استاد دانشگاه فردوسی تاکید کرد:
لزوم توانمندسازی جوانان برای اداره کشور
علمي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - یک استاد دانشگاه فردوسی گفت: تمام تلاش ما براین است که این توانمندسازی را در نسل جوان به وجود آوریم، زیرا آینده کشور دست جوانان است و آنان باید این کشور را اداره کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، دکتر رحمتالله فتاحی در همایش « زمینهها و رویکردهای کارآفرینی و اشتغال» که در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: جوانان باید توانمند وبه لحاظ فکری دارای اعتمادبه نفس باشند. با عقلانیت، تلاش وتعقل میتوان آینده را ساخت و در این صورت میتوانیم آینده را فرضی و بعد از آن به صورت ملی بسازیم.
وی بیان کرد: اکنون شرایط بسیار متفاوت شده؛ یعنی دولت تصدیگری استخدام و کارآفرینی را به عهده ندارد؛ پس بنابراین نتیجه میگیریم که اگر خود جامعه پویا باشد، بایستی به سمت کارآفرینی پیش رود.
این استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی در ادامه درخصوص با اشاره به زمینههای کارآفرینی تاکید کرد: دولتها، سازمانها و انجمنهای حرفهای به دو زمینه خودتوانمندسازی و یکی دگرتوانمندسازی توجه زیادی دارند. برخی افراد آنقدر باهوش و پویا هستند که خودشان جستجو میکنند و شرایط را برای خودتوانمندسازی خود در ارتباط با یک شغل جلو میبرند اما بعضی نیازمند کمک دیگران هستند و در این زمینه انجمنها یکی از نهادهایی هستند که وظیفه دارند به دگرتوانمندسازی کمک کنند و بعد از شناسایی باید بدانیم که الزامات این کار چیست.
فتاحی تصریح کرد: حوزه آموزش بسیار گسترده است و برگزاری دورههای آموزشی کددار و غیرکددار، برگزاری انواع کارگاههای آموزشی را شامل میشود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه طی این 10 سال اخیر پویایی رخ داده که سازمانهای بسیاری کارگاههای آموزشی متعددی برگزار کرده اند. انجمن کتابداری نیز تعداد زیادی کارگاه تخصصی و غیرتخصصی برگزار کرده است.
این استاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی افزود: در حوزه پژوهش و نشر نیز این نیاز وجود دارد؛ زیرا دانشگاهها بر پژوهش تاکید زیادی دارند؛ به طوری که نسل دوم دانشگاهها، دانشگاههای پژوهشمحور بوده و اکنون هم دانشجویان باید پژوهش کنند تا بقا داشته باشند.
فتاحی اضافه کرد: انجام تحلیلهای آماری در راستای پژوهشها، تهیه و انتشار کتابشناسیهای تخصصی و چکیدهنامههای تخصصی در این حوزه جای میگیرند. ایده من این است که اکنون خدمات معمولی کتابداری و کتابرسانی نمیتواند ارضا کننده باشد؛ به خاطر اینکه مردم فراتر از اطلاعات نیاز دارند و به دانش نیاز دارند و این دانش هم در کتابشناسیهاست؛ یعنی اینکه در یک زمینه مثلا اعتیاد ببینیم چه چیزهایی جمعآوری شده و اینها را سرجمع کنیم و برای آنها نمایه درست کنیم و اینها را معرفی کنیم به اماکنی مانند سازمانهای مختلف مانند بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و ....که نیازمند آن هستند.
وی عنوان کرد: در این زمینه چون کار تخصصی ماست، ما میتوانیم موفق باشیم. کتابشناسهای قدیم، محتوای کتابها را میدانستند و اگر کسی قصد داشت مشاوره اطلاعاتی بگیرد باید پیش کتابشناس میرفت. ویراستاری فنی و ادبی متون، طراحی و چاپ بوروشور و پوستر و... نیز بسیار مهم است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خیلی از سازمانها میخواهند یک بروشور برای اطلاعرسانی درست کنن؛ اما نمیدانند راهش چیست ، پس اگر موسسهای در این زمینه راهش را بداند، میتواند موفق باشد.
فتاحی گفت: سومین حوزهای که میتواند زمینههای خدمت را به ما بشناساند، خدمت است. موضوع تولید محتوا خیلی مهم است. بسیاری از موسسات برای دورههای آموزشی یا برای معرفی خودشان یا تهیه گزارش میخواهند محتوا تولید کنند. تولید محتوای عمومی برای مخاطبان عام و تولید محتوای خاص برای سازمانهای فرهنگی و... در این حوزه جای دارند.
وی افزود: در چهارمین حوزه فعالیت،حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. طراحی نرمافزارهای کتابخانهای، طراحی وبسایت، طراحی اپلیکیشنهای موبایلی، پورتال سازمانی، سامانههای علمسنجی، مشاوره برای راهاندازی نظام رایانهای در این زمینه کمککننده هستند که اگر کسی با اینها آشنا باشد میتواند موفق باشد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این چهار حوزه بسیار کلان هستند. و باید الزامات فعالیت در هر یک از این زمینهها را بدانیم؛ پس ما باید مخاطب خود رابشناسیم، بازار کار رابشناسیم،الزامات را بشناسیم و خوشبختانه دولت با توجه به این چالشی که وجود دارد، فکر میکند که چطور به جامعه کمک کند .
علی جاهدی، کارشناس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به اینکه در کارآفرینی، شکست افتخار است، زیرا متوجه میشویم که کدام ایدهها کار نمیکنند.اظهار کرد: کارآفرینی مشابه کوهنوردی است زیرا ریسکپذیر است و انرژی میبرد. برای رسیدن به قله، به کوله احتیاج داریم که در این کوله باید توانمندی و مهارت باشد و در حوزهای که وارد میشویم اطلاعات و دانش داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این زمینه داشتن سرمایه هم اهمیت دارد و منظور از سرمایه، همفکر است و نه فقط سرمایه مالی و فیزیکی. به عنوان مثال یک عدهای دور یکدیگر جمع میشوند و شبکهسازی میکنند و از این طریق کوله پشتی را سنگینتر میکنند.
این کارشناس پارک علم و فناوری تصریح کرد: کارآفرینی بدون مشارکت باقی افراد فایدهای ندارد و باید با افراد بسیاری در ارتباط باشیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
جاهدی خاطرنشان کرد: شبکهسازی یک روش برای افزایش سرمایه اجتماعی است که گام اول آن، تشخیص فرصت است و فرصت همان مشکل و نیاز است. یک روش برای تشخیص فرصت، توجه به ضعفها و خلأهای خودمان است که ایده شکل میگیرد و ایده، راهحل برای حل مشکل است.
وی افزود: خیلیها میگویند در این کشور فرصت نیست ولی من میگویم این کشور دریای فرصت است؛ چون پر از مشکل است. یادمان باشد که قرار نیست پول بسازیم؛ بلکه قرار است که یک مشکل را پیدا کنیم تا حل شود و این همان فرصت است.
این دانشجوی دکترا اضافه کرد: بر اساس ایدههایی که وجود دارد، یک ایده میتواند جرقه بزند و شکل گیرد. کوهنوردی شکلهای خاصی دارد و هر کدام کوله خاص خود را میخواهد. ایده زیاد است اما جسارت اجرایی میخواهد و باید این جسارت را به خودمان بدهیم؛ چون جهان سراسر فرصت است.
جاهدی عنوان کرد: چهار راه برای پول درآوردن وجود دارد. اول اینکه یا باید کارمند باشیم و برای دیگران کار کنیم، دوم اینکه باید خوداشتغالی کنیم، سوم اینکه باید کارآفرینی کنیم و ایده داشته باشیم و تیمی را جمعآوری و انسانها برای ما کار کنند و چهارم اینکه سرمایهگذاری کنیم و مسیر نرمال هم همین است؛ البته میانبرهایی وجود دارد که مربوط به شرایط خاص است.
وی با اشاره به اینکه وقتی کسی میخواهد به ما پول بدهد، باید مهارت و دانش و تجربه داشته باشیم، تصریح کرد: شروع کار نباید برای پول باشد. باید کار کنیم تا بفهمیم پول چیست؟ و این تجربه است که باعث میشود به ما پول بدهند.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲:۳۶
-
۲۸ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58296/