملیاتی نشده است.
سید جواد اشکذری افزود: تشکیل کانون انجمن صنفی هنرمندان از ضروریات است زیرا با تشکیل آن بسیاری از مشکلات هنرمندان قابلیت رسیدگی خواهد داشت. لزوم تشکیل این انجمن صنفی به استاندار خراسان رضوی اعلام شده و امیدواریم با موافقت و فعال شدن آن تا حدودی به مشکلات هنرمندان پرداخته شود.
وی ادامه داد: فرسودگی سالنهای دولتی و استاندارد نبودن تماشاخانه های خصوصی از دیگر چالشهای حوزه تئاتر است که حق شهروندی را برای تماشاگران ادا نمی کند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در خصوص اطلاع رسانی و اقدامات تبلیغاتی هم گفت: هم اکنون اطلاع رسانی در خصوص اجراهای روی صحنه از طریق فضای مجازی، رسانه ها و "سایت مشهد گیشه" انجام می شود و طی شش ماه گذشته نیز شهرداری با در اختیار گذاشتن بیلبوردهای شهری کمک خوبی در این زمینه داشته است.
وی افزود: اقدامات صورت گرفته در حوزه تبلیغات کافی نیست ولی مدیریت شهری و شورای فعلی شهر مشهد پیگیر مسائل تئاتر و هنر نمایش در این شهر هستند. حدود یک سال و نیم است که پیگیر نصب تابلو سالن تئاتر شهر در ورودی پارک ملت مشهد هستیم اما تاکنون این مهم محقق نشده است.
32 گروه فعال نمایشی در عرصه تئاتر خراسان رضوی فعال هستند که از این تعداد 18 گروه مربوط به مشهد است. همچنین 26 انجمن هنرهای نمایشی در شهرستانهای استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
7505/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/49250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر