پیام خراسان

آخرين مطالب

حاشیه پررنگ تر از متن عنوان روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی یکشنبه در شماره 2705خود در گزارشی با عنوان 'حاشیه پر رنگ تر از متن' به بررسی وضعیت مسکن معلولان دراستان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
احداث 294 واحد مسکونی برای معلولان قدم بلند و خداپسندانه ای است گامی برای سامان دهی و سرپناه دادن به 300 خانواده اما متاسفانه چنان پر حاشیه شده که متن در میان آن گم شده است.
حدود 300 واحد مسکونی قد کشیده و هر بی انصافی را به تحسین وا می دارد؛ ویلچر به گل فرو رفته معلولان در سنگلاخ پیاده رو ها و خیابان های این پروژه که عاری از پیاده رو سازی است و معلولی که به دلیل پلمب آسانسور هنوز نتوانسته وارد واحد مسکونی خود بشود و دختر معلولی که بر دوش دیگران به واحد مسکونی اش منتقل شده و دیگر راه برگشت ندارد و عملا مجبور است در زندان خودش محبوس بماند تا کسی پیدا شود و دوباره او را به پیلوت بیاورد.
بگذریم که خدمات شهری در این محله زیر نقطه صفر است، گویا شهردار بجنورد نگاه که چه عرض کنم نیم نگاهی هم به این محله ندارد، خدمات شهری معلول نیست بلکه مرده است و باید به شورای شهر و شهردار خسته نباشید گفت!! البته مشکل عظیم معلولان تنها این نیست بلکه حاشیه های وحشتناک دیگری دارد که نبود خدمات شهری و زوزه سگ های ولگرد در میان آن ها فراموش شده است به گونه ای که قدم بلندی که نظام برای این اهالی برداشته مغفول واقع شده است اما استاندار در این خصوص بی تفاوت نبوده و حتی توان جویان از دادستان هم به خاطر ورودش قدردان بودند ولی کافی به نظر نمی رسد.
به گفته مدیرکل بهزیستی هیاتی برای کارشناسی مأمور شده است و امروز بناست این هیات گزارش کارشناسی خود را ارائه دهد باید منتظر اقدامات و دستورات سرنوشت ساز بر اساس این گزارش کارشناسی بود. به نظر می رسد استاندار و مدیران ارشد باید این صدف گران قدر و زیبا را از حاشیه های خاکستری خارج کنند تا حواشی خاکستری جلوه شفافیت پروژه را کبود نشان ندهد، این واقعیت بدون توجه ویژه استاندار و مدیران ارشد اجرایی و قضایی محقق نمی شود.
در حین تهیه و تدوین گزارش این سوال در ذهنم سنگینی می کند که چرا این صدف زیبا این چنین غریب واقع شده و نقطه های «قاف» قدردانی را به شدت کمرنگ نموده است و به نارضایتی تبدیل می کند، چرا ؟ چرا؟
قرار بود بر اساس یک تفاهم نامه 5 جانبه واحدهای مسکونی ویژه معلولان در سال 93 به خانواده ها واگذار شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه واحدهای تحویل داده شده هم با مشکلاتی همراه بود که به جای خشنودی گلایه این خانواده ها را موجب شد. مشکلاتی در این پروژه ها به ویژه پروژه 294 واحدی مسکن معلولان بجنورد که در گلستان شهر جانمایی شده است وجود دارد؛ مشکلاتی که در قالب 2 گزارش ویژه در دو شماره روزنامه خراسان شمالی به چاپ رسید.
اتفاق پیش آمده اگر اجحاف در حق توان جویان در نظر گرفته نشود به طور قطع تضییع حقوق شهروندی و رعایت نشدن حقوق معلولان محسوب می شود، با این که در همه جای دنیا برای شهروندان دارای نیازهای ویژه تدابیر ویژه ای اندیشیده می شود تا امید به زندگی در بین این قشر از جامعه افزایش پیدا کند اما این امر در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سند این مدعا مناسب سازی نشدن فضای رفت و آمد برای توان جویان و بی توجهی به مناسب سازی واحدهای مسکونی آن هاست. پروژه 294 واحدی مسکن معلولان بجنورد که می توانست به عنوان نماد مناسب سازی و حمایت از حقوق توان جویان شناخته شود اینک خود مزید بر علت و گلایه های این قشر از جامعه شده است.
به گفته توان جویان ساکن در این واحدها اتفاق های زیادی در اجرای پروژه رخداده و بی توجهی های زیادی به آن ها شده است. با این که به گفته مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی قرار بود به دستور استاندار 3 کارشناس، واحدها را قیمت گذاری کنند اما این امر هم به گفته ساکنان واحدها هنوز انجام نشده است تا اضافه واریزی ها برگردانده شود و بقیه واحدها واگذار شوند. آسانسوری که هم اکنون بر آن پلمب خورده است با صرف 200 میلیون تومان و پرداخت عوارض شهرداری راه اندازی می شود اما برای راه اندازی آن تعلل می شود و این موجب شده معلولان جسمی - حرکتی و ناتوان در راه رفتن برای رفت و آمد به منازل شان در بن بست بلاتکلیفی بمانند.
«گریوانی» یکی از این خانواده ها با بیان این که هنوز حرکتی برای حل مشکلات ما انجام نشده است، می افزاید: به اداره بهزیستی و استانداری برای پیگیری مراجعه کرده ام اما هنوز اتفاق مثبتی نیفتاده است.
او با گلایه از مشکلات موجود ساکنان این پروژه مسکونی، اظهارمی کند: به دلیل خسارت های ناشی از زلزله اردیبهشت سال گذشته متقاضی دریافت وام زلزله هستیم اما گفته می شود به دلیل این که این ساختمان بیمه بوده است مشمول دریافت این تسهیلات نمی شویم، این در حالی است که تمام واحدهای مسکن مهر دارای بیمه هستند اما از تسهیلات زلزله استفاده کردند.
افزایش اقساط تسهیلات مسکن هم مشکل دیگری است؛ مشکلی که توان جویان آن را اجحاف در حق شان می دانند زیرا معتقدند که نمی توان با مستمری ماهانه 50 هزار تومان، قسط های 450 هزار تومانی را پرداخت کرد و بسیاری از پرداخت آن ها باز مانده اند.
افزایش اقساط به دلیل تاخیر پیمانکار در تحویل پروژه است موضوعی که یک منبع مطلع از سرپرستی بانک مسکن هم به آن اشاره و اعلام می کند: سود دوران مشارکت یک ساله است اما در این پروژه به دلیل تاخیر پیمانکار و تعلل در پروژه و همکاری بانک برای ساخت واحدها مدام تمدید شده است.
وی با بیان این که سود مشارکت به طور معمول یک جا دریافت می شود، ادامه می دهد: در این پروژه به دلیل همکاری با مددجویان سود نرخ مشارکت قسط بندی و این موجب افزایش اقساط پرداختی آن ها شده است.
وی می افزاید: سود مشارکت با دستورالعمل بانک مرکزی و مصوبه دولت مشخص می شود و این تسهیلات خط اعتباری است که دولت برای پرداخت تسهیلات مسکن در اختیار این بانک قرار داده و بانک مسکن هم آن را پرداخت کرده است.
وی درخصوص ارسال پیامک های پرداخت تسهیلات برای توان جویان در حالی که این تسهیلات دارای دوره تنفس دو ساله است، اعلام می کند: نرم افزار واحدی در این بانک وجود دارد که با پیامک سررسید اقساط را یادآوری می کند اما به دلیل این که اعلام شد این تسهیلات دارای دوره تنفس است نرم افزار جدید برای تغییرات در حال طراحی است و اعمال نشده برای همین همچنان پیامک برای مددجویان ارسال می شود اما آن ها نباید از این بابت نگرانی داشته باشند زیرا این تسهیلات دارای دوره تنفس است. وی تعلل و تاخیر پیمانکار در تحویل واحدها را دلیل افزایش نرخ سود مشارکت ذکر می کند.
در همین باره «قربانی» مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان این که فردی از این اداره کل به طور اختصاصی مامور رسیدگی به مسکن معلولان شده است، می افزاید: 3 کارشناس مشخص شده برای قیمت گذاری واحدها در حال پیگیری این موضوع هستند.
معاون اشتغال، مسکن، مشارکت و مراکز غیر دولتی اداره کل بهزیستی استان که مامور رسیدگی به پروژه 294 واحدی مسکن معلولان شده است، می گوید: امروز نتیجه کارشناسی های انجام شده اعلام می شود. هفته گذشته به دستور استاندار 3 کارشناس از سوی بهزیستی، استانداری و انجمن خیران مسکن ساز مامور بررسی و قیمت گذاری واحدها شدند.
«رئوف پور» با بیان این که مبالغ متفاوتی از سوی معلولان اضافه به پیمانکار پرداخت شده است، ادامه می دهد: پس از آغاز پروژه مددجویان بهزیستی در مقاطع مختلف سهم شان را برای آغاز پروژه پرداخت کردند با این حال در زمان تحویل پروژه پیمانکار اعلام کرد که قصد افزایش تسهیلات از 25 تا 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان را دارد با این که این امر مورد مخالفت بهزیستی و مددجویان قرار گرفت اما از سوی پیمانکار عملیاتی شد.
وی می افزاید: در این زمان مددجویان مابه تفاوت ساخت واحدها را پرداخت کرده بودند و همزمان باید 10 میلیون تومان اقساط اضافه هم پرداخت می کردند بنابراین پیمانکار پروژه باید مبالغ مازاد را به معلولان باز می گرداند اما این کار را انجام نمی دهد و بدون هیچ مستندی ادعای انجام کار اضافه را دارد با این که در جلسات برگزار شده از پیمانکار خواسته شده که مستندات را ارائه کند اما این امر هیچ گاه اجرایی نشده است.
وی با بیان این که پیمانکار بر اساس تفاهم نامه کار نکرده است، می افزاید: بسیاری از گزینه های تفاهم نامه اجرایی نشده و زمان تحویل با 3 سال تاخیر انجام شده است.
وی اضافه می کند: سال 91 اولین تفاهم نامه ساخت مسکن معلولان منعقد شد و باید سال 93 پروژه تحویل داده می شد اما تا سال 96 به تأخیر افتاد.
وی با اشاره به این که محوطه سازی جزو تعهدات پیمانکار است و وجه آن نیز دریافت شده است، خاطرنشان می کند: پیمانکار محوطه سازی نکرده و آسانسورها ها هم از سوی او پلمب شده است.
وی با اشاره به دستور صریح استاندار درباره اجرایی شدن تفاهم نامه و بازگشایی آسانسورها می افزاید: پیمانکار دستورات را اجرایی نکرده است.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود با بیان این که انشعاب ها در ابتدای کار علی الحساب قیمت گذاری و 3 میلیون تومان هزینه انشعاب از مددجویان دریافت شده است، اعلام می کند: پس از پیگیری و رایگان شدن حق انشعاب از سوی سازمان بهزیستی پیمانکار باید مبالغ پرداخت شده درخصوص انشعاب ها را بازگرداند که این امر هنوز انجام نشده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد