پیام خراسان

آخرين مطالب

سردرگمی در خرید تضمینی گندم عنوان اتفاقیه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه اتفاقیه دوشنبه در شماره 1901 خود در گزارشی با عنوان 'سردرگمی کشاورزان خراسان شمالی در خرید تضمینی گندم' به بررسی مشکلات کشاورزان در این زمینه پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
دولت همه‌ساله به‌منظور حمایت از تولید در بخش کشاورزی به‌ ویژه در مورد محصولات استراتژیک و خاص اقدام به خرید تضمینی آن‌ها می‌کند؛ گندم، خرما، پنبه، شیر و چای ازجمله محصولاتی هستند که مشمول خرید تضمینی دولت می‌شوند.
نرخ خرید تضمینی این محصولات همه‌ ساله به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد مطرح و نهایی می شود. رویکرد دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، جبران هزینه‌های تولید و پرداخت سود متعارف در راستای حمایت از کشاورزان بوده و روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با تغییرات نرخ تورم افزایش ‌یافته است.
گندم مهم‌ترین محصول کشاورزی است که دولت اقدام به خرید آن می‌کند و نرخ آن نیز نسبت به سایر محصولات بیشتر است.
خرید تضمینی گندم در برخی نقاط کشور آغاز شده و با وجود آنکه چندین روز از شروع خرید می‌گذرد، دولت همچنان بر نقض قانون و عدم اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصرار می‌کند. از سوی دیگر خرید تضمینی برخی از محصولات مانند کلزا نیز طی روزهای آینده آغاز می‌شود و اقدامات دولت، کشاورزان را بیشتر نگران و سردرگم کرده است.
خرید تضمینی بدون قیمت
درحالی ‌که خرید تضمینی گندم از هفته‌های ابتدایی امسال به ‌صورت علی‌الحساب آغازشده، خبری از نرخ‌های خرید تضمینی نیست.
اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم، موجب سردرگمی کشاورزان می‌شود و وضعیت کشت این محصول استراتژیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
قطعاً اطلاع‌رسانی شفاف و تعیین تکلیف در این زمینه، هم به نفع بخش کشاورزی است و هم گندم‌کاران را از سردرگمی و بلاتکلیفی بیرون می‌آورد.
نارضایتی کشاورزان از عدم اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی
محمدی یکی از کشاورزان با اعلام نارضایتی از عدم اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی، می‌گوید: عدم اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت باعث نارضایتی کشاورزان شده است و متولیان این حوزه باید پیگیر رفع این نارضایتی‌ها باشند.
وی با بیان اینکه چرا بعد از گذشت چند ماه، نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نمی‌کنید، می‌افزاید: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت‌های پس از انقلاب، توجه به امر حمایت از تولیدات کشاورزی در جهت حفظ امنیت غذایی است و اعلام نرخ قیمت تضمینی محصولات کشاورزی یکی از تکالیف قانونی است اما متأسفانه دولت با گذشت چند ماه هنوز اعلام نکرده است.
رحمانی یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه دولت از قوانین جاری کشور در خرید تضمینی محصولات کشاورزی تبعیت نکرده است، می‌گوید: این اقدامات سبب ایجاد ناامیدی در کشاورزان و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور است.
وی با بیان اینکه قانون برای حمایت‌ از کشاورزان خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را تعیین و دولت را مکلف به اجرای آن کرده است، خاطرنشان می‌کند: در این میان کشاورز، متضرر اصلی است.
وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد بخش کشاورزی بدون برنامه مدون، رها شده است و برای حل این مشکل باید مسئولان راه‌حلی بی اندیشند تا مشکلات این حوزه برطرف شود.
خانی یکی دیگر از کشاورزان نیز در این زمینه با بیان اینکه با گلایه از این موضوع که دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است، می‌گوید: درصورتی‌که قرار است نرخ خرید تضمینی بر اساس نرخ تورم تعیین نشود، به‌زودی شاهد ورشکستگی و نابودی کشاورزی کشور خواهیم بود و نیز خودکفایی کشور در حوزه تولید گندم را از دست می‌دهیم.
وی با بیان اینکه اگر دولت و شورای عالی اقتصاد به من کشاورز اهمیت می‌دهد الان باید نرخ تضمینی را اعلام کند، می‌افزاید: من به‌عنوان یک کشاورز از دولت می‌خواهم، تکلیفم را مشخص کند تا بدانم برای سال آینده تولید بکنم یا خیر، کشاورز را از سردرگمی دربیاورید تا کشاورز برای تأمین سفره آحاد مردم ایران، گندم تولید کند.
وی تصریح می‌کند: فصل زراعی تمام ‌شده و کشاورز بدون اینکه نرخ را بداند گندم موردنیاز دولت را کشت کرده و در حقیقت توپ در زمین کشاورز بی‌پناه افتاده است.
وی با بیان اینکه هرساله قیمت برای سال آینده حداقل باید درصدی افزایش یابد تا هزینه‌های کشاورز جبران شود، خاطرنشان می‌کند: تولید گندم برای ما با هزینه زیادی تمام می‌شود و این رفتار دولت با شرایط فعلی و خشک‌سالی این رفتارها کشاورز را اذیت می‌کند.
خانی می‌افزاید: مقام معظم رهبری در سال جاری بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کرده‌اند، اما متأسفانه در شرایط کنونی نه‌تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌شود بلکه اصلاً به آن توجه هم نمی‌شود، تولید داخل تنها شامل خودرو و کالاهای صنعتی نیست بلکه اصلی‌ترین محور آن بخش کشاورزی است.
کوتاهی دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بر اساس قانون، دولت موظف بوده هر سال در شهریورماه معادل نرخ تورم، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نمایند، اما به‌رغم مکاتبات و مطالبات نمایندگان ملت، دو سال است که دولت از انجام این وظیفه شانه خالی می‌کند.
علی اکبری با بیان اینکه متأسفانه در سال گذشته کمتر از سه درصد و در سال جاری هیچ رقمی به قیمت محصولات کشاورزی اضافه نشده است، می‌افزاید: حال ‌آنکه قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌صورت لجام‌گسیخته در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه اغلب کشاورزان از قشر ضعیف جامعه هستند، می‌گوید: باید دولت و مسئولان از حمایت این قشر غافل نشود.
وی با بیان اینکه در نطق روز چهارشنبه هفته گذشته در مجلس نیز به‌شدت به دولت انتقاد کردم، خاطرنشان می‌کند: دولت از تکلیف قانونی خود تاکنون امتناع کرده، بر اساس وظیفه قانونی خود باید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی را در شهریور هرسال نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال بعد اعلام کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در سال 96، 2.7 درصد و در سال 97 نیز هیچ افزایش قیمتی در محصولات نداشته است این در حالی است که قیمت نهادهای کشاورزی به‌صورت افسار گسیخته و تورم نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است و این حق قانونی کشاورزان است که قیمت تضمینی خرید محصولات آن‌ها نیز متناسب با نرخ تورم افزایش یابد اما تاکنون در این زمینه دولت کوتاهی کرده است.
اکبری می‌افزاید: ما همچنان پیگیر هستیم تا مشکلات در این زمینه رفع شود و در هفته‌های اخیر وعده‌هایی نیز داده شده است تا بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شود.
خرید محصولات کشاورزان به‌صورت علی‌الحساب
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اتفاقیه با بیان اینکه بر اساس قانون دولت موظف است تا هر سال در شهریورماه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نمایند، می‌گوید: متأسفانه هنوز نرخ تضمینی محصولات کشاورزی اعلام‌نشده و کشاورزان کشت موردنظر را انجام داده‌اند و اکنون کار از کار گذشته و کشاورز نمی‌داند با این اوضاع درنهایت متضرر می‌شود یا نه.
محمد نقی کاظمیان با بیان اینکه معمولاً باید قبل از سال زراعی نرخ خرید تضمینی معین شود و وزیر نیز که یک رأی دارد در این زمینه اقدام کند، می‌افزاید: اکنون محصولات به‌صورت علی‌الحساب از کشاورزان خریداری می‌شود.
کاظمیان با بیان اینکه در حال حاضر99 هزار هکتار از سطح کشت به گندم دیم و 49 هزار هکتار گندم آبی اختصاص یافته است، می‌گوید: در مجموع 148 هزار هکتار سطح گندم دیم و آبی در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه همچنین 21هزار و 800 هکتار جو آبی و 18 هزار و 900 هکتار جو دیم در استان وجود دارد، می‌گوید: در مجموع40 هزار و 500 هکتار جو آبی و دیم در استان وجود دارد.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌های اولیه تولید گندم از سطح اراضی کشاورزی استان 254 هزار تن تولید گندم و خرید 200 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
کاظمیان می‌افزاید: همچنین پیش‌بینی تولید 800 هزار تن جو و خرید تضمینی 30 هزار تن جو در استان پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 139 هزار و 800 تن گندم از کشاورزان در استان خریداری شد، می‌گوید: امسال با پیش‌بینی خرید 200 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش 45 تا 46 درصد خرید خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی بسیار تأثیرگذار بر سطح کشاورزی است و بارندگی‌های اخیر نیز تأثیر بسیار خوبی داشته است، تصریح می‌کند: 99 درصد کشت ما زیر کشت دیم است و نیز 70 درصد تولید گندم ما دیم و 30 درصد آن آبی است که معادل 57 درصد مزارع از گندم آبی از رودخانه‌های فصلی آبیاری می‌شوند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNAB‌OJNURD پیگیری کنید.
ع/6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد