پیام خراسان

آخرين مطالب

حمایت از صنایع دستی حمایت از کالای ایرانی است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- ایرنا صنایع دستی هنری زیبا و محصول دستهای هنرمندانی زحمتکش، کم توقع و وفادار به هنر اجداد و پدرانشان می باشد که به معنای واقعی کلمه "کالای ایرانی" و محور اصلی فرهنگ و هنر این سرزمین است.
"حمایت از کالای ایرانی" عبارتی راهبردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شعار سال برای سال 1397 برگزیدند و همچون سالهای گذشته جهتدهی برنامه ها و سیاستها در عرصه های مختلف باید در این مسیر حرکت کند.
در این بین صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردارند که می تواند به عنوان یکی از دستاوردهای مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه معرفی فرهنگ، هویت و تمدن ایرانی و نیز توسعه مبادلات فرهنگی با تقویت حضور گردشگران خارجی نقش به سزایی ایفا کند.
از آنجا که صنایع دستی هر کشور بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و نمادی از هویت ملی است می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف باشد و البته در کنار تاثیر و جاذبه این صنایع در جذب جهانگردان، رشد و تولید اقتصادی نیز بطور حتم میسر خواهد شد.
100 درصد مواد اولیه تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی اصیل از منابع و مواد داخلی است. با توجه به ویژگیهایی از جمله نقش دست در تولید آن، مکمل اقتصاد کشاورزی بودن، برخورداری از ارزش افزوده و بی نیازی به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با سایر صنایع، این هنرصنعت می تواند در رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه تاثیرگذار و به معنای واقعی کلمه "کالای ایرانی" محسوب شود.
همچنین امکانپذیر بودن ایجاد و توسعه صنایع دستی در مناطق مختلف کشور اعم از شهری، روستایی و عشایری از مزیتهایی است که با حمایت از صنایع دستی به عنوان کالای ایرانی می توان رشد و توسعه داد تا شاهد ایجاد مطلوبیت در اقتصاد و درآمد خانوار بود.
* صنایع دستی کالایی ذاتا ایرانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: نظری کوتاه بر تولید صنایع دستی نشان می دهد این هنرصنعت کاملا ایرانی و یکی از مصادیق مهم در زمینه حمایت و صیانت است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: استفاده از مواد اولیه داخلی و بکار بردن هنر و خلاقیت بومی و فردی در خلق آثار هنری و صنایع دستی گویای ایرانی بودن این هنرها و ضرورت توجه ویژه به این بخش است.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای مهم امسال در راستای شعار "حمایت از کالای ایرانی" حمایت و صیانت صنایع دستی است. حمایت از صنایع دستی گرچه در سالهای گذشته نیز مورد توجه و جزو برنامه های سازمانی بوده اما امسال بخاطر جایگاه مهم و قطعی آن به عنوان کالای ایرانی، توجه و برنامه ریزی ویژه و هدفمندی در این بخش صورت گرفته است.
* ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین سیاستهای امسال در این زمینه توسعه فروشگاههای صنایع دستی در مشهد و دیگر شهرهای استان است. نخستین فروشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی طی ایام نوروز در خانه تاریخی ملک مشهد راه اندازی شد.
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده در هفت شهرستان دیگر راه اندازی بازارچه های دائمی فروش انجام می شود. در کنار نمایشگاه و فروشگاه دائمی، کارگاههای آموزشی نیز به منظور ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی برپا می شوند.
مکرمی فر ادامه داد: به این منظور پنج میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته و تاکنون 50 درصد پیشرفت در ساخت بناهای مربوط به این بازارچه ها گزارش شده است. پیش بینی می شود تا پایان تیر ماه آتی هفت بازارچه و فروشگاه دائمی صنایع دستی در سطح خراسان رضوی بهره برداری شوند.
وی گفت: در قالب برنامه حمایتی از صنایع دستی، حرکت بر مبنای شاخصهای صنایع دستی هر شهر صورت می گیرد.
* اعطای تسهیلات حمایتی به صنعتگران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه به نقش صنایع دستی در توسعه اشتغال اشاره و بیان کرد: با هدف حمایت از هنرمندان، هنر آنان و نیز ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی تسهیلات حمایتی با بهره پائین به روستاهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اعطا می شود.
وی افزود: حمایت از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی از جمله مسائلی است که امسال بطور جد مورد توجه قرار دارد و افزایش شناسایی هنرمندان فعال در این صنایع نیز پیگیری می شود.
مکرمی ادامه داد: 11 هزار نفر در خراسان رضوی "کارت صنعتگری" دریافت کرده اند و مشمول تسهیلات می شوند. پیش بینی می شود افزون بر 20 هزار نفر در این استان از محل فعالیت در صنایع دستی ارتزاق می کنند.
* 13 برند ملی صنایع دستی در خراسان رضوی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع دستی هنرمندان ایران وجهه ای جهانی و شناخته شده در عرصه بین المللی دارد و به شکل خاص و ویژه مورد توجه و استقبال جهانگردان است.
محمد مطیع افزود: خراسان رضوی دارای 22 رشته بومی و مزیت در صنایع دستی است. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی (حجاری سنتی)، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی، ارغوان بافی، کاشی سنتی و گلدوزی از جمله این رشته ها هستند.
وی ادامه داد: 13 هنر سنتی و صنایع دستی در خراسان رضوی به عنوان صنایع دستی شاخص شناخته شده و از رشته های مزیتدار و بومی هستند. برند صنایع دستی در شهرستان فیروزه رشته تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، در شهرستان طرقبه شاندیز رشته ارغوان بافی و پوستین دوزی و در شهرستان کلات گلیم و ابریشم بافی است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همچنین رشته سفالگری سنتی در گناباد، ابریشم کشی در تربت حیدریه، فرت بافی و ساخت سازه های سنتی در تربت جام، حوله بافی در تایباد و تراش سنگهای قیمتی در نیشابور از دیگر برندهای ملی صنایع دستی شهرستانهای خراسان رضوی محسوب می شوند.
وی افزود: علاوه بر این رشته های تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، حجاری سنتی(سنگتراشی) و نیز تولیدات چرمی دست دوز از برندهای ملی صنایع دستی در این کلانشهر است. صنایع دستی سبدبافی در بجستان و گلیم بافی در قوچان از دیگر رشته ها و صنایع دستی برجسته و مهم محسوب می شوند.
مطیع ادامه داد: برندسازی صنایع دستی اهمیت مهمی در معرفی و ترویج این هنرها در عرصه تجارت و بازرگانی دارد. در "سال حمایت از کالای ایرانی" برندسازی صنایع دستی به عنوان یک هدف مورد پیگیری قرار می گیرد تا به این ترتیب شاهد افزایش توجهات و مصرف این محصولات باشیم.
وی گفت: در این چارچوب همچنین تلاش می شود با حمایت از هنرمندان صنایع دستی نسبت به کاهش قیمت تمام شده محصولات نهایی آنها بدون هرگونه کاهش کیفیت نیز اقدام شود.
* صادارت 21 میلیون دلاری صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز گفت: 21 میلیون دلار صنایع دستی این استان پارسال به کشورهای مختلف صادر شد. این میزان نسبت به سال ماقبل سه برابر بیشتر است.
وی افزود: سال 1395 حدود 7.5 میلیون دلار صادرات محصولات صنایع دستی خراسان رضوی به کشورهای دنیا ثبت شده بود.
مکرمی فر بافتهای سنتی، چرم دوزی و سنگهای قیمتی را به ترتیب رتبه های نخست تا سوم اقلام صادرات صنایع دستی خراسان رضوی در سال ذکر و بیان کرد: هم اکنون از مجموع 250 رشته صنایع دستی تعریف شده در کشور 90 رشته آن در خراسان رضوی وجود دارد.
وی گفت: افزایش حمایتها و جلب بیشتر توجهات به صنایع دستی موجب می شود شاهد افزایش میزان صادرات و افزایش تقاضا برای استفاده از این محصولات هنری باشیم.
7496/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/50876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار