پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس شورای شهر مشهد: کمربند جنوبی انتخاب بین بد و بدتر است اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مقوله .کمربند جنوبی انتخاب بین بد و بدتر است
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدرضا حیدری در جلسه پرسخ‌وپاسخ بررسی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد که ظهر امروز در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته در چنین روزی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در یک فضای کاملاً رقابتی در کشور برگزار شد که رشد و بلوغ سیاسی جامعه را نشان داد.
وی ادامه داد: جدای از تداوم دولت تدبیر و امید در این انتخابات، اتفاقی در شورای شهر مشهد اتفاد که از نگاه همه تحلیل‌گران اتفاق ناباورانه‌ای بود و لیست امید توانست به طور کامل رای آورد و رویکردی 14 ساله تغییر کرد، چراکه 14 سال شورای شهر مشهد در اختیار اصولگرایان بود و پس از 14 سال در اختیار لیست امید و اصلاح‌طلبان قرار گرفت. ما هم برآورد این چنینی پیروزی را نداشتیم و این کار با حضور مردم رقم خورد و مجموعه‌ای با برنامه مشخص در شهر به پیروزی رسیدند.
حیدری با اشاره به برخی رویکردهای لیست امید و شورای پنجم، تصریح کرد: ما پس از انتخابات اعلام کردیم این لحظه پایان انتخابات و آغاز رویکرد حل مشکلات شهر است. ما وارد فضای سیاسی نشدیم و تاکنون از این کار پرهیز داشتیم، البته این به معنای این نیست که ما رویکردهای خود را کنار گذاشته باشیم. ما معتقدیم جای کار سیاسی در احزاب است.
وی با بیان اینکه «رویکرد شورای پنجم تعامل با مراجع حاکمیتی است»، خاطرنشان کرد: شورای شهر سه ماموریت دارد که اولین آن موضوع انتخاب شهردار است، موضوع دوم تصویب قوانین شهر و موضوع سوم نظارت بر عملکرد شهرداری است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در موضوع انتخاب شهردار شاخص‌هایی مانند بومی بودن، تجربه کار در شهرداری را داشتن و... را تعیین کردیم و مصمم بودیم که کسی این مسئولیت را بپذیرد که کلیه این شاخص‌ها را داشته باشد. نهایتاً آقای تقی‌زاده خامسی که همه این شاخصه‌ها را داشت را انتخاب کردیم و تاکنون عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی کرده‌ایم.
وی گفت: در حوزه تصویب قوانین نیز، تاکنون 185 طرح و لایحه را مصوب کردیم که به لحاظ کمی و کیفی تغییر در رویکردها در آن مشخص است. همچنین در حوزه‌های متفاوت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشتیم. مهم‌ترین نکته‌ای که شورای پنجم به آن توجه دارد برگرداندن امید و اعتماد به شهرداری است و بر این اساس در نوروز شهرداری مشهد اقدام ارزنده‌ای را انجام داد و تقریباً همه جای شهر در فضای زیبایی قرار گرفت که بر مبنای نظرسنجی یکی نهاد بی‌طرف حدود 80 درصد زائران و 70 درصد مجاوران از آن راضی بودند.
حیدری بیان کرد: همچنین در حوزه عمرانی کارهایی مانند میدان سعدی و خیابان دوسطحی آیت‌الله واعظ طبسی افتتاح شد که این‌ها نکات امیدبخشی در فضای شهری است.
مشهد روزی 3 میلیارد تومان هزینه دارد
وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری تصریح کرد: اولین چالشی که وجود دارد این است که شهر باید متکی به خودش اداره شود، چراکه پیش از اجرای قانون شوراها، وزارت کشور و شهردار را انتخاب می‌کردند و دولت موظف بود شهر را مدیریت کند، اما اکنون شهر باید توسط منابع خود را اداره کند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: مشهد در حال حاضر روزی 3 میلیاردتومان برای اداره نیاز دارد که ماهیانه 100 میایارد تومان و سالانه 1200 میلیارد تومان می‌شود. از 3000 میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری مشهد، 1200 تومان آن صرف هزینه‌های جاری شهر می‌شود. در این میان 1800 میلیارد تومان از بودجه شهرداری مشهد از تخلفات و عوارض ساختمانی تامین شود و اداره شهر با این شرایط بسیار مشکل است. علاوه بر این شهرداری با حجمی بالایی از مطالبات مواجه است و اگر این هزینه‌ها تامین نشود شهرداری‌ها با مشکل مواجه میشوند که هم‌اکنون مواجه‌اند.
وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع حمل‌ونقل، آلودگی هوا و حاشیه نشینی مسائل دیگری که مدیریت شهری با آن مواجه است و ما سعی کردنیم بر این مشکلات فائق بیاییم و برای آن‌ها برنامه‌هایی طراحی کردیم و در این راستان نیارمند حضور، مشارکت و نقد سازنده همه گروه ها هستیم.
سامانه شفافیت قراردادهای شهرداری به زودی راه‌اندازی می‌شود
حیدری در پاسخ به سئوال نماینده انجمن اسلامی دانشجویان در خصوص شفافیت در شورای شهر مشهد، گفت: شفافیت طیف گسترده‌ای دارد و ما این شفافیت را از زمان انتخاب شهردار آغاز کردیم و در حال حاضر جلسات علنی شورا را به صورت زنده در فضای مجازی پخش می‌شود. همچنین بودجه شورا را کاملا در فضای رسانه ای گذاشتیم و در فروردین ماه شهرداری را مکلف کردیم که ظرف مدت یک ماه سامانه‌ای برای شفافیت قراردادها آماده کند تا جزئیات تمامی قراردادهای شهرداری در آن قرار گیرد و بر اساس آخرین اطلاعات این سامانه آماده است به زودی راه‌اندازی می‌شود.
اعضای شورا 4 میلیون و 400 هزار تومان حقوق می‌گیرند
وی با اشاره به حقوق اعضای شورای شهر مشهد، تصریح کرد: حقوق اعضای شورا به صورت حق‌الجلسه و ماهیانه در سقف 70 ساعت است. مبلغ آن 4 میلیون و 900 هزار تومان بوده که 10 درصد هم مالیات از آن کم می‌شود 4 میلیون و 400 هزار تومان به ما پرداخت می‌شود و بیش از این از به دلیل عضویت در شورای شهر حقوقی دریافت نمی‌کنیم.
تخلفات شهرداری پیشین در حال پیگیری است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پیگیری تخلفات شهرداری در دوره گذشته، خاطرنشان کرد: در این زمینه واقعیت این است که جدای از اختلاف نظری که ما با مدیریت شهری پیشین داریم، در شهرداری مشهد تخلفات گسترده‌ای مانند املاک نجومی در تهران نداشتیم، اما تخلفات دیگری بوده که در کمیته شفافیتی که در شهرداری مشهد ایجاد شده در حال پیگری بوده و مواردی به قوه‌قضائیه ارسال شده است. 
وی بیان کرد: همچنین موضوع نابرابری‌های اجتماعی موضوعی کلان است و کل نظام در این خصوص مسئولیت دارد. شورای شهر مشهد نیز در حوزه اختیارات خود باید توسعه متوازن را دنبال کند، اما مشکل حاشیه شهر مشهد یک مشکل ساختاری است. ما امسال 100 میلیارد تومان برای حاشیه شهر گذاشتیم در حالی که در بودجه امسال کل کشور نیز 100 میلیارد تومان برای حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده است، لذا این توجه ما را به این موضوع نشان می‌دهد.
در 12 سال گذشته کجا بودید؟
حیدری در پاسخ به سئوال نماینده بسیج دانشجویی در خصوص موضوع کمربند جنوبی مشهد، عنوان کرد: مطالعات ساخت کمربند جنوبی مشهد از سال 1378 شروع و در سال 1390 عملیات اجرایی آن آغاز شد. این پروژه مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد و جزو پروژه‌های طرح‌های دوم و سوم جامع مشهد است و شورای دوم، سوم و چهارم به آن پول دادند. دوستانی که از مجموعه بسیج در این 12 سال کجا بودند؟ 105 میلیارد تومان قبل از شورای پنجم در این پروژه هزینه شد است. شورای پنجم در اجرای کمربند جنوبی نقشی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه «منتقدان به کمربند جنوبی مشهد در این 12 سال کجا بودند؟»، افزود: ما در حالی به این پروژه رسیدیم که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین این پروژه مصوبه کمیسیون ماده 5 دارد که بالاترین مرجع در استان است و به امضای رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: اگر الان بحث تصویب آن مطرح بود قطعاً شورای پنجم آن مصوب نمی‌کرد. با این وجود شورای شهر کاملا در برابر ساخت‌وسازها در حاشیه این پروژه مقاومت کرده و و زمین افرادی که در این منطقه زمین داشتند قفل شده و در جنوب آن اصلاً امکان ساخت‌وساز وجود ندارد و در ارتفاعات نیز 3000 هکتار درخت‌کاری شده است. 
کمربند جنوبی انتخابی بین بد و بدتر است
وی با بیان اینکه «عملاً ما در شرایط موجود انتخاب بین بد و بدتر است»، تصریح کرد: پولی از جیب مردم در این پروژه هرینه شده و شورای پنجم نیز نقشی در آن ندارد. بحث ما این است که این پروژه باید تعیین‌تکلیف شود.
حیدری با اشاره به اینکه «بر خالاف چیزهایی که می‌گویند یک صفحه هم کار تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است»، افزود: با صحبتی که با ریاست دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت تیم تحقیقاتی در این زمینه در دانشگاه فردوسی ایجاد شده تا برروی این مسئله کار کنند.
وی در پاسخ به سئوال دیگر نماینده بسیج دانشجویی در خصوص چرایی هزینه کرد برای آوردن خوانندگان و هنرمندان مشهوری از جمله سالار عقیلی به مشهد در حالی که شهر گرفتار مشکلات عدیده‌ای است، پاسخ داد: شهر مجموعه‌ای به هم پیوسته‌ای است و در حوزه فرهنگی کار داشته و نیاز به پویایی دارد. اگر هزینه‌هایی در حوزه فرهنگی می‌شود توجیه دارد و باید تغییری در این فضا اتفاق بیفتد.
احداث خط 3 بی‌آرتی خیر عمومی دارد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در پاسخ به سئوال دیگر بسیج دانشجویی در خصوص خط 3 بی‌آرتی، بیان کرد: شما از آلودگی هوا در مشهد نگرانید و در عین حال از احداث خط 3 بی‌آرتی انتقاد می‌کنید. بی‌آری یکی از مدل‌های حمل‌و‌نقل عمومی است که در همه جای دنیا اجرا شده است. خط 1 قطارشهری مشهد روزانه 110 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند در حالی که خط 3 بی‌آرتی با هزینه‌ای بسیار کم‌تر روزانه 120 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند.
وی اضافه کرد: ممکن است عده‌ای از اجرای این طرح متضرر شوند، اما این طرح برای کل جامعه خیر عمومی دارد. لذا ما باید مانند تمام دنیا ما بی‌آرتی را توسعه دهیم. 
حیدری در پاسخ به پرسش دیگر نماینده بسیج دانشجویی در خصوص تعطیلی طرح «مشهد دوست‌داشتنی»، گفت: مشهد دوستداشتنی پروژه‌ای بوده که اجرا شده و هزینه‌های سنگینی برای شهر مشهد داشته است و هنگامی که این مکان در اختیار ما قرار گرفت بسیاری از امکانات آن جابه‌جا شده بود به گونه‌ای که دیگر امکان استفاده از آن مکان وجود نداشت. شهرداری رای این مکان برنامه‌ای دارد که اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: هویت مقوله‌ای مهم است که مورد توجه شورای پنجم است و تنها به یک بازدید نیست و مردم باید در تمام جنبه‌های زندگی خود هویت را احساس کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در پاسخ به سئوال دیگر بسیج دانشجویی در خصوص تخریب مسجد معجردار، تصریح کرد: طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر مربوط به 18 سال قبل است و با اجرای آن در حال حاضر چیزی از هویت آن منطقه باقی نمانده است و ما نیز بر اهمیت حفظ بناهای تاریخی تاکید داریم. اما این پروژه بین میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری منطقه ثامن محل بحث بود و در مسیر قانونی خود دادگاه آن را تاریخی ندانست و رای به تخریب آن داد. با این وجود در حال حاضر حدود 20 تا 30 پروژه در اطراف حرم مطهر وجود دارد که در حال بازسازی است.
وی افزود: به طور کلی طرح اطراف حرم موضوع بغرنجی شده و تکمیل معابر اصلی آن به 3000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و خوشبختانه در سفر اخیر رئیس جمهور به مشهد از ایشان درخواست کردیم تا تسهیلاتی در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد که اگر این اتفاق بیفتد این طرح از حالت بلاتکلیفی خارج می‌شود.
تا جایی که می‌شد جوانگرایی کردیم
حیدری در پاسخ به پرسش انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص جوانگرایی و استفاده از جوانان اصلاح‌طلب در مدیریت شهری، گفت: در شورای شهر مشهد ترکیب و میانگین سنی مناسبی داریم و ما سه عضو جان داریم و همچنین در شهرداری در انتخاب معاونانی جوان گرایی انجام شده است. آن میزانی که ظرفیت وجود داشته جوان گرایی انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به رویکرد شورای پنجم خاطرنشان کرد: تغییر در روند و آنچه در انتخابات به مردم قول داده‌ایم کاملاً مشهود است و شما در اکران های شهری دیگر «دبه» و «تصویر شمر» نمی‌بینید و در حال حاضر اکران‌های شهری پیام های همدلانه و مهربانی داردو در حوزه شادی و نشاط هم کارهای خوبی را ارائه کرده که البته جامع نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسش دیگر نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص هبه‌ها، گفت: ما شورای شهر در حوزه هبه‌ها با نگاه مسئولانه کار را انجام دادیم. حرف ما این بوده که وقتی شهر نیازهای جدی دارد نیاز به هبه نداشتیم. تنها هبه‌ای که در شورای پنجم داشتیم یک زمین بوده برای احداث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که آن هم به شکل عاریه و در اختیار آنان قرار گرفته است. همچنین ما بسیاری از هبه‌های شورای چهارم را لغو کردیم و ماموریت دیگر ما بررسی هبه‌های گذشته بوده که آیا موارد قرارداد اجرا شده یا نه، که اگر اجرا نشده باید به مردم برگردد. 
وی همچنین در پاسخ به درخواست همکاری نماینده کانون‌های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما آمادگی کامل داریم که با کانون های فرهنگی همراهی کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/60836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»

ترامپ بار دیگر دادگاهی شد

صدور 96 جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در تربت حیدریه

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی