پیام خراسان

آخرين مطالب

حکایت زائراولی ها در پابوس ثامن الائمه (ع) اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- مشتاقانی که سالها به سبب فقر یا ناتوانی جسمی توفیق زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را نداشتند، مدتی است به همت خیرین به آرزوی خود دست یافته و به عنوان زائر اولی به پابوسی ثامن الحجج (ع) مشرف شده اند.
آهو خانم 70 ساله، هر صبح که چشم باز می کند، در کنج دیوار رنگ و رو رفته اتاقش، قاب عکس قدیمی از سفر خود و شوهر خدابیامرزش به مشهد را می بیند و خاطرات شیرین زیارت در ذهنش نقش می بندد و حسرت را بر قلبش می نشاند.
دیدن گنبد و سقاخانه حضرت در آن عکس سیاه و سفید، شوق تماشای دوباره آنها را پس از سالها در وجودش زنده می کند و خیالش چون کبوتران بر گرد گنبد طلای حرم به پرواز در می آید، سر آخر قطره اشکی از گوشه چشمش جاری می شود که بی اختیار با گوشه روسری خود آن را پاک می کند.
او هر روز بر مُهری که نام امام رضا (ع) بر آن حک شده، سجده می کند و در پایان نماز، تسبیح سوغات مشهد را می چرخاند، هر زمان که غصه ای دارد، "یا ضامن آهو" می گوید و زیارت نامه حضرت امام رضا (ع) را می خواند و به عیادت هر مریض روستا که می رود، از حضرت امام رضا (ع) شفای وی را طلب می کند.
سالهاست که فقر بر زندگیش سایه انداخته و خرج سنگین سفر نگذاشته تا "آهو خانم" به مراد دلش برسد و یکبار دیگر زائر مشهد شود، او می گوید "امام رضا (ع) هنوز مرا طلب نکرده اما همیشه در کنارم هست" با خود زمزمه می کند که:
با رضا همسایه ام در رو به رو
هر زمان مشغول اندر گفت و گو
یافتم جای رضا را در دلم
غیر دل جایی نکردم جستجو
هر در بسته به رویم واکند
او مرا ره می نماید مو به مو
آهو خانم ساکن روستای "محمد آباد" از توابع آمل، تنها زائر دلباخته و مشتاق برای زیارت حضرت امام رضا (ع) نیست، بسیارند شیفتگانی که در نقاط دور و نزدیک، دل به پنجره فولاد و نوای نقاره های حرم مطهر ثامن الحجج (ع) بسته اند و حسرت دیدن گنبد طلا و لذت خوردن غذای شفابخش حضرت بر دلشان مانده است، آنان سالهاست که دلهای خود را در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) جا گذاشته اند.
در ادبیات زیارتی، به آنان که هنوز توفیق زیارت حضرت امام رضا (ع) را پیدا نکرده اند یا سالها از تشرف آنان به حرم مطهر ثامن الائمه (ع) می گذرد، زیارت اولی گفته می شود اما هرچند آنان در صف تشرف یافتگان به حرم مطهر رضوی در ردیف آخرند اما آنچنان عاشق حضرت هستند که دلهایشان در زیارت حرم قدسی اول شده است.
زمانی که این دلسپردگان به پابوس ثامن الحجج (ع) می رسند، شوقی که در وجودشان موج می زند و اشکی که بر گونه هایشان روان می شود، صحنه ای تماشایی را رقم می زند، ابتدا سلام می دهند و در برابر حضرت تعظیم می کنند، مویه کنان خود را به پنجره فولاد می رسانند و دستها را به آن گره می زنند، سپس به روضه منوره می روند و ناله کنان خود را به ضریح می رسانند و آن را غرق بوسه می کنند.
بی تردید اگر عنایت رهبر معظم انقلاب و دغدغه معظم له برای کمک به مردم نیازمند و تسهیل زیارت حرم حضرت امام رضا (ع) برای آنان نبود و تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان نهادهای حمایتی و تصمیم گیر را مکلف به بسترسازی برای انجام زیارت آسان نمی کرد، شاید امروز شاهد حضور زائر اولی هایی مانند "آهو خانم" در مشهد نبودیم.
برای تسهیل زیارت نیازمندان، 2 سال قبل معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی شکل گرفت و این معاونت با کمک نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) در جهت تسهیل زیارت و فراهم کردن زمینه زیارت برای کسانی که تاکنون موفق به تشرف نشده یا سالها قبل به این مکان مطهر پا گذاشته اند، گام برداشت.
*طی 23 ماه، تشرف 630 هزار زائر اولی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این معاونت به دستور تولیت آستان قدس رضوی در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1395 شکل گرفت و اولین رسالت خود را فراهم کردن زمینه تشرف محبان محروم و نیازمند و زیارت اولی ها به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار داد.
مصطفی خاکسار قهرودی افزود: این معاونت با همکاری نهادهای امداد رسان مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیات رزمندگان اسلام و خیریه ‌های فعال طی 23 ماه گذشته زمینه تشرف 630 هزار زائر محروم و زیارت اولی از اقصی نقاط کشور را به حرم مطهر رضوی در قالب طرحی با عنوان "مهر درخشان رضوی" فراهم کرده است.
وی مدت اقامت زائراولی ها در مشهد مقدس را سه روز اعلام کرد و گفت: برای اعزام زائر اولی ها به مشهد، شرایطی قابل انعطاف تعریف شده تا انطباق با این شرایط در مبدا (محل اقامت زائر) و توسط دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سراسر کشور انجام گیرد.
وی اظهار کرد: زائر اولی ها از دیدگاه ما محرومینی هستند که بیش از 40 سال سن داشته و تاکنون به مشهد مقدس سفر نکرده اند یا از آخرین سفر آنان مدت طولانی گذشته است.
خاکسار قهرودی افزود: شرط سنی برای بیماران خاص و صعب العلاج، ایتام و نخبگان محروم حذف شده و تنها محرومیت و زیارت اولی بودن آنان مدنظر است.
وی گفت: بهره مندی از وعده‌ های کامل غذا، اسکان در زائر شهر رضوی، حضور در میهمانسرای حضرت برای متنعم شدن از یک وعده غذای متبرک، شرکت در ویژه برنامه ‌های فرهنگی حرم مطهر از جمله خدمات آستان قدس رضوی به زائر اولی هاست.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی افزود: زائراولی ها از طریق دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان ‌های مختلف شناسایی شده، در قالب گروه ‌های 46 نفره به مشهد مقدس اعزام و در زائر شهر به مدت سه روز اسکان داده می‌ شوند.
وی اظهار کرد: علاوه بر زائر شهر 70 حسینیه و محل اسکان نیز برای اقامت زائران مزبور در مشهد در نظر گرفته شده است.
وی گفت: روند ارائه خدمات‌، کمیت و کیفیت پذیرایی از زائران توسط بازرسان و ناظران معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی به صورت مستمر در مکان ‌های اسکان بررسی و نواقص، انتقادات و پیشنهادات به این معاونت منعکس می‌ شود.
خاکسار قهرودی افزود: به طور متوسط آستان قدس رضوی در هر روز از پنج هزار زائر زیارت اولی در مشهد پذیرایی می ‌کند که این تعداد در دهه کرامت و مناسبت ‌های ویژه تا 12 هزار زائر نیز افزایش می‌ یابد.
وی اظهار کرد: این نهاد هم اکنون با موسسات متعدد خیریه‌ در استان‌ های مختلف برای شناسایی، اعزام و اسکان زائران زیارت اولی همکاری دارد.
* هر 2 هفته یکبار، تشرف 400 مددجوی زیارت اولی
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز گفت: این نهاد یکی از اعضای کارگروه طرح "مهر درخشان رضوی" است که به کمک آستان قدس رضوی هر 2 هفته یکبار زمینه تشرف 400 مددجوی زیارت اولی را به حرم مطهر رضوی فراهم می کند.
حبیب الله آسوده افزود: در این طرح مددجویانی که تاکنون موفق به زیارت حرم مطهر رضوی نشده اند یا به خاطر فقر اقتصادی کمتر به مشهد آمده اند، شناسایی شده و با هماهنگی این نهاد و سایر نهادهای دست اندرکار، با وسیله نقلیه رایگان به مشهد سفر می کنند.
وی اظهار کرد: مددجویان زیارت اولی یک روز را در مشهد مقدس به سر می برند و با زیارت حرم مطهر رضوی از برنامه های فرهنگی آستان قدس رضوی بهره برده و از سفره پربرکت حضرت امام رضا (ع) متنعم می شوند.
وی گفت: پارسال هشت هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در قالب طرح "مهر درخشان رضوی" به مشهد مقدس مشرف شدند و هزینه سفر آنان از محل کمکهای خیرین تامین شد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی افزود: برنامه مهر درخشان رضوی برای مددجویان زیارت اولی امسال نیز از 21 فروردین ماه آغاز شده و قرار است هر 2 هفته، 400 زائر اولی از نقاط مختلف خراسان رضوی به مشهد اعزام شوند.
آسوده اظهار کرد: به منظور تسهیل زیارت نیازمندان و ایجاد همبستگی اجتماعی و معنوی در جامعه از خیرین و مردم استمداد می طلبیم.
وی گفت: علاقه مندان در این زمینه می توانند کمکهای خود را از طریق ارتباط با سامانه *8877*051# با عنوان طرح شوق زیارت، برای کمیته امداد ارسال کنند.
*چشم انداز 40 میلیونی برای زائران مشهد در سال 1404
مدیر کل دفتر هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: برای خدمات رسانی مطلوب به زائران حضرت امام رضا (ع) سند توسعه کمی و کیفی زیارت به عنوان یک سند بالا دستی حوزه زیارت استان تدوین و از سال 1395 به اجرا درآمده است.
سید حمید موسوی افزود: این سند در قالب 821 پروژه، 13 بسته عملیاتی، 10 راهبرد و 39 سیاست کلان با مشارکت 62 دستگاه اجرایی در خراسان رضوی عملیاتی شده که طرح "مهر درخشان رضوی" و تسهیل زیارت زائر اولی ها یکی از فصول بسته های عملیاتی آن است.
وی اظهار کرد: براساس این سند در افق چشم انداز سال 1404، تعداد زائران حضرت امام رضا (ع) در مشهد باید از 30 میلیون نفر کنونی به 40 میلیون نفر در سال برسد که می توان با تسهیل زیارت اقشار نیازمند و کسانی که به دلیل فقر اقتصادی موفق به تشرف نشده اند، رسیدن به این چشم انداز را آسان کرد.
وی گفت: در سند توسعه کمی و کیفی زیارت آنچه مورد نظر قرار گرفته، کاهش هزینه های زیارت و فعال کردن تشکلهای مردم نهاد و خیرین برای کمک به زیارت مردم نیازمند است.
موسوی افزود: از اواسط سال 1395 تاکنون از طریق ارتباط گیری استانداری با استان های دیگر و کمکهای خیرین و تشکلهای مردم نهاد، 15 هزار زائر اولی به مشهد مقدس سفر کرده و مورد پذیرایی قرار گرفته اند.
وی اظهار کرد: با تدابیر اندیشیده شده خدمات رایگان یا ارزان قیمت به زائر اولی ها از مبدا تا مبدا (محل اقامت تا مشهد و بالعکس) داده می شود که در تلاش هستیم بتوانیم زمینه تشرف اقشار بیشتری را به مشهد مقدس فراهم کنیم.
7489 / 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سیل به شهر حاجی‌آباد

دو جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی راه‌اندازی شد

نوای دلنشین نقاره‌زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی

ببینید | مهم‌ترین پیامد حادثه طبس چه بود؟

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»

افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از 20 سال

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد

پنج طرح بهداشتی در اسفراین بهره‌برداری شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

19 هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

انسداد 2 محور اصلی در خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از 14 هزار لیتر در ثانیه است

‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی

غربالگری شنوایی 11هزار نوزاد در خراسان شمالی

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

توقیف 48 خودرو در نیشابور

متهم به 46 فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد

احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

مشارکت بیش از 4 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی

نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی