پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان رضوی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- مواد مخدر بلای خانمانسوزی که تهدید آن رو به گسترش است هم اینک گریبان 246 میلیون نفر را در سطح جهان گرفته لذا نه تنها مبارزه با نقل و انتقال مواد مخدر از مبدا تولید به بازار مصرف بلکه تلاش برای نجات معتادان به یکی از اولویتهای و سیاستهای جاری همه کشورها در سطح جهان مبدل شده ست.
بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد تعداد مبتلایان به مواد مخدر در سطح جهان ظرف شش سال اخیر روند رو به افزایش داشته و شرایط بگونه ای پیش رفته که 27 میلیون نفر از مجموع 246 میلیون معتاد در دنیا وضعیتی حاد دارند.
ایران نیز از این بلای جهانی در امان نبوده بطوری که بنا بر آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر شمار رسمی معتادان در کشور به دو میلیون و 808 هزار نفر در طیف سنی 15 تا 64 سال رسیده است.
در این میان خراسان رضوی به دلیل هم مرز بودن با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر با تولید 93 درصد مواد مخدر جهان، از گذرگاههای عمده قاچاق مواد مخدر برای سوداگران مرگ محسوب می شود لذا نه تنها جلوگیری از ورود مواد مخدر به این استان بلکه با توجه به وجود 150 هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی، مقابله با اعتیاد و درمان معتادان بطور مستمر در این خطه مورد توجه و اقدام است.
* مرز
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از شاخصترین، پرکارترین و موفقترین نیروهای پلیس در سطح دنیا شناخته می شود زیرا کشورمان در همسایگی کشوری قرار دارد که بخاطر نابسامانیهای طولانی مدت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و شرایط تحمیلی ناشی از آن به بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان مبدل شده است.
در این میان خراسان رضوی به دلیل هم مرزی با افغانستان در خط مقدم جبهه مبارزه با مواد مخدر قرار دارد زیرا نخستین و عمده ترین گذرگاههای قاچاق مواد مخدر برای سوداگران مرگ محسوب می شود. افغانستان بزرگترین کشور با تولید 93 درصد مواد مخدر جهان بزرگترین تولیدکننده مواد افیونی در جهان شناخته شده است.
خراسان رضوی از سمت شرق 302 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در این مسیر طولانی نیازمند انسداد مرزها است. پارسال ورود مواد مخدر از استانهای دیگر به خراسان رضوی به میزان 9 درصد نسبت به سال پیشتر افزایش یافت و حجم کشفیات مواد مخدر در مرزهای این استان 3.4 تن بود.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در طول حدود 70 درصد مرزهای شرقی این استان موانع لازم ایجاد شده و این اقدام در بقیه نوار مرزی نیز در دستور کار است.
سردار قادر کریمی افزود: با انسداد کامل مرز از ورود مواد مخدر جلوگیری می شود. از ابتدای امسال تاکنون 6،5 تن مواد مخدر و روانگردان در خراسان رضوی کشف شده است.
وی ادامه داد: با تقویت اشراف اطلاعاتی شناسایی باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر به صورت جدی در دستور کار است. متلاشی کردن شبکه های تهیه و توزیع مواد مخدر، شناسایی خرده فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر از برنامه های اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر می باشد که نیازمند ایجاد ظرفیتهای خاص و همیاری دستگاههای مرتبط است.
* مهار اعتیاد
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حجم کشفیات پارسال مواد مخدر در این استان 37 تن بود که 33 تن آن در داخل استان و 3.4 تن در مرزها کشف شد.
سید جواد حسینی افزود: "طرح مهار آسیبهای اجتماعی" در خراسان رضوی با جدیت در حال اجراست و در این چارچوب پارسال 100 طرح با هزینه 50 میلیارد ریال اجرا شد. پارسال میزان شیوع اعتیاد دو دهم درصد و ورودی زندانیان مواد مخدر در خراسان رضوی 17 درصد نسبت به سال ماقبل کاهش یافت.
وی ادامه داد: بکارگیری تشکلهای مردمی نقش مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد دارد زیرا پیشگیری از این بلای خانمانسوز نیازمند مشارکتهای مردمی است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برای گسترش پاکسازی روستاها از اعتیاد نیز اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاههای اجرایی و با مشارکت تشکلهای مردم نهاد در حال اجرا است. تاکنون 65 روستا در این استان عاری از اعتیاد شناسایی شده اند.
وی افزود: هم اکنون شش مرکز ترک اعتیاد در ارتباط با ماده 16 در خراسان رضوی فعال است که در این مراکز معتادان متجاهر با حکم قضایی جمع آوری و به صورت رایگان درمان می شوند. 750 مرکز ترک اعتیاد بخش خصوصی و 68 مرکز اقامتی درمان اعتیاد نیز در سطح این استان فعالیت دارند.
حسینی ادامه داد: گنجایش نگهداری مراکز ماده 16 ترک اعتیاد دولتی 350 نفر و گنجایش مراکز ماده 16 ترک اعتیاد غیردولتی هزار و 350 نفر است. بر این اساس منابع و مراکز برای نگهداری معتادان خراسان رضوی کافی نیست. رویکرد فقط جمع آوری و نگهداری صرف معتادان نیست بلکه هدف اصلی درمان و توانمندسازی آنان است.
* اقدامات قضایی
سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز پیرامون اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: پارسال هزار و 840 قاچاقچی مواد مخدر، 10 هزار و 697 خرده فروش و هشت هزار و 505 معتاد در مشهد دستگیر شدند.
قاضی مهدی خدابخشی افزود: همچنین در این مدت 32 هزار و 420 کیلوگرم انواع مواد مخدر نظیر تریاک، مورفین، هرویین، شیشه و قرصهای روانگردان در مشهد کشف شد که نسبت به مدت سال پیشتر 9 درصد بیشتر شده است.
وی تعداد عملیات صورت گرفته پارسال در مبارزه با مواد مخدر را در مشهد 858 مورد اعلام و بیان کرد: در این رشته عملیات 55 باند فروش مواد مخدر متلاشی شد و هشت قاچاقچی به هلاکت رسیدند.
سرپرست دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: طرح برخورد با فروشندگان مواد مخدر در حاشیه شهر از حدود دو سال پیش در دستور کار این دادسرا قرار گرفت و طی این مدت تاکنون هزار مرکز فروش مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد پلمب شد.
وی گفت: مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر نیازمند عزم جدی تمامی دستگاههای متولی است و همه دستگاهها و نهادهای مرتبط باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.
7505/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت