پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ تارهای محکم هنرچادرشب بافی و پودهای ضعیف حمایت مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - روستای پله کانی رویین نخستین دهکده نساجی ایران، یکی از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی است که در فاصله 26 کیلیومتری شهرستان اسفراین قرار دارد.
  چادر شب بافی هنر تاریخی مردان و زنان این روستاست که در این عرصه چند صد سال فعالیت دارند و توانسته اند عاشقانه این میراث نیاکان خود را ادامه د هند.
در حال حاضر چادرشب بافی به صورت صنعتی و سنتی در این روستا ادامه دارد و توانسته زبان زد خاص و عام باشد اما افراد فعال در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستند که حمایت مسئولان یکی از مطالبات جدی آن هاست.
هزینه های بالا، توان حضور کارآفرینان دهکده نساجی در نمایشگاه ها را گرفته است
هاجری بزرگی یکی از تولیدکنندگان فعال چادرشب بافی در روستای رویین است   گفت: از دوران کودکی با انجام این کار آشنا شده ام و به صورت تجربی از پدر و مادر یاد گرفته ام و نیاز به آموزشی نداشته ام.
وی ادامه داد: از سن 14 سالگی به صورت جدی وارد عرصه کار شدم و از سال 88 کار خود را به سه نفر گسترش دادم اما موفق شدم از سال 90 این کار را با وسعت زیادتری انجام دهم که توانستم در آن سال 20 نفر و در سال 91، 50 نفر را تحت پوشش قرار دهم و هم اکنون 70 نفر را تحت پوشش خود قرار داده و برای آن ها در این عرصه اشتغال ایجاد کرده ام.
وی میزان تولید روزانه برای هر نفر را 20 متر مربع و طی یک ماه 1400 متر مربع بیان و اظهار کرد: در زمان های گذشته فقط محصول چادرشب بافته می شد که فقط کاربری رخت خواب پیچ را داشت اما هم اکنون علاوه بر چادرشب، حوله، روتختی، رومیزی، لباس و ... نیز تولید می شود.
بزرگی بیان کرد: علاوه بر آن موفق شدیم تا با خلاقیت به کارگرفته شده و با استفاده از نخ های مخملی چادرشب را جانشین پتوهای چینی کنیم.
وی تصریح کرد: در گذشته فقط از نخ های پنبه ای برای تولید محصولات استفاده می شد اما در حال حاضر علاوه بر نخ های پنبه ای از نخ های مخمل نیز استفاده می شود که این امر بر روی کیفیت کار نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی درباره بازار فروش محصولات تولید شده در این روستا نیز اظهار کرد: هم اکنون این محصولات به صورت عمده در شیرزا، اصفهان، تهران و مشهد فروخته می شود و حتی یک مرتبه به مبلغ 10 میلیون تومان محصول به میلان ایتالیا صادر و در آنجا فروخته شد.
این کارآفرین برتر در حوزه نساجی سنتی تاکید کرد: اما برای اینکه بتوان میزان تولید و فروش را افزایش داد باید برای بازاریابی بهتر در نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه های خارجی حضور پیدا کرد ولی هزینه ها بسیار بالاست و این توان وجود ندارد که در نمایشگاه ها حضور یافت و این امر نیازمند حمایت جدی مسئولان است.
به گفته وی در حال حاضر مقداری از محصول در انبار دپو شده است که نیازمند آن هستیم تا برای فروش آن در خارج از کشور بازارهایی را پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات جدی تولیدکنندگان در این روستا تامین مواد اولیه است، توضیح داد: باید مواد اولیه را به صورت نقد خریداری کرد اما میزان نقدینگی آنقدر نیست که بتوان تمام نیاز را خریداری کرد.
بزرگی افزود: از سوی دیگر میزان تولید این محصولات درفصل تابستان به علت اینکه افراد مشغول کارهای کشاورزی هستند کاهش می یابد اما در فصل زمستان افزایش می یابد و نیاز به مواد اولیه بیشتر می شود.
وی در ادامه بیمه را یکی دیگر از مشکلات جدی بافندگان بیان کرد و گفت: بنده که چندین سال است که در این عرصه فعال هستیم هنوز بیمه نیستم و از سوی دیگر تمامی افرادی که را تحت پوشش دارم نیز از خدمات بیمه محروم هستند.
وی کمبود فضا را از دیگر مشکلات بیان کرد و ادامه داد: در حال حاضر در یک اتاق 4*3، دو دستگاه نساجی قرار داده شده است و فقط فضایی برای رفت و آمد یک نفر باقی مانده است که نیازمند حمایت مسئولان برای ایجاد مکان بزرگی به منظور مستقر کردن دستگاه های نساجی و انجام کار راحت تر هستیم.
فقط دو نفر از چادرشب باف‌های روستای نساجی بیمه هستند
عشرت کاوه مدیر عامل شرکت گل آرا در روستای گردشگری رویین اسفراین در ادامه  گفت: تاکنون فقط دو نفر از چادرشب باف های روستای نساجی بیمه شده اند.
وی با اشاره به اینکه روستای رویین در شهرستان اسفراین نام و آوازه خاصی در تولید چادر شب و دست بافته های داری دارد، افزود: به همین دلیل نام روستای نساجی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه بیمه یکی از مشکلات اساسی مردم هنرمند این روستاست، ادامه داد: حدود 150 بافنده در این روستا مشغول به کار هستند که فقط دو نفر از آن‌ها توانسته اند تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
کاوه اظهار کرد: فروش محصولات سایر استان ها به نام روستای رویین یکی دیگر از مشکلاتی است که هنرمندان این روستا با آن مواجه هستند که موجب می شود تا به بازار آن ها ضربه وارد شود.
به گفته وی حضور دلال ها یکی دیگر از مشکلات است که اگر در بازار حضور نداشته باشند مردم می توانند محصولات خود را بهتر به فروش برسانند.
هیچ مبلغی برای حضور افراد فعال در حوزه صنایع دستی در نمایشگاه به میراث فرهنگی پرداخت نمی شود
محمد محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اسفراین نیز در ادامه  گفت: برگزاری نمایشگاه ها بر طبق دستورالعمل است و راه اندازی آن به بخش خصوصی واگذار شده است و هیچ مبلغی برای برگزاری نمایشگاه ها به اداره کل میراث فرهنگی پرداخت نمی شود.
وی افزود: اما اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی تمام تلاش خود را انجام داده تا به منظور حمایت از هنرمندان صنعت گر، نمایشگاه هایی که در داخل استان برگزار می شود از آن ها هیچ مبلغی اخذ نشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برای حمایت های مالی از هنرمندان صنعت گر رویینی و سایر افراد، تسهیلات با نرخ شش درصد در قالب طرح توسعه مشاغل پایدار روستایی به آن ها پرداخت شود.
محمدی اظهار کرد: تاکنون حدود 10 نفر از این افراد با مبلغ 600 میلیون تومان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در قالب اجرای طرح مشاغل خانگی نیز مبلغ 750 میلیون تومان به 75 نفر از هنرمندان کارآفرین پرداخت شده است.
وی درباره بیمه این افراد نیز توضیح داد: طی چند روز گذشته دوباره ابلاغ تحت پوشش قرار گرفتن افراد فعال در حوزه صنایع دستی و فرش در بیمه اعلام شد و امیداور هستیم این طرح به زودی اجرایی شود.
به گفته این مسئول در حال حاضر در روستای رویین حدود 300 کارگاه سنتی و صنعتی چادرشب بافی وجود دارد که حدود 150 هزار متر مربع محصولاتی از قبیل حوله، چادرشب و ... تولید می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/52860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم