استاد دانشگاه تربیت مدرس:
تحقیقات آبوهواشناسی توجه دستگاههای اجرایی را جلب نکرده است
علمي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس گفت: با وجود تمام آموزشها و تحقیقات صورتگرفته، نتوانستهایم نظر دستگاههای اجرایی را جلب توجه و مرجعیت لازم را در زمینه مطالعات آب و هواشناسی پیدا کنیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر منوچهر فرج زاده اصل امروز 19 اردیبهشت ماه در دومین کنفرانس ملی آب و هواشناسی ایران که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: دستگاهها همیشه مطرح میکنند که ما از طرف شما میخواهیم گزارههای علمی را داشته باشیم، اما وقتی این خواسته دستگاههای اجرایی را با دانشگاهها مطرح میکنیم، قبول پروژه نمیکنند. اگر ما برای تولید گزارههای علمی مورد نیاز حل مسائل کشور، هدفگزاری کنیم، موفقتر از قبل عمل خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: نبود کارآفرینی و خلاقیت از دیگر چالشهاست، از جمله فرصتهای دیگری که در کشور وجود دارد منابع نیروی انسانی خوب در کشور است. برای برخی تغییر اقلیم یک چالش است اما برای اقلیمشناسان و هواشناسان فرصت ؛ زیرا توجه همه را جلب کرده است و میتواند زمینه کار بسیار خوبی را برای ما فراهم کند.
عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما باید جهتگیری خودمان را در زمینه آب و هواشناسی به سمت خلاقیت هدایت کنیم و باید بهدنبال تعاملاتی باشیم که بین تمام گروههای آب و هواشناسی کشور ایجاد شود. ما در زمینه رسانهایکردن تحقیقات خود چندان تلاش نکردهایم و باید به طرف جامعه حرکت کنیم و با روزنامهها و رسانهها ارتباطمان را بیشتر کنیم که بتوانیم توجه جامعه اجرایی کشور و خود جامعه را به سمت خودمان جلب کنیم.
فرجزاده اصل افزود: وجود فرصتهای مختلف در بازارکار در زمینه گردشکری، ساختمانسازی، کشاورزی، مکانیابی واحدهای صنعتی، ارزیابی و ارائه راهکارهای مناسب برای مقابله با مخاطرات است.
وی با اشاره به دومین کنفرانس ملی آب و هواشناسی ایران، افزود: امیدوارم این کنفرانس تدبیر راهبردهایی باشد که بتوانیم بر مبنای راهبردهای جدید، سیر تحقیقات آب و هواشناسی را در کشور مشخص کنیم.
عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس با اشاره اینکه «در سالهای اخیر، به پیشرفتهایی در مطالعات آب و هواشناسی دست یافتهایم»، افزود: اتفاقات بسیار خوبی در حوزه آموزش و تحقیقات هواشناسی به وجود آمده است. از جمله مسائلی که میتوان به آن اشاره کرد، وجود 30 واحد در حوزه مسائل آب و هواشناسی است که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت هستند.
فرجزاده اصل با بیان اینکه «حدوداً سه نسل از آب و هواشناسان بعد از انقلاب فارغالتحصیل شدند و کمکم با نسل چهارم آب و هواشناسان روبرو هستیم»، تصریح کرد: حدود 200 استاد هواشناسی در کشور مشغول به تحقیق و تحصیل هستند. 95 درصد از آنها محصول جامعه داخلی هستند و تنها 5 درصد از آنان درجامعه خارجی آموزش دیدهاند.
وی خاطرنشان کرد: این آمار نشان میدهد که خوشبختانه کشور ما در تولید استاد به خودکفایی رسیده و در عین حال محصولاتی که همین اساتید تولید میکنند، مورد توجه جوامع جهانی و دانشگاههای خارج از کشور قرار گرفته است. تعداد قابل توجهی از دانشگاههای داخل کشور، امروز جذب دانشگاههای خارج از کشور شدهاند که خبر بسیار خوبی است.
عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: میتوان گفت آموزش آب و هواشناسی در کشور در موازات با آموزشهای جهانی است و این تحقیقات با سطح جهانی برابری میکند. نکته دیگری که میتوان در زمینهی پیشرفتها به آن اشاره کرد، انتشار تقریباً هزار مقاله پژوهشی در زمینه آب و هواشناسی در کشور است که رقم بسیار قابل توجهی است.
فرجزاده اصل افزود: در اوایل انقلاب زمینه انتشارات مقالات بینالمللی بسیار پایین بود، اما زمانی که مجلات بینالمللی را بررسی میکنیم، حداقل یک مقاله از کارشناسان ایرانی در آن دیده میشود. تعداد مقالاتی که در نشریات آب و هواشناسی بینالمللی که در دنیا منتشر میشود، بسیار قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه «طرحهای تحقیقاتی بسیار زیادی در کشور در زمینه آب و هواشناسی انجام داده میشود»، عنوان کرد: موسسات تحقیقاتی بسیار زیادی در حال شکل گرفتن است. همهی این موارد نشان میدهد که در مسیر درستی قرار گرفتهایم که میتواند ما را به مقصد برساند اما با چالشهایی روبرو هستیم که باید آنها را کاهش دهیم.
عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس مطالعات اقلیمشناسی و آبوهواشناسی ادامه داد: بسیاری از این تحقیقات آب و هواشناسی تیمسازی شده و با استفاده از تحقیقات دانشجویان و تغییر دادههایی کوچک، موضوع رساله جدیدی را طرح میکنند که این مطالعات ارزش علمی ندارد و حرکتی رو به جلو نیست.
فرجزاده اصل با اشاره به اینکه «بسیاری از تحقیقات به رایانه متکی و فهم و درک خود محقق در زمینه آب و هواشناسی به فراموشی سپرده شده است»، اظهار کرد: اطلاعات صرفی که خود رایانه ارائه میدهد قابل اعتماد نیست. یکی دیگر از مشکلات این است که تحقیقاتی که انجام میشود به گزارههای مناسبی که بتوان در کشور از آن استفاده کرد نمیرسد. مشکل این است که به مسائل تحلیلی نگاه نمیکنیم.
وی افزود: وقتی که ما از یک مسئله شروع کردیم، به سوال رسیدیم و فرضیه را مطرح کردیم، باید بر مبنای آن فرضیه به یک گزاره علمی برسیم. متاسفانه این اتفاق نمیافتد و به همین دلیل بسیار کم مشاهده میکنیم که نتایج کارهایی که ما انجام میدهیم، توسط دستگاههای اجرایی کشور به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۴۴
-
۵۳ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/58438/