پیام خراسان

آخرين مطالب

عطر رمضان در مساجد خراسان پیچید فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد - در آستانه ماه ضیافت الهی، ماه برکت، رحمت و مغفرت، عطر رمضان در مساجد گوشه و کنار شهر و روستاهای خراسان رضوی پیچیده و این مراکز آماده پذیرایی از مهمانان خدا در ماه تقرب و عبودیت شده اند.
در دهه انتهایی ماه شعبان، که دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامیده شده، مساجد به عنوان پایگاه های اصلی مذهب تشیع و اهل بیت (ع) توسط خادمان خود از غبار زدوده و مهیای برپایی مهمانی بزرگ رمضان المعظم می شوند.
به گفته مسئولان خراسان رضوی، این استان با حدود 6 هزار باب مسجد، که همجواری بارگاه منور رضوی بر عظمت آنها افزوده است، بیشترین تعداد مساجد کشور را داشته و سهم بسزایی در ترویج فرهنگ قرآنی، شیعی و تکریم مسلمانان دارد.
*ابعاد معنوی تکریم و غبارروبی مساجد
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: تکریم و آماده سازی مساجد برای میزبانی از مهمانان خدا، موضوعی بسیار بااهمیت است و ریشه قرآنی دارد.
حجت الاسلام سیدجلال حسینی اظهار کرد: در یکی از آیات سوره بقره آمده است که خداوند به حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل ماموریت داد تا "تطهیر کنند خانه خدا را برای کسانی که می خواهند در این خانه اعتکاف کنند و عبادت کنند".
وی بیان کرد: تکریم و غبارروبی مساجد می تواند سطوح و ابعاد مختلفی داشته باشد، یک بعدش این است که مساجد غبارروبی شوند تا جاذبه ای برای جذب جوانان باشد و از یک نمای ساده و با روح و بانشاط و عطرآگین برخوردار باشد تا هر جوان یا حتی کودک را به خود جذب کند.
وی اظهار کرد: غبارروبی مساجد در مواردی که نجاستی به آن وارد شده باشد، جنبه واجب پیدا می کند تا مسلمین در اسرع وقت آن را تطهیر کنند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: جنبه دوم تطهیر و غبارروبی مسجد از آن جهت است که مسجد، کانون تطهیر اندیشه ها و جانها از هر گونه آلودگی نفس و روح، افکار شرک آلود، طاغوت پرستی ها و مقام پرستی ها باشد.
حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: مسجد باید بتواند خود را به ظرفیتی ممتاز برساند تا به این توانمندی برسد که هر کس با حضور در مسجد، ضمن آماده سازی از لحاظ نفسانی و روحی، آلودگی ها را از جان زدوده و حس مسئولیت اجتماعی را در خود تقویت کند.
وی گفت: در مجموع در دهه تکریم مساجد، این پایگاه های مردمی هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ باطنی آماده می شوند تا کارایی و کارآمدی لازم را برای انسان سازی در ماه خدا داشته باشند.
وی بیان کرد: متاسفانه امروزه در هر دو سطح ظاهری و باطنی مساجد، آسیب های زیادی وجود دارد به طوری که مساجد از لحاظ ظاهری و باطنی در شان یک جامعه دینی و اسلامی نیست.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بعضا دیده می شود که مساجد از لحاظ مسائل نظافتی و بهداشتی حتی در حد متوسط نیستند یا برخی مساجد کارایی و تاثیرگذاری لازم را ندارند و فقط سه نوبت نماز در آنها اقامه می شود لذا باید مومنان عنایت داشته و مسجد را پاسداری کنند.
حجت الاسلام حسینی بیان کرد: مسجد باید بتواند تقویت کننده بنیه های علمی، مرکز نشر اندیشه های اسلامی و مرکز پاسخگویی به شبهات و تبیین آخرین اوضاع و احوال جهان اسلام و دنیا باشد و جوانان را با معضلات و مسائل روز آشنا کند و آماده پاسخگویی به سوالات آنان باشد.
وی گفت: ماموریت مهمتر مسجد بویژه در رمضان این است که با دعوت از روحانیون موثر و برخوردار از جاذبه های ارتباطی، برگزاری محافل قرآنی، تبیین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، تبیین مسائل روز جامعه و توطئه های امروز جهانی و مواضع خصمانه ای که دشمنان ایران گرفته اند، ذهن و فکر جوان امروز را با حقایق آشنا کند.
*مساجد، تبلور فرهنگ وقف
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مساجد در واقع همگی وقف محسوب می شوند و بانیان ساخت مساجد مردم هستند و این نهاد متولی ساخت مساجدی است که زمین آن وقف شده یا هزینه های ساخت یک مسجد تامین شده است.
حجت الاسلام سیدجمال ایزدی افزود: مساجدی که موقوفه منفعتی دارند، اسناد آن در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده است و در این موقوفات، واقفان مسجد ملکی را وقف کرده اند تا عواید آن به ساخت مسجد اختصاص یابد.
وی بیان کرد: مدیریت مساجد موقوفه ای به لحاظ نرم افزاری برعهده مرکز رسیدگی به امور مساجد است که در برخی از استانها مانند خراسان فعال هستند لذا در استان هایی که فاقد این مرکز باشند، مدیریت مساجد برعهده اداره اوقاف است.
وی اظهار کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان، تکریم و غبارروبی مساجد از آن جهت دارای اهمیت است که به جامعیت مساجد توجه شود و همه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مساجد دنبال شود و مردم به حضور در مساجد تشویق شوند.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اگر این اجتماعات در مساجد شکل بگیرد، برکات زیادی دارد و از آن طرف دشمن متوجه اتحاد مسلمین زیر سایه پایگاه مردمی مسجد خواهد شد و درسایه این اتحاد بسیاری از مشکلات حل می شود.
وی با بیان اینکه پراکنش مساجد در شهرها و روستاها متناسب با جمعیت آنها نیست، افزود: لازم است واقفان در نقاط دورافتاده و محروم نسبت به وقف ملک برای ساخت اهتمام داشته باشند که در این راستا مرکز مشاوره وقف در اداره کل اوقاف ایجاد شده و توصیه های لازم را به خیران نسبت به ساخت مساجد در نقاط کم برخوردار دارد.
*اعزام 2100 مبلغ مذهبی به مساجد استان
کارشناس مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان به منظور فرهنگ سازی و پاسخگویی به نیاز مردم به فعالیت های فرهنگی و مذهبی در مساجد، 2 هزار و 100 مبلغ مذهبی از مرکز استان به نقاط روستایی و کم برخوردار اعزام شدند.
حجت الاسلام حسینعلی رحمتی اظهار کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان، این نهاد برنامه‌ های متنوع فرهنگی و مذهبی را با همکاری مؤسسات و خانه‌های قرآنی، کانون‌ های فرهنگی و تبلیغی مساجد، هیات‌های مذهبی و روحانیون در سطح استان برگزار می کند.
وی بیان کرد: برگزاری گفتمان‌های دینی، ختم قرآن کریم در مساجد، برگزاری کلاس‌ های روخوانی و روخوانی، حفظ، تفسیر و مفاهیم قرآن، کلاس های احکام، سخنرانی، عزاداری ها و شب زنده داریهای شبهای قدر، برگزاری مسابقات قرآنی و کلاس های مشاوره خانواده از دیگر برنامه‌های این ماه الهی است.
کارشناس مسوول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین گفت: 11 مسجد تراز اسلامی در این استان شناسایی شده که از این تعداد، 6 مسجد در شهرستان های تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، قوچان، کاشمر و گناباد و پنج مسجد در مشهد مقدس قرار گرفته است.
حجت الاسلام رحمتی بابیان اینکه منظور از مسجد تراز اسلامی، رسیدن به مسجدی براساس قاعده و روش صدر اسلام است، افزود: مسجد تراز اسلامی باید کانون عبادت، تعلیم و تربیت، فعالیت های سیاسی، مرکز دادخواهی و قضاوت، پایگاه نظامی، پایگاه تعاون اجتماعی و پایگاه وحدت اجتماعی باشد.
*غبارروبی 6 هزار مسجد در خراسان رضوی
معاون اجرایی و هماهنگ کننده مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: این نهاد مدیریت رسیدگی به امور مساجد سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را برعهده دارد.
حجت الاسلام محمد اسماعیلیان اظهار کرد: در آستانه ماه رمضان 6 هزار مسجد در خراسان رضوی توسط خادمین و مردم غبارروبی و برای برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی ماه رمضان مهیا شده است.
وی بیان کرد: فلسفه تکریم و غبارروبی مساجد، آمادگی همه جانبه این مراکر فرهنگی برای ورود به ماه مهمانی خداست، لذا برای این ضیافت الهی باید آمادگی همه جانبه داشته باشیم.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: تقویت ارکان مساجد از فعالیت های این نهاد در طول سال است که شامل ارتقای سطح علمی و مهارتی ارکان مسجد اعم از ائمه جماعات و خدام است که عملکرد آنان در ایام ماه رمضان بیش از سایر اوقات سال نمود و ظهور دارد.
حجت الاسلام اسماعیلیان اظهار کرد: به منظور برگزاری برنامه های ویژه ماه رمضان، کارگروهی توسط مرکز امور رسیدگی به مساجد با همکاری اداره کل تبلیغات استان، معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، سازمان بسیح طلاب و روحانیون انجام گرفت.
وی افزود: یکی از برنامه های پیش بینی شده برای ماه رمضان، تفسیر کل قرآن توسط ائمه جماعات مساجد در 2 هزار مسجد استان به صورت یکپارچه است که 500 مسجد مربوط به مشهد مقدس است.
وی بیان کرد: برای ائمه جماعات مساجد نیز، بسته تبلیغی آماده شده که در حال توزیع بین آنان است تا برنامه های تبلیغی خود را به صورت هماهنگ و یکسان در طول ماه مبارک رمضان در مساجد اجرا کنند.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: برای آشنایی بهتر کودکان و نوجوانان با ماه رمضان نیز، ویژه نامه خاصی در قالب نشریه "بچه های مسجد" منتشر شده که بین 20 هزار مخاطب 7 تا 12 سال این نشریه در ایام رمضان توزیع می شود.
حجت الاسلام اسماعیلیان اظهار کرد: در مساجد مناطق کم برخوردار نیز به همراه نشریه مذکور جوایز تشویقی به صورت بسته در اختیار ائمه جماعات آن مساجد قرار گرفته است تا بین کودکان و نوجوانانی که حضور فعالی در مساجد دارند، توزیع شود.
وی افزود: تابلوی "رواق معرفت" در 2 هزار و 400 مسجد خراسان رضوی توسط این نهاد نصب شده است که محتوای آن متناسب با ماه مبارک رمضان، به روزرسانی می شود و این تابلو در ارتقای سطح بینش و معرفتی اهالی مسجد نقش ایفا می کند.
وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان از سال 1393 شبکه های اجتماعی موبایلی خود را به انضمام موضوعات تخصصی برای ائمه جماعات برای فعالان فرهنگی و ارکان مساجد فعال کرده است.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: این مرکز به صورت ویژه چند سالی است که بر روی ارتقای مهارتی خدام مساجد تمرکز کرده و نتیجه فعالیت ها باعث کاهش میانگین سنی خدام شده است.
حجت الاسلام اسماعیلیان با بیان اینکه هر مسجد باید حداقل یک خادم داشته باشد، افزود: دوره های آموزشی به صورت گروه های 100 تا 500 نفره ویژه خدام مساجد توسط این نهاد برگزار شده که در ارتقای سطح مهارتی آنان و حفظ جایگاه و شان مساجد بسیار موثر بوده است.
وی با اشاره به گسترده شدن سال به سال سفره های افطاری در مساجد گفت: طی سه سال اخیر با افزایش نذور مردمی و کمک نهادهایی مانند اداره اوقاف و آستان قدس رضوی، سفره های افطاری بیشتری در مساجد بویژه مساجد کم برخوردار پهن می شود.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان اظهار کرد: هرچقدر نسبت به فعال سازی کارکردهای مساجد اعم از آموزشی، فرهنگی و ورزشی اهتمام بیشتری شکل گیرد، می توان جذب حداکثری از مردم در این بخش داشت.
وی افزود: متاسفانه دستگاه های فرهنگی که بودجه بیشتری دارند، اولویت بندی در مصرف بودجه انجام نمی دهند و منابع مالی صرف کارهای فانتزی، مقطعی یا کلیشه ای شده و به نام کالای فرهنگی عرضه می شود.
7489/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/59251/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود