پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ هزار و یک مشکل پای گل محمدی اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - خراسان شمالی یکی از استان هایی است که از کمبود آب به شدت رنج می برد و از سوی دیگر کاهش بارندگی طی چند سال اخیر و بروز خشکسالی موجب شده تا کشاورزان و باغداران این استان به سوی تولید محصولات کم آب طلب پیش روند.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، این استان دارای حدود 280 هکتار گلستان گل محمدی است که قسمت عمده این باغات در شهرستان فاروج ایجاد شده است و سالانه حدود 250 تن گل محمدی از این باغات برداشت می شود اما تولیدکنندگان این گل ها در این استان با مشکلات مختلفی مواجه هستند.
گلاب تقلبی عرصه رقابتی را بر گلاب گیران واقعی تنگ کرده است
ماشاء الله رحمتی یکی از تولیدگنندگان گل محمدی در فاروج که امر گلاب گیری را نیز انجام می دهد در گفت و گو با ایسنا، سطح زیرکشت گلستان گل محمدی خود را 11 هکتار بیان کرد و گفت: در حال حاضر هفت هکتار از این گلستان به مرحله بهره برداری رسیده است و در زمان اوج مصرف حدود یک تن محصول برداشت می شود.
وی با اشاره به اینکه در تولید گل محمدی مشکلی وجود ندارد، افزود: اما مشکل اصلی این گلستان و واحد تولیدی گلاب گیری وجود گلاب های تقلبی و اسانس های سنتزی است که در بازار وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه گلاب های تقلبی و اسانس های سنتزی کار تولیدکنندگان واقعی گلاب را تحت تاثیر قرار داده است، ادامه داد: در حال حاضر گلاب های تقلبی در واحدهای زیرزمینی تولید می شود و سپس در واحدهای بسته بندی، بسته بندی و روانه بازار می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت گلاب های تقلبی از آب معدنی نیز کمتر است، اظهار کرد: یک گالن 20 لیتری گلاب تقلبی با قیمت 24 هزار تومانی در کارخانه بسته بندی تخلیه می شود این درحالیست که قیمت گلاب واقعی و طبیعی 250 هزار تومان است.
به گفته رحمتی تولید هرکیلوگرم گلاب طبیعی بیش از هفت هزار تومان هزینه متحمل می شود که رقم تولید گلاب تقلبی خیلی کمتر است بطوریکه در داخل منزل یا کارگاه های زمینی شیلنگ آب را باز می کنند و مقدار کمی اسانس می ریزند و گلاب گل محمدی تولید می کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای فروش گلاب با حجم کم مشتری وجود دارد اما برای فروش زیاد این محصول با مشکل موجه هستیم و گلاب تقلبی توان رقابت را از تولیدکنندگان واقعی گرفته و عرصه را بر آن ها تنگ کرده است.
گل محمدی بازار خوبی ندارد؛ در حال خشک کردن قسمتی از گلستان هستم
جعفر چمنی یکی دیگر از تولیدکنندگان گل محمدی در خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سطح زیرکشت گلستان وی 178 هکتار است، گفت: روزانه سه تن گل محمدی از سطح این گلستان برداشت می شود و به کارخانه گلاب گیری در مشهد ارسال می شود.
وی بالارفتن قیمت کود، سم و ... را یکی از مشکلات مهم تولید گل محمدی بیان کرد و افزود: از سوی دیگر کمبود آب نیز مزید بر علت شده است.
وی در پاسخ به این سوال که گل محمدی یکی از گیاهان کم آب طلب است؟ افزود: سالانه باید پنج نوبت هر بوته گل محمدی آبیاری شود و این امر مشکل ساز شده است.
چمنی با تاکید بر اینکه در حال حاضر گل محمدی بازار خوبی ندارد، ادامه داد: روند تولید گل محمدی سخت شده و مقرون به صرفه نیست و در حال خشک کردن قسمتی از گلستان هستم.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم دیگر که تولیدکنندگان گل محمدی با آن مواجه هستند بحث بازار است بطوریکه صاحبان واحد تولیدی گلاب با هر قیمتی که بخواهند گل محمدی را خریداری می کنند و هر زمان که تمایل داشته باشند پول تولیدکننده را پرداخت می کنند.
به گفته وی سه ماه کوتاهترین زمانی است که پول تولیدکنندگان به آن ها پرداخت می شود.
چمنی با تصریح بر اینکه 50 درصد از درآمد کسب شده برای هزینه های انجام شده پرداخت می شود، توضیح داد: هر هکتار از گلستان گل محمدی بنده دو تن گل می دهد که درآمد کسب شده از یک تن برای هزینه ها همچون حق کارگری، حمل و نقل و ... صرف می شود و یک تن نیز سود آن می شود.
گلستان های گل محمدی در خراسان شمالی سطحی ندارد که بخواهیم آن را محدود کنیم
محمدعلی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان فاروج با افزون بر 64 هکتار سطح زیر کشت، قطب تولید گل محمدی استان است.
وی افزود: وجود یک واحد صنعتی فرآوری، عصاره و اسانس گیری با ظرفیت اسمی سالانه 400 تن و همچنین مناطق مستعد به خصوص در اراضی شیبدار زمینه مستعدی برای توسعه کشت گل محمدی در استان فراهم شده است.
وی گفت: تشکیل کارگروه توسعه و کشت گیاهان دارویی، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، بهره برداری با هدف ارتقای دانش بهره برداران و بهره گیری از توان علمی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و تامین 45 هزار اصله نهال گل محمدی از جمله مهم ترین اقدامات اجرایی این سازمان در سال جاری بوده است.
شریکیان با بیان اینکه خراسان شمالی رویشگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش از جمله گل محمدی است، افزود: نیاز آبی کم، سازگاری با محیط و قابلیت کشت در شرایط محدود کننده اقلیمی و خاک، تامین مواد خام اولیه صنایع فرآوری، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد درآمد ارزی، اشتغالزایی و توسعه اکوتوریسم مهم ترین مزایای توسعه کشت این گیاه است.
وی گفت: شناسایی مناطق مستعد و توسعه کشت مناطق مختلف استان، برنامه ریزی لازم به منظور تولید و تامین اندام های تکثیری، حمایت های تسهیلاتی، بازدید از مزارع الگویی گل محمدی با هدف تغییر الگوی کشت به خصوص در مناطق کم آب و اراضی مستعد شیبدار از جمله برنامه ها و اقدامات پیش رو است.
این مقام مسئول درباره وجود گلاب های تقلبی در بازار اظهار کرد: متولی شناسایی و برخورد با این محصولات در بازار جهاد کشاورزی نیست و دستگاه هایی همچون صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات باید وارد کار شوند.
وی در پاسخ به این سوال که واحدهای گلاب گیری با هر قیمتی که بخواهند گل محمدی را خریداری می کنند و در هر زمانی که تمایل داشته باشد وجوه آن را پرداخت می کنند، گفت: بازار بستگی به عرضه و تقاضا دارد و هر چقدر میزان وجود یک محصول در بازار بیشتر باشد قیمت آن نیز کاهش می یابد.
وی افزود: از سوی دیگر هر چقدر میزان تولید یک محصول افزایش یابد هزینه تولید آن نیز کاهش می یابد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان گل محمدی با مشکل تامین آب مواجه هستند، توضیح داد: گیاهان دارویی و گل محمدی از جمله گیاهانی هستند که در مقایسه با سایر گیاهان نیاز آبی کمتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: هنوز گلستان های گل محمدی در خراسان شمالی سطحی ندارد که بخواهیم آن را محدود کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/60924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد