پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع):

ورود دانشگاه‌ها به فناوری‌های جدید، تولید ایرانی را رونق می‌دهد علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با اشاره به تحقق شعار سال 97، گفت: ورود دانشگاه‌ها به صنعت و فناوری‌های جدید تولیدات داخلی را بهینه‌تر و به‌صرفه‌ترمی‌کند تا قدرت رقابت داشته و برای خریدارهم صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد.
دکتر رضا سعیدی درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره دلایل عدم حمایت از کالاهای ایرانی، اظهار کرد: یکی از این دلایل مسائل فرهنگی است که این تصور وجود دارد که کالاهای خارجی‌ بهتر از داخلی هستند. تصورات فرهنگی مردم این است که آنچه خارجی‌ها دارند از داخلی بهتر است.
وی ادامه‌ داد: یکی دیگر از این دلایل به پیشرف‌های فنی و تکنولوژی ما بازمی‌گردد. در عرصه تکنولوژی ما چندان قوی نیستیم و بسیاری از کالاها ممکن است از نظر کیفیت در سایر کشورها مرغوب‌تر ساخته شده باشند لذا برخی کشورها این کالاها را خود تولید نمی‌کنند و به سمت واردات از کشورهای پیشرفته روی می‌آورند. 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تاکید براینکه ما باید به سمت حمایت از تولیدکننده‌های داخلی و کالاهایی که می‌توانیم مشابه آن‌ها را در کشور بسازیم، حرکت کنیم، افزود: در حوزه‌ی پزشکی تکنولوژی‌های خاص یا اصطلاحاً «های‌تک» در انحصار بعضی از کشورهای خاص است و آن‌ها توانایی بالایی در ساخت تجهیزات پیشرفته‌ی پزشکی دارند که ما در این زمینه چاره‌ای نداریم که آن‌ها را وارد کنیم و شاید تنها بخشی بوده که معقولانه است که ما به سمت استفاده از کالای خارجی برویم.
سعیدی با اشاره به پایین بودن قیمت تمام شده‌ی برخی از کالاهای خارجی، تصریح کرد: یکی از فاکتورهایی که بر تصمیم گیری خریدار تاثیر می‌گذارد علاوه بر کیفیت کالا، قیمت آن است؛ زمانی‌که قیمت کالایی در کشورهایی مثل چین ارزان تر تمام می‌شود، طبیعتاً قدرت رقابت از کالاهای داخلی گرفته می شود.
وی با بیان اینکه موضوع قاچاق نیز از جمله مواردی است که بر روی قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: زمانی‌که کالایی از مجاری اصلی‌ خود وارد نمی‌شود و مالیات وعوارض گمرک را پرداخت نمی‌کند قیمت آن بسیار ارزان‌تر می شود و توان رقابت را از کالای داخلی می‌گیرد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: یکی دیگر از عوامل عدم حمایت از کالای داخلی، بروکراسی خاصی است که در کشور ما برای تولیدکنندگان وجود دارد که انواع سازمان‌های نظارتی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تولید کننده نتواند موفق شود و رقابت کند.
سعیدی تاکید کرد: در کشورهایی که تولید رونق دارد، سود بانکی به شدت پایین است و این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذار رغبتی نداشته باشد که پولش را در بانک نگه دارد و ترجیح می‌دهد آن را وارد چرخه‌ی تولید کند زیرا گردش مالی حاصل از آن سود بیشتری برای وی دارد. 
وی اضافه کرد: درحالی‌که حالت بنگاه داری که در بانک‌های ایرانی دیده می‌شود و سود کلانی که موسسات و بانک‌ها می‌دهند، یکی از مواردی است که تولید را بدون صرفه یا توجیه اقتصادی می‌کند که افراد به سمت آن نروند.
رئیس دانشگاه امام رضا (ع) با بیان اینکه تولیدات ما ستنی است، در حالی که تولیدات مدرن هزینه‌ی کمتری دارند، گفت: دنیا امروز به سرعت در حال تغییر است و مردم نیز دوست دارند سریع به خواسته‌های خود برسند و دیگر آن تولیدات سنتی قدیمی زمان بر توجیه نمی‌شود.
سعیدی خاطرنشان کرد: دانشگاه تقریباً از صنعت و نیازهای جامعه فاصله‌ی زیادی گرفته و دانشجویان ما به سمت یک نظام تئوری مقاله نویسی حرکت کرده‌اند که چندان در حل مشکلات جامعه کاربردی ندارد.
وی ادامه داد: شما برای استاد شدن در دانشگاه‌های موجود هیچ نیازی به حل مشکلی از جامعه ندارید. کافیست که یک تعداد مقاله‌ی آی‌اس‌آی به چاپ برسانید با این پنج فاکتور بالا تا شما را به عنوان استاد نمونه‌ی کشوری معرفی کنند اما اگر ده‌ها مشکل جامعه و مشکلات ریز و درشت شهر خود را حل کنید کمتر کسی ممکن است به شما توجه کند چون اکنون نظام دانشگاهی نظام مقاله محور با استانداردهای جهانی است نه با استاندارد های بومی و داخلی ، به نیازهای ما کمتر توجه دارد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در خصوص برنامه‌ آستان قدس در حمایت از کالاهایی داخلی بیان کرد: ما در کل مجموعه‌ی آستان قدس تقریباً خرید هر گونه کالای خارجی را که مشابه داخلی داشته باشد ممنوع کرده‌ایم. البته در حوزه‌ی پزشکی ما محدودیت‌هایی داریم؛ دستگاه‌های هایتک و با تکنولوژی بالا فقط در انحصار چند کشور خاص است و سایر کشورها زیرساخت لازم برای تولید آن را ندارند و ما چاره‌ای جز خرید بسیاری از تجهیزات پزشکی از خارج نداریم.
سعیدی افزود: ما حتی تعدادی از قراردادهای سال گذشته را به این خاطر که کالا خارجی بود و مشابه داخلی داشت فسخ کردیم. در بیمارستان رضوی ما حدود 10 میلیارد تومان قرارداد بسته شده و جنس تحویل گرفته شده را پس دادیم تا مشابه داخلی آن را خریداری کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/54308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی