پیام خراسان

آخرين مطالب

خزان زودهنگام لاله‌های واژگون عنوان روزنامه اتفاقیه فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه اتفاقیه چهارشنبه در شماره 1897خود در گزارشی با عنوان 'خزان زودهنگام لاله‌های واژگون' به بررسی این موضوع در استان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
دشت‌های خراسان شمالی در شهرستان گرمه، محل جلوه گری کمیاب‌ترین گل‌های جهان است، لاله‌هایی که سربه‌زیری امروزِ آن‌ها از بی‌مهری مسئولان و گردشگران پدید آمده است.
در اواخر فروردین و با نزدیک شدن اردیبهشت‌ماه هرسال، لاله‌های زرد و لیمویی‌رنگ دشت‌های خراسان شمالی در منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه سر از خاک بیرون آورده و با جلوه گری زیبایی، گردشگران را به‌سوی خود فرامی‌خوانند.
اما امسال شاهد تولد و به‌تبع خزان زودرس آن‌ها بودیم که فرصت گردشگری را از مردمی که به‌تازگی با این ظرفیت آشنا شده بودند گرفت و حتی مسئولان نیز غافلگیر از این تغییر اقلیمی فرصت برگزاری جشنواره لاله‌های واژگون را پیدا نکردند.
دشت لاله‌های واژگون، این کمیاب‌ترین گل‌های جهان که در ارتفاعات 1500 متری سطح دریا منظره‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز را ایجاد کرده، فرصت بسیار خوبی برای رونق صنعت اکو توریسم و جذب گردشگر به این منطقه به شمار می‌رفت که به نظر می‌رسد این نیز همانند بسیاری از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان مورد غفلت واقع شد.
لاله‌های واژگون که از گونه‌های خیلی کمیاب گیاهی است، علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز زیبا، ارزش دارویی نیز دارد، این جلوه‌نمایی گل‌های زیبا در دشت‌های شهرستان گرمه عمرِ طولانی ندارد و زمان اندکی از سال را میزبان گردشگران است.
همین زمان اندک، با غفلت برخی انسان‌ها و در زیر سایه کوتاهی مسئولان، هرسال کمتر می‌شود به‌طوری‌که در سال جاری شاهد رویش پیش از موعد و کاهش مساحت رویش لاله‌های واژگون در دشت‌های شهرستان گرمه بودیم.
گردشگرانِ لاله‌های واژگون را دریابیم
یکی از گردشگران که برای دیدن لاله‌های واژگون در یک روز تعطیل، مسیر بیش از 130 کیلومتری از مرکز خراسان شمالی را طی کرده است، می‌گوید: برای نخستین سال است که به این منطقه می‌آیم و با توجه به وجود مسیر فرعی طولانی از روستای رباط قره بیل، نبود تابلوهای راهنما سبب سردرگمی شد.
اکبری می‌افزاید: در طول مسیر گردشگرانی بودند که به دلیل سردرگمی برای پیدا کردن مقصد، از ادامه مسیر منصرف شده و راه برگشت را در پیش گرفتند.
وی اظهار می‌کند: وجود چنین منطقه بکر و نمونه‌ای که در کشور کمیاب است، همت مسئولان را می‌طلبد تا با نصب حداقل چند تابلوی راهنمای گردشگر، آنان را به مقصد هدایت کند.
گردشگر دیگری نیز که از اسفراین به همراه خانواده خود برای دیدن این دشت زردرنگ از لاله‌های واژگون آمده است، می‌گوید: نبود نظارت به‌منظور ورود و خروج گردشگران و رها کردن منطقه‌ای که محل رویش کمیاب‌ترین گونه گل در جهان است، بدون هیچ حفاظتی سبب آسیب و تخریب گل‌ها شده است.
جعفری تصریح می‌کند: با اشتیاق بسیار به همراه خانواده خود برای دیدن گل‌ها به این منطقه آمدیم و باوجوداینکه هنوز در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه قرار داریم، اما بیشتر گل‌ها بر اثر آفت و تخریب از بین رفته است.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز می‌گوید: در روز تعطیل برای دیدن این لاله‌ها راهی شهرستان گرمه شدیم و با ذهنیتی که از این منطقه در سال‌های پیش که جشنواره برگزار می‌شد کاملاً متفاوت بود.
اسدی می‌افزاید: رویش لاله‌های واژگون در این منطقه فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است، چراکه یکی از کمیاب‌ترین و زیباترین گونه‌های گل در جهان در این منطقه به‌صورت موهبت خدادادی وجود دارد.
امسال لاله‌های واژگون دچار آفت‌زدگی شده و خیلی زودتر از موعد مقرر، عمر آن‌ها تمام‌شده است، یکی از افراد محلی این منطقه که ساکن شهرستان گرمه است می‌گوید: امسال لاله‌های واژگون دچار آفت‌زدگی شده و خیلی زودتر از موعد مقرر، عمر آن‌ها تمام‌شده است.
همت افزا می‌افزاید: عدم توجه به این‌گونه گل زیبا و از دست دادن این نعمت والا که از میلیون‌ها سال پیش به ما به ارث رسیده است، ضایعه‌ای بزرگ خواهد بود.
وی ابراز امیدواری می‌کند: خراسان شمالی همچون استان چهارمحال و بختیاری روزی به‌عنوان مشهورترین دشت لاله ایران معرفی شود.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی که سال گذشته در روز برگزاری جشنواره نیز به دیدن دشت لاله‌های واژگون آمده بود می‌گوید: این منطقه با جشنواره‌هایی که برگزار شد بیشتر شناخته شد اما امسال این لاله‌ها خیلی زود از بین رفتند.
صفا پور بیان می‌کند: معرفی و جذب گردشگر فقط نباید به برگزاری جشنواره ختم شود، چراکه ایجاد زیرساخت‌هایی به‌منظور رفاه گردشگران، ایجاد تابلوهای راهنمای گردشگری، فرهنگ‌سازی چگونگی استفاده از دشت، نظارت بر ورود و خروج گردشگران و حفاظت از منطقه رویشگاه لاله‌های واژگون از الزامات است تا علاوه بر جلوگیری از تخریب این گل‌های زیبا، در سال‌های آتی نیز گردشگران حفظ و بر تعداد آن‌ها افزوده شود.
بیم و امیدها برای دشت لاله‌های واژگون
معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی می‌گوید: برگزاری جشنواره در خصوص لاله‌های واژگون با فرمانداری گرمه است و امسال با توجه به اینکه به دلایل شرایط جوی این لاله‌ها زودتر از موعد باز شد جشنواره برگزار نشد.
هادی سعادت طلب در این خصوص با بیان اینکه هرساله جشنواره لاله‌های واژگون در این منطقه باهدف شناسایی و معرفی ظرفیت منطقه برگزار می‌شود، می‌افزاید: در این زمینه هر نوع حرکت ازجمله برگزاری جشنواره، نمایشگاه، ساخت مستند، بروشور و... باهدف شناسایی قابلیت استان انجام می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: محافظت از این مناطق بکر و ظرفیت‌های طبیعی به عهده منابع طبیعی و محیط‌زیست است.
سعادت طلب با بیان اینکه دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی و سرای در قالب جشنواره، این منطقه را معرفی و گردشگران را با نظارت به دیدن این لاله‌ها دعوت کنیم، می‌افزاید: تمام تلاش اداره میراث فرهنگی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای معرفی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان است.
فصل کوتاه لاله‌های واژگون زودتر از همیشه آغاز شد
سرپرست فرمانداری گرمه در این خصوص می‌گوید: امسال به دلیل شرایط جوی و گرمای هوا و بهار زودرس شاهد رویش و بازگشایی زودتر از موعد لاله‌های واژگون بودیم که این امر موجب شد تا نتوانیم جشنواره لاله‌های واژگون را همانند هرساله برگزار کنیم.
اسماعیل مکرمی با بیان اینکه رویش این‌گونه از لاله‌های واژگون به‌نوعی است که از زمان رویش تا پژمرده شدن 15 تا 20 روز طول می‌کشد، می‌افزاید: با روییدن زودتر از موعد این‌گونه فرصت برای برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره فراهم نشد و لاله‌ها پژمرده شد.
وی با بیان اینکه با برگزاری هرساله جشنواره لاله‌های واژگون در این منطقه سبب شد تا این منطقه به‌عنوان یک منطقه با چشم‌انداز بکر و طبیعی به تمام کشور شناسانده شود، خاطرنشان می‌کند: در شناسایی این منطقه طی سال‌های گذشته به‌خوبی عمل شد و تا حدودی به اهداف موردنظر رسیده‌ایم و این منطقه به گردشگران شناسانده شده است به‌طوری‌که امسال شاهد افزایش گردشگر و بازدیدکننده از دشت لاله‌های واژگون بودیم.
وی تصریح می‌کند: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم برای جلوگیری از تخریب و برداشت‌های غیرمجاز در این منطقه صورت گرفته است.
مکرمی می‌افزاید: برخی از تخریب‌های جزئی در این منطقه به دلیل خشک‌سالی و شرایط زیستی خود گونه گیاهی است.
لاله‌های واژگون گرمه حفاظت می‌شود
کارشناس مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی می‌گوید: لاله‌های واژگون دشت خمبی سرای در مجاورت رباط قره بیل شهرستان گرمه حفاظت می‌شود و با هرگونه برداشت غیرمجاز، تخریب و غیره برخورد قانونی می‌شود.
علی‌رضا احمدی اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار اتفاقیه اظهار داشت: قرق بانان این اداره همواره در این مناطق به‌ویژه در فصل بازگشایی و رویش لاله‌ها وجود دارند و از این رویشگاه‌های و فضای بکر محافظت می‌کنند و با هرگونه تخریب و برداشت غیرمجاز برخورد جدی می‌شود.
اسکویی با بیان اینکه دشت خمبی سرای رباط قره بیل دارای گونه‌های زرد کم‌رنگ لاله‌های واژگون معروف به لاله زاگرسی است، می‌افزاید: رویش و جلوه گری بهاره لاله‌های واژگون در ارتفاعات خراسان شمالی از زیباترین جاذبه‌های بکر و طبیعی این خطه است که در جذب گردشگران و توریست مؤثر است.
وی با بیان اینکه لاله واژگون جزء گونه‌های سمی است که پیاز آن خاصیت دارویی دارد، ادامه می‌دهد: این‌گونه جزء گونه‌های ممنوعه است و برداشت و بهره‌برداری لاله واژگون ممنوع است.
کارشناس مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: رویشگاه‌های این‌گونه کمیاب گیاهی در کوه خمبی سرای گرمه، دوراهی دشت، کوه بهار، کوه پلنگ و جوزک در شهرستان مانه و سملقان، کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکله قوز در شهرستان راز و جرگلان شناسایی شده است.
اسکویی با بیان اینکه 15 گونه لاله واژگون در ایران شناسایی شده است و اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت گل‌های آن باز می‌شود، می‌گوید: امسال با توجه به شرایط جوی و گرم شدن هوا و بهار زودرس این گل‌ها زودتر از زمان مقرر باز شدند.
به گزارش اتفاقیه لاله واژگون خراسان شمالی ازنظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتاً با دورنگ زرد و بنفش کمرنگ در برخی مناطق خراسان شمالی و در ارتفاعات بالای 1500 متر از سطح دریا می‌روید، به نظر می‌رسد این ظرفیت پیش از برگزاری جشنواره و بیش از جذب گردشگر، نیازمند توجه مسئولان امر و ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر پارکینگ، آب آشامیدنی، تابلوهای راهنمای گردشگران و البته قرق و حفاظت کامل از منطقه است، در این صورت است که با جذب گردشگر و رونق صنعت اکو توریسم در خراسان شمالی، فرهنگ گردشگری و حفظ محیط‌زیست نیز تقویت و ترویج می‌شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع / 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/52841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار

اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران

(ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

◄ چرا کرایه حمل و نقل بار ثابت ماند؟/ شاخص تن کیلومتر چه زمانی بروزرسانی می شود؟

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای این پایه‌ها آغاز شد | دانش آموزان به این سایت مراجعه کنند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف از امروز آغاز می شود

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد

تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع 1403 در خراسان رضوی

تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند

فروش 7 هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد

هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند

سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت 2 نفر شد

سوانح رانندگی خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

495 هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت