پیام خراسان

آخرين مطالب

تحلیل روزنامه خراسان شمالی از وضعیت قاچاق کالا در استان فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی یکشنبه در شماره 2684 خود در گزارشی با عنوان 'قاچاق کالا زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد' به بررسی وضعیت قاچاق دراستان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در بخشی از بیانات شان، «مبارزه‌ جدی با قاچاق» را دومین الزام جدی حمایت از کالای ایرانی دانستند و افزودند: «مردم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به‌صرفه نباشد».
در این گزارش با بررسی وضعیت قاچاق در خراسان شمالی در سالی که گذشت، راه حل های کارشناسان و مسئولان برای مقابله با این پدیده اقتصادی مطرح می شود.
سال گذشته خبرهای زیادی از کشف و ضبط کالای قاچاق در استان منتشر شد، اخباری که حکایت از فعال بودن سودجویان در عرصه اقتصادی استان داشت و رقم های ریالی اعلام شده هم مشخص می کرد که حجم زیادی از نقدینگی به واسطه حضور این افراد و پدیده قاچاق از استان خارج می شود و به جای رسیدن به دست تولید کننده داخلی به دست غیر می رسد، تا جایی که مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی اعلام کرد: در 4 ماه نخست سال گذشته ورود کالا و ارز قاچاق به استان 140 درصد افزایش داشت و با این که استان دارای مرز مشترک با کشور ترکمنستان است، با این وجود مبادلات تجاری درآن رونق ندارد و فقط استان مصرف کننده کالاهای قاچاق است.
این آمار تنها بخشی از کالای قاچاق ورودی به استان است که کشف شده، بخش دیگری از ورود کالای قاچاق به استان از طریق تجارت چمدانی و در فروشگاه های زیر پله ای یا منازل انجام می شود که قابل پیگیری نیست و جزو آمار کالاهای قاچاق ضبط شده به شمار نمی آید.این افزایش در حالی است که پدیده شوم قاچاق کالا و ارز می‌تواند روند توسعه در یک کشور را مخدوش کند و این پیامدها تنها به حوزه اقتصادی محدود نمی شود و تبعات دیگری را نیز در پی خواهد داشت.
پیامدهای کوتاه مدت قاچاق کالا در حوزه اقتصادی شامل پایین آمدن سطح اشتغال، تضعیف تولید ملی، رشد تصنعی قیمت کالاها، ایجاد درآمد نامشروع و پولشویی و صدمه زدن به وارد‌کنندگان قانونی کالاست.
همه این پیامدهای ناخوشایند همزمان با کاهش درآمد سرانه داخلی و تولید داخلی استان و به نوعی مسبب بخشی از وضعیت اقتصادی استان است، همان طور که بارها در همین روزنامه به آن اشاره شده است جمعیت تحصیل کرده استان بخش بزرگی از افراد بیکار استان را تشکیل می دهند که جویای کار با درآمد ثابت و کافی هستند و واحدهای تولیدی هم به جای افزایش نیروی شاغل شان، در حال از دست دادن آن ها هستند.
در این باره همین بس که بدانید، قاچاق کالا سالانه 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی را در کشور از بین می‌برد.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با ارائه آماری از وضعیت قاچاق در بازار در سال گذشته می گوید: ارزش ریالی کالاهای قاچاق در بازار استان با افزایش 98 درصدی مواجه بوده است به نحوی که سال گذشته 2 میلیارد و 536 میلیون و 492 هزار و 635 ریال کالاهای قاچاق در استان ارزش گذاری شده است در حالی که این رقم در سال 95 بیش از یک میلیارد ریال بود.
«نورا... ابراهیمی» با بیان این که سال گذشته 4 هزار و 427 مورد بازرسی توسط این سازمان انجام شد، اظهار می کند: بازرسی های انجام شده نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.
وی به تعداد پرونده های قاچاق در استان اشاره و اعلام می کند: تعداد پرونده های ثبت شده قاچاق از بازار استان نسبت به سال گذشته با کاهش 8 درصدی همراه بوده است.
وی بیشترین کشفیات قاچاق در استان را مربوط لوازم آرایشی و بهداشتی و دخانیات می داند و ادامه می دهد: 25 درصد از پرونده های کشف شده مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی و 44 پرونده از این تعداد مربوط به دخانیات است.
وی پوشاک، موبایل، لوازم خانگی، پارچه، کامپیوتر، کود و ادوات و ابزار های کشاورزی را از دیگر اقلام قاچاق در استان ذکر می کند.
وی با بیان این که فعالیت بازرسان سازمان در سال گذشته بسیار خوب بود، اضافه می کند: امسال هم با توجه به نام گذاری سال که حمایت از کالای ایرانی است برنامه منظمی برای افزایش بازرسی ها داریم.
البته نام گذاری سال به خودی خود تاثیر روانی بر جامعه دارد و بیشترین تاثیر را بر بازار می گذارد به نحوی که فروشنده ها به سمت فروش کالای ایرانی سوق پیدا می کنند.
وی راه های ورود کالای قاچاق به استان را ترمینال ها، خودروهای شخصی و پرواز های ورودی به استان ذکر و اعلام می کند: تقویت نظارت بر این مکان ها به کاهش ورود کالای قاچاق و کاهش عرضه آن در بازار کمک می کند.
وی بخشی از کنترل قاچاق را مربوط به آموزش می داند و ادامه می دهد: در این مورد هم آموزش و پرورش و هم رسانه ها نقش عمده ای دارند.
وی به فروش کالای قاچاق در فروشگاه های زیر پله ای هم اشاره و بیان می کند: با این که این امر در استان انجام می شود اما حجم پولی که از این طریق از استان خارج می شود تاثیر چندانی بر اقتصاد استان ندارد با این حال از مواردی است که اگر اطلاعات دقیقی از مکان های آن به سازمان برسد با دریافت حکم قضایی با آن ها برخورد می شود.
وی ادامه می دهد: یکی از این مکان ها با اعلام شهروندان در شهرستان جاجرم شناسایی و اعمال قانون شد.
در همین باره، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی با بیان این که افزایش یا کاهش کشفیات به منزله افزایش یا کاهش کالای قاچاق در استان نیست، می افزاید: بخشی از حمایت از کالای داخلی مستلزم برخورد با قاچاق کالا و ارز است، بنابراین باید خطرپذیری کالای قاچاق برای قاچاقیان بالا برده شود تا قاچاق کالا دارای توجیه اقتصادی برای این افراد نباشد.
«سید الموسوی» با اشاره به اهمیت بحث نظارت ها بر افزایش خطرپذیری قاچاق کالا، اظهارمی کند: بازرسی های مستمر باید وجود داشته باشد تا این امر محقق شود.
وی واحدهای صنفی و ویترین های واحدهای صنفی را آخرین حلقه هدف قاچاقچیان می داند و ادامه می دهد: قاچاق کالا زمانی محقق می شود که کالا به دست مصرف کننده برسد و واسطه در این میان واحدهای صنفی هستند، بنابراین مراقبت و مواظبت از واحدهای صنفی و شرکت های پخش کالا به افزایش خطر پذیری کالاهای قاچاق کمک می کند.
این مقام مسئول مصرف کننده ها را هم در این مقوله مهم قلمداد و تصریح می کند: مصرف کننده باید متوجه باشد که مصرف کالای قاچاق به نفع او نیست زیرا کالاهای قاچاق به ویژه محصولات سلامت محور اگرچه دارای برند معتبری هستند اما این نشان از سالم بودن آن ها نیست.
وی با بیان این که ماهیت قاچاق، مخفی کاری است، ادامه می دهد: ممکن است این کالاها از کشور مبدا تا مقصد از پروسه نگهداری صحیح و سالمی بهره نبرده باشد و کالای خارجی قاچاق در این مسیر فاسد شده باشد بنابراین مصرف این کالاها نه تنها به نفع مصرف کننده نیست بلکه به ضرر آن هم هست و مصرف کننده باید از این موضوع مطلع باشد.
وی از وجود کالاهای تقلبی در محصولات قاچاق هم سخن می گوید و این امر را از دیگر تبعات منفی برای مصرف کننده ذکر می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که خراسان شمالی اگر چه از استان های مرزی است اما ورود کالای قاچاق ندارد و مصرف کننده این کالاهاست، اضافه می کند: کالاهای قاچاق از خراسان رضوی و تهران وارد استان می شود.وی ادامه می دهد: حجم قاچاق رسمی اعلام شده در کشور به حدی است که این کالاها در تمام استان ها دیده می شود و راهکارهایی برای کنترل کالاهای قاچاق وجود دارد. یک بخش از این موضوع با جلب اعتماد مصرف کننده ها ارتباط دارد که باید توسط تولید کننده ها انجام شود، به معنای دیگر کیفیت و قیمت محصولات مناسب باشد و کالاها دارای خدمات پس از فروش آسان و در دسترس باشند.
وی بیان می کند: برخی کالاها در دیگر کشورها به عنوان کالای مصرفی شناخته می شوند اما در کشور ما سرمایه ای هستند بنابراین باید دارای کیفیت و قیمت مناسبی باشند.
وی به وظایف مصرف کننده هم اشاره و اعلام می کند: باید فرهنگ مصرف کالای داخلی رواج پیدا کند و مصرف کننده از فواید مصرف کالای داخلی مطلع باشد و بداند که کالاهای خارجی قاچاق همیشه منفعت ندارند.وی نظارت های جدی بر ورود کالای قاچاق و مجازات های بازدارنده را از وظایف مسئولان می داند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/49547/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود