پیام خراسان

آخرين مطالب

استاد دانشگاه فردوسی تاکید کرد:

لزوم توانمندسازی جوانان برای اداره کشور علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - یک استاد دانشگاه فردوسی گفت: تمام تلاش ما براین است که این توانمندسازی را در نسل جوان به وجود آوریم، زیرا آینده کشور دست جوانان است و آنان باید این کشور را اداره کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، دکتر رحمت‌الله فتاحی در همایش « زمینه‌ها و رویکردهای کارآفرینی و اشتغال» که در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: جوانان باید توانمند وبه لحاظ فکری دارای اعتمادبه نفس باشند. با عقلانیت، تلاش وتعقل می‌توان آینده را ساخت و در این صورت می‌توانیم آینده را فرضی و بعد از آن به صورت ملی بسازیم.
وی بیان کرد: اکنون شرایط بسیار متفاوت شده؛ یعنی دولت تصدی‌گری استخدام و کارآفرینی را به عهده ندارد؛ پس بنابراین نتیجه می‌گیریم که اگر خود جامعه پویا باشد، بایستی به سمت کارآفرینی پیش رود.
این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی در ادامه درخصوص با اشاره به زمینه‌های کارآفرینی تاکید کرد: دولت‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به دو زمینه خودتوانمندسازی و یکی دگرتوانمندسازی توجه زیادی دارند. برخی افراد آنقدر باهوش و پویا هستند که خودشان جستجو می‌کنند و شرایط را برای خودتوانمندسازی خود در ارتباط با یک شغل جلو می‌برند اما بعضی نیازمند کمک دیگران هستند و در این زمینه انجمن‌ها یکی از نهادهایی هستند که وظیفه دارند به دگرتوانمندسازی کمک کنند و بعد از شناسایی باید بدانیم که الزامات این کار چیست.
فتاحی تصریح کرد: حوزه آموزش بسیار گسترده است و برگزاری دوره‌های آموزشی کددار و غیرکددار، برگزاری انواع کارگاه‌های آموزشی را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه طی این 10 سال اخیر پویایی رخ داده که سازمان‌های بسیاری کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار کرده اند. انجمن کتابداری نیز تعداد زیادی کارگاه تخصصی و غیرتخصصی برگزار کرده است. 
این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی افزود: در حوزه پژوهش و نشر نیز این نیاز وجود دارد؛ زیرا دانشگاه‌ها بر پژوهش تاکید زیادی دارند؛ به طوری که نسل دوم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های پژوهش‌محور بوده و اکنون هم دانشجویان باید پژوهش کنند تا بقا داشته باشند.
فتاحی اضافه کرد: انجام ‌تحلیل‌های آماری در راستای پژوهش‌ها، تهیه و انتشار کتاب‌شناسی‌های تخصصی و چکیده‌نامه‌های تخصصی در این حوزه جای می‌گیرند. ایده من این است که اکنون خدمات معمولی کتابداری و کتاب‌رسانی نمی‌تواند ارضا کننده باشد؛ به خاطر این‌که مردم فراتر از اطلاعات نیاز دارند و به دانش نیاز دارند و این دانش هم در کتاب‌شناسی‌هاست؛ یعنی اینکه در یک زمینه مثلا اعتیاد ببینیم چه چیزهایی جمع‌آوری شده و این‌ها را سرجمع کنیم و برای آن‌ها نمایه درست کنیم و این‌ها را معرفی کنیم به اماکنی مانند سازمان‌های مختلف مانند بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و ....که نیازمند آن هستند.
وی عنوان کرد: در این زمینه چون کار تخصصی ماست، ما می‌توانیم موفق باشیم. کتاب‌شناس‌های قدیم، محتوای کتاب‌ها را می‌دانستند و اگر کسی قصد داشت مشاوره اطلاعاتی بگیرد باید پیش کتاب‌شناس می‌رفت. ویراستاری فنی و ادبی متون، طراحی و چاپ بوروشور و پوستر و... نیز بسیار مهم است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خیلی از سازمان‌ها می‌خواهند یک بروشور برای اطلاع‌رسانی درست کنن؛ اما نمی‌دانند راهش چیست ، پس اگر موسسه‌ای در این زمینه راهش را بداند، می‌تواند موفق باشد.
فتاحی گفت: سومین حوزه‌ای که می‌تواند زمینه‌های خدمت را به ما بشناساند، خدمت است. موضوع تولید محتوا خیلی مهم است. بسیاری از موسسات برای دوره‌های آموزشی یا برای معرفی خودشان یا تهیه گزارش می‌خواهند محتوا تولید کنند. تولید محتوای عمومی برای مخاطبان عام و تولید محتوای خاص برای سازمان‌های فرهنگی و... در این حوزه‌ جای دارند.
وی افزود: در چهارمین حوزه فعالیت،حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. طراحی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، طراحی وب‌سایت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی، پورتال سازمانی، سامانه‌های علم‌سنجی، مشاوره برای راه‌اندازی نظام رایانه‌ای در این زمینه کمک‌کننده هستند که اگر کسی با این‌ها آشنا باشد می‌تواند موفق باشد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این چهار حوزه بسیار کلان هستند. و باید الزامات فعالیت در هر یک از این زمینه‌ها را بدانیم؛ پس ما باید مخاطب خود رابشناسیم، بازار کار رابشناسیم،الزامات را بشناسیم و خوشبختانه دولت با توجه به این چالشی که وجود دارد، فکر می‌کند که چطور به جامعه کمک کند .
علی جاهدی، کارشناس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به اینکه در کارآفرینی، شکست افتخار است، زیرا متوجه می‌شویم که کدام ایده‌ها کار نمی‌کنند.اظهار کرد: کارآفرینی مشابه کوهنوردی است زیرا ریسک‌پذیر است و انرژی می‌برد. برای رسیدن به قله، به کوله احتیاج داریم که در این کوله باید توانمندی و مهارت باشد و در حوزه‌ای که وارد می‌شویم اطلاعات و دانش داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این زمینه داشتن سرمایه هم اهمیت دارد و منظور از سرمایه، همفکر است و نه فقط سرمایه مالی و فیزیکی. به عنوان مثال یک عده‌ای دور یکدیگر جمع می‌شوند و شبکه‌سازی می‌کنند و از این طریق کوله پشتی را سنگین‌تر می‌کنند. 
این کارشناس پارک علم و فناوری تصریح کرد: کارآفرینی بدون مشارکت باقی افراد فایده‌ای ندارد و باید با افراد بسیاری در ارتباط باشیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.
جاهدی خاطرنشان کرد: شبکه‌سازی یک روش برای افزایش سرمایه اجتماعی است که گام اول آن، تشخیص فرصت است و فرصت همان مشکل و نیاز است. یک روش برای تشخیص فرصت، توجه به ضعف‌ها و خلأ‌های خودمان است که ایده شکل می‌گیرد و ایده، راه‌حل برای حل مشکل است.
وی افزود: خیلی‌ها می‌گویند در این کشور فرصت نیست ولی من می‌گویم این کشور دریای فرصت است؛ چون پر از مشکل است. یادمان باشد که قرار نیست پول بسازیم؛ بلکه قرار است که یک مشکل را پیدا کنیم تا حل شود و این همان فرصت است.
این دانشجوی دکترا اضافه کرد: بر اساس ایده‌هایی که وجود دارد، یک ایده می‌تواند جرقه بزند و شکل گیرد. کوهنوردی شکل‌های خاصی دارد و هر کدام کوله خاص خود را می‌خواهد. ایده زیاد است اما جسارت اجرایی می‌خواهد و باید این جسارت را به خودمان بدهیم؛ چون جهان سراسر فرصت است.
جاهدی عنوان کرد: چهار راه برای پول درآوردن وجود دارد. اول این‌که یا باید کارمند باشیم و برای دیگران کار کنیم، دوم این‌که باید خوداشتغالی کنیم، سوم این‌که باید کارآفرینی کنیم و ایده داشته باشیم و تیمی را جمع‌آوری و انسان‌ها برای ما کار کنند و چهارم این‌که سرمایه‌گذاری کنیم و مسیر نرمال هم همین است؛ البته میان‌برهایی وجود دارد که مربوط به شرایط خاص است.
وی با اشاره به این‌که وقتی کسی می‌خواهد به ما پول بدهد، باید مهارت و دانش و تجربه داشته باشیم، تصریح کرد: شروع کار نباید برای پول باشد. باید کار کنیم تا بفهمیم پول چیست؟ و این تجربه است که باعث می‌شود به ما پول بدهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی