پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران

کشور برای بهبود شرایط و اصلاح نیازمند اجماع است/ مملکت دیگر توان اشتباهات پی‌درپی جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا را ندارد سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - سخنگو و رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران عنوان کرد: دو مسیر پیش روی ما وجود دارد؛ یکی این است که نیاز به اصلاح در کشور نداریم که این موجب تشدید نارضایتی و کند شدن اتفاقات خوب می شود. مسایل ایران با 3 میلیون بیکار با رشد اقتصادی 3 تا 4 درصد حل نمی شود و ما به رشد 8 درصدی نیاز داریم. در این راستا باید در نظام اجماع سازی کنیم تا به رشد 8 درصدی برسیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان سیدحسین مرعشی عصر امروز در نشستی با عنوان «سال سخت؛ گفت و گویی پیرامون بیم ها و امیدهای اصلاح طلبان در سال پیش رو» در دفتر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال باید مسایل کشور از منظر اینکه ایران در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، مورد توجه قرار گیرد. این مدت زمان خیلی خوبی برای محک زدن فرصت ها، برنامه ها و تشکیلات ما بوده است. این بازنگری در قالب یک دیدگاه ارزیابی گذشته و نگاه به آینده باید بررسی شود و متناسب با شرایط امروز اصلاحاتی را برای نظام اداری، سیاسی، قضایی و اقتصادی کشور طراحی کنیم تا در جهت تعالی، کشور سرعت بیشتری داشته باشد.
بخشی از فضای مجازی و اتفاقات نظام اطلاع رسانی انتقال واقعیت ها و بخشی بزرگنمایی ضعف هاست
وی ادامه داد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقاتی بر اثر گسترش نظام های اطلاع رسانی در جامعه رخ داده است. بخشی از فضای مجازی و اتفاقات نظام اطلاع رسانی انتقال واقعیت ها و بخشی بزرگنمایی ضعف هاست. یکی دیگر از خصوصیات فضای مجازی این است که حرف های منفی پژواک زیادی داشته و سخنان امیدوار کننده انعکاس کمی دارد. این امر به این دلیل است که رسانه های مجازی جوان بوده و جامعه نیز طالب انتقاد است و از همین منظر بیشتر جریان اطلاعات در این فضا به همین سمت حرکت می کند که خروجی این فضا ایجاد ناامیدی و یاس است.
مرعشی خاطرنشان کرد: البته اشکالات فراوانی وجود دارد اما باید پذیرفت جامعه امروز ما تحت تاثیر مجموعه ای از مسایل که بخشی از آن مربوط به عملکرد ماست، قرار دارد. بخش دیگر نیز ناشی از آگاهی مردم است که این امری مثبت بوده و بخش دیگر نیز ناشی از این است که ضعف ها بزرگنمایی می شود که همه این ها یک نارضایتی عمومی ایجاد کرده است. این نارضایتی مهم است و اگر قرار باشد حل نشود، حداقل ضایعه ای خواهد داشت و آن این است که مردم به دعوت در انتخابات ها جواب منفی می دهند و جریان هایی نظیر جبهه پایداری که کشور از تفکر آن ها ضربه خورده، بازمی گردند. ضایعه حداکثری نیز این است که این نارضایتی منجر به فروپاشی سیاسی در کشور می شود.
کسانی که جریان ناآرامی در مشهد را آغاز کردند، اینگونه تصور می کردند که مردم فقط به رئیس جمهور فحش خواهند داد
وی با بیان اینکه همین اتفاقاتی که در مشهد آغاز شد که برخی دوستان در مشهد آغاز کردند و آقای کرباسچی در جایی عنوان کرد، عنوان کرد: اسناد روشنی در این خصوص وجود داشت که این تجمع فراخوان شده بود و افرادی با اهدافی پیش بینی این کار را کردند؛ منتها این افراد اینگونه فکر می کردند که مردم تنها به دکتر روحانی اعتراض خواهند کرد ولی عصبانیت مردم بیش از این است و این اتفاق کوچک 84 شهر ایران را دچار ناآرامی کرد. اگر این ضایعه حداکثری صورت گیرد، چه کسی خواهد توانست این جریان را جمع کند؟ 
سخنگو و رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران تصریح کرد: حال در نبود یک نیروی سیاسی اجتماعی موثر باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ همین مساله پس از سقوط صدام در عراق رخ داد. در همین انقلاب همه شخصیت های ملی حضور داشتند ولی در سال 60 به یک جنگ داخلی رسیدیم. در خیابان ها ترور بود و دفتر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند. به عنوان نمونه در همین جریان بیداری اسلامی بهترین شرایط در مصر رخ داد که با یک کودتای نظامی جلوی خونریزی بیشتر گرفته شد اما در سوریه با کشته شدن 500 هزار نفر هنوز هم این کشور روی آرامش به خود ندیده است. امروز لیبیایی ها آروزی حضور قذافی را دارند و این کشور 3 پارچه شده است. 
وی اضافه کرد: بنابراین دو مسیر پیش روی ما وجود دارد؛ یکی این است که نیاز به اصلاح در کشور نداریم که این موجب تشدید نارضایتی و کند شدن اتفاقات خوب می شود. مسایل ایران با 3 میلیون بیکار با رشد اقتصادی 3 تا 4 درصد حل نمی شود و ما به رشد 8 درصدی نیاز داریم. باید در نظام اجماع سازی کنیم تا به رشد 8 درصدی برسیم. به عنوان نمونه امروز نظام تصمیم گرفته که ارز را ساماندهی کند اما این امر باید در همه مسایل صورت گیرد. راه دوم همان ضد انقلاب و دولت هایی است که دوست ما نیستند. امریکا، عربستان و اسرائیل دوستان ما نیستند.
مرعشی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان به عنوان کسانی که ذخیره ای در این کشور داشته و براساس امکاناتی که در این کشور وجود دارد، تاکید دارند که باید یک راه مشخصی را که منجر به حل و فصل مشکلات کشور می شود و نگاه های مردم را به درون کشور متوجه می کند، دست یابیم. ما یک مسئولیت مهم ملی در یک مقطع بسیار حساس از تاریخ کشور داریم که باید آن را جدی گرفته و برای حل مشکلات راهکارهایی در نظر گیریم.
در حال حاضر فرهنگ اداره جمهوری اسلامی مبتنی بر فرهنگ دهه 60 است
سخنگو و رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به اینکه فرهنگ اداره جمهوری اسلامی در حال حاضر مبتنی بر فرهنگ دهه 60 است، گفت: جامعه و نگاه ها تغییر کرده است. امروز دهه 60 نیست که همه آرمان خود را در امام می دیدند. امروز این حالت وجود ندارد و نمی توان مطلق در مورد افراد فکر کرد. افراد نسبی هستند و خوبی هایی دارند. ما باید براساس یک کار جمعی برای حل مسایل مشارکت کنیم. جوان امروز باید قانع شود که این مسیر درست است؛ همانطور که در این چند سال اخیر این قشر قانع به رای دادن شد.
وی افزود: باید به این سمت حرکتی کنیم که بین این دو مسیر یکی را انتخاب کنیم. یک مسیر نبودن جمهوری اسلامی است و یک مسیر این است که همین شرایط فعلی را خوب بدانیم. این دو مسیر برای کشور گرفتاری هایی ایجاد می کند اما مسیر مورد نظر ما این است که براساس تجربیات 40 ساله، نظام باید تغییراتی را بپذیرد تا با خواسته های نسل امروز هماهنگ شود. 
فقط طرف مقابل اشتباه نمی کند؛ ما نیز اشتباه کرده ایم
سخنگو و رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: یک مرتبه کشور در مسیر خوبی قرار گرفت. در انتخابات مجلس ششم همه کرسی ها توسط اصلاح طلبان فتح شد. در همان زمانی که دو سوم کرسی های مجلس را گرفتیم، چه دلیلی داشت که مسایل فرعی را به عنوان مسایل اصلی مطرح کنیم و به جایی برسیم که برخی از رده های نظام جریان اطلاح طلب را رد کنند؟ آن زمان کشور در مسیر درستی بود. چرا باید این اتفاقات رخ می داد؟ ما نه با دوستان مروت کردیم و نه با دشمنان مدارا؛ چرا باید آقای ناطق نوری را به عنوان یک رقیب اصیل قابل احترامی که پیروزی آقای خاتمی را تبریک گفت و همه وزرای آقای خاتمی که از مجلس پنجم به ریاست ایشان رای اعتماد گرفتند را متهم به مسایل مختلف کنیم که هنوز آقای ناطق نمی تواند در صحنه سیاسی حضور پیدا کند؟
مرعشی در خصوص عنوان کرد: فقط طرف مقابل اشتباه نمی کند؛ ما نیز اشتباه کرده ایم. آیا مساله مملکت این بود که در مجلس قانون شود که بانوان بدون اجازه همسر به خارج از کشور بروند؟ آیا این مساله کشور بود که جدایی مرد و زن در اتوبوس لغو شود؟ رقیب ما این ها را جمع کرده و تمام پایگاه ما را بر هم زد. نتیجه اختلافات دو طرف این شد که در مجلس هفتم رقیبی مثل آقای ناطق نوری جایگزین ما نشد؛ کسانی جایگزین شدند که اصلا مشخص نبود چه کسانی هستند. احمدی نژاد امروز مشخص نیست کیست و چیست؟ یکسری اشتباهات را ما مرتکب شدیم. یکسری اشتباهات را نیز طرف مقابل مرتکب شد. نتیجه باختن ما و اصولگرایان شد و کشور در اختیار انسان های بی هویت افتاد. در همان دوره فقط 700 میلیارد دلار منابع کشور هدر رفت. این بزرگترین فرصت صنعتی شدن ایران بود که سوخت. هم ما و هم رقبای ما اشتباه کردند. کشور و مردم و نظام ضرر کردند. این نارضایتی ناشی از همین مساله است.
ما باید بابت اینکه کشور در اختیار جریانات بی هویت قرار گرفت، عذر خواهی کنیم؛ فقط شورای نگهبان نباید عذر خواهی کند
وی ادامه داد: ما باید پیش از اینکه متولدین دهه 60 وارد چرخه کار شوند، کشور را تجهیز می کردیم. ما اصلاح طلبان برای موفق شدن نیازمند پذیرش اشتباهات خویش هستیم. ما باید بابت کارهایی که کردیم و کشور را در اختیار جریانات بی هویت قرار داد، عذر خواهی کنیم. ما دچار غرور و تمامیت خواهی شدیم. فقط شورای نگهبان نباید عذر خواهی کند. ما بدون رقیب نیرومند رشد نمی کنیم.
در سیاست ورزی باید الگوی رفتاری مرحوم هاشمی را برگزینیم
مرعشی خاطرنشان کرد: با همه محدودیت هایی که وجود داشته و بد است، تصمیم گرفته ایم برای اعتلای ایران در سیاست بمانیم؛ اگر این تصمیم ماست، باید لوازم آن را بپذیریم. اگر روی من حساسیت وجود دارد، باید آن را بپذیریم و اصرار نکنیم. ما امروز به عنوان اصلاح طلبان محدود هستیم ولی نیرو زیاد داریم. نیروی لایضال مردمی پشت سر ماست و می توانیم سراغ شخصیت های جدید برویم. مگر قرار است همیشه یک نفر باشد. به هیچ عنوان نباید خسته و ناامید شویم. هر چه محدود شویم، باز هم در سیاست خواهیم ماند. تنها راه کشور سیاست ورزی و اصلاح است؛ البته ممکن است فضا برای ما سخت و دشوار باشد ولی باید بمانیم. باید الگوی رفتاری مرحوم هاشمی را برگزینیم.
وی با بیان اینکه باید بدون تعصب اشتباهات خویش را بپذیریم، عنوان کرد: فقط شورای نگهبان، سپاه، بسیج و اصولگرایان افراطی اشتباه نکرده اند؛ ما نیز اشتباه کرده ایم. مملکت توان اشتباهات پی در پی ما و آن ها را ندارد. ما می توانیم اصولگرایان را در اداره و حل مشکلات بسیاری از بخش های مهم کشور همراه کنیم. بخش های مهمی از این نظام علاقه مند به بازآفرینی است تا مردم دوباره در صحنه باشد. این مساله ای است که نباید جناحی شود؛ بلکه باید به صورت ملی مطرح شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

عامل 80 درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند

رانندگان اسنپ و تپسی، زیر بار کمیسیون

اکران مستند پذیرش در مشهد

استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری در شهر بیرجند

بازدید افزون بر 30 هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل ظرف یک ساعت

برگزاری 1700 دادگاه برخط در خراسان شمالی در سال 1402

ضربه پنالتی فاجعه بار آنته بودیمیر در دقیقه 97 بازی اوساسونا و والنسیا / فیلم

فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های استان برای اولین بار در کشور در استان همدان

هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

◄ محدودیت‌ های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند اعلام شد

ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی

350 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد

پرونده خندقلو در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟

اعزام بیش 5 هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی

توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص اعتبارات به خراسان شمالی

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

شمار ولادت‌ها در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

چندین راز برای خرید دزدگیر که نمی دانید