یک کارآفرین:
مشوقی به سمت کارآفرینی در جامعه وجود ندارد
علمي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - یک کارآفرین گفت: در جامعه ما مشوقی به سمت کارآفرینی وجود ندارد و همه افراد ما را به سمت کار استخدامی تشویق میکنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، حسین حیدری ظهر امروز در همایش زمینهها و رویکردهای کارآفرینی و اشتغال در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: کارآفرینی شاید چندان نیاز به ایده نداشته باشد و این ما هستیم که کمی کار را سخت میکنیم.
وی با اشاره به اینکه ایده ناب داشتن خیلی مهم نیست، ادامه داد: فرهنگ جامعه از زمانی که ما متولد شدهایم، به ما میگوید که باید به سمت استخدام برویم؛ چون حقوق مشخص دارد و خود بنده نیز با همین دیدگاه وارد دانشگاه شدم اما بعد از دو سال تغییر عقیده دادم و توانستم یک شرکت تاسیس کنم و البته کاری که در ابتدا شروع کردم در زمینه کتابخانه نبود و در حوزه مواد و متالوژی که رشته خودم بود، کار کردم و بعد از مدتی به این سمت سوق داده شدم.
این کارآفرین تصریح کرد: در جامعه، همه ما را به سمت کار استخدامی میبرند؛ چون فرایند جامعه ما به این سمت نیست که ما را به سمت کارآفرینی ببرد و ما مهارتش را هم ندیدهایم.
حیدری با بیان اینکه در دانشگاهها کسی به ما نمیآموزد که بعد از فارغالتحصیلی چه باید کرد، خاطرنشان کرد: برای کارآفرین شدن باید دلهره خود را کنار بگذاریم و بنده هیچ کار آکادمیکی در این زمینه انجام ندادم و هرآنچه هست را به صورت تجربی آموختم.
وی افزود: بسیاری مدعی هستند که اساتید به ما نمیآموزند. من میگویم مگر همه چیز را اساتید باید به ما یاد دهند، این خود ما هستیم که باید اقدام به یادگیری کنیم و به عبارتی باید مشق پول درآوردن را بیاموزیم که البته راه و روش آن هم بسیار ساده است و دوران دانشجویی، بهترین دوران برای انجام این کار است؛ چون فقط تا زمانی که ما در دانشگاه هستیم، میتوانیم از امکانات آن استفاده کنیم تا ترسمان بریزد.
این کارآفرین اضافه کرد: برای ورود به کارآفرینی ایدهها به سه دسته نقسیم میشوند؛ ایده ساده، ایده متوسط و ایده پیچیده که برای ایده ساده فقط کافی است استارت بزنید و نیازی نیست که حتما ایده ناب داشته باشیم؛ چون بازار به ما فشار میآورد که آن را یاد بگیریم.
حیدری تاکید کرد: ایده متوسط میتواند شبیه به پایگاههای علمسنجی باشد که ما برای سه دانشگاه آن را راه انداختیم.
وی با تاکید بر این که طبقهبندی ایدهها به ساده، متوسط و پیچیده بر اساس فناوری است، گفت: ایده پیچیده نیز میتواند مانند نرمافزارهای تقلبیاب باشد.
این کارآفرین عنوان کرد: آنچه کمتر کتابداران در آن دخیل هستند ولی من زیاد در بازار میبینم، موضوع تولید محتوا است که برای آن کافی است کمی ابزارها را بهبود دهید. در کنار آن مسئلن آیندهداری خیلی حائز اهمیت است که پول بسیاری هم از آن درمیآید.
یاسر آسمان دره، کارآفرین و دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اظهار کرد: به عنوان یک کارآفرین باید اول به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی را باید به چه کسی عرضه کنیم که البته پاسخ به این سوال خیلی هم ساده نیست.
وی تصریح کرد: از اولین کارها این است که به عنوان کارآفرین باید با پارک علم و فناوری در ارتباط باشیم. از کارهای دیگر کارآفرینان، ارتباط با افراد همفکر است که به دنبال کسب ثروت از طریقی غیر از دولت هستند؛ ضمن اینکه ارتباط با دانشگاه نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این کارآفرین افزود: تناقضهایی که در ذهن ما شکل میگیرد، میتواند کسبوکار ایجاد کند، مانند اینکه اگر کتاب خواندن اینقدر خوب است، پس چرا مدیران ما کتاب نمیخوانند.
دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اساس فرصتیابی، مشکلی است که ما با آن مواجهیم؛ چون زمانی که ما با مشکلی مواجه میشویم، اکثر انسانها هم با آن مشکل مواجه میشوند.
آسماندره با تاکید بر اینکه کارآفرینی بسیار دشوار است، اضافه کرد: ما همیشه کاری را انجام میدهیم که در راستای چیزی است که به آن علاقهمندیم؛ اما اگر کاری را که انجام میدهیم، دوست نداشته باشیم، شبیه ازدواج با یک نفر به خاطر پول است و در نتیجه نمیتوانیم کارآفرین شویم.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴:۳۹
-
۳۳ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58252/