پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد مطرح کرد:

سه چالش احیای توس اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس کمیسیون توسعه وعمران توس شورای اسلامی شهر مشهد «بوروکراسی پیچیده و معیوب»، «کم‌کاری» و «ناآگاهی و عدم شناخت کافی از فردوسی، شاهنامه و توس» را به عنوان سه چالش احیای توس نام برد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیدمسعود ریاضی در نطق پیش از دستور بیست‌وچهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر برگزار شد، با اشاره به روز بزرگ‌داشت زبان پارسی و هم‌چنین گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، اظهار کرد: اگر او نبود، نه حافظ بود، نه سعدی و نه مولانای بزرگ؛ یا دست کم کلامی از این بزرگان به پارسی به یادگار نمانده بود. به همت فردوسی، امروز ما می‌توانیم کلام 1000 سال پیش را بخوانیم و بفهمیم و حتی به وسیله آن، اسطوره، تاریخ و فرهنگ سال ها و سده‌های پیش از او را درک کنیم.
وی ادامه داد: از این جهت زبان پارسی ممتاز است و آن طور که اهل فن می‌گویند در کم‌تر زبان زنده‌ای چنین ویژگی وجود دارد و اکثر زبان‌ها نسبت به شکل باستانی خود دگرگونی‌های چشم‌گیری داشته‌اند. بر این اساس واضح است که فردوسی و شاهنامه بزرگ‌ترین سرمایه‌های نمادین فرهنگی ایرانیان هستند و بر ماست که مثل هر ملتی سرمایه‌های نمادین خود را گرامی بداریم و در نگاهداشت و پاسداشت آن بکوشیم.
ریاضی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه بیشتر به از فردوسی، تصریح کرد: در همین راستا و با درک چنین ضرورتی شورای پنجم در بدو ورود، کمیسیونی را تحت عنوان «کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس» راه‌اندازی کرد و مسئولیت پیگیری در این خصوص را به اینجانب سپرد. از همان ابتدا این سوال مطرح بود که چرا پس از گذشت بیش از دو دهه از فرمان تاریخی رهبری در احیاء توس، اقدام در خوری به عمل نیامده است؟ جالب است که دراین چند ماه حتی یک نفر را ندیده‌ام که در مخالفت با باز زنده‌سازی توس و شأن رفیع فردوسی سخنی گفته باشد، پس اشکال کار کجاست؟
وی خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که توجه کمیسیون را جلب کرد بوروکراسی پیچیده و به زعم اینجانب معیوب در این امر بود. پس از فرمان معروف رهبری در تیرماه سال 75، در خصوص ضرورت احیاء توس، شورای عالی توس متشکل از چند وزیر، استاندار و تولیت آستان قدس رضوی تشکیل شد. در طی این سال‌ها این شورای عالی صرفاً دو صورتجلسه داشته است. به بیان مختصر در این صورتجلسات ساختار مدیریتی احیاء توس به مثابه مثلثی ترسیم شده است که تصمیم سازی به استان، تصمیم گیری به شورای عالی احیاء و اجرا به میراث فرهنگی استان سپرده شده است. مثلثی که حاصل آن همین ست که هست.
رییس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد عنوان کرد: شورای پنجم و شهرداری در این خصوص تلاش کرده‌اند، بلکه میان بری بیابند و اقداماتی نظیر تشکیل ساختار مدیریتی اجرایی، تهیه سند راهبردی و.... را داشته اند که امید است به زودی نتایج آن به بار بنشیند.
وی افزود: دومین نکته یا دومین آفت همان ست که رهبر فرزانه نیز بدان اشاره کرده اند؛ کم کاری. برای احیاء توس در سال های قبل همت لازم بسیج نشده بود. احیاء توس همان غیرتی را لازم دارد که ایرانی برای باز پس گرفتن خرمشهر بروز داد. خوشبختانه امروز این آفت در شرف رنگ باختن ست و شور مناسبی در بین مسئولین و علاقه مندان ایجاد شده است و همه منتظر آن هستند که هرکاری از دستشان بر می آید برای توس انجام دهند.
ریاضی ادامه داد: امروز راه و شهرسازی استان برای تکمیل طرح های شهری منطقه منفصل توس شدیداً پیگیرست. شهرداری آماده کار در شهرتاریخی ست و میراث فرهنگی تلاش می کند تا از میان آستین ضوابط و بوروکراسی تنگ و پیچیده راهی بیابد تا دست شهرداری را به همکاری بفشارد.
وی ناآگاهی و عدم شناخت کافی از فردوسی، شاهنامه و توس را دیگر آفت در راه احیای توس عنوان کرد و گفت: برای حل این آفت تلاش فرهنگی عظیمی لازم است. اگر چه تلاش های زیادی در مورد شاهنامه پژوهی انجام شده است، اما به نظر می رسد این کتاب سترگ باید فراتر از حلقه پژوهندگان و اندیشمندان متخصص در بین مردم جاری و ساری شود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «در حال حاضر مردم کشور های همسایه و نزدیک مثل افغانستان و تاجیکستان بیشتر از مردم ایران شاهنامه را می خوانند و می‌شناسند»، تصریح کرد: مردم و از آن اولی تر مسئولین باید اندیشه های این حکیم گرانقدر را بشناسند.گاهی می بینیم دریافت عمومی از شاهنامه کاملاً مغایر با اندیشه های حکیم است. نظر فردوسی در مورد مسائلی نظیر نژاد، سیاست، جهان بینی، انسان، زن، اسطوره، پهلوانی، عدالت، خرد، جنگ، وطن پرستی و .... نیاز به شفاف سازی و تبیین جدی دارد و اساساً کسی که شاهنامه اش را با جان و خرد آغاز کرده است به ندرت در بند جزم و دگم اندیشی می افتد. شاه کلید درک شاهنامه را نیز باید در همین مفاهیم جستجو کرد. برای او خرد، جان و بینش بزرگترین سرمایه های انسانی هستند.
وی اضافه کرد: امروز لازم است که بیش از گذشته قدر فردوسی پاکزاد و تربت پاک او توس را بدانیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/59160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا