پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس مسکن:

قدرت خرید مسکن در دهک‌های جامعه کاهش پیدا کرده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی گفت: باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی در ادوار گذشته قدرت خرید مردم در بخش مسکن کاهش پیدا کرده است.
محمد پژوم در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص تعلق گرفتن مالیات به واحدهای خالی از سکنه، اظهار کرد: ظاهرا به دلیل مشکلات متعدد این طرح متوقف شده است، از این جهت باید بررسی شود که اگر مالیات به واحدهایی خالی مسکن تعلق گیرد چه مشکلاتی اعم از رونق و رکود در صنعت ساختمان در پی‌خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بازار در تنظیم عرضه و تقاضا نقش ایفا می‌کند، عنوان کرد: از این جهت زمانی که قدرت اقتصادی مردم کم و توان خرید ندارند، سرمایه‌گذار یا انبوه‌ساز نباید از دو جهت زیان ببیند، به این صورت که سرمایه‌گذار یا انبوه‌ساز واحدهایی را ساخته و آماده عرضه بوده، لذا خود شخص باید تصمیم گیرد چه زمانی برای عرضه مناسب است.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی در خصوص کالاهای دیگر افزود: کالاهایی مانند کالاهای اساسی که با سلامت جامعه در ارتباط بوده، اساسا احتکار این کالاها درست نبوده و طبق قوانین خاص و موجود برخورد می‌شود، اما در مسکن باتوجه به سرمایه گذاری فرد و تسهیلات بانکی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته در زمان عرضه اگر شرایط بازار به نحوی بوده که متحمل ضرر و بازار توان پاسخ‌گویی به بازپرداخت تسهیلات بانکی نداشته باشد، یکی از راه‌های خروج از این بحران بازار، فروش در بازارهای آتی بوده به صورتی که زمانی بستر بازار جوابگو سرمایه‌گذار بوده نسبت به عرضه اقدام کند ‌طوری که متحمل ضرر نشود.
پژوم خاطر نشان کرد: از این جهت امکان دارد که سرمایه‌گذار کمی محتاط تر عمل کرده که با مالیات‌ها روبه‌رو نشود، در نتیجه این گمان وجود دارد که سرمایه‌گذار در صنعت ساختمان کم شود لذا کاهش سرمایه‌گذار در صنعت ساختمان پیامدهایی چون تورم و کمبود در واحدهای مسکونی خواهیم داشت که در نهایت متضرر اصلی مردم به خواهند بود.
وی خاطر افزود: به طور مثال زمانی که 800 تا یک میلیون واحد ساخته شود در مواجه با قوانین مالیاتی این امکان وجود دارد که ساخت‌وساز حدود 30 الی 40 درصد کاهش پیدا کند. از این جهت می‌توان گفت باز هم مردم متضرر خواهند شد. از این‌رو به عقیده بنده بایستی نگرش جدیدتری نسبت به این قانون داشت به طوری که فردی در این خصوص متحمل زیان نشود.
بازنگری در نرخ 15 درصدی اخذ عوارض
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی با اشاره به بیمه‌های تامین اجتماعی در خصوص پروانه‌های ساختمانی، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی براساس مبلغ صادره پروانه ساختمانی 15 درصد از مبلغ پروانه بایستی به تامین اجتماعی پرداخت گردد از این جهت اعتقاد مردم بر این بوده که تامین اجتماعی مبلغ بیشتری دریافت کرده از این‌رو طی مذاکراتی که با شهرداری انجام شده در این خصوص حق با مالکین و سرمایه‌گذار است.
وی افزود: در مجموع در مبانی قانون تامین اجتماعی ایراد وارد است، زیرا 15درصد مبلغ پروانه که بایستی به تامین اجتماعی پرداخت شود درست نبوده، از این جهت ارتباط بین پروانه و عوارض 15 درصدی منطق درستی در آن وجود ندارد. لذا با پیگیری‌هایی که با ارگان‌های ذیربط داشته‌ایم به دنبال بازنگری در نحوه محاسبات عوارض بوده که در نتیجه درصد مناسب در این خصوص اعلام شود.
پژوم با اشاره به اینکه بایستی به تامین اجتماعی کمک شود، بیان کرد: از این جهت بایستی حق‌ و حقوقات تامین اجتماعی نسبت به پروژه‌های ساختمانی پرداخت شود که در نتیجه شاهد ارائه خدمات مناسب به جامعه کارگران باشیم.
اتفاق خاصی در خصوص قیمت در صنعت ساختمان رخ نداده است
وی با بیان اینکه اتفاق خاصی در خصوص قیمت در صنعت ساختمان رخ نداده است، عنوان کرد: افزایش و کاهش قیمت در صنعت ساختمان رخ نداده است. از این جهت دلیل کاهش یا افزایش قیمت را می‌توان وابستگی کم صنعت ساختمان به واردات دانست.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی با بیان اینکه ساختمان وابستگی کمی به ارز دارد، بیان کرد: باتوجه به نوسانات نرخ ارز و وابستگی کم صنعت ساختمان به ارز، شاهدافزایش در صنعت ساختمان نخواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مسکن در دهک‌های جامعه کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی در ادوار گذشته قدرت خرید مردم در بخش مسکن کاهش پیدا کرده است. به طوری که در بازار مسکن ایجاد رکودی که حاصل آن عدم اجرای معاملات باشد مشاهده نشده است .
پژوم خاطر نشان کرد: در سال جاری با توجه به افزایش دستمزدها و اقلامی که در صنعت ساختمان با ارز در ارتباط بوده، با رشد قیمت حدود 20 درصد در ساختمان مواجه هستیم لذا در صورتی که قدرت خرید مردم تعیین کننده قیمت‌ها باشد شاهد کاهش و یا افزایش تورم در این بخش هستیم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی در خصوص لغو توافقات بین الملل، بیان کرد: باتوجه به اینکه در صنعت ساختمان وابستگی بسیار کمی وجود دارد این توفقات تاثیر چندانی در بازار مسکن نخواهد داشت و اعتقاد ما بر این بوده که اقتصاد مردم و قدرت خرید آن‌ها نقش مهم تری در تعیین قیمت‌ها دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/59397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد