پیام خراسان

آخرين مطالب

رفع مشکلات محیط زیست محیطی و سهم انسان اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیش از چهار دهه از نامگذاری روز زمین پاک گذشته، اما هنوز هم مشکلات زیست محیطی بسیاری در سراسر جهان برای رسیدگی وجود دارد. شاید هم هیچکدام از این روش‌های بشری تغییری درتغییرات آب و هوایی آینده ایجاد نکنند، اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت که آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی باید ادامه داشته باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از اینهبیتت، حدود 97 درصد از دانشمندان هواشناسی معتقدند تغییرات آب و هوا در حال وقوع است و انتشار گازهای گلخانه‌ای دلیل اصلی این تغییرات است. ولی تاکنون اراده اجتماعی به اندازه کافی قوی نبوده تا سیاست‌های گسترده‌ای برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و استفاده از شکل‌های پایدار انرژی ارائه شود. اما شاید حوادث شدید آب و هوایی کنونی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی، امواج گرما و سیل مردم را متقاعد سازد تا از سیاست گذاران بخواهند برای جلوگیری از انتشار گازهای کربن و پیشگیری از حوادث آینده پیش از اینکه دیر شود روش‌های علمی را اجرا کنند.
خانه و وسایل حمل‌ونقل شما می‌توانند منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای باشند. پس شما هم می‌توانید انرژی بیشتری را در خانه به کار گیرید و یا از اتلاف آن پیشگیری کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از دوچرخه، پیاده‌روی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است پس شما هم برای کاهش گرم شدن کره زمین سهمی دارید.
آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی با هم مرتبط هستند، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن زمین هم می‌شوند باعث ایجاد دود و آلودگی در شهرهای بزرگ شده و خطری برای سلامت عمومی محسوب می‌شوند. به تصاویر وحشتناک آلودگی هوای شهرهای چین نگاه کنید و تصور نکنید این آلودگی فقط مربوط به چین است بلکه این آلودگی موجب شدت طوفان در اقیانوس آرام شده و در نتیجه تغییرات آب و هوایی شدیدی در دیگر مناطق از جمله ایالات متحده ایجاد می‌کند.
آلودگی هوا تنها خطر تهدیدکننده سلامت انسان نیست، بلکه آلودگی آب و خاک نیز مهم هستند. طبق گزارش شورای دفاع از منابع طبیعی آب آلوده بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی در جهان است.
آلودگی خاک نیز یک مشکل مهم در سراسر جهان است. در چین تقریبا 20 درصد از زمین‌های زراعی با فلزات سنگین آلوده شده‌اند. آلودگی خاک امنیت غذایی را تهدید کرده و خطرات بهداشتی برای مردم محلی ایجاد می‌کند. استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها نیز عامل اصلی در آلودگی خاک هستند.
و اما شما نیز باید برای این مهم تلاش کرده و از انرژی سبز استفاده کنید تا باعث کاهش انتشار گازهای فسیلی شوید. یعنی از انرژی خورشیدی و یا دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز منزل و یا موارد دیگر استفاده کنید.
جنگل‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی اهمیت دارند زیرا آنها به عنوان فروبرنده­های کربن عمل می کنند؛ به این معنی که آنها CO2 را جذب می‌کنند .بدون جنگل‌ها CO2 به فضا منتقل شده و در نتیجه گرم شدن کره زمین را شدیدتر می‌کند. بر اساس نتایج به دست آمده 15 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی است. از بین بردن درختان سلامت حیوانات و انسان‌ها را تهدید می کند و مهم‌ترین آن از دست دادن جنگل‌های بارانی گرمسیری است، زیرا حدود 80 درصد از گونه‌های جهان در این مناطق ساکن هستند. حدود 50 درصد از جنگل‌های آمازون به دلیل استفاده برای گاوداری در 50 سال گذشته کاهش یافته است. این یک فریب دوگانه برای آب و هوا است زیرا گاوداری خود منبع اصلی تولید گاز متان است که بیشتر به تغییرات اقلیمی کوتاه مدت نسبت به انتشار کربن کمک می‎کند.
و اما شما با پشتیبانی از موسسات Rainforest Alliance و سازمان های مشابه استفاده از حوله های کاغذی را محدود و از پارچه‌های قابل شستشو استفاده کنید. از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کاغذی استفاده کنید ، به برچسب محصولات توجه کنید تا مطمئن شوید که دارای گواهینامه و مجوز FSC باشند. همچنین شما می‌توانید محصولات تولید شده توسط شرکت‌هایی که باعث نابودی جنگل در اندونزی و مالزی می‌شوند را تحریم کنید.
افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی باعث خشکسالی بیشتر و کمبود آب می‌شود. تنها سه درصد از آب‌های دنیا آب شیرین است و 1.1 میلیارد نفر از دسترسی به آب پاک و سالم محروم هستند و در حقیقت تا اواسط قرن حاضر خطر کمبود آب بسیار جدی خواهد شد.
و اما شما، همانطور که بهره‌وری انرژی یک راه‌ حل مهم برای مسایل مربوط به تغییرات آب و هوا و آلودگی محسوب می‌شود بهره‌وری آب نیز می‌تواند به خطر کمبود آب کمک کند. در این زمینه نیز اختراعات و ابتکارات زیادی از جمله نصب یک واشر خاص، شیرهای جریان کم، آبیاری چمن در صبح یا عصر زمانی که هوا سردتر بوده و باعث تبخیر کمتری می‌شود، گرفتن دوش آب کوتاه تر و باز نگذاشتن شیر آب در هنگام مسواک زدن دندان‌ها و روش‌های ساده دیگری وجود دارد. همچنین از مواد پاک‌کننده غیر سمی، آفت کش‌ها و علف کش‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید که آب‌های زیرزمینی را آلوده نکنند. همچنین از مواد تشکیل‌دهنده گیاهی برای مواد پاک‌کننده خانگی خود استفاده کنید.
افزایش نفوذ انسانی به زیستگاه‌های حیات وحش موجب از دست رفتن سریع تنوع زیستی شده که امنیت غذایی، سلامت جمعیت و ثبات در جهان را تهدید می‌کند. تغییرات اقلیمی همچنین نقش مهمی در از دست رفتن تنوع زیستی دارند، زیرا برخی از گونه‌ها قادر به انطباق خود با تغییر دما نیستند. بر اساس نتایج اعلام شده حیات وحش جهان، تنوع زیستی در 35 سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است.
و اما شما با خرید محصولاتی که به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند می توانید از کاهش تنوع زیستی پیشگیری کنید. در فروشگاه مواد غذایی به برچسب‌های زیر توجه کنید USDA Organic، Trade Fair Certified، Council Stewardship Council یا Seal Green و سایر گواهینامه‌های محصول شامل صدور گواهینامه شورای نظارت بر جنگل، صدور گواهینامه اتحادیه جنگل و گواهینامه دوستدار حیات وحش نیز وجود دارند. همچنین استفاده مجدد، بازیافت و کمپوست، راه‌های آسانی برای حفاظت از تنوع زیستی هستند.
شیوه‌های کشاورزی غیر انسانی باعث فرسایش و تخریب خاک شده و منجر به ایجاد زمین‌های قابل کشت کمتر، مسدود شدن آبراهه‌ها، آلودگی، افزایش سیل و بیابان‌زایی می‌شوند. به همین دلیل در 150 سال گذشته نیمی از خاک زمین از بین رفته است.
و اما شما می‌توانید از کشاورزی پایدار حمایت کنید تا سیستم غذایی پایدار داشته باشید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد