پیام خراسان

آخرين مطالب

روزگار سخت عشاير خراسان جنوبي از کم آبي، تانکرها تشنگي را رفع نمي کند گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- جامعه عشايري خراسان جنوبي با 15هزار و 676 خانوار، هفت درصد جمعيت عشاير کشور را تشکيل مي دهد و 30 درصد توليد دامي را در اختيار دارد.
در سال جاري با وجود بارندگي هاي مناسب، به دليل خشکسالي هاي متوالي عشاير همچنان با مشکل کم آبي دست و پنجه نرم مي کنند و آب ارسالي اداره کل امور عشايري جوابگوي نياز عشاير نيست.
هر ساله در آغاز فصل گرما، عشاير براي کمبود آب دام هاي خود دغدغه دارند که در سال جاري نگراني ها براي تامين آب با هزينه هاي سنگين افزايش يافته است.
شماري از عشاير خراسان جنوبي از کمبود آب به عنوان يکي از اصلي ترين مشکلات خود در فصل گرما ياد کرده و مي گويند: آبرساني سيار اداره امور عشايري تنها بخش کوچکي از نياز اين قشر را برآورده مي کند، برخي خانوارهاي عشايري بخش زيادي از درآمد خود را صرف تامين آب آشاميدني مورد نياز خود و دام هاي خود مي کنند که با توجه به کمبود نقدينگي اين قشر تامين آب به دغدغه اي براي آنان تبديل شده است.
به گفته مدير امور عشايري زيرکوه به علت کمبود تانکرهاي دولتي و سخت بودن راه هاي عشايري برخي اوقات خود خانواده هاي عشايري مجبور به کرايه تانکر آب مي شوند که يک دستگاه تانکر براي آنان بيش از يک ميليون و 800 هزار ريال هزينه در بر دارد.
تاکنون امور عشاير خراسان جنوبي اقدامات خوبي در راستاي تامين آب عشاير انجام داده است، به اذعان مديرکل امور عشايري استان کمبود بودجه باعث شده که نياز آبي عشاير تامين نشود در صورت افزايش بودجه تمام دغدغه هاي کم آبي عشاير را رفع خواهيم کرد.
عشاير به فرموده امام خميني(ره) «ذخاير انقلابند» و بايد مسئولان در خدمات رساني مطلوب به اين قشر محروم و در عين حال توليدکننده اقتصاد کشور تلاش کنند و براي رفع مايحتاج آنها از هيچ کوششي دريغ نکنند.

**بدهي چهار ميليارد ريالي امور عشايري براي آبرساني به عشاير
مديرکل امور عشايري خراسان جنوبي افزود: به دليل خشکسالي هاي چندين ساله در استان، آب دهي قناتها، چشمه ها و چاههاي مالداري عشاير خشک شده و يا به شدت کاهش يافته است.
غلامرضا قوسي با بيان اينکه براي کاهش ضرر و زيان عشاير و باقي ماندن اين قشر در عرصه توليد، آبرساني سيار از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: سال گذشته 135هزار متر مکعب آب با صرف 13ميليارد ريال بودجه براي هفت هزار خانوار عشاير استان حمل شد.
وي ادامه داد: از اين بودجه چهار ميليارد ريال به صورت ديون براي عشاير حمل شد، سالانه براي تامين آب هر خانوار عشايري استان يک ميليون و 800 هزار ريال بودجه هزينه مي شود.
وي با اشاره به اينکه اين اداره کل براي آبرساني به عشاير با کمبود بودجه مواجه است، اظهارکرد: هنوز وضعيت بودجه آبرساني در سال جاري مشخص نيست و انتظار اين است دولت براي تامين آب دام عشاير بودجه خوبي در نظر بگيريد.

**عطش کم آبي عشاير در فصل تابستان تشديد مي شود
وي با بيان اينکه عشاير در ماه هاي «خرداد، تير، مرداد و شهريور» به دليل گرماي زياد نياز آبي بيشتري دارند، گفت: حجم آب ارسالي نياز آبي آنها را رفع نمي کند، به دليل کمبود بودجه توان ارسال آب بيشتري براي عشاير نداريم.
وي يکي از علل عدم آبرساني به موقع را به عشاير سخت گذر بودن مناطق عشايري ذکر کرد و گفت: انتهاي حوزه آبرساني آب و فاضلاب روستايي، ابتداي حوزه آبرساني به عشاير است.
 مديرکل امور عشايري خراسان جنوبي ادامه داد: 90درصد راههاي عشاير استان خاکي است که به صورت مستمر اين راهها مشکلات را براي پيمانکاران آبرسان ايجاد مي کند.
به گفته قوسي گاها در برخي از شهرستانها، عشاير براي تامين آب دام خود اقدام به خريد آب از بخش خصوصي مي کنند، عشاير به صورت ميانگين بستگي به طول مسير يک ميليون تا يک ميليون و 800 هزار ريال براي خريد يک دستگاه تانکر آب هزينه مي کنند.
وي اضافه کرد: با توجه به خشکسالي هاي اخير برخي عشاير توان پرداخت اين هزينه ها را ندارند، در زندگي عشايري چون دام تنها منبع درآمد و دارايي آنهاست، تامين آب براي دام عشاير از اهميت اساسي برخوردار است.
به گفته وي روزانه درخواست هايي زيادي مبني بر حمل آب براي دام عشاير داريم، به دليل کمبود بودجه نمي توانيم تمام نيازهاي آبي را تامين کنيم.
وي با بيان اينکه عشاير استان در زمينه مصرف آب بيشترين قناعت را دارند و بيش از ساير افراد جامعه قدر آب را مي دانند، گفت: عشاير در آب ارسالي بيشترين مديريت مصرف را دارند.
وي با اشاره به اينکه هفت درصد جمعيت عشاير کشور در اين استان زندگي مي کنند، افزود: خراسان جنوبي مقام چهارم جمعيت عشايري کشور را بعد از استان فارس، کرمان و سيستان و بلوچستان دارد.
وي با اشاره به اينکه 80 درصد عشاير استان در شهرستان هاي مرزي و مابقي نيز در نقاط حاشيه کوير زندگي مي کنند، اظهار کرد: هم اکنون 58 طايفه مستقل عشايري در استان وجود دارد.
به گفته وي در حال حاضر 135 کانون اسکان عشاير در استان وجود دارد که از اين ميزان 127 کانون خودجوش و حمايتي و هشت کانون هدايتي اند و 51 درصد جمعيت عشاير استان در کانون هاي اسکان مستقر هستند و مابقي قابليت جا به جايي دارند.

**خريد آب توسط عشاير زيرکوه از بخش خصوصي با هزينه هاي بالا
مدير امور عشايري زيرکوه هم مي گويد: عشاير شهرستان درخواست هاي زيادي براي ارسال آب دارند که به دليل کمبود بودجه نمي توانيم نياز آبي آنها را تامين کنيم.
رضا حيدري مي افزايد: برخي از عشاير اقدام به خريد آب از بخش خصوصي با هزينه هاي بسيار بالا مي کنند.
وي بيان کرد: براي آبرساني در حد نياز عشاير شهرستان سالانه به يک ميليارد و 400 ميليون ريال بودجه نياز است، بودجه تخصيصي سال گذشته شهرستان بسيار کم بود.
به گفته وي اين اداره براي آبرساني به عشاير 600 ميليون ريال بدهي دارد، در فصل تابستان عشاير نيازمند توجه ويژه هستند.
وي افزود: به دليل خشکسالي ها سال به سال مشکلات کم آبي عشاير تشديد مي شود، بايد عطش کم آبي عشاير به عنوان مرزداران شهرستان به موقع رفع شود.

**بي آبي امان عشاير را بريده است
يکي از عشاير شهرستان درميان به ايرنا، افزود: آنها با تحمل سختي‌ها زندگي را دنبال مي‌کنند و تنها خواسته شان تامين آب براي شرب، دام و بهداشت است.
حسين نهتاني با تشکر از اداره امور عشايري براي ارسال آب به خانواده هاي عشايري، گفت: با افزايش دماي هوا، کم آبي امان عشاير شهرستان را بريده است، عشاير توان خريد آب از بخش خصوصي با هزينه هاي بالا را ندارند.
وي از مسئولان خواست حجم آب ارسالي به عشاير را افزايش دهند، خشکسال هاي چندين ساله منابع درآمدي عشاير را به شدت کاهش داده و کمر عشاير را خم کرده است.
وي اظهار کرد: تنها خواسته ما از مسئولان در نشست هاي مختلف افزايش حجم آب ارسالي بود که تاکنون به اين موضوع به عنوان کوچکترين خواسته ما توجهي نشده است.
نهتاني ادامه داد: خشکسالي هاي چندين ساله بيشترين ضربات را به عشاير وارد کرده است ، امروز عشاير بيش از هر زماني ديگري نياز به حمايت مسئولان دارند.
وي افزود: کمبود آب کام زندگي را تلخ کرد و مشکلات زندگي را افزايش داده است، به دليل کمبود آب، استحمام به سختي انجام مي شود و به همين دليل مشکل بهداشتي بسياري رخ مي دهد که زندگي در مجاورت دام اين مشکلات را تشديد مي کند.

**خشکسالي هزينه هاي خريد آب و علوفه را افزايش داد
يکي از عشاير نهبندان نيز گفت: با توجه به افزايش دماي هوا ، آبي که با تانکر به محلات عشايري منتقل مي شود نيز گرم و گاه داغ مي شود که اين نيز مشکلاتي را براي دام ها ايجاد مي کند.
حسين دهمرده، بيان کرد: به دليل اينکه آب ارسالي امور عشايري نياز آبي عشاير و دام آنان را تامين نمي کند براي دسترسي به آب گاها همراه دام بايد مسافت زيادي را طي کنيم که اين امر نيز باعث لاغري دام ها مي شود.
وي بيان کرد: خشکسالي چند سال اخير باعث کاهش درآمد عشاير شده، خشکسالي ها هزينه سنگين خريد آب و علوفه دستي را به عشاير تحميل کرده است.
وي اقتصاد عشايري را به دام آنان وابسته دانست و بيان کرد: در اثر خشکسالي تعداد دام عشاير کاهش يافته است، در چند سال گذشته برخي از عشاير مجبور شده اند شماري از دام هاي خود را به فروش برسانند تا بتوانند آب و آذوقه مورد نياز دام را تامين کنند.
وي اظهار کرد: هم اکنون براي شرب، شست و شوي ظروف و لباس و براي استحمام با کمبود جدي آب مواجه هستيم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند

نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

مهارت‌آموزی 3521 مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت «سالروز شکست آمریکا در طبس»

تداوم مشکل سوخت کامیون‌داران خراسان جنوبی

هوای 4 منطقه مشهد آلوده است

آدم‌کشی جوان مشهدی در پی هیجان و غرور!

برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس

پخش مستند «نیمه شب 24 آوریل» از شبکه دو سیما

آغاز گرامیداشت 5 اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس

چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

کشف تعداد 61 کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان کنکور سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور

باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان

خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط 26 روز در سال

بی‌دقتی کارگر کارواش، خسارتی سنگین به بار آورد (فیلم)

دریافت تسهیلات ساخت مسکن 400 روستا در چناران

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از امروز

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در چهارمحال و بختیاری

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

ثبت سفارش کتاب‌های درسی آغاز شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد

بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد