پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاهی به سیر تاریخی مطالبات اجتماعی زنان در ایران اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - یک فعال حقوق زنان گفت: بایستی شرایطی در جامعه وجود داشته باشد تا زنان بتوانند مطالباتشان را مطرح کنند.
منصوره موسوی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با موضوع «مطالبات اجتماعی زنان پس از انقلاب تا کنون» اظهار کرد: زنان خواستار آنند که در چارچوب قانون اساسی به عنوان شهروند دارای حقوقی باشند و حقوقی که در قانون برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، اعمال شود. ضمن اینکه تبعیض‌های جنیستی موجود چه در قانون و چه در عرصه کنش میان زنان و مردان در جامعه کاهش یابد.
وی افزود: بایستی شرایطی در جامعه وجود داشته باشد تا زنان بتوانند مطالباتشان را مطرح کنند. تنها خود زنان می‌توانند این شرایط را در جامعه به وجود آورند و نباید توقع داشته باشند که مطالباتشان در طبقی زرین به آن‌ها اهدا شود، بلکه نیازمند تلاشی خستگی‌ناپذیر است. 
مطالبات زنان ایرانی قانون‌ستیزانه نیست
موسوی با بیان اینکه «زنان به مطالبات اجتماعی خود خواهند رسید» تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون گام‌هایی در زمینه مطالبات زنان برداشته شده، اگرچه که در سطح و ظاهر جامعه دیده نمی‌شود، اما در عمق جامعه وجود داشته است. نکته مهم این است که جنبش زنان در هیچ جای دنیا، جنبشی خشونت‌آمیز و انقلابی نیست، بلکه مسالمت‌آمیز بوده است. بر همین مبنا جنبش‌ زنان ایرانی نیز همواره خواستار به دست آوردن حقوق زنان از طریق ایجاد اصلاحات در قوانین است .
زنان ایرانی نمی‌خواهند شهروند درجه دو باشند
موسوی ادامه داد: جنبش‌های زنان هیچ‌گاه خواستار به زیر سؤال بردن حکومت نبوده‌اند، بلکه تلاش دارند تا زنان در چارچوب قانون به حقوق خود دست یابند و اگر قوانینی راه را بر زنان ببندد و نتوانند شرایط تبعیض‌آمیز را از بین ببرند، تلاش می‌کنند تا قوانین تغییر دهند یا اصلاح کنند. زنان ایرانی در چهار دهه اخیر به‌تدریج راهی را در پیش گرفتند تا به خواسته‌هایشان برسند و به عنوان شهروند درجه اول جامعه شناخته شوند؛ چرا که در بسیاری از موارد رویکرد جامعه و قانون با زنان همانند برخورد با شهروندان درجه دو است. باید توجه داشت که مسالمت‌آمیزبودن و اصلاح‌طلب بودن خواسته زنان باعث می‌شود تا جنبش زنان، آینده روشنی پیش رو داشته باشد، چراکه خواسته‌هایشان ناشی از تندروی نیست.
زنان ایرانی خواستار حقوق اجتماعی برابر با مردان هستند
این فعال حقوق زنان توضیح داد: در طول این چهار دهه، مطالبات زنان ایرانی تغییر چندانی نکرده است. مطالبات زنان پس از انقلاب تا حال حاضر مسالمت‌آمیز بوده است. درواقع زنان خواستار حقوق برابر با مردان در عرصه‌های عمومی و خانواده هستند. بنابراین اگرچه خواسته‌های اجتماعی زنان شکل‌های گوناگونی به خود گرفته است، اما به طور کلی سیر تقریبا یکسانی داشته است.
تصویب قانون حق رأی زنان ایرانی در سال 1341
این فعال حقوق زنان بیان کرد: مهم‌ترین خط قرمز دوره پهلوی فعالیت سیاسی بود. بنابراین زنانی که در فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت مشارکتی نداشتند، به لحاظ اجتماعی وضعیت نسبتاً مطلوبی داشتند. زنان پیش از انقلاب از حقوقی در جامعه ایران برخوردار بودند که از سوی حکومت به آن‌ها داده شد، حال آنکه در جوامع دیگر زنان این حقوق را با تلاش بسیار به دست آورده بودند؛ مانند تصویب قانون حق رأی زنان در سال 1341. همچنین بحث حجاب و حق انتخاب پوشش از دوران مشروطه وجود داشته و رضاخان کشف حجاب را به شکل قانونی در آورده است و با روی کارآمدن پهلوی دوم به زنان آزادی انتخاب پوشش داده می‌شود.
وی ادامه داد: جنگ از وقایع اجتماعی بود که بر جنبش زنان اثر گذاشت. معمولا هنگام جنگ همه مطالبات اجتماعی به‌ویژه مطالبات زنان به حاشیه رانده می‌شود. در آن زمان، هدف پیروزی در جنگ و دفاع از کشور بوده، بنابراین مطالبات ملی و سیاسی مطرح بوده است. با این وجود جنگ، حضور اجتماعی زنان را افزایش می‌دهد چون مردان از جامعه دور هستند و بسیاری از مسئولیت‌ها را زنان عهده‌دار می‌شوند. زنان ایرانی در زمان جنگ هیچ چهره‌ای نداشتند جز اینکه یکسری از کارها بر دوش آن‌ها گذاشته شده بود.
روش‌های جلوگیری از بارداری جزو مطالبات زنان در سال‌های 59 تا 68 بود
این فعال حقوق زنان با بیان اینکه «در مدت زمان سال‌های 59 تا 68 مبحثی به عنوان خواسته زنان مطرح نبود»، ادامه داد: تنظیم خانواده نخستین موضوعی بود که پس از سال‌ها در رابطه با زنان شنیدیم. نکته مهم این‌جاست که مطرح‌شدن بحث تنظیم خانواده خبر نویدبخشی برای جنبش زنان است؛ چراکه پس از انقلاب بیشتر راه‌های جلوگیری از بارداری بسته بود. سال 1368 در دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رفسنجانی این موضوع مطرح شده و سپس قانون تنظیم خانواده تصویب گشت. پیشگیری از بارداری باعث شد که زنان حقوق اجتماعی بیشتری به‌ویژه در زمینه آموزش و اشتغال داشته باشند. این اقدام از مهمترین رویدادهایی پس از انقلاب از سوی حکومت برداشته شد.
زنان حقوقدان، نخستین فعالان حقوق زن پس از انقلاب هستند
موسوی اظهار کرد: پس از این اتفاق به مرور آن دسته از فعالان حقوق زنان که سکوت کرده بودند فعالیت‌ها و نظراتشان را مطرح کردند. نخستین آن‌ها، زنان حقوق‌دان بودند؛ چرا که با قانون سروکار داشته و معتقد بودند که مشکلات اجتماعی زنان ایرانی، مشکلاتی قانونی است. زنان به لحاظ قانونی با مردان برابر نیستند و هنگامی که چنین قوانین تبعیض‌آمیزی وجود داشته باشد، نمی‌توانیم حضور زنان را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشیم. بنابراین زنان مسالمت‌جویانه از طریق نوشتن کتاب‌ها و شرکت در سمینارها به دنبال اصلاح قانون‌ باشند. 
دولت اصلاحات، یاری‌گر زنان برای به‌دست آوردن مطالبات اجتماعی‌شان
این فعال حقوق زنان تصریح کرد: در دوم خرداد با روی کار آمدن دولت اصلاحات تا حدی شرایط برای به وجود آمدن رسانه‌های مستقل و غیردولتی فراهم شد. همچنین اینترنت وارد ایران شد که همه این عوامل یاری‌گر زنان برای به دست آوردن مطالبات اجتماعی‌شان شد. در این دوران، عده‌ای از فعالان حقوق زن، کمپین یک میلیون امضا را ایجاد کردند. در این کمپین نامه‌ای مبنی بر تغییراتی در قانون اساسی را آماده کردند تا به مجلس شورای اسلامی ببرند. این فعالان معتقد بودند اگر یک میلیون امضا از مردم ایران که خواهان تغییراتی در قانون هستند، جمع شود و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود، منجر به تغییراتی در قوانین خانواده و دیگر قوانین مربوط به زنان می‌شود. این نامه بیش از یک میلیون امضاء داشت، اما منجر به تغییرات چندانی در قانون نشد.
کمپین یک میلیون امضاء خواستار حق طلاق، حق اشتغال و حق خروج از کشور برای زنان بود
موسوی با بیان اینکه «فعالان عضو کمپین یک میلیون امضا دستگیر شدند»، توضیح داد: این فعالان خواستار حقوق برابر زنان با مردان در زمینه برخورداری از دیه مساوی بودند، همچنین خواهان حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق اشتغال و خروج از کشور برای زنان بود. اما به دلیل مرد سالار بودن جامعه ایرانی این حقوق به زنان داده نشد. 
براساس آمارهای منتشر شده مجمع جهانی اقتصاد در سال 2016، ایران رتبه 139 را در زمینه شکاف جنسیتی در میان 144 کشور جهان دارد. 
محدودیت زنان ایرانی در دستیابی به ثروت و قدرت
این فعال حقوق زنان افزود: مجمع جهانی اقتصاد شکاف جنسیتی را براساس چهار عامل بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست بررسی می‌کند. ایران در بخش بهداشت و آموزش با دیگر کشورها فاصله چندانی ندارد. درواقع شکاف جنسیتی عمیقی در دو حوزه اقتصاد و سیاست وجود دارد. نکته مهم دیگر این‌جاست که در ایران تنها 6 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را زنان تشکیل می‌دهند که رقم بسیار پایینی است. متأسفانه تعداد نمایندگان زن ایران در مجلس، از زنان نماینده در مجلس افغانستان و عراق نیز کمتر است. 
سنت‌گرایان مانع رسیدن زنان به مطالبتشان در جامعه هستند
موسوی با بیان اینکه «هیچ بودجه‌ای به معاونت‌های زنان استانداری‌ها تعلق نمی‌گیرد» بیان کرد: این معاونت‌ها بودجه‌ای ندارند، بنابراین نمی‌توانند اقدامی مستقل انجام دهند. معمولاً زنان در پست‌های دولتی بالا بسیار محتاطانه عمل می‌کنند تا جایگاه خود را از دست ندهند. نکته این‌جاست که زنان خواهان تغییر رادیکالی و ناگهانی نیستند بلکه خواهان تغییرات بنیادین هستند، با این وجود سنت‌گرایان نمی‌خواهند این تغییرات بنیادین در راستای تحقق مطالبات اجتماعی زنان صورت بگیرد. 
دولت اصلاحات تبعیض‌های جنسیتی حضور زنان در دانشگاه‌ها را حذف کرد
وی با اشاره به تبعیض‌های جنسیتی زنان در دانشگاه ادامه داد: از جمله رخدادهای مهم که در جنبش زنان رخ داد، استقبال بسیار زنان از آموزش بود. در دهه 60 زنان نمی‌توانستند در برخی از رشته‌های دانشگاهی ادامه تحصیل دهند و رویه حضور 20 درصدی دختران در مقابل حضور 80 درصدی پسران در برخی از رشته‌های دانشگاهی وجود داشت. در دولت اصلاحات این قانون برچیده شد و دختران و پسران به صورت مساوی با هم رقابت می‌کردند. به طوری که حضور دختران در دانشگاه‌ها به 64 درصد رسید و به دنبال آن زنان وارد بازار کار شدند. حضور زنان در بازار کار فشارهای بسیاری را برایشان به همراه داشت، اما باید در نظر داشت که حضور آنان در اجتماع و عرصه‌های شغلی به روند جنبش زنان کمک می‌کند. چرا که کلیشه‌های موجود در جامعه مبنی‌بر اینکه آموزش‌ها یا مشاغل مردانه یا زنانه است را از میان می‌برد.
سهم مشارکت زنان در اقتصاد تنها 17 درصد است
موسوی با اشاره به حضور بسیار پایین زنان در اقتصاد افزود: میزان اشتغال زنان در اقتصاد، تنها 17 درصد است که بسیار پایین است. همچنین حضور زنان در بخش سیاسی وضعیت بسیار نامناسبی دارد. باید توجه داشت که زنان خواستار حضور در ورزشگاه‌ها هستند و حل آن تبدیل به گره‌ کوری شده است. پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چرا زنان در سینما، تئاتر و کنسرت می‌توانند شرکت کنند و تماشاگر باشند، اما در ورزشگاه نمی‌توانند حضور داشته باشند؟ نکته اینجاست حضور زنان می‌تواند شرایط متعادلی را در ورزشگاه‌ها به وجود آورد و مانع برخی رفتارهای نابهنجار احتمالی مردان شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/60896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی