پیام خراسان

آخرين مطالب

کشتی ترانزیت در تلاطم دلار اقتصادي

کشتی ترانزیت در تلاطم دلار

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: صنعت ترانزیت همواره تابع دو عامل زمان (سرعت ) و هزینه (قیمت ) قرار دارد و با وجود رقبای سرسخت منطقه‌ای و بین‌المللی مسیر دشواری برای حفظ ثبات و ارتقاء سطح عملکرد ترانزیتی کشور در پیش روی کشور قرار دارد و تلاطم‌های اخیر نرخ ارز باعث بروز مشکلاتی برای این صنعت شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن مونسان اظهار کرد: در ترانزیت کالا مبلغی از هزینه‌های بندری به دلار محاسبه می‌شودبه عنوان مثال THC یا همان هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی به اسکله و کامیون؛ هزینه هایورود رانندگان ایرانی به کشورهای مسیرو نیز بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و هزینه خدمات تعمیرات کامیون‌ها و همچنین افزایش قیمت خود کامیون و کرایه حمل موجب افزایش هزینه‌های ترانزیت خواهد بود.
وی ادامه داد: در قراردادهایی که بین شرکت‌های ترانزیت‌کننده و تجار خارجی نیز منعقد می‌گردد، شرکت‌های ترانزیت‌کننده ایرانی به دلیل پرداخت اکثر هزینه‌ها به تومان و دریافت مبالغبه دلار، برای اعلام نرخ کالای ترانزیت مجبور به تبدیل هزینه‌های تومانی به دلاری هستند که این عدم ثبات نرخ دلار باعث سردرگمی مدیران و فعالان این بخش و حتی گاهی منجر به ضررهای جبران ناپذیربرای این صنف می‌گردد که از هیچگونه حمایت دولتی نیز در این خصوص بهره‌ای نمی‌برند. همچنین نبود صندوق حمایت از ترانزیت در کشور در اینگونه موارد احساس می‌شود.
مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی در حال حاضر هنوز دستورالعمل یا آئین‌نامه‌ای در خصوص طریقه تامین نرخ ارز مصوب در بین تجار و صنعتگران ارائه نشده است، افز.د: به محض ارسال دستور العمل یا بخشنامه به استان‌ها آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.
 مونسان عنوان کرد: منتظر هستیم تا طی دو سه روز آینده ارز مورد نیاز با نرخ مورد نظر هیات دولت، به بانک‌ها داده شود تا به تجار و متقاضیان ارائه دهیم.
یکی از این شاخه‌های درآمدزای کشور بخش ترانزیت است
همچنین در ادامه نیز ابراهیم عطایی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد :سال‌هاست که نوسانات بازار ارز بر اقتصاد بی‌رمق کشور سایه افکنده است و بعضا این تغییرات به حدی بوده که بعضی از شاخه‌های اقتصادی و درآمدی کشور را متوقف و یا نیمه جان کرده است و بدون شک یکی از این شاخه‌های درآمدزای کشور بخش ترانزیت است.
وی افزود: با افزایش قیمت ارز به خودی خود قیمت خدمات در کشور بالا می‌رود و از آنجا که بعضی از هزینه‌های بخش ترانزیت رابطه مستقیم با افزایش ارز دارد، این نیز می‌تواند قیمت تمام شده یک عملیات ترانزیت را به حدی بالا ببرد که شرکت‌های ترانزیت‌کننده، بعضا از ارائه کار باز می‌مانند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به سرفصل‌های اثرپذیر حمل و نقل از قیمت دلار، گفت: کرایه کشتی، هندلینگ و کانتینرها در بنادر و یا بعضی هزینه‌های کشتیرانی، هزینه‌های ویزای رانندگان و یا صدور مجوز تردد برای کامیون‌های خارجی باعث افزایش کرایه حمل گردیده و این نیز ضربه‌ی دیگری است که بخش ترانزیت از آن متحمل می‌شود.
عطایی اضافه کرد: این در حالی بوده که کالایی که از کشور مبدا حرکت نموده طی قراردادی قطعی شده صورت گرفته و بعد از مدتی کالا به ایران می‌رسد و وقتی که زمان حمل و عبور از مرزهای ایران فرا می‌رسد، قراردادی که مدتی پیش با صاحبان کالا منعقد شده با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شود.
همچنین در ادامه این نشست قاسم حسینی دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: مسلما در افزایش یا کاهش دلار یا ارز خارجی عده‌ای سود یا ضرر می‌کنند و البته آنچه مسلم است بدلیل کاهش نرخ ریال و کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت بهای کالاهای تولید شده بیشتر ضرر متوجه اقتصاد و صنعت و از همه مهم‌تر صادرات و تولید ملی می‌گردد و بالطبع حمل و نقل بین‌المللی بهعنوان شاخه‌ای از صادرات(صادرات خدمات) کشور به عنوان یک صنعت با ارزآوری غیرنفتی از این نوسانات بی‌بهره نخواهد ماند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وضعیت ترانزیت کشور رابطه مستقیم با قیمت ارز (دلار و سایر پول‌های خارجی ) دارد، افزود: در ثبات بازار ارز، مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و فعالان ترانزیت کشور می‌توانند با یک برنامه‌ریزی و تبیین نقشه راه، آینده را پیش‌بینی کرده و با حداقل ریسک به موفقیت دست یابند ولی در بی‌ثباتی بازار ارز نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای دست یافت و این موضوع نفس فعالان را گرفته و کمر ترانزیت و صادرات کشور را خرد خواهد کرد.
حسینی تاکید کرد: از همه مهم‌تر اینکه ما فعالین بخش ترانزیت بدلیل عدم ثبات نرخ دلار از ارائه نرخ‌های ثابت به تجار خارجی برای مدت‌های طولانی و بستن قراردادهای بلند مدت یکساله، شش ماهه و حتی ماهانه عاجز هستیم و این برای صنعت ترانزیت کشور امری خطرناک محسوب می‌شود این امر به معنای نداشتن امنیت و ثبات قیمت برای کالای خارجی است که از مسیر ایران عبور می‌کند و در چنین شرایطی تاجر خارجی نمی‌تواند چنین موضوعی را بپذیرد.
وی ادامه داد: لذا به فکر مسیر جایگزین می‌افتد و این به نفع ترانزیت و منافع ملی کشورنیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اکنون سوال ما این بوده که دلار 4200 تومانی را چگونه می‌توانیم برای بخش صادرات و صنعت و خدمات حمل و نقل بین‌المللی تهیه کنیم و با گذشت چند روز از اعلام نرخ توسط معاون اول رییس جمهور، هیچ ابلاغیه و یا نامه‌ای برای چگونگی تهیه دلار به نرخ اعلامی به دست ما نرسیده و راهکار تهیه آن برای ما همچنان مجهول است و فعلا صرافی ها نیز نسبت به ارائه دلار به قیمت مصوب تمایلی نشان نمی‌دهند.
حسینی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید هر چه زودتر با تدبیری که برای مهار این بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌اندیشند امید را به فعالین بخش خصوصی علی‌الخصوص فعالان و مدیران صنعت حمل و نقل کشور بازگرداند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لبریز شدن تعدادی از سدهای استان/سیل خراسان را تهدید نمی‌کند

هر اقدامی برای تقویت دامپزشکی استان انجام می دهیم

بارندگی ذخیره آب سد شیروان را 4 میلیون مترمکعب افزایش داد

بارش باران در شیروان 61 درصد افزایش یافت

بارش باران در خراسان جنوبی شدت می گیرد

راه های روستایی در 2 شهرستان خراسان شمالی بسته شد

خروج سرمایه از موانع رونق تولید است

راه حل تحقق رونق تولید از نگاه یک کارآفرین

استاندار: آثار اقتصادی خدمات سفر باید در خراسان شمالی مشهود باشد

18 میلیون متر مکعب آب طی دو هفته اخیر در سدهای خراسان شمالی ذخیره شد

برای بازرسی در ایام نوروز آماده باش هستیم

سیل به 20 کیلومتر از شبکه توزیع برق خراسان شمالی خسارت زد

رهاسازی آب سد شیرین دره امروز هم ادامه دارد

فرماندار راز و جرگلان نسبت به وقوع سیل مجدد هشدار داد

رونق تولید موجب نهادینه سازی مصرف کالای ایرانی می شود

انتقال تجهیزات و آذوقه به 18 روستای سیل زده خراسان‌شمالی به دلیل شدت گرفتن بارندگی ها

هشدار هواشناسی خراسان شمالی برای جاری شدن سیلاب در مناطق جنوب و جنوب شرق استان

آماده باش مسئولان و نیروهای امدادی خراسان شمالی برای احتمال وقوع سیل طی چند روز آینده

محرومیت روستاهای سیل زده خراسان شمالی بیشتر است

رودخانه چایلق شیروان 15 میلیارد ریال اعتبار می طلبد

میران خسارت های سیل وارد شده به خراسان شمالی کمتر از سایر استان ها

سیل به 174 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

1695 مسکن روستایی خراسان شمالی در اثر سیل تخریب شد

سیل 3100 میلیارد ریال به راه های خراسان شمالی خسارت زد

رهاسازی آب سد شیرین دره خراسان شمالی آغاز شد

خرید تضمینی صنایع دستی زمینه ساز «رونق تولید» است

برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خراسان‌‌‌شمالی کم نگذاشته‌ایم/ جابجایی چند سایت اسکان عشایری مستقر دربستر سیل

اعتبار راه اهن جوین اسفراین در تلفیق بودجه 98 افزایش یافت

200 راس دام سبک و سنگین در راز و جرگلان تلف شدند

رونق تولید نیازمند اقدام جهادی است

رونق تولید دربرگیرنده همه اجزای اقتصاد کشور است

2.5 کیلومتر باند جدید محور ورودی اسفراین زیر بار ترافیک رفت

سیل سه هزار و 380 میلیارد ریال خسارت به خراسان شمالی وارد کرد

سیل 16 میلیارد ریال به عشایر شیروان خسارت وارد کرد

رونق تولید کلید حل مشکلات اقتصادی است

استاندار: بیش از 15 هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی درگیر سیلاب شدند

حمایت دولت از مشاغل خانگی موجب رونق تولید می شود

بیشتر راه های روستایی مسدود شده از سیل در خراسان شمالی بازگشایی شدند

خودباوری زمینه ساز رونق تولید است

بخشودگی وام کشاورزان خراسان شمالی در دست انداز کمبود اعتبار

اولتیماتوم استاندار خراسان شمالی؛ نیروهای وزارت کشور در استان تا 15 اردیبهشت ماه ساکن محل خدمت شوند

برق 36 روستای شیروان وصل شد

انجام طرح پژوهشی بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی و معیشتی در 7روستای استان

سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی اولویت نخست استان است

باید همه برای گذر از شرایط تحریم تلاش کنند

مشکلات بازار مرغ استان نشانه ضعف عملکردی مدیران است

صف های توزیع گوشت به حداقل برسد

سود حاصل از فروش سوخت مرزنشینان استان واریز می شود

راه اندازی سامانه شفافیت اقتصادی آستان قدس رضوی

راه اندازی سامانه شفافیت اقتصادی آستان قدس رضوی