پیام خراسان

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ و ارشاد:

مِهر فردوسی در وجود استاد یاحقی ریشه عمیقی دارد فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فردوسی‌شناسی و فردوسی‌پژوهی دکتر یاحقی از جایگاه خاصی برخوردار است و باید گفت که مِهر فردوسی در وجود استاد ریشه عمیقی دارد، گفت: ایشان با این نگاه نیم قرن عمر خود را برای فردوسی گذاشتند و همچنین بخش دیگری از شخصیت ایشان عشق به خراسان و خراسان شناسی تعریف می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر عباس صالحی امروز 16 اردیبهشت‌ماه در مراسم پاسداشت نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی دکتر محمد جعفر یاحقی که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص اینکه چگونه می‌توان مسیر دکتر محمد جعفر یاحقی را دنبال کرد، اظهار کرد: دکتر یاحقی به واسطه نوشتن زندگی‌نامه خود باعث شد تا نگاشته‌های‌شان تاثیرات شگرفی داشته باشد.
وی ادامه داد: دکتر محمد جعفریاحقی را به عنوان یک شخصیت علمی، اندیشه‌ور، استاد موثر و تاثیرگذار و... در نظام آموزشی می‌شناسیم.
صالحی با بیان اینکه بنده به عنوان یک دانش پژوه از دهه 60 ارتباط نزدیکی با آثار دکتر یاحقی برقرار کردم و این آثار به اصطلاح راهنمای نگارش و ویرایش آثار دم دستی ما بود، افزود: دکتر یاحقی یک ادیب و زبان شناس برجسته ایرانی که در حوزه‌های متعددی در زمینه کلاسیک و معاصر هم تدریس و هم آموزش دیده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دکتر محمدجعفر یاحقی شخصیتی ادیب، قرآن‌پژوه، فردوسی شناس و نیز خراسان شناس است و بنده در ایام تعطیلات نوروز فرصتی را یافتم که بتوانم جلد اول و دوم کتاب استاد بزرگوار را مطالعه کنم و به حقیقت، این مطالب دارای رمز و رازی است. 
صالحی خاطرنشان کرد: به رسم یادگیری نکته‌ای را متذکر می‌شوم که دکتر یاحقی یکی از شخصیت‌های خود ساخته‌ای است که با آلاف و الوف ساخته نشده، چراکه ایشان در کار خود بسیار زحمت کشیدند که با همه وجود بدنی، فکری و حتی ذهنی همراه بوده است این استاد کبیر در طول زندگی خود به کشاورزی، مکانیکی و دیگر کارها مشغول بودند و همچنین در طول آموزش به دانشجویان، فضایی همراه با خودساختگی را داشتند.
وی با بیان اینکه زندگی نامه دکتر یاحقی را می‌توان با این نگاه نگریست که استاد را با یک تصویر درس آموزی بیابند و آموزش ببینند و این بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: هوش سرشار و توفیق خاصی است که می‌توان در استاد مشاهده کرد و همه رتبه‌های اول به صورت مداوم، اتفاقی نیست بلکه این پیوستگی رتبه‌های اول نشان دهنده هوش و تلاش علمی خاصی است که در وجود دکتر یاحقی به وضوح دیده می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اراده، سرسختی و آنچه که گفته می شود خواستن توانستن است در زندگی نامه دکتر یاحقی دیده می‌شود و اگر یاحقی، دکتر یاحقی ادیب و زبان‌شناس است به این دلیل بود که پای تصمیم‌های خود ایستاد و زمانی که به تصمیمات خود دست یابد قطعا با موفقیت‌هایی همراه است و همچنین عشق به ادبیات از جمله ویژگی‌های دکتر یاحقی است که می‌توان برشمرد. 
وی با اشاره به اینکه کتابخوانی و کتاب‌بازی دکتر یاحقی یکی از مولفه‌ها و ویژگی‌هایی است که نشان از عشق فرد به کتاب است چیزی که انسان را انسان می‌کند، ادامه داد: زمانی که استاد به مشهد سفر کردند و سال آخر رشته ادبی را در این شهر گذراندند را ترسیم کنیم مکان‌های اصلی و وقوف دکتر، کتابخانه‌ها است.
وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد: پشت صحنه زندگی دکتر دوره طولانی معاشرت با کتاب است و نظم علمی ایشان یکی دیگر از مولفه‌های استاد است که یاداشت‌های خود را هنوز نگه داشته‌اند و حتی انشاهای دانش‌آموزان‌شان را حفظ کردند و در جلد دوم کتاب خود آورده‌اند که چنین نظمی درونی علمی اتفاق ساده‌ای نیست.
صالحی خاطرنشان کرد: یاحقی یک ویژگی خاص دیگری که در معاشرت ایشان می‌توان دید تدین غیر متناظرانه است و در وجود استاد بسیار قابل توجه است و باید گفت که دکتر یاحقی در فضایی که دینداری تحقیر می‌شد، ایشان دینداری فطری و طبیعی خود را داشت که در مقالات و تدریس‌های استاد دیده می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: دکتر یاحقی علاوه بر نعمت‌هایی که از آن برخوردارند دارای دو نعمت الهی دیگر هم هستند، اول این که استادان خوب داشتند و تربیت شده این اساتید به خصوص دکتر بخارایی، یوسفی و شریعتی بود که هرکدام وجوهی از ایشان را ساخته‌اند و دوم همسر دکتر یاحقی است که به کمک ایشان در طول زندگی و به عنوان رفیق راه در کنارشان ماندند.
دکتر یاحقی مایه فخر خراسان و ایران است
در ادامه دکتر سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و رئیس بزرگداشت محمد جعفر یاحقی در ادامه طی سخنانی، اظهار کرد: آن چه دکتر یاحقی را متمایز از شخصیت‌های ارزنده این مرز و بوم می‌کند علاوه بر شأن علمی، وجوه متعدد شخصیتی ایشان است.
وی تصریح کرد: دکتر یاحقی در فعالیت‌های فرهنگی هنری پیشتاز و میاندار بوده‌اند و بسیاری از بزرگداشت‌ها، محافل، مراسم و فعالیت‌ها از جمله بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با میانداری استاد بوده است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دکتر یاحقی در شاگرد پروری سرآمد در استادی یگانه، در اخلاق مبادی به آداب و اخلاق اسلامی ایرانی و نیز در مسئولیت‌های اجتماعی پرتلاش بودند و این همه وجوه متعدد شخصیتی در کنار هم زمینه ظهور شخصیتی در تراز دکتر یاحقی را مهیا می‌کند. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه