آخرين مطالب

کشتی ترانزیت در تلاطم دلار اقتصادي

کشتی ترانزیت در تلاطم دلار

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: صنعت ترانزیت همواره تابع دو عامل زمان (سرعت ) و هزینه (قیمت ) قرار دارد و با وجود رقبای سرسخت منطقه‌ای و بین‌المللی مسیر دشواری برای حفظ ثبات و ارتقاء سطح عملکرد ترانزیتی کشور در پیش روی کشور قرار دارد و تلاطم‌های اخیر نرخ ارز باعث بروز مشکلاتی برای این صنعت شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن مونسان اظهار کرد: در ترانزیت کالا مبلغی از هزینه‌های بندری به دلار محاسبه می‌شودبه عنوان مثال THC یا همان هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی به اسکله و کامیون؛ هزینه هایورود رانندگان ایرانی به کشورهای مسیرو نیز بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و هزینه خدمات تعمیرات کامیون‌ها و همچنین افزایش قیمت خود کامیون و کرایه حمل موجب افزایش هزینه‌های ترانزیت خواهد بود.
وی ادامه داد: در قراردادهایی که بین شرکت‌های ترانزیت‌کننده و تجار خارجی نیز منعقد می‌گردد، شرکت‌های ترانزیت‌کننده ایرانی به دلیل پرداخت اکثر هزینه‌ها به تومان و دریافت مبالغبه دلار، برای اعلام نرخ کالای ترانزیت مجبور به تبدیل هزینه‌های تومانی به دلاری هستند که این عدم ثبات نرخ دلار باعث سردرگمی مدیران و فعالان این بخش و حتی گاهی منجر به ضررهای جبران ناپذیربرای این صنف می‌گردد که از هیچگونه حمایت دولتی نیز در این خصوص بهره‌ای نمی‌برند. همچنین نبود صندوق حمایت از ترانزیت در کشور در اینگونه موارد احساس می‌شود.
مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی در حال حاضر هنوز دستورالعمل یا آئین‌نامه‌ای در خصوص طریقه تامین نرخ ارز مصوب در بین تجار و صنعتگران ارائه نشده است، افز.د: به محض ارسال دستور العمل یا بخشنامه به استان‌ها آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.
 مونسان عنوان کرد: منتظر هستیم تا طی دو سه روز آینده ارز مورد نیاز با نرخ مورد نظر هیات دولت، به بانک‌ها داده شود تا به تجار و متقاضیان ارائه دهیم.
یکی از این شاخه‌های درآمدزای کشور بخش ترانزیت است
همچنین در ادامه نیز ابراهیم عطایی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد :سال‌هاست که نوسانات بازار ارز بر اقتصاد بی‌رمق کشور سایه افکنده است و بعضا این تغییرات به حدی بوده که بعضی از شاخه‌های اقتصادی و درآمدی کشور را متوقف و یا نیمه جان کرده است و بدون شک یکی از این شاخه‌های درآمدزای کشور بخش ترانزیت است.
وی افزود: با افزایش قیمت ارز به خودی خود قیمت خدمات در کشور بالا می‌رود و از آنجا که بعضی از هزینه‌های بخش ترانزیت رابطه مستقیم با افزایش ارز دارد، این نیز می‌تواند قیمت تمام شده یک عملیات ترانزیت را به حدی بالا ببرد که شرکت‌های ترانزیت‌کننده، بعضا از ارائه کار باز می‌مانند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به سرفصل‌های اثرپذیر حمل و نقل از قیمت دلار، گفت: کرایه کشتی، هندلینگ و کانتینرها در بنادر و یا بعضی هزینه‌های کشتیرانی، هزینه‌های ویزای رانندگان و یا صدور مجوز تردد برای کامیون‌های خارجی باعث افزایش کرایه حمل گردیده و این نیز ضربه‌ی دیگری است که بخش ترانزیت از آن متحمل می‌شود.
عطایی اضافه کرد: این در حالی بوده که کالایی که از کشور مبدا حرکت نموده طی قراردادی قطعی شده صورت گرفته و بعد از مدتی کالا به ایران می‌رسد و وقتی که زمان حمل و عبور از مرزهای ایران فرا می‌رسد، قراردادی که مدتی پیش با صاحبان کالا منعقد شده با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شود.
همچنین در ادامه این نشست قاسم حسینی دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: مسلما در افزایش یا کاهش دلار یا ارز خارجی عده‌ای سود یا ضرر می‌کنند و البته آنچه مسلم است بدلیل کاهش نرخ ریال و کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت بهای کالاهای تولید شده بیشتر ضرر متوجه اقتصاد و صنعت و از همه مهم‌تر صادرات و تولید ملی می‌گردد و بالطبع حمل و نقل بین‌المللی بهعنوان شاخه‌ای از صادرات(صادرات خدمات) کشور به عنوان یک صنعت با ارزآوری غیرنفتی از این نوسانات بی‌بهره نخواهد ماند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وضعیت ترانزیت کشور رابطه مستقیم با قیمت ارز (دلار و سایر پول‌های خارجی ) دارد، افزود: در ثبات بازار ارز، مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و فعالان ترانزیت کشور می‌توانند با یک برنامه‌ریزی و تبیین نقشه راه، آینده را پیش‌بینی کرده و با حداقل ریسک به موفقیت دست یابند ولی در بی‌ثباتی بازار ارز نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای دست یافت و این موضوع نفس فعالان را گرفته و کمر ترانزیت و صادرات کشور را خرد خواهد کرد.
حسینی تاکید کرد: از همه مهم‌تر اینکه ما فعالین بخش ترانزیت بدلیل عدم ثبات نرخ دلار از ارائه نرخ‌های ثابت به تجار خارجی برای مدت‌های طولانی و بستن قراردادهای بلند مدت یکساله، شش ماهه و حتی ماهانه عاجز هستیم و این برای صنعت ترانزیت کشور امری خطرناک محسوب می‌شود این امر به معنای نداشتن امنیت و ثبات قیمت برای کالای خارجی است که از مسیر ایران عبور می‌کند و در چنین شرایطی تاجر خارجی نمی‌تواند چنین موضوعی را بپذیرد.
وی ادامه داد: لذا به فکر مسیر جایگزین می‌افتد و این به نفع ترانزیت و منافع ملی کشورنیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اکنون سوال ما این بوده که دلار 4200 تومانی را چگونه می‌توانیم برای بخش صادرات و صنعت و خدمات حمل و نقل بین‌المللی تهیه کنیم و با گذشت چند روز از اعلام نرخ توسط معاون اول رییس جمهور، هیچ ابلاغیه و یا نامه‌ای برای چگونگی تهیه دلار به نرخ اعلامی به دست ما نرسیده و راهکار تهیه آن برای ما همچنان مجهول است و فعلا صرافی ها نیز نسبت به ارائه دلار به قیمت مصوب تمایلی نشان نمی‌دهند.
حسینی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید هر چه زودتر با تدبیری که برای مهار این بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌اندیشند امید را به فعالین بخش خصوصی علی‌الخصوص فعالان و مدیران صنعت حمل و نقل کشور بازگرداند.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سهمیه ماهانه سوخت هر خانوار مرزی 1500 لیتر است

سرمایه گذاری لاستیک سازی بارز در خراسان شمالی از سوی سرمایه گذار در دست بررسی است

بازنگری در قوانین مقررات ملی ساختمان

واحدهای لبنی بجنورد 12میلیارد ریال بابت وجوه شیر بدهکارند

مدیریت قاچاق کالا و ارز نیازمند بازبینی است

آسیب های مزارع سمپاشی شده بر حیات وحش بیشتر از شکار آن هاست

اجیر شدن برخی روستاییان برای برداشت گیاهان دارویی از سوی سودجویان در خراسان شمالی

صدور 324 مجوز مشاغل خانگی در شهر بیرجند

631‌ هکتار طرح آبیاری نوین در درمیان در دست اجراست

تشکیل شهرک IT بیرجند با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان

تک محصولی آسیب جدی صادرات خراسان شمالی است

/گزارش/ طلافروشی ها؛متضرران قانون مالیات بر ارزش افزوده

عرضه 140 میلیون لیتر سوخت به کشورهای خارجی در سال گذشته

4200 جعبه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد

اختلال در ارتباط مشترکان همراه اول برطرف شد

2 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی فاقد ممیزی است

28میلیارد ریال به طرح ترسیب کربن خراسان شمالی تخصیص یافت

صلاحیت فروش سوخت با مرزنشینان است

48 درصد اعتبارات فاروج تخصیص یافت

قصه پرغصه صدور مجوز در خراسان جنوبی- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*

یک هزار و 600 شغل در گناباد ایجاد شد

35 میلیارد ریال برای اشتغال روستاییان تایباد اختصاص یافت

سهم شهرستان ها از اعتبارات و تسهیلات اشتغال مشخص شود

مبارزه با سن مادری غلات در اراضی خراسان شمالی ادامه دارد

264 میلیارد ریال مطالبات بانکهای خراسان شمالی وصول شد

6 دهستان خراسان جنوبی در طرح آبادانی قرار دارد

اشتغال و بیمه مهمترین دغدغه ایثارگران گناباد است

151 واحد تولیدی خراسان رضوی از تعطیلی نجات یافت

آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی از مناطق قشلاقی از هفته آینده

خسارت 481 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی خراسان رضوی

عمده‌ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی کدام‌اند؟

190 جواز تاسیس صنعتی در خراسان جنوبی صادر شد

فروش دلار و طلا در بازار به کندی رخ می‌دهد

47 هکتار اراضی ملی سبزوار رفع تصرف شد

فعالیت بیش از 30 هزار واحد صنفی در خراسان‌جنوبی

آموزش فنی در درمیان بیش از تعهد سالانه انجام شد

اجرای طرح Lok-Lok در فرودگاه بجنورد منتظر صدور مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشور

افزایش قیمت گوشت و مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها است

پیش بینی سهم 12 میلیارد تومانی صنایع دستی خراسان جنوبی

علت محدود کردن تلگرام، امنیت اطلاعات کاربران است

بهای حمل و نقل عمومی در مشهد افزایش یافت

244 میلیارد تومان مالیات در خراسان جنوبی اخذ شد

بیش از 100 واحد صنفی آلاینده شهری در شهرک های صنعتی خراسان شمالی قرارداد منعقد کرده اند

امام جمعه بجنورد: باید جوانان را وارد عرصه کار کرد

برف بهاری کشاورزان تربت حیدریه را نقره داغ کرد

مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان شمالی باید کاهش یابد

نماینده مجلس: باید از تصمیم ارزی دولت حمایت کرد

سطح زیر کشت جو در خراسان شمالی 10 درصد کاهش یافت

طرح توسعه اقتصادی در روستاهای خراسان رضوی اجرا می شود

کشاورزی خراسان افزون بر 4800 میلیارد ریال خسارت دید