پیام خراسان

آخرين مطالب

لبخند مشهد در استقبال از بهار فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - نوروز در مشهد علاوه بر آنکه نویدبخش بهار طبیعت است؛ به رسم چند ساله اخیر پیام‌آور بهار هنر و هنرمندان نیز هست، بهاری که با شور و نشاط مردم و هنرمندانی که آثارشان زینت‌بخش شهر می‌شود همراه است و پس از یک سال پر نشیب و فراز برای مردم، لبخند را میهمان چهره شهر می‌کند. هنرمندان، مردم و مسئولان سه ضلع این استقبال هنرمندانه از بهار هستند که نظرات آنان قطعا تبیین‌کننده وضعیت این طرح و ترسیم‌کننده ادامه مسیر خواهد بود.
یک گرافیست مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص تاثیر مثبت فضاآرایی شهری در ایام عید، اظهار کرد: باید گفت فضا آرایی در شهر اقدام خوب و مثبتی تلقی می‌شود و شاهد آن هستیم که در کشورهای دیگر بر این امر مهم تاکید می‌کنند و سرمایه‌گذاری بسیاری را برای این امر در نظر می‌گیرند.
حسن کلانتری ادامه داد: در سال جاری اقدامات شهرداری به نسبت از سال گذشته بهتر بوده و با وارد شدن گروه جدید فضا حرفه‌ای‌تر رقم خورد که باعث شد در فضای شهری کارهای بسیار خوبی را شاهد باشیم.
این هنرمند گرافیست افزود: به نظر من شهرداری و ارگان‌های که می‌توانند در بهبود فضای شهری کمک بسزایی کنند باید بیش از پیش وارد کار شوند و شرایط خوبی را رقم بزنند تا در نتیجه در فضای شهری، المان‌های نوروزی و نقاشی دیواری‌ها و... شاهد اتفاقات خوب و جدیدی باشیم.
کلانتری با انتقاد از کم شدن تعداد المان‌ها، خاطرنشان کرد: المان‌هایی که در سال‌های گذشته حداقل 50 مورد بوده در سال جاری کاهش داشته و فکر می‌کنم دلیل اصلی آن مسائل مادی باشد که سبب شده که این کاهش را در المان‌ها شاهد باشیم اما در نهایت باید گفت طرح‌های خروجی آن بسیار خوب بوده است.
وی با اشاره به اینکه همچنین باید اشاره کرد که رویکرد شهرداری در بخش فضاآرایی شهری بیشتر سمت و سوی بهاری ندارد، تصریح کرد: به طور مثال فضاآرایی شهری در سال جاری مانند نقاشی دیواری، نورپردازی، نمایش خیابانی و نصب المان‌های ثابت و... از جمله مواردی بوده که رویکرد و سمت و سوی بهاری را به خود اختصاص نداده است.

دو رویکرد جدی در استقبال از بهار
احسان مهدوی دبیر جشنواره هنر شهری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: جشنواره هنر شهری به بهانه‌ی بهار برگزار می‌شود و همواره دو رویکرد را دنبال می‌کند که اولین آن عوض شدن فصل و آیین نوروز باستانی است و در رویکرد دوم به این می‌پردازد که این جشنواره یک رویداد هنر شهری بوده و از قضا با بهار همراه شده است.
وی بیان کرد: جشنواره هنر شهری در همه دنیا در یک فصل خاص برگزار می‌شود فرصتی است تا ذهن انسان‌ها تغیر پیدا کند هنر فرصت بسیار خوبی برای متفاوت دیدن، خلاق بودن و برای بازگشتن به طبیعت انسانی است.
دبیر جشنواره هنر شهری مشهد اضافه کرد: از سوی دیگر فرصتی است برای هنرمندان که به لحاظ اقتصاد و از نظر بروز استعداد خود به رشد دست پیدا کند.
تاکید ویژه بر هویت ملی
مهدوی گفت: امسال در جشنواره هنر شهری بر هویت ایران تاکید بسیاری داشتیم و در پایین هر نماد شهری یک پلاک قرار داده و در آن ارجاعات آن را توضیح دادیم.
وی با بیان اینکه ما همواره سعی کردیم با ارائه نماد تاریخ و هویت ایرانی را نمایان کنیم، اظهار کرد: یکی دیگر از رویکردهای ما در نمادهای شهری این بوده که با ارائه این هنر طبیعت انسان را به وی یادآوری کنیم که این امر با رویکرد بهار بودن رابطه نزدیکی دارد.
دبیر جشنواره هنر شهری مشهد عنوان کرد: در امسال بودجه ما محدود شد و در هفت بخش از جشنواره به جز بخش هنر گل‌آرایی حدود 105 اثر را تحویل شهر داده‌ایم و باید گفت برای کلان‌شهری مانند مشهد این رقم عدد بالایی نیست.
مهدوی با اشاره به اینکه کارهای ما از هفت بخش تشکیل شده و هدف ما لزوما چیزی که در ذهن مردم به عنوان المان یا یک نماد غول پیکر نقش بسته نیست، تصریح کرد: یعنی شاید از این تعداد اثر ارائه شده یک نمایش آیینی شمال خراسان باشد که در سطح شهر ارائه می‌شود و یا ممکن است بسیاری نمادهای دیگر مد نظر ما باشد.
وی ادامه داد: ما در کارهای امسال بر این تاکید داشتیم که آثار ارائه شده به ارتقا فرهنگ کشور کمک کند و شاید جنبه‌های مفرح در آن کمتر به چشم می‌خورد و شاید مردم دور آن جمع نشنود و عکس بگیرند.
دبیر جشنواره هنر شهری مشهد با بیان اینکه این جشنواره اگر سال به سال رشد نکند یک اتفاق ناموفق رقم خواهد زد، افزود: بدون شک هرسال هدف ما رشد است و مهم نیست چه کسی متولی آن باشد و اگر این رشد رخ ندهد یک جشنواره شکست خورده و ناموفق خواهد بود.
مهدوی بیان کرد: باید در اینجا اشاره کنم هنرمند هنرهای شهری یک هنرمند خاص بوده و نباید آن را با هنرهای دیگر دخیل کنیم و این فرد برای هنر شهر تلاش کرده و برای این کار ساخته شده است.
کیفیت قابل قبول و کمیت پایین 
نوید حسین‌زاده یک شهروند و فارغ‌التحصیل رشته معماری در خصوص استقابل از بهار به ایسنا گفت: المان‌های نوروز 97 به نسبت سال‌های گذشته کیفیت قابل قبولی داشت اما کمیت آن پایین بود و بیشترین تمرکز صرف گل‌آرایی شده بود تا خلق آثار ماندگار شهری.
این شهروند خاطرنشان کرد: همچینین پراکندگی آن در سراسر شهر می‌توانست بهتر از آن چیزی که شاهد آن هستیم باشد و باید گفت از خیابان شریعتی تا میدان فلسطین شاهد المان زیادی هستیم اما تعداد آن در نقاط دیگر به نسبت کمتر است.
حسین‌زاده با بیان اینکه کیفیت المان‌های نوروز نیز در سال 97 قابل قبول بوده، تاکید کرد: وجود این المان‌ها در سطح شهر به بهبود فضاآرایی درشهر کمک می‍‌کند و باعث دلپذیر شدن فضای شهری در ایام عید و سایر روزهای دیگر می‌شود. 
وی با بیان اینکه نبود المان فاخر همیشگی که بتواند به هویت شهر مشهد کمک کند در سطح شهر به چشم می‌خورد، خاطرنشان کرد: البته المان‌های فعلی کمک قابل توجهی به نشاط اجتماعی و فراهم آوردن بستر مناسب برای شادی خانوادگی می‌کند.
افزایش کیفیت یادمان‌ها
همچنین در ادامه نیز آیدا موسوی یک شهروند و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت شهری، بیان کرد: المان‌های نوروزی در شهر نماد هویت هر شهر بوده و باید به آن به نحو احسن بپردازیم المان‌های نوروزی سال 97 به نسبت سال گذشته از سطح کیفیت بیشتری برخوردار بوده است.
وی اظهار کرد: با این وجود مشهد باتوجه به اینکه یک شهر بزرگ و زائرپذیر محسوب می‌شود باید المان‌های آن به صورت چشمگیرتری وجود داشته باشد.
این شهروند تصریح کرد: المان‌های نوروزی 97 به صورت درستی پراکنده نشده و پراکندگی آن در شهر به صورت قابل توجهی نبوده است که باید برای این امر مدیریت درستی انجام می‌گرفت.
موسوی عنوان کرد: اما در هر صورت وجود المان‌های نوروزی به بهبود فضاآرایی شهر کمک می‌کند و سبب می‌شود که با قرار گرفتن در این شهر و دیدن این المان‌ها فضا و حال و هوای عید را بهتر لمس کنیم.
یادمان‌ها مردم را جذب می‌کنند
علی رضازاده هم که مغازه‌دار است در خصوص این طرح می‌گوید: در ایام نوروز که شهر تعطیل است این یادمان‌ها مردم را به خود جذب می‌کنند و ما به عنوان کسانی که به شهرداری عوارض می‌دهیم از اینکه متوجه می‌شویم کارهای مثبتی انجام می‌شود خوشحال می‌شویم.
وی افزود: من تمام شهر را ندیده‌ام اما احساس می‌کنم که امسال تعداد طرح‌هایی که ساخته شده را کم کرده‌اند اما گل بیشتر در شهر استفاده شده که قسمت دوم خوب است اما قسمت اول نباید اینگونه باشد.
لزوم توجه محوری به فرهنگ بومی و ملی
غزاله مرادی دانشجوی رشته ادبیات نیز در خصوص طرح استقبال از بهار به ایسنا گفت: امسال طرح‌های خوبی در استقبال از بهار در شهر اکران شد و من نسبت به این فضاآرایی حس مثبتی داشتم اما آن چیزی که به نظرم جای آن خالی است و اساسا تا کنون کمتر به آن توجه شده؛ فرهنگ بومی و ملی ماست.

وی ادامه داد: من می‌توانم قهرمانی را چه از دوران اساطیری و چه از دوران اسلامی و حتی معاصر نام ببرم که این چهره‌ها اگر در هرکجای دنیا وجود داشتند برای آنان همه گونه فعالیتی از ساخت فیلم و سریال و ساخت بنای یادبود تا چاپ تمبر و برگزاری رویدادهای مناسبتی انجام می‌شد ولی ما متاسفانه به آن‌ها توجهی نداریم و به نظر می‌رسد که به دلیل زیاد بودن این شخصیت‌ها به خودمان مغرور شده‌ایم به نحوی که نسل جدید ما با آن‌ها بیگانه شده است.
این دانشجوی ادبیات فارسی اظهار کرد: من به عنوان یک علاقه‌مند به فرهنگ ملی و دینی دوست دارم که شاهد کارهای فاخری در این زمینه باشم که جای دارد تا شهرداری این مساله را به صورت یک راهبرد جدی مورد توجه خود قرار دهد.
وی افزود: در دوره قبل کارهایی تحت عنوان کارهای هویتی انجام می‌شد که بسیار سطح پایین بودند و من می‌توانم از عبارت مبتذل در مورد آن‌ها استفاده کنم اما با توجه به رویکرد جدید مدیریت شهری در مشهد توقع دارم که در ادامه مسیر همانطور که در بخش سرگرمی و نشاط شاهد تحول کیفی بودیم در بخش هویت و فرهنگ نیز این تحول را ببینیم.
مرادی تصریح کرد: من به این دلیل از طرح امسال نسبتا رضایت دارم که معتقدم برای انجام کارهای محتوایی قوی نیاز به زمان وجود دارد؛ بنابراین قطعا از دوره بعدی منتقدانه‌تر با این طرح برخورد خواهم کرد.

یادمان‌ها برای کودکان مناسب‌سازی شوند
معصومه ابراهیمی که یک بانوی خانه‌دار است نیز در این خصوص معتقد است: یادمان‌های کودکانه طرح‌های خیلی خوبی هستند که باعث می‎‌شوند بچه‌ها با آن‌ها مشغول شوند و ما هر سال برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم بچه‌ها را برای استفاده و گرفتن عکس یادگاری با این طرح‌ها بیاوریم.
وی افزود: بعضی یادمان‌ها برای عکس گرفتن طراحی شده‌اند و عکس گرفتن با آن‌ها راحت است و ما دوست داریم که طرح‌هایی که برای بچه‌ها ساخته می‌شود این نکته را هم در نظر بگیرند که مردم و پدر و مادرها بتوانند به راحتی بچه‌های خود را برای گرفتن عکس‌های خوب در این طرح‌ها قرار بدهند.
به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که اگرچه انتقادات جدی در خصوص کمیت طرح استقبال از بهار مشهد خصوصا در حوزه کمی وجود دارد اما عموم جامعه از کیفیت آن رضایت نسبی دارند. با این وجود مدیریت شهری مشهد باید بکوشد تا با برخورد مدبرانه با این طرح به لبخند بهارانه مردم در نوروزهای آتی را وسعت بیشتری ببخشد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/49385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم