پیام خراسان

آخرين مطالب

قناتهای نیشابور غریب مانده اند اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- قناتها میراث گرانبهای نیاکان مدبر در هماهنگی با طبیعت ایران زمین و صرفه جویی در مصرف هنوز در پی گذشت قرنها نقشی مهم در مدیریت منابع آب دارند اما دیر زمانی است که مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته اند.
پیشینیان ما با احداث قنات یا کاریز به راه حلی مناسب برای سازگاری با محیط زیست دست یافته بودند و میزان مصرفی آب مورد نیاز خود را با خروجی قنات هماهنگ می کردند. قناتها فرهنگ قناعت را در بین مردم نهادینه کرده بود، فرهنگی که در جامعه مصرف گرای فعلی کمتر دیده می شود.
در چهار دهه اخیر گرایش کشاورزان به افزایش سطح زیرکشت، حفر چاههای عمیق برای برداشت آب بیشتر همزمان با کاهش بارندگی باعث خشکیدن قناتها شده است. به همین خاطر اثرات سوء برداشت بی رویه چاههای کشاورزی بر قناتهای دشت نیشابور بیش از پیش نمایان می شود.
مدیر امور منابع آب نیشابور به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آخرین آمار 924 رشته قنات در دشت نیشابور شناسایی شده که از این تعداد 796 قنات دارای تخلیه غیرصفر هستند.
سعید خجسته پور افزود: از این تعداد قنات فعال 715 قنات دهنه دائمی، 38 دهنه قنات فصلی و 43 دهنه قنات هوابین است. میزان تخلیه این قناتها سالیانه 66 میلیون و 43 هزار مترمکعب است که این میزان حدود پنج هزار هکتار از سطح زیر کشت را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: با وجود تامین بخش قابل توجهی از آب شرب از طریق چاهها همچنان قناتها به عنوان یک منبع پایدار تامین آب مطرح هستند.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: میزان آبدهی قنات تحت تاثیر تراز آب زیرزمینی است. با کاهش سطح منابع زیرزمینی میزان آب قنات نیز کاهش می یابد و بیش از ظرفیت آبخوان استحصال نمی شود و همین ویژگی قنات منجر به صرفه جویی در مصرف آب می شود و مانند "چاه عمیق" اثر مخربی بر محیط زیست ندارد.
وی افزود: در دشت نیشابور دو آبخوان "نیشابور و کارجی" وجود دارند. میزان مجاز برداشت از آبخوان نیشابور سالیانه 519 میلیون و 48 هزار مترمکعب است در حالی که حجم برداشت فعلی از این آبخوان 662 میلیون و 48 هزار مترمکعب می باشد. همچنین میزان برداشت مجاز از آبخوان کارجی 10 میلیون و 18 هزار مترمکعب و حجم برداشت از آن نیز همین میزان است.
او ادامه داد: میزان آب شرب مصرفی روستایی نیشابور سالیانه حدود 9 میلیون مترمکعب و شهری حدود 24 میلیون مترمکعب است که یک میلیون و 34 هزار مترمکعب آن از قناتها تامین می شود.
* طرح شناسایی قناتها
شهردار نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1391 حدود ٢٠٠ میلیون ریال برای اجرای طرح شناسایی قناتها در این شهر اختصاص یافت و در این چارچوب ٤٣ رشته قنات مورد شناسایی قرار گرفت.
علی نجفی افزود: از این تعداد حدود ١٥ رشته قنات فعال است و نقشه مسیر آنها در اختیار گروه شهرسازی نیشابور قرار دارد.
* حفر چاههای عمیق آغاز مشکلات
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نیز گفت: قناتهای نیشابور از حدود 70 سال پیش به تدریج با حفر چاههای عمیق در این دشت شروع به خشکیدن کرده اند.
ابوالفضل کرباسی شرق افزود: سال 1332 نخستین چاه عمیق دشت نیشابور در بخش تحت جلگه حوالی روستای بزقوچان حفر شد. با ر همین قناتها نیشابور در حوزه کشت گندم و غلات خودکفا بود و حتی قبل از اصلاحات ارضی در رژیم سابق صادرات گندم داشت اما بعد از آن که اراضی بزرگ قطعه قطعه شدند کشاورزی نیشابور دچار مشکل گردید و حفر چاههای عمیق نیز مزید بر علت شدند.
وی ادامه داد: این روند اشتباه تا سال 1365 که دشت نیشابور به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد ادامه پیدا کرد اما با این حال هنوز در آن زمان در این دشت چاههای آب آرتزین(خودجوش) وجود داشت و فشار آب بقدری بود که بدون نیاز به پمپ لبریز می شد.
او گفت: این نشان می دهد که اعلام دشت نیشابور به عنوان دشت ممنوعه به درستی صورت گرفت اما در ادامه برنامه به درستی اجرا نشد به نحوی که چاه آب روستای عین آباد که از نوع آرتزین بود هم اینک 70 متر افت سطح آب دارد.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران افزود: پس از اعلام بحران در دشت نیشابور 700 حلقه چاه با پروانه رسمی اجازه حفر گرفت و این روند هنوز ادامه دارد تا آنجا که قناتهای عبدالله آباد، قلعه شیشه، بزغان و بزقوچان که زمانی 80 لیتر در ثانیه دبی داشتند هم اینک خروجی آبشان به کمتر از 10 لیتر رسیده که نتیجه حفر بی رویه و بدون مجوز چاههای آب است.
وی ادامه داد: دشت نیشابور با حدود 20 رودخانه دائمی و 100رودخانه فصلی دارای حجم آب بسیار بالایی بوده که معروفترین آنها رودخانه فاروب رمان است لذا گرایش به سمت چاههای عمیق برای استخراج آب زیرزمینی اشتباه بود.
کرباسی گفت: سطح آبخوانها به قدری پایین رفته که قناتهای خشکیده قابل احیا نیستند. باید مطالعات و کارشناسی لازم برای احیا قناتهایی که قابل استفاده و مقرون به صرفه هستند صورت گیرد، از تخصص و تجربه افراد باسابقه و مقنیان استفاده و این تخصص به افراد جدید آموزش داده شود.
وی افزود: با این وجود در پی خشکیدن قناتها مقنیان نیز به فراموشی سپرده و بسیاری از قناتها تخریب شدند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نتیجه مدیریت دولتی در بخش آب را نابودی قناتها توصیف و بیان کرد: پیشتر در زمانهای ترسالی و خشکسالی که حجم آب قناتها افزایش یا کاهش می یافت مردم نیز خودشان را با همان وضعیت وفق می دادند ولی هم اینک به دلیل برداشت بی رویه از منابع آبی، وضعیت پدیده خشکسالی را نیز تشدید کرده ایم.
وی تجمیع زمینهای پراکنده کشاورزی، انتقال آب با لوله و ساخت استخر در محل زمینهای کشاورزی از راههای مدیریت مصرف آب ذکر و بیان کرد: در طول 40 سال اخیر مدیران در بخشهای مختلف آب، کشاورزی و نیرو به صورت جزیره ای عمل کرده اند که نتیجه آن خالی شدن آبخوانها بوده است.
* درد دل مقنیان
براتعلی محمدی مقنی ٧٠ ساله نیشابوری به ایرنا گفت: ‌از استادکاران قدیم کاربلد در حوزه قنات کسی نمانده است و جوانان هم به این حرفه علاقه ای ندارند.
وی که تاکنون قناتهای مجدآباد، ‌باغشن، ‌حشمیته و دان کاشفیه را در نیشابور احیا کرده است افزود: هم اینک کار ما تنها لایروبی و رفع خرابی قناتها است.
مقنی و کارشناس احیا قنات جهاد کشاورزی نیشابور هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای احیا هر قنات بطور میانگین از ٥٠٠ میلیون تا هفت میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است. تا پارسال برای احیا قناتهای شهرستان نیشابور سالیانه حدود ٢ میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شد.
علی ابراهیمی افزود: هر قنات می تواند بین ١٠ تا ١٠٠ نفر مالک داشته باشد که سهم هر کدام از ساعتی ٥٠ هزار ریال تا ٨٠٠ هزار ریال متفاوت است.
وی ادامه داد: کشاورزان کنونی همین مقدار آب اندکی را که از آبهای روان سطحی بدست می آید بطور صحیح استفاده نمی کنند. باید شیوه های کشاورزی ‌نوین به آنها آموزش داده شود چون اگر آب هم داشته باشیم ولی به درستی مورد استفاده قرار نگیرد باز هم مشکل حل نخواهد شد.
این مقنی بودجه های اختصاص یافته برای احیا قناتها را ناکافی توصیف و بیان کرد: ‌قناتهای نیشابور غریب مانده اند لذا برای احیا آنها باید توجه بیشتری صورت گیرد.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. نیشابور مرکب از چهار بخش مرکزی، زبرخان، سرولایت و میان جلگه 431 روستا دارد. 163 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
76 نوع از 83 نوع محصول تولیدی استان خراسان رضوی در نیشابور کشت ‌می‌شود. 91 هزار و 508 هکتار زمین در نیشابور زیر کشت محصولات کشاورزی است. از این سطح 13 هزار و 208 هکتار کشت دیم و بقیه کشت آبی می باشد. بخش کشاورزی نیشابور در تولید محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، خیار، سیر، بادمجان، کدو، سبزیجات، سیب، گلابی و گیلاس رتبه های نخست تا سوم را در خراسان رضوی دارد.
9869/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار

اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران

(ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

◄ چرا کرایه حمل و نقل بار ثابت ماند؟/ شاخص تن کیلومتر چه زمانی بروزرسانی می شود؟

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای این پایه‌ها آغاز شد | دانش آموزان به این سایت مراجعه کنند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف از امروز آغاز می شود

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد

تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع 1403 در خراسان رضوی

تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند

فروش 7 هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد

هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند

سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت 2 نفر شد

سوانح رانندگی خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

495 هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت