پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ خانه ای سبز برای نجات وضعیت قرمز آب اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - توسعه کشت گلخانه ای یکی از مهمترین سیاسیت های افزایش بهره وری اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب است، بطوریکه می توان با مقدار کمی از نهاده های تولیدی همچون آب به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف آب برای تولید هرکیلوگرم محصول کشت شده در فضای باز تقریبا 12 برابر کشت های گلخانه ای است در حالیکه عملکرد سالانه کشت گلخانه ای حدود 10 برابر کشت در فضای باز است اما توسعه این فضاهای کنترل شده نیازمند حمایت ویژه مسئولان به خصوص در بخش اعطای تسهیلات است.
هزینه بالای گاز مهمترین مشکل گلخانه داری
اعظم رضایی یکی از کارآفرینان برتر شهرستان اسفراین در گفت و گو با ایسنا، گفت: از دو سال گذشته در سطح یک هزار متر مربع اقدام به ایجاد گلخانه پردرآمد، هزار درمان و یا طلای سبز آلوئه ورا کردم.
وی با اشاره به اینکه قبل از راه اندازی گلخانه در این زمین خیار کشت می شد، افزود: اما از آنجاییکه آب خیلی زیادی برای تولید خیار مصرف می شد، تصمیم بر این گرفته شد تا گلخانه ای در این مکان راه اندازی و در آن گیاه آلوئه ورا کشت شود.
وی با بیان اینکه در این سطح از زمین تعداد چهار هزار بوته از آلوئه ورا کشت شده است، ادامه داد: هر بوته به مقدار شش تا 15 کیلوگرم بار می دهد که اگر به طور میانگین درنظر گرفته شود تقرییا میزان برداشت سالانه این گلخانه حدود 40 تن خواهد بود.
رضایی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه این گلخانه تامین می شود، اظهار کرد: گیاه آلوئه ورا به صورت بوته پاجوش، بوته بالغ و بوته مادر است که بوته های پاجوش قابلیت آن را دارند20 تا 10 بوته دیگر را تولید کنند و دوباره در زمین کاشته شوند و در نتیجه بوته های مورد نیاز این گلخانه از همان بوته های پاجوش موجود در خود گلخانه تامین می شود.
به گفته وی بوته پاچوش آلوئه ورا تا 10 سال بوته تولید می کند و نیازی به خرید بوته در گلخانه نیست.
وی با تاکید بر اینکه آلوئه ورا یک گیاه بسیار کم آب طلب است، ببان کرد: حدود سه ماه است که این بوته ها آبیاری نشده اند و هیچ مشکلی نیز برای آن ها به وجود نیامده است و از سوی دیگر خاصیت این گیاه به گونه ای است که نباید زیاد آبیاری شود.
رضایی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکلی که در این گلخانه با آن مواجه هستید چه چیزی است؟ گفت: گاز گلخانه یکی از مهترین مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم بطوریکه نباید دمای این گلخانه به کمتر صفر برسد که اگر این اتفاق افتد ژله های موجود در برگ های آلوئه ورا یخ خواهند زد.
وی با اشاره به اینکه در این گلخانه سه بخاری نصب شده است، افزود: در حال حاضر گاز این گلخانه به صورت تجاری محسوب می شود و هر شب مبلغ 150 هزار تومان برای مصرف گاز هزینه می شود.
وی نبود واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در این استان را یکی از مشکلات دیگر بیان کرد و افزود: اگر این کارخانه در این استان موجود باشد هزینه های تولید به شدت کاهش خواهد یافت.
رضایی با تاکید بر اینکه راه اندازی این گونه گلخانه ها هم در کاهش مصرف آب به شدت تاثیرگذار است و از سوی دیگر از درآمد خیلی خوبی برخودار است، ادامه داد: هم اکنون آلوئه ورا از بازار خیلی خوبی برخوردار است و تمامی محصول تولید شده به یکی از شرکت های گیاهان دارویی در مشهد فروخته می شود.
وی با تصریح بر اینکه برای راه اندازی این واحد فقط حدود 18 میلیون تومان هزینه کرده ام، اظهار کرد: برای توسعه آن در حال آموزش به افراد ساکن در روستا هستم و از سوی دیگر قصد توسعه آن تا یک هزار متر مربع دیگر را دارم.
مسئولان کارآفرینان را در پرداخت تسهیلات مورد حمایت ویژه خود قرار دهند
افسانه ابراهیمی یکی دیگر از کارآفرینان برتر شهرستان شیروان است که در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: از دو سال گذشته اقدام به ایجاد گلخانه تولید قلمه گل محمدی، نهال پسته، نهال سنجد، گل های روند و تمشک وحشی کرده ام.
وی بروز خشکسالی، مدیریت صحیح آب را مهمترین دلیل انتخاب برای تولید این نوع از گیاهان کم اب طلب بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزان به علت کمبود شدید منابع آبی استقبال زیادی برای ایجاد باغات گل محمدی و پسته داشته اند، افزود: طی سال گذشته 10 هزار قلمه گل محمدی و پاجوش در این گلخانه تولید شد که تمامی آن ها با قیمت خیلی مناسبی فروخته شدند.
ابراهیمی با بیان اینکه قلمه های فروخته شده در شیروان و سایر استان ها بوده است، ادامه داد: البته از آنجاییکه که خود سازمان جهاد کشاورزی نیز این گونه نهال ها را میان کشاورزان توزیع می کنند، یکی از مشتریان این گلخانه این سازمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه قصد توسعه این گلخانه و تولید نهال های بیشتری را دارم، اظهار کرد: اما مهمترین مشکل کمبود نقدینگی است و این امر نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارد تا در پرداخت تسهیلات کارآفرینان را مورد حمایت ویژه خود قرار دهد.
توسعه و احداث 200 هکتار گلخانه در خراسان شمالی تا پایان برنامه ششم توسعه
محمد علی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح گلخانه های این استان 25 هکتار است، گفت: حدود پنج هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و گل تولید می شود.
وی افزود: افزایش تولید در محیط های کنترل شده به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی این استان است و بر این اساس اهداف کمی استان در پایان برنامه ششم توسعه و افق 1404 ، توسعه و احداث 200 هکتار گلخانه هدف گذاری شده است.
به گفته وی تشکیل کمیته استانی گلخانه ها، تسهیل و تسریع روند اجرایی کار در مراحل اخذ مجوزهای لازم، شناسایی مناطق مناسب جهت احداث واحدهای گلخانه ای، تامین تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی اهم فعالیت های اجرایی از آغاز برنامه بوده است.
شریکیان ادامه داد: از زمان شروع این برنامه تا پایان سال 95، 10 طرح احداثی با سطح 3.6 هکتار در دستور کار قرار گرفته که سرمایه ای با مبلغ 35425 میلیون ریال پرداخت شده است.
به گفته وی با افزایش این سطح 720 تن به ظرفیت تولید محصولات گلخانه ای استان افزوده شده و 36 شغل جدید نیز ایجاد گردیده است.
وی اظهار کرد: همچنین به منظور فعال سازی 11 واحد گلخانه نیمه راکد با سطح پنج هکتار مبلغ 11142 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده است.
این مقام مسئول بیان کرد: همچنین در سال گذشته 13 طرح احداثی با سطح 5.31 هکتار جهت دریافت 63755 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به بانک معرفی شده و همچنین برای اصلاح و نوسازی شش واحد گلخانه با سطح 1.1 هکتار مبلغ 2255میلیون ریال پرداخت شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/53798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

100 کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

کشف 37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد

حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه

روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه

دیدار 40 نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

ارسال 30 اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان

انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

قاچاقچی دستمال جادویی در همدان نقره داغ شد

(ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند

نحوه خرید آنلاین از میادین میوه و تره بار شهرداری تشریح شد | امکان بازگرداندن میوه و سبزیجات بی کیفیت

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

نقدی بر پنج ترجمه از کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی

نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد

مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد

عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد

چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

جذب 3 هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری

غربالگری 3 سرطان شایع در خراسان رضوی

انتخاب سرمربی تیم ملی کوراش آقایان و بانوان از خراسان‌شمالی

جا به جایی بیش از 89 هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی

صادرات تعاونی های خراسان جنوبی 49 درصد افزایش یافت

شتر عامل مصدوم شدن 8 نفر در تصادف زنجیره‌ای

ماجرای گروگانگیری خونبار در خراسان

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

جزئیات کشف 90 خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

اولین دادگاه برخط در دادگاه بخش قلعه نو در سال 1403 برگزار شد

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد