پیام خراسان

آخرين مطالب

کمبود آب توسعه صنایع خراسان شمالی را مشکل کرده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: کمبود منابع آب، توسعه صنعت را در بسیاری از مناطق این استان دچار مشکل کرده است به طوری که در بیشتر مناطق، امکان تخصیص آب زیرزمینی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی این شرکت، سیدابراهیم علوی چهارشنبه اظهار کرد: صنایع در بیشتر موارد، ناچار به خرید چاه آب کشاورزی می‌شوند که آن‌هم مسائل و مشکلات دیگری دارد.
وی افزود: عدم توجه به استقرار و توسعه صنایع پر مصرف همچون صنایع فلزی در مناطق بحرانی نظیر اسفراین، آینده پر خطری را برای پایداری منابع آب دشت ها متصور ساخته است.
* محورهای سند راهبردی بخش آب استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به مهمترین محورهای سند راهبردی بخش آب استان مربوط به برنامه ششم توسعه گفت: سند برنامه راهبردی بخش آب استان در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال گذشته تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال شده است.
وی اظهار کرد: بخش کشاورزی وابستگی زیادی به آب زیرزمینی دارد و در برخی دشت‌ها بهره وری پایین آبیاری مزارع و باغ ها و استفاده بیش از نیاز موجب افت مستمر منابع آب زیرزمینی و بلااستفاده شدن بسیاری از اراضی مرغوب شده است. بسیاری از باغ های چندین ساله هم رو به نابودی است که ارزش اقتصادی بسیار پایین آب در بخش کشاورزی نیز براین مشکل افزوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد تنگناها و چالش های منابع آب استان گفت: تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‏ها، کاهش شدید سهم سرانه منابع آب تجدید شونده، برداشت و استحصال بی رویه آب از منابع زیرزمینی و وجود اضافه برداشت، بهره‌وری پایین در مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعت، وجود آلاینده‌های روزافزون و فاضلاب‌ها و افزایش روند آلودگی منابع آب استان، غفلت نسبی از منابع آب غیرمتعارف، ساختار نامناسب و غیرمتوازن اقتصاد بنگاهداری در بخش آب و افزایش قیمت تمام‌شده طرح‌های آب در استان و فاصله زیاد بین هزینه تمام‌شده و قیمت فروش آب به مصرف‌کنندگان از جمله مهمترین تنگناها و چالش های منابع آب استان است.
علوی افزود: اتکای زیاد بخش به منابع مالی دولتی و تنوع نداشتن در تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌ها، و نیاز به زمینه سازی مناسب برای ایجاد انگیزه و جذابیت‌ برای توسعه مشارکت بخش خصوصی، پایین بودن شاخص برخورداری جمعیت روستایی از آب آشامیدنی بهداشتی و کمبود آب برای آبرسانی به روستاها، نیاز به افزایش سهم مردم و ذینفعان در مدیریت منابع آب و ایجاد مدیریت مشارکتی آب با رویکرد حوزه‌ای و نگرش یکپارچه‌ با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین، رقابت بین‌بخشی در تقاضاهای فزاینده آب، عدم تعادل در سرمایه‌گذاری و هم‏زمانی دراجرای طرح‏های بالا و پائین دستی آب و خاک از دیگر مسائل مهم در حوزه مدیریت منابع آب استان است.
وی گفت: سند راهبردی بخش آب استان در برنامه ششم توسعه اهداف کلی و راهبردهایی دارد که "مدیریت بهم‌پیوسته منابع آب در سطح حوضه‌های آبریز و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب به منظور بهره‌برداری پایدار از منابع آب، کاهش نسبت حجم آب مصرفی استان به حجم منابع آب تجدیدشونده، تأمین پایدار آب موردنیاز آحاد جامعه برای مصارف شرب شهرها، روستاها و عشایر، حفظ و صیانت از منابع آب و اعمال مدیریت کیفی منابع آب، احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و کاهش مصرف از این منابع، اصلاح ساختار اقتصاد صنعت آب و آبفا، افزایش بهره‌وری آب از ابعاد کمی، کیفی و اقتصادی" از جمله این اهداف هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: برای تحقق اهداف سند راهبردی بخش آب استان راهکارها و سیاستهایی تعیین شده است.
* راهکارها
علوی گفت: کاهش نسبت حجم آب مصرفی کل استان به حجم منابع آب تجدیدشونده براساس آب قابل برنامه‌ریزی مصوب شورای برنامه‌ریزی آب، در نظر گرفتن منابع آب به عنوان محور آمایش سرزمین در استان و هدایت فعالیت‌های اقتصادی بر مبنای ظرفیت منابع آبی حوضه‌ها، استعلام از وزارت نیرو قبل از اخذ سایر مجوزها و اقدام به سرمایه‌گذاری، غربال و اولویت‌بندی پروژه‌های پیوست بودجه براساس آب قابل برنامه‌ریزی و اهداف طرح، همکاری و هماهنگی در دستگاههای استان در جهت اعمال قوانین و استقرار حکمرانی خوب و مؤثر آب در استان و اصلاح ساختار اقتصادی آب و زمینه‌سازی برای اخذ قیمت‌تمام‌شده از تمام مصارف با رعایت ملاحظات اجتماعی تا پایان برنامه از جمله مهم ترین این راهکارها و سیاست ها است.
وی افزود: محور قرار گرفتن حوضه‌های آبریز برای تصمیم‌گیری در زمینه مدیریت منابع آب و تشکیل شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز جهت مشارکت ذینفعان در فرآیند مدیریت حوضه، تأمین آب زیست‌بوم‌های حساس و تعیین نیاز زیست‌محیطی پیکره‌های آبی، از دیگر راهکارها و سیاستهای حاکم بر این سند است.
وی تصریح کرد: ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه های استانی قوای سه‌گانه برای انسداد چاه‌های غیرمجاز و انجام اقدامات عملیاتی در این زمینه، ارتقای بهره‌وری آب بخصوص در بخش کشاورزی با استفاده از تمام سازوکارهای لازم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ...، اصلاح الگوی کشت مناطق مختلف باتوجه به اولویت‌ها (با اولویت دشت های پایلوت)، توسعه فعالیت‌های اقتصادی غیر‌آب‌بر و توجه به ایجاد اشتغال از این طریق، الزام به ممنوعیت کاشت محصولات تولیدی درفضای باز با قابلیت انتقال به فضای گلخانه‌ای و توسعه کشت در محیط‌های کنترل‌شده و جلوگیری از تبخیر و تحویل حجمی آب براساس سند ملی الگوی بهینه مصرف بروز‌شده در زمان و مکان مورد تقاضا به تشکل‌های آب‌بران به منظور تقویت مدیریت‌های محلی آب و تأمین اعتبارات لازم برای این امر نیز از راهکارها و سیاست های سند راهبری بخش آب در برنامه ششم توسعه است.
میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی 230 میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است. از این مقدار حدود 870 میلیون متر مکعب آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود 530 میلیون متر مکعب آبخوانهای زیرزمینی را تغذیه می کند.
7185/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/51064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد