پیام خراسان

آخرين مطالب

تاريخ انقلاب در کوچه هاي قاين مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- واپسين روزهاي بهمن 57 سرد و سخت بود اما چون مردم ايران به افقي دور دست مي نگريستند با تمام وجود اين سختي ها را تحمل مي کردند.
آن ها با چشم خود مي ديدند که کاخ شيشه اي شاهنشاه ايران در حال فروريختن است و رژيم ستم شاهي که قدمتي 2 هزار و 500 ساله داشت در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.
همزمان با جنب وجوشي که مردم کلان شهرها داشتند مردم شهرهاي کوچک تر مانند قاين هم موجي در درياي خروشان انقلابيون به حساب مي آمدند طوري که در چنين روزهايي مردم مبارز و انقلابي قاينات در حال برگزاري مراسم چهلم 5 شهيد انقلاب در مسجد جامع شهر قاين بودند.
موضوع ديگري که نبايد در مورد پيروزي انقلاب از نظر دور داشت اين است که در جريان پيروزي انقلاب اسلامي ايران از کوچک گرفته تا بزرگسال و پير و جوان از نجار تا کشاورز و از پرستار تا دکتر و خلاصه همه مردم در پيروزي آن نقش داشتند طوري که عده زيادي از آن ها در تظاهرات، پخش اعلاميه ها و... شرکت مي کردند.
در درگيري هايي که بين آن ها و نيروهاي رژيم شاهنشاهي به وجود مي آمد علاوه براين که عده اي جان خود را از دست دادند برخي هم در اين درگيري ها به درجه جانبازي نائل آمدند.

** شهادت 5 نفر
يکي از اين افراد «برات شخمگر» اهل و ساکن شهرقاين است که اکنون 75 سال سن دارد و شغلش هم کشاورزي است.
خاطرات اين مبارز قاينات درجاي خود خواندني است. او مي گويد: هرچند باسواد نبودم اما از رژيم ستم شاهي، دار و دسته اش و وزير دربارش دل خوشي همچون ديگر مردم کشور نداشتم.
وي ادامه مي دهد: با وجود اين که به دليل نبود امکانات امروزي در آن زمان کمتر اطلاع از اوضاع کشور داشتم اما بيشتر روزها در حوزه علميه قاين درمنازل روحانيون اين شهر مانند آيت ا... سيد
«علي آيتي» ، حجت الاسلام اصفهاني از پيشکسوتان و مبارزان انقلاب حاضر مي شدم و نسبت به توزيع اعلاميه هاي امام راحل و عکس در شهر و خيابان به عنوان يک جوان فعاليت چشمگيري داشتم و شب ها در ستاد مردمي انقلاب در شهر قاين به وسيله تفنگ در ميادين ورودي و خروجي شهر و اماکن حساس شهر کشيک مي دادم.
بعلاوه در تمام تحصن ها و تظاهرات ضد رژيم ستم شاهي شرکت مي کردم.
از جمله اين راهپيمايي ها تظاهراتي بود که 22 آذر 57 در شهر قاين برگزار و منجر به شهادت 5 نفر از مبارزان انقلاب اسلامي شد و من که پلاکاردي در جلوي راهپيمايي در دست داشتم و در زمانيکه مأموران رژيم ستم شاهي راهپيمايي مردم را به خاک و خون کشيدند من به همراه شهيد حاج «محمد نصيري زاده» که قصد داشت اسلحه يکي از مأموران رژيم را بگيرد درکنار وي به وسيله سنگ به سمت آنها حمله کردم که در ابتداي کوچه حوزه علميه جعفريه يکي از مأموران رژيم ستم شاهي با اسلحه شهيد«نصيري زاده» را از ناحيه قلب هدف قرارداد و من در حالي که فرار مي کردم از ناحيه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتم.
اين کشاورز مبارز ادامه مي دهد: براثر اصابت تير به ساق پا مجروح شدم و در حالي که به شدت خون ريزي داشتم متأسفانه مأموران نه مردم را مي گذاشتند که مجروحان را به بيمارستان منتقل کنند و نه خودشان کمک مي کردند. اين جانباز دوران انقلاب مي افزايد: در پايان مأموران رژيم ستم شاهي به بيمارستان آن زمان اعلام کرده بودند که چنانچه مجروحي به بيمارستان مراجعه کند مراتب را به شهرباني اعلام کنند تا هزينه و غرامت نيز از مجروح گرفته شود.
«برات شخم گر» مي گويد: بر همين اساس مجروحان و جانبازاني که در آن روز از صدمات کمتري برخوردار بودند از ترس در خانه هاي خود و به وسيله پرستاران در خانه ها امدادرساني و از رفتن به بيمارستان خودداري مي کردند.
او خطاب به جوانان ادامه مي دهد: اين انقلاب به راحتي به دست ما نرسيده بلکه خون ها به پاي آن از سال 42 ريخته شده و هزاران مبارز در زندان هاي مخوف رژيم ستم شاهي زير شکنجه هاي ظالمانه از بين رفته اند و بايد قدر اين انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن را بدانيم.

** تظاهرات براي آزادي انقلابيون
آن طور که يکي ديگر از فعالان انقلابي قاين مي گويد:در مراسم چهلم شهداي انقلاب اين شهرستان که چند هزار نفر از روستاييان شهرستان نيز شرکت داشتند.
مأموران رژيم ستم شاهي تمهيدات گسترده اي با همکاري يکي از واحدهاي نظامي شهرهاي همجوار براي مقابله با تظاهرات و اعتراضات مردم پس از اتمام مراسم يادبود در شهر اتخاذ کرده و جمع کثيري از نيروهاي نظامي و انتظامي آن زمان سوار بر خودروهاي نظامي و گشت و هشدار به مردم در خيابان ها، معابر و چهارراه منتهي به مسجد جامع قصد برهم زدن مراسم و جلوگيري از راهپيمايي را داشتند.
«حقاني» ادامه مي دهد: پس از اتمام مراسم مردم خشمگين قاينات شعارهاي کوبنده «مرگ بر شاه» و «شهيدان زنده اند ا... اکبر به خون آغشته اند ا... اکبر» را بدون توجه به حضور نيروهاي نظامي و انتظامي سر دادند و همان طور که در حال حرکت به سمت دادگاه آن زمان و دادسراي نظامي خواستار آزادي 5 نفر از انقلابيوني شدند که هفته قبل از آن هنگام توزيع اعلاميه، نصب عکس امام راحل، شعار نويسي برروي ديوارها و توزيع سلاح بين انقلابيون توسط مأموران شهرباني دستگير شده و در يکي از شهرهاي همجوار در زندان نظامي به سر مي بردند.

** يک شبانه روز تحصن
به گفته وي تظاهرکنندگان به مدت يک شبانه روز در خيابان مقابل دادگاه تحصن کردند و با سردادن شعار از مسئولان دادگاه آن زمان خواستار آزادي اين عزيزان شدند و شب سرد زمستان را با توزيع غذاي گرم، چاي، تهيه آش، گرم کردن خود به وسيله آتش و گشت در شهر سپري و به مأموران رژيم ستم شاهي اعلام کردند تا آزادي انقلابيون و پيوستن آنها به مردم اين محل را ترک نمي کنند.
سرانجام مأموران رژيم ستم شاهي با آزادي اين افراد موافقت و جمعيت متحصن براي استقبال از انقلابيون به وسيله وانت،کاميون، اتوبوس و موتورسيکلت مسير قاين به سمت بيرجند تا ابتداي روستاي خونيک را پيمودند.
اما نکته قابل توجه در مورد مردم مبارز قاينات که او به آن اشاره مي کند اين است که انقلابيون اين شهرستان آمادگي خود براي پيوستن به مردم انقلابي تهران در آن زمان را اعلام کردند و حتي تعدادي از انقلابيون مسلح آن زمان خود را به تهران رساندند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5085/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند