پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد؛

امروز فناوری در دنیا و ایران، نماد اقتدار است علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین -
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امروز فناوری در دنیا و ایران، نماد اقتدار است، اقتدار تنها به اسلحه نیست بلکه به تکنولوژی نیز بستگی دارد.
  بهزاد سلطانی در نشست خبری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اصحاب رسانه خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: استان‌ها در زمینه دانش‌بنیان فاصله زیادی از تهران دارند و این فاصله در سه سال گذشته کاهش نداشته است. 
وی افزود: ما تصمیم گرفتیم که برای سال‌های 97 و 98 برنامه‌هایی در استان‌ها داشته باشیم تا این فاصله کاهش پیدا کند، به همین جهت در سفر استانی رئیس جمهور از یک هفته قبل تا چتد روز بعد از حضور ایشان در استان‌ها برنامه‌هایی را پیاده می‌کنیم. 24 فعالیت را برای مشهد تعریف کردیم که بخشی تا امروز انجام شده و بخشی نیز تا آخر هفته و اوایل هفته بعد ادامه خواهد داشت. 
سلطانی اضافه کرد: فلسفه کار این است که بتوانیم کمک کنیم تا استان خراسان رضوی در زمینه دانش‌بنیان یک گام پیش رود. این فلسفه‌ای است که ما در سفرهای استانی حضور فعالی داریم. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در خصوص حل مسئله بیکاری، تصریح کرد: اکنون 75 درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. 3 میلیون و 200 هزار بیکار انباشته شده در کشور داریم و سالی بیش از یک میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود. اگر بخواهیم شغل ایجاد کنیم باید از فارغ‌التحصیلان استفاده شود. 
وی افزود: در دنیا افراد در دوران دانشجویی خود تلاش می‌کنند تا موضوعاتی را پیاده کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند به وسیله آن شرکتی را ایجاد کنند. این موضوع در کشور ما کم‌رنگ است. افراد بعد از فارغ‌التحصیلی انتظار دارند که استخدام شوند در حالی که در دنیا اینگونه نیست. 
سلطانی گفت: اگر دانشجوی ما بعد از فارغ‌التحصیلی در این فکر بود که شرکت دانش‌بنیان ایجاد کند، مسئله حل شده است، در این صورت تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان ایجاد خواهد شد که هر کدام بخشی از مشکلات را حل می‌کنند. 
وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در مقابل توسعه تکنولوژی و فناوری صحنه را واگذار کرده و کاری نکنیم، عنوان کرد: از تکنولوژی اسلحه ایجاد می‌شود. اقتدار وابسته به فناوری و دانش چگونگی تجاری‌سازی علم است. اگر ما توسعه تکنولوژی را می‌خواهیم باید شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشور تقویت کنیم. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در خصوص توسعه اقتصادی کشور، اظهار کرد: سال 2006 و 2016، 10 شرکت بزرگ دنیا را در مراجع بین‌المللی معرفی کردند. در سال 2006 از 10 شرکت بزرگ دنیا، 9 شرکت، نفتی و بانک‌ها و یک شرکت IT و 10 سال بعد 9 شرکت، فناوری‌محور و IT و تنها یک شرکت نفتی بود. اکنون شرکت‌های بزرگ دنیا به لحاظ اقتصادی از کشورها بزرگ‌تر شده‌اند. 
سلطانی با اشاره به اینکه برای اشتغال و توسعه فناوری و اقتصادی باید به توسعه اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورد، تصریح کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخشی از توسعه اقتصاد مقاومتی و محور مرکزی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است. دنیا با این ضرورت به پیش رفته است. ما 10 سال است که این موضوع را داریم که باید عملیاتی شود.
وی بیان کرد: تاکنون 3300 شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده‌اند که به نسبت ظرفیت کشور زیاد نیست. ما در این موضوع در کشور هدف‌گذاری کردیم تا اثربخشی و اندازه اقتصادی فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را تا 10 سال آینده، 20 برابر کنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور باید 30 تا 40 هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشد، عنوان کرد: ما ظرفیت این کار را داریم. تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مهندسی، علوم و ریاضیات نسبت به جمعیت کل کشور در دنیا، اول است. این ظرفیت بزرگ وجود دارد اما هنوز از آن استفاده نشده است.
سلطانی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی زیر نظر ریاست جمهوری و مستقل از وزارت علوم، معاونت علمی و وزارت بهداشت است. به شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت مالیاتی 15 ساله، گمرکی و عوارض ورود و خروج، حضور فیزیکی در شعاع 70 کیلومتری شهرها و استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی تعلق می‌گیرد‌. سه مورد اول توسط معاونت علمی و مورد آخر توسط صندوق نوآوری دنبال می‌شود. 
وی ادامه داد: صندوق نوآوری در چهار سال گذشته 4335 درخواست از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت کرده و تاکنون 2408 درخواست تصویب شده است. درخواست‌هایی که تصویب نمی‌شوند، طرح را عوض کرده و دوباره مراجعه می‌کنند. تاکنون 2600 میلیارد تومان طبق قانون از صندوق توسعه ملی به ما داده شده اما امسال در بودجه سال 97 این مقدار صفر شده است.
هزینه 2 هزار میلیاردی صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان
سلطانی اضافه کرد: از این 2600 میلیارد تومان حدود 2000 میلیارد تومان در این چهار سال برای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است. اکنون 251 شرکت داریم که طرح‌های آنها در دست بررسی و تقاضای آنها 1200 میلیارد تومان است. البته این مقدار تصویب نمی‌شود اما ممکن است 700 میلیارد تومان آن تصویب شود. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد: از 2000 میلیارد تومان نیز حدود هزار میلیارد تومان پرداخت شده و 850 میلیارد تومان آن تعهد پرداخت است. یعنی ما پول را در پنج قسط به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهیم تا نظارت کنیم که این پول صرف پروژه شده یا نه. پولی را که تصویب می‌کنیم بلوکه کرده و با آن طرح جدید تصویب نمی‌کنیم.
سلطانی در خصوص طرح‌های موفق و ناموفق در شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: از 2408 طرح تصویب شده، 1057 طرح موفق و 24 یا 25 طرح ناموفق خاتمه یافته و 59 طرح موفق خاتمه یافته متعلق به استان است. تاکنون 72 هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه ایجاد شده است. 75 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل یک بار از صندوق نوآوری استفاده کرده‌اند. حدود 1200 میلیارد تومان با 10 بانک رایزنی کردیم تا علاوه بر منابع ما از منابع خود نیز برای آنها صرف کنند که از این مقدار 266 میلیارد تومان استفاده شده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه موج توسعه دانش‌بنیان و فناوری در کشور را در این چهار سال به راه انداختیم، تصریح کرد: قبل از چهار سال پولی به شرکت‌های دانش‌بنیان داده نشد زیرا هم شرکت دانش‌بنیان چندانی وجود نداشت و هم پولی داده نشده بود. اکنون 2000 میلیارد تومان به 2408 طرح شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافت. شرکت‌های دانش‌بنیان از کارهای ساده تا پیچیده چون وزارت دفاع را نیز انجام می‌دهد. 
وی افزود: ماموریت صندوق نوآوری این است که به این شرکت‌ها کمک کرده و برای آموزش، آسیب‌شناسی توسط متخصص، گرفتن استاندارد، نمایش محصولات در نمایشگاه‌ها و پیدا کردن بازار در سفرهای خارجی، وام دهد، مشارکت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر کند و پول بلاعوض بدهد. 
سلطانی در خصوص وام‌هایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهند، اظهار کرد: ما وام 4 درصد برای نمونه‌سازی صنعتی، وام 11 درصد برای پیش‌تولید، تولید و توسعه تولید و وام 9 درصد برای صادرات و مناطق محروم می‌دهیم. باید تلاش کنیم تا بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شود. اگر مردم و شرکت‌های خصوصی محصول شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنند، وام 9 درصد تا 500 میلیون تومان و وام 11 درصد بالای 500 میلیون تومان به خریدار می‌دهیم. در این صورت خریداران تحریک می‌شوند تا محصول داخلی بخرند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه ما صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را در استان‌ها ایجاد کرده و می‌کنیم، عنوان کرد: این کار برای این است که در این شرکت‌ها مشارکت کنند و کار شرکت‌ها تسهیل و آنها بزرگ‌تر شوند. در صورتی که این شرکت‌ها خوب هستند باید به بازار صادرات و کشورهای اطراف رفته و برند شوند. ما کمک می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد. 
وی در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، گفت: 165 شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی وجود دارد یعنی پنج درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این استان مستقر هستند. 8 درصد جمعیت کشور در خراسان رضوی اما تنها 5 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان هستند‌. این تعداد به نسبت جمعیت کم است. 
سلطانی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی رتبه چهارم دانش‌بنیانی در کشور است، تصریح کرد: تاکنون 328 درخواست به صندوق داده و 105 مصوبه گرفته شده است. 61 میلیارد تومان از صندوق در این استان استفاده شده یعنی 5.5 درصد از پول کل کشور که این پول به اندازه 8 درصد جمعیت نیست. پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان بررسی و مطالعه شده است. 
وی افزود: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استان 51 هزار نفر است که به طور متوسط سه سال یک بار یعنی 15 هزار پایان‌نامه و رساله در هر سال در استان دفاع می‌شود. ما انتظار داریم که از هر 100 دانشجو، یک مورد برای صنعت، جامعه و بازار مناسب باشد یعنی از هر 15 هزار پایان‌نامه، 150 مورد مناسب باشد و تجاری شود که در این صورت باید سالی 150 و در طول چهار سال، 600 شرکت دانش‌بنیان در استان داشته باشیم. این پتانسیل وجود دارد اما عملیاتی نشده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد: ظرفیت استان با بسیاری از استان‌ها قابل مقایسه نیست. توانایی و ظرفیت وجود دارد و ما نیز باید تلاش کرده و شروع کنیم و استان نیز ادامه دهد. استان در سه سال آینده می‌تواند رتبه خود را از چهار به سه ارتقا دهد یعنی حداقل 400، 500 شرکت دانش‌بنیان داشته باشد.
سلطانی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان تعطیل‌شده در استان نداریم اما در کشور وجود دارد، عنوان کرد: دانش‌بنیان دو ساله است و معاونت علمی مجوز می‌دهد. این معاونت بعد از دو سال بررسی می‌کند و برخی را از دانش‌بنیانی خارج می‌کند البته آنها ممکن است شرکت بمانند اما دیگر دانش‌بنیان نیستند. 
وی درخصوص 24 فعالیت تعریف شده برای مشهد، اظهار کرد: دو تفاهم‌نامه با پارک فناوری و منطقه ویژه علم و فناوری منعقد شد تا این دو برای تمام فعالیت‌های توانمندسازی در استان رابط ما باشند‌ یعنی با پول ما در استان، آموزش بگذارند، مشکلات شرکت‌ها را بررسی و استانداردسازی کنند. یک گروه از تهران با شرکت‌ها جلسه برگزار می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان را آسیب‌شناسی کنند. کلاس آموزشی برای شرکت‌ها و نمایشگاه با حداقل 30 محصول فناورانه خاتمه یافته نیز از دیگر فعالیت‌ها است. 
سلطانی اضافه کرد: فعالیت دیگری که تنها در این استان اتفاق می‌افتد این است که برای اینکه دستگاه‌های دولتی و مردم از این 1057 طرح خاتمه یافته خریداری کنند، ما هر 150 محصول را در یک مجلد چاپ کردیم. 450 محصول خاتمه یافته در سه مجلد را در حضور رئیس جمهور رونمایی خواهیم کرد. این کار ادامه پیدا می‌کند. هر محصول موفقی که شرکت دانش‌بنیان داشته باشد در این کتاب‌ها منتشر می‌شود. 
وی ادامه داد: فعالیت‌های دیگر شامل جلسه با دانشگاه‌های استان، دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتاق بازرگانی و صنایع استان است. موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، موضوعی فراجناحی، فرابخشی، فراحزبی و نیاز کشور است که همه افراد از امام جمعه تا سایرین باید در این موضوع فعالیت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/57980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی