پیام خراسان

آخرين مطالب

تمام ورزشگاه ثامن، هوادار پرسپولیس بود ...

دست بردار از این در وطن خویش غریب ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - شکست روز گذشته پدیده در دیدار خانگی مقابل پرسپولیس صرفا شکست یک تیم لیگ برتری مقابل قهرمان لیگ نبود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، روز گذشته تیم فوتبال پدیده خراسان در دیداری خانگی و در چارچوب هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال، به مصاف پرسپولیس تهران رفت و با تک گل وحید امیری شکست خورد تا قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم قطعی شود. این دیدار فارغ از مسائل فنی و تاکتیکی که نیاز به بحثی جدی‌تر و جداگانه دارد، زنگ خطری جدی در حوزه مناسبات اجتماعی در مشهد ایجاد کرد. 
به جرات می‌توان گفت بیش از 90 درصد ورزشگاه ثامن هوادار پرسپولیس بودند، آن هم در شرایطی که پدیده برای بقا در لیگ برتر به کسب نتیجه در این دیدار نیاز ویژه‌ای داشت. مشهدی‌ها لیگ برتر هفدهم را گرچه با دو نماینده شروع کردند اما سقوط مشکی‌پوشان روز جمعه و با شکست 4 گله مقابل استقلال قطعی شده‌بود و درست در فاصله یک روز بعد، درحالی که توقع این بود حداقل 50 درصد ورزشگاه حامی تیم مشهدی باشند اما این اتفاق رخ نداد تا بیش از قبل، گسست را در ابعاد مختلف ورزشی‌اجتماعی مشهد و خراسان رضوی احساس کنیم.
علاقه مردم مشهد به فوتبال بار دیگر با حضور حداکثری هواداران در ورزشگاه ثامن ثابت شد اما چرا این حضور هیچ عایدی برای تیم میزبان نداشت؟ می‌توان ریشه‌دار نبودن تیم‌های پدیده و مشکی‌پوشان را اصلی‌ترین دلیل ذکر کرد اما این ادعا با بررسی تعداد حضور تماشاگران در سال نخست حضور پدیده در لیگ برتر نفی می‌شود. در آن دوران فوتبال خراسان پس از 4 سال غیبت، دوباره به لیگ برتر بازگشت و اتفاقا در هفته‌های نخست توانست نتایج خوبی هم در لیگ برتر چهاردهم کسب کند.
کار به آنجایی رسید که برای دیدار پدیده-تراکتورسازی، پدیده-سپاهان و البته پدیده-نفت تهران چه در جام حذفی و چه در لیگ برتر، دست کم 15 هزار هوادار به ثامن بیایند. حتی در رقابت پدیده و سپاهان آمار بیش از 25 هزار تماشاگر هم ثبت شد. این موضوع در خصوص مشکی‌پوشان نیز صدق می‌کند. در دیدار آخر این تیم در لیگ یک در برابر داماش که منجر به صعود تیم مشهدی به لیگ برتر شد، حدودا 20 هزار هوادار در ورزشگاه حضور داشتند.
هرچند همین امروز هم دیر شده اما دور شدن هواداران از تیم‌های مشهدی چه از نظر جامعه‌شناسی و چه از نظر ابعاد ورزشی‌‍مدیریتی باید بررسی شود. هرچند مقایسه تیمی مثل نساجی، سپیدرود و ملوان با آن سبقه و ریشه با دو تیم نوپای مشهدی اشتباه به نظر می‌رسد اما اینکه تمام ورزشگاه به دنبال پیروزی تیم حریف باشند، بسیار عجیب و غیرقابل باور است.
کسب نتایج خوب مهمتر از هر آیتم دیگری در جذب هوادار موثر است. برای مثال در نیم‌فصل نخست پدیده با ثبت نتایج خوب برای کسب سهمیه تلاش می‌کرد و اتفاقا این مهم بازخورد نسبتا خوبی در میان هواداران هم داشت. تا قبل از کسر 6 امتیاز و آغاز افت پدیده‌ای‌ها، از دیدارهای این تیم در ورزشگاه امام رضا(ع) استقبال نسبتا خوبی صورت گرفت اما ثبت نتایج ضعیف سبب شد تا هوادار هر روز از دو تیم مشهدی دور و دورتر شود.
نباید نتایج ضعیف اما توجیه مناسبی برای بی‌هوادار شدن تیم‌های مشهدی در مقابل سرخابی‌های پایتخت قلمداد شود. هواداران مشهدی باید درک کنند که اگر فوتبال مشهد دوباره نمایندگانش را از دست بدهد، خبری از حضور استقلال یا پرسپولیس در این شهر نخواهدبود.
در اینکه کانون هواداران در دو تیم پدیده و مشکی‌پوشان ضعیف عمل کرده‌اند و مدیریت دو باشگاه هم تلاش خاصی برای حفظ و جذب هرچه بیشتر هوادار انجام نداده شکی نیست، در اینکه نتایج دو تیم جای دفاع ندارد هیچ شکی نیست، در اینکه مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم نیز در سال‌های اخیر سبب شده تا استقبال از مسابقات لیگ برتر کاهش یابد هم شکی نیست اما قطعا قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، راه علاجی پیدا کرد.
در تبریز، تیم تراکتورسازی به واسطه نتایج ضعیف خود با افت تماشاگر روبه‌رو شده اما برای یک دیدار حیثیتی در برابر استقلال، استقبال به قدری خوب و کامل صورت می‌گیرد که حتی یک هوادار استقلال هم فرصت حضور در ورزشگاه یادگار امام را به دست نمی‌آورد. 
حس ناسیونالیستی به شکل کورکورانه قطعا ره به ناکجاآباد می‌برد اما اینکه شهری و منطقه‌ای به کل با این قبیل احساسات فاصله بگیرند، سرانجام خوبی ندارد. اتفاقی که روز گذشته رقم خورد، بدون شک یک فاجعه کامل بود. فاجعه‌ای که اگر اتفاقات دیدار پرسپولیس و مشکی‌پوشان را از نظر می‌گذارندند، حداقل می‌شد از شدت وقوع آن کاست.
حالا پدیده تنها سه بازی دیگر فرصت دارد تا بقای خود در لیگ برتر را تثبیت کند. آنها از سه دیدار باقیمانده تنها یک بار در مشهد و برابر مشکی‌پوشان به میدان خواهندرفت. تیمی که نه پولی دارد و نه قرار است پولی به آن تزریق شود، تیمی که با مشکلات حاشیه‌ای مختلفی مثل کسر 6 امتیاز به خاطر پرونده ایگور در فیفا روبه‌روست، تیمی که هیچ چیزش سرجایش نیست و مشخص نیست در آن تغییر و تحول مدیریتی بر چه اساسی صورت می‌گیرد، می‌توانست در کنار هوادارش حداقل از امتیاز میزبانی بهره‌مند شود اما روز گذشته ثابت شد، هیچ چیز از یک تیم باقی نمانده. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/49623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان