یک کارشناس مذهبی:
دعای ابوحمزه ثمالی، آمیزهای از دانستنیهای زندگی در بهترین بیانات عشقی با حقتعالی است
فرهنگي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - یک کارشناس مذهبی گفت: دعای ابوحمزه ثمالی، آمیزهای از دانشها و دانستنیهای لازم زندگی، در بهترین بیانات شیرین عشقی با حقتعالی است.
حجتالاسلاموالمسلمین علی رضایی تهرانی پیرامون آداب و ادعیه سحرهای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بهترین دعاها در سحر، بهخاطر بهترین ظرفیتی که در آن موقعیت موجود است، از ناحیه ائمه عصمت و طهارت آموزش داده شده و یکی از بهترینهای آن دعای ابوحمزه ثمالی است.
وی افزود: همچنین این دعا بنده و معبود را در عالیترین درجات روحی و فراز و فرودهای شیرین قرار میدهد و گاهی در آن انسان نهایت تذلل و خاکساری را داشته و گاهی از سر هجر مینالد و گریه میکند و بسیار دعای پربرکت و آموزندهای است.
رضایی تهرانی ادامه داد: دعای ابوحمزه ثمالی تقریبا یک دوره دایرهالمعارفی است که امام سجاد(ع) در بهترین، شیرینترین و رساترین ادبیات با خدا برای ما بیان کردهاند. همچنین میتوان برای تمام محورهای مختلف زندگی انسانی، از مواد فردی و اجتماعی این دعا بهره برد و بار تربیتی فراوانی از آن گرفت.
این کارشناس مذهبی در خصوص شخصیت ابوحمزه عنوان کرد: ابوحمزه ثمالی از یاران خوب اهل بیت عصمت و طهارت و نیز از یاران برجسته فکری، عملی، تربیتی مسیر حقتعالی است که لیاقت همیاری و همراهی با چهار امام، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و موسیبنجعفر(ع) را دارد.
وی اضافه کرد: همچنین، ابوحمزه از سه امام بزرگوار، یعنی امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع) نیز درس آموخته و عمر و موقعیت و کهولت سن، اجازه بهروری از زمان امامت امام هفتم را به وی به عنوان شاگردی را نداد.
رضایی تهرانی در خصوص ویژگیهای شخصیتی ابوحمزه ثمالی ادامه داد: ایشان انسان وارسته، محدث، عالم و بزرگوار به لحاظ بصیرت و بینش است و سه فرزند ایشان در رکاب زید به شهادت رسیدند و ایشان نمونه یک انسان فهیم است.
رضایی تهرانی افزود: ابوحمزه این دعا را از امام سجاد نقل کردند که این امام بزرگوار به وی آموخته بودند و از رهاوردهای امام سجاد(ع) برای ایشان است، بنابراین نامیده شدن دعای ابوحمزه به این اسم، از این جهت است.
وی اضافه کرد: در دعاهای کوتاه نیز، دعایی که امام باقر(ع) دارند و امام رضا(ع) از ایشان نقل کردهاند، در بالا بردن نگاه معرفتی و توحیدی انسان از یک سو و ایجاد ارتباط با حقتعالی بسیار تاثیرگذار است.
وی در خصوص آداب سحر در ماه رمضان ادامه داد: نکته مهم این است که ما بدانیم خداوند نیاز ندارد که چیزی از ناحیه بنده دریافت کند، به این خاطر که غنی بالذات و صمد و یک وجود بینیاز است. بنابراین، نمازها، روزهها، خمس و زکات و هرآنچه هست، منافعش متوجه خود انسان بوده و چیزی به خداوند نمیرسد.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر این که منافع تمامی عبادات، بایدها و نبایدها برای خود انسان است، ادامه داد: سحرخیزی نیز در روزه وغیر از روزه برای این است که انسان از آن بهره ببرد و در این مقطع، وجود انسان به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری در آرامشی کامل با جهان قرار دارد؛ لذا از او دعوت به بیداری میشود تا از این شرایط نهایت حظ و بهره ببرد.
رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: بنابراین، هر ادبی در سحر هست و بیداری پایانی شب، برای این است که خود انسان در آن مقطع بهرههای الهی را ببرد.
وی پیرامون بیداری به وقت سحر در ماه مبارک رمضان بیان کرد: نفس بیداری در لحظات سحر برای انسان سرنوشتساز و پرثمر است و در این بیداری، موارد مختلفی مانند توجه به حقتعالی در قالب نماز، تلاوت دعا و قرآن، مطالعه، تدبر، تفکر، تأمل، ذکر و دیگر موارد میتواند صورت گیرد.
این کارشناس مذهبی گفت: در ماه رمضان نیز این توفیق بیداری بهخاطر خوردن سحری و آمادگی و کسب استعداد برای روزه فردا رقم میخورد، لذا انسان در این ماه به طور طبیعی از سحرها میتواند چنین استفادههایی را داشته باشد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/60984/