پیام خراسان

آخرين مطالب

بزرگداشت شیخ اجل؛

بعد طنز آفرینی سعدی شیرازی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - یک شاعر مشهدی گفت: نکته‌ای که کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته بحث طنز آفرینی سعدی شیرازی است.
عباس ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت اول اردیبهشت‌ماه و بزرگداشت شیخ اجل، سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی اظهار کرد: اکثر مردم ایران تا مدتی پیش سعدی شیرازی را به عنوان یک طناز نمی‌شناختند، اما امروزه رگه‌های بسیار برجسته‌ای از طنز در گلستان و بوستان و دیوان او به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: سعدی یکی از شاعران بزرگ و نویسندگان توانای قرن هفتم و به اعتبار اینکه از جنبه‌های متفاوت کار او بسیار شاخص و برجسته است، همواره در ادبیات فارسی منزلتی بالا و در خور اعتنا داشته و در تمام اعصار بعد از ظهور سعدی همیشه او را به عنوان یکی از تواناترین شاعران و نویسندگان ادب فارسی شناخته‌اند.
این شاعر مشهدی خاطرنشان کرد: همواره کارهای سعدی توسط شاعران و نویسندگان برجسته‌ای به عنوان الگو مدنظر قرار گرفته‌است و بسیاری از شاعران و نویسندگان تلاش کرده‌اند به سبک و سیاق او شعر بگویند و دست به قلم ببرند، اما هیچ‌کس به مقام و منزلت او دست پیدا نکرده و سعدی همچنان یکه‌تاز عرصه‌ سخن است.
ساعی افزود: جهان‌بینی و دستگاه فکری سعدی منسجم و کاملا حساب شده است. دستگاه فکری او برخلاف دیگر شاعران، پریشان و آشفته نیست. آبشخور فکری سعدی بیش از هر چیزی فرهنگ غنی و ناب اسلامی است. او به عنوان یکی از چهره‌های شاخص فرهنگ شعری فارسی و عربی شاهکارهایی را خلق کرده‌است. 
وی تصریح کرد: سعدی همچنان که از جنبه‌های مختلف قابل اعتنا و بررسی است، بخش‌های عمده‌ای از شعر‌های خود را به تغزلات اختصاص داده است. شور انگیزترین غزل‌های ادب فارسی را می‌توان در دیوان سعدی نشان داد، وی همچنین شاعری اجتماعی ‌است که در بوستان و گلستان به عنوان یک جامعه شناس بزرگ خودنمایی می‌کند.
این شاعر مشهدی اضافه کرد: سعدی شخصی است که به فلسفه و عرفان اشراف بسیار بالایی دارد. این در حالی است که کمتر اتفاق می‌افتد یک انسان هم عارف و هم فیلسوف باشد. دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در مقاله‎ خود از سعدی به عنوان «جمع نقیضین» یاد می‌کند، یعنی صفت‌هایی که به ظاهر متضاد هستند و جمع آن با یکدیگر ممکن نیست. اما در سعدی این امر ممکن شده است. به تعبیر دکتر اسلامی ندوشن، سعدی شیخ همیشه شاب است.
ساعی با اشاره به این که سعدی «جمع نقیضین» است، گفت: اساسا نوع بیان سعدی در همین راستاست یعنی کلام سعدی از لحاظی بسیار آسان و از لحاظی بسیار دشوار است که به چنین نوع سخن گفتنی سهل و ممتنع می‌گویند و این ویژگی در شخصیت سعدی قابل تسری است، یعنی همچنان که سعدی آسان‌سخن است، اما هیچ‌کس نمی‌تواند مثل او سخن بگوید.
وی اظهار کرد: سعدی شخصیتی به ظاهر متناقض دارد اما واقعا در بنیان تناقضی وجود ندارد او به تنهایی افکار یک صوفی، فیلسوف و فقیه را بیان می‌کند، گاهی سعدی نه شکل و شمایل یک فقیه بسیار معتقد و پایبند ظاهر می‌شود و در عین حال عارفی است که توجهی به ظواهر ندارد و همچنین او را یک متفکر منفعلی مشاهده می‌کنیم که این ویژگی‌ها کمتر در یک نفر می‌تواند جمع شود.
این شاعر مشهدی ادامه داد: در دیوان سعدی کم‌تر جنبه‌ای از جنبه‌های حیات را می‌توانیم ببینیم که سعدی به درباره آن سخن نگفته باشد. او به تمام مسائل فکری روزگار خویش به شکل بسیار جذاب و دقیقی پرداخته است و این از شگفتی‌هاست که فردی در قرن هفتم شخصیتی به این جامع الاطرانی داشته باشد و بسیار بی‌غلط سخن بگوید.
ساعی خاطرنشان کرد: ممکن است افراد زیادی حرف زده باشند اما نکته‌ جالب در این است که حرف‌هایی که سعدی بیان کرده در ‌آزمون چندین قرن به این نتیجه رسیده‌اند که سخن‌های او بسیار کم اشتباه و این از نکات جذاب شعر و شخصیت سعدی است. قدرت سحار بسیار سحرانگیز قلم سعدی، شخصیت به ظاهر متناقض او و ویژگی سهل و ممتنع‌اش از ویژگی‌هایی است که سعدی را از دیگر شاعران و نویسندگان تمییز می‌‌دهد.
این شاعر مشهدی درباره ویژگی سهل و ممتنع سعدی اضافه کرد: این ویژگی در حقیقت نشان درخشان شعر سعدی است که در دیگر شاعران کمتر به چشم می‌خورد. فرخی سیستانی از شاعران قبل و ایرج میرزا از شاعران بعد سعدی تا اندازه‌‌ای در ویژگی سهل و ممتنع قابل مقایسه با سعدی هستند اما او از هر دو نفر در این زمینه برجسته‌تر و قوی‌تر است.
سعدی و حاکمان
عباس ساعی تصریح کرد: رابطه‌ سعدی با حاکمان اینگونه نبود که آن‌ها بر فکر و روش او تاثیر بگذارند بلکه متقابلا سعدی حاکمان زمانه‌اش را تحت تاثیر خود قرار داده است. نحوه برخورد سعدی با امیران زنگی با دیگر شاعران بسیار متفاوت است. چنانکه آن‌ها در مقابل امرای زمانه خود برای یک لقمه نان به شدت خوار می‌کنند. اما سعدی به شیوه‌‌ای متفاوت حاکمان زمانه‌ خود را مدح می‌کرد.
این شاعر مشهدی اظهار کرد: در حقیقت آنچه سعدی به اتابکان زنگی می‌گوید نوعی تازیانه است، اگر دیگران با مهربانانه‌ترین کلمات ممدوحین خود را مورد ستایش قرار می‌دهند، سعدی در مدح وضعیت می‌کند. او ممدوحین خود را با زبانی تلخ از ظلم و شقاوت بر حذر می‌دارد، با اینکه بخش زیادی از شعرهای سعدی مدح بزرگان روزگار خود را شامل می‌شود. اما کمتر بوی تعلق و چاپلوسی می‌دهد و این نوع ستایش و مدح قابل مطالعه است.
جایگاه سعدی در امروز
ساعی ادامه داد: سعدی امروزه تا حد زیادی به جایگاهی که باید رسیده است، در سازمان ملل متحد شعر سعدی نقش شده در اروپا و آمریکا او را به عنوان چهره‌ای بسیار برجسته جهانی شناخته شده است. در تمام دانشگاه‌های ایران در دوره کارشناسی رشته ادبیات فارسی دانشجویان حداقل چهار واحد از سعدی و آثار وی مطالعه می‌کنند و در دوره‌های مختلف آموزش و پرورش کم و بیش اشعار و نثرهای سعدی گنجانده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کشورمان روزی مناسب سعدی داریم، دانشگاه‌ها، مدارک علمی ادبی و صدا و سیما سعی می‌کنند به نحوی به سعدی بپردازند. کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره‌ او نوشته شده است و کتاب‌های سعدی به کرات چاپ شده و خواهد شد و بزرگانی مانند محمدعلی فروغی و غلامحسین یوسفی به آثار وی توجه بسیار ویژه‌ای داشته‌‌اند و تقریبا آثار او به شکل پیراسته‌ای چاپ کرده و در دسترس مردم قرار دارند
ساعی تصریح کرد: فکر می‌کنم سعدی از جمله خوشبخت‌ترین شاعران فارسی است که تا اندازه‌ای بسیار زیادی حق او گذارده شده حال آنکه بسیاری از شاعران آن طور که باید و شاید به حق خود نرسیده‌اند، اگرچه هنوز درباره سعدی جای کار زیادی است، اما احساس می‌کنم جامعه ادبی ما تا این جا به سعدی بدهکار نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد