پیام خراسان

آخرين مطالب

افتتاح اولین موزه دانشگاهی کشور در «دانشگاه فردوسی» علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - موزه دانشگاه فردوسی مشهد با حضور قائم مقام وزیر علوم، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از اساتید و چهره های ماندگار دانشگاه فردوسی برای نخستین بار در میان دانشگاه‌های کشور افتتاح شد.
  دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در آیین افتتاحیه "موزه دانشگاه فردوسی مشهد" که در تالار فارابی دانشکده علوم اداری و اقتصاد این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش شده تا تاریخچه‌ی پر‌افتخار دانشگاه تا به امروز جمع‌آوری شده و بستری فراهم شود که از این پس تاریخ دانشگاه به صورت مستند نگه‌داری شود.
وی، موزه دانشگاه فردوسی را هویت این دانشگاه دانست و افزود: امید است از این پس جامعه دانشگاه فردوسی هر آنچه که می‌توانند به غنای موزه بیافزایند را به‌صورت امانت یا اهدایی در اختیار موزه قراردهند تا این موزه بتواند معرف خوبی از افتخارات دانشگاه فردوسی مشهد باشد.
دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این مراسم اظهارکرد: زمانی که راه‌اندازی این موزه در دستور کار قرارگرفت، با بررسی دقیق و کمک گرفتن از افراد متخصص، به این نتیجه رسیدیم که فضای در نظرگرفته شده در آغاز دهه80، امروز دیگر مناسب نیست و باید فضایی بزرگ و با طراحی علمی‌تر فراهم شود. پس از جلب نظر شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و بررسی فضاهای پیشنهادی، مکان شرکت تعاونی به موزه دانشگاه اختصاص یافت.
وی افزود: برای انتخاب این مکان چند دلیل وجود داشت از جمله نزدیکی به خیابان اصلی که امکان حضور غیردانشگاهیان را هم فراهم می‌کند و نیز فرم هندسی آن که از دو هشت ضلعی تشکیل شده بود.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: موزه در دو بخش اداری و نمایشگاهی با زیربنایی در حدود 550 متر مربع که 450 متر مربع آن به فضای نمایشگاهی اختصاص یافته طراحی شده است.
ساکت ادامه داد: در موزه دو رنگ اصلی فیروزه‌ای و اکر به کاررفته است؛ فیروزه‌ای رنگی ایرانی، دربردارنده‌ی معانی متعدد و ژرف و اکر یا کرم پررنگ نشانه‌ای از قدمت و تاریخ است.
وی با بیان اینکه موزه از هشت بخش تشکیل شده تصریح کرد: راهرو ورودی که تحولات کالبدی دانشگاه را نشان می‌دهد، اتاق دیداری- شنیداری(سمعی- بصری) که در آن امکان نمایش فیلم ها، نماهنگ‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی فراهم آمده است، در گالری یک نام و چهره رؤسا، مفاخر و شماری از وسایل اهدایی استادان برجسته یا خانواده‌های ایشان به نمایش درآمده و نیز اسناد و تصاویر مهم‌ترین و اثرگذار‌ترین کنگره‌های برگزار شده در دانشگاه بر دیوار آن نقش بسته است. 
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی اضافه کرد: اتاق مطبوعات بازتاب فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه در روزنامه‌ها بویژه روزنامه خراسان است، در راهرو گذار مهم‌ترین کتاب‌ها و نشریات دانشگاه به نمایش درآمده و نقش دانشگاه و دانشگاهیان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است. 
ساکت اضافه کرد: گالری دو دربرگیرنده تصاویر و اسناد شماری از مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه در نیمه دوم حیات آن است. در این گالری تعدادی از اشیاء اهدا شده از سی هیأت‌های خارجی به نمایش درآمده است. در پایان هم فروشگاهی در نظر گرفته شده تا علاوه بر اشیایی با آرم دانشگاه، محصولات فرهنگی با نشان‌های مختلف دانشگاه و موزه به علاقه‌مندان عرضه شود.
ساکت خاطرنشان کرد: در این موزه به دانشگاه فردوسی یا دانشگاه مشهد، در بستر تحولات طبیعی آن و فارغ از تصمیمات اداری که به دوپاره شدن آن انجامیده؛ نگریسته شده است، بنابراین پیشینه دانشگاه از آغاز تاسیس یعنی سال 1328 به نمایش درآمده است. البته با توجه به تعلق موزه به دانشگاه فردوسی، بدیهی است که بیشتر، فعالیت‌ها، اسناد و مدارک دانشکده‌ها و استادان گروه‌های مرتبط با آن عرضه شده است.
وی عنوان کرد: در ساخت و طراحی موزه از تخصص‌های مختلف استفاده و به خوبی نشان داده شده‌است که چگونه بازطراحی فضاها در تغییر کاربری‌ها، علی رغم وجود محدودیت‌های گوناگون از جمله تنگناهای مالی، می‌تواند چشم‌اندازهای بصری زیباتر، فرهنگی‌تر و هویت بخش‌تری فراهم آور و در اتقاء سوادبصری مخاطبان نقشی ایفا کند. همچنین می‌تواند الگویی باشد برای موزه‌ها و فضاهای نمایشگاهی دیگر که چگونه به گنجینه‌ی محدود و کم تنوع خود هویت بخشند و آنچه را کمتر دیده می‌شود، بهتر و جذاب‌تر به نمایش درآورند.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موزه دانشگاه باتوجه به فضای اندکی که دارد، داینامیک و پویا خواهد بود یعنی دربازه‌های مشخص زمانی، اشیاء، اسناد و تصاویر تازه جایگزین آنچه پیش‌تر به نمایش درآمده خواهد شد.
ساکت اظهار کرد: برندینگ یا تجاری‌سازی نشان موزه نیز در اولویت‌های کاری بوده، چرا که برندینگ دانشگاه را در پی خواهد داشت و در جذب بیشتر دانشجویان نخبه، کارایی بهتر دیپلماسی علمی، انگیزه‌بخشی به دانشجویان و استادیاران جوان و افزایش تعلق سازمانی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: این موزه علی‌رغم زیبایی، هنوز درخور نام بلند دانشگاه فردوسی مشهد نیست و با توجه به گنجینه‌ی موجود و موزه‌های تخصصی که در برخی از گروه‌ها از جمله گروه‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی وجود دارد و نیز با توجه به دستاوردهای روزافزون دانشگاه به‌ویژه در عرصه‌ی فناوری، باید دست کم مکانی با زیربنای 2000 مترمربع با طراحی دقیق و علمی به عنوان موزه جامع دانشگاه ساخته شود تا به خوبی تاریخ، پیشینه‌ی بالنده، افتخارات و دستاوردهای ارزنده دانشگاه در آن به نمایش درآید. 
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی اضافه کرد: امیدوارم افتتاح این موزه، اهمیت و ارزش این پیشنهاد را به هیأت رئیسه دانشگاه به‌ویژه مسئولان وزارت علوم و مدیران ارشد استان نشان دهد و سبب شود تا در سطح وزارت‌خانه و استانداری، بودجه درخوری به این مهم اختصاص یابد.
ساکت بیان کرد: در همه موزه‌های دنیا، بخش آموزش و پژوهش پررنگ و حتی گاه پرکارتر از فضاهای نمایشگاهی است. بدیهی است که ایجاد موزه مجازی در ژرفا بخشی به پژوهش‌ها و آموزش‌های برنامه‌ریزی شده کمک می‌کند.
وی یادآور شد: در فرهنگ اسطوره‌ای ما درخت سرو نماد زندگی، سرسبزی، سربلندی، سرافرازی و آزادگی است، از این رو به پاس کوشش‌های بی‌دریغ مفاخر و بزرگان دانشگاه، سروی در فضای سبز بیرونی موزه نشانده شده تا در گذر ایام ببالد و سربرآورد و پیام گذشتگان را به آیندگان برساند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/54038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود