پیام خراسان

آخرين مطالب

نماینده تهران:

باید زمان انتخابات به اندازه اختیارات وعده داد سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید وعده‌ها موقع انتخابات به اندازه ظرفیت داده شود. باید ساختار قدرت را نگاه کنیم و بینیم اختیارات چقدر است و به آن اندازه وعده داد.
به گزارش ایسنا-‌‌منطقه خراسان، غلامرضا حیدری در نشستی با عنوان در بهارستان چه می‌گذرد در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد که به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش برگزار شد، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی تقنین و نظارت را برعهده دارد. وظیفه تقنین از طریق لوایح دولت، طرحی که تعدادی از نمایندگان و یا شورای عالی استان‌ها بدهند، انجام می‌شود.
وی افزود: شورای عالی استان‌ها از شوراهای استان‌ها و شورای عالی استان‌ها تشکیل شده است. طبق قانون اساسی، شورای عالی استان‌ها نیز حق دارند که طرحی را یا مستقیما به مجلس بدهند یا به دولت داده تا او به مجلس تقدیم کند. بعد نظارتی مجلس نیز از طریق سوال، تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص و ماده 236 که سوال از رئیس جمهور است و دیوان محاسبات مجلس انجام می‌شود. دیوان محاسبات مجلس اکنون آنلاین نظارت می‌کند و تمرکز آن بر این موضوع است که دستگاه‌های اجرایی به چه میزان در چارچوب بودجه عمل کردند؟
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه نمایندگان مجلس در برخی از مجامع و شوراها چون شورای پول و اعتبار، شورای سرپرستی صداوسیما، هیئت نظارت بر مطبوعات و ماده 10 احزاب حضور دارند، عنوان کرد: برخی از نمایندگان در این مجامع و شوراها تصمیم‌گیری‌های کلیدی می‌کنند. ماده 10 احزاب به احزاب مجوز می‌دهند و نقش بسیار مهمی دارند. شورای سرپرستی صداوسیما نیز پس از اینکه عزل و نصب او با رهبری شد، دیگر آن اختیارات را ندارد.
حیدری با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دیگر مجلس رای اعتماد به وزرا است، تصریح کرد: این کار بسیار حساس است. بخش نظارتی نیز می‌تواند با این رای اعتماد ارتباط تنگاتنگی داشته باشد. در راستای این وظایف کلی، عملکرد مجلس دهم را ارزیابی می‌کنیم. باید بررسی کنیم که مجلس از نظر تصمیم‌گیری در چه سطحی قرار دارد زیرا هرچه در سطوح عالی تصمیم‌گیری کلان، نفوذ و حضور داشته باشد به همان نسبت عملکرد مجلس هم قوی می‌شود. 
وی ادامه داد: غیر از مجالس اول، دوم و سوم، بعدها به تدریج حضور مجلس در تصمیم‌گیری‌های کلان کاهش پیدا کرد. مجلس در سطح اول تصمیم‌گیری حضور ندارد و در سطح دوم نیز آخر است و به سمت سطح سوم پیش می‌رود. این طبیعی است که اقتدار و نفوذ مجلس را که حضرت امام(ره) فرموده بودند که مجلس در راس امور است، در حد یک حرف باقی مانده و در عمل اینگونه نیست. اکنون در زمینه مسائل کلی بسیار حساس چون بحث‌های داغ هسته‌ای و موشکی، مجلس در سطح تصمیم‌گیری این موضوعات اختیار و حضوری ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در تصمیم‌گیری نقش مستقیم ندارد، عنوان کرد: مهم‌ترین نقش مجلس در برنامه ششم توسعه و یا بودجه‌های سالیانه است که در آن نیز اسناد بالادستی به قدری است که مجلس در زیرمجموعه آن اسناد قانون‌گذاری می‌کند. برنامه ششم در دوره‌ای که به مجلس آمد، ابتدا سیاست‌های کلان برنامه ششم توسط ابلاغیه مقام معظم رهبری به مجلس داده شد و بعد در زیرمجموعه آن سیاست‌های کلان مجلس لایحه برنامه ششم را تدوین کرد. اینگونه سطح تصمیم‌گیری پایین‌تر می‌آید.
حیدری اضافه کرد: در بودجه‌های سالیانه مواردی وجود دارد که مجلس عملا اختیار تصمیم‌‌گیری ندارد و اگر هم تصمیم بگیرد، شورای نگهبان رد می‌کند. مجلس در بودجه نیروهای مسلح، بودجه بنیه دفاعی یا حضور نظامی ما در برخی کشورها اختیار تصمیم‌گیری ندارد. حتی اظهار نظر در این زمینه نیز هزینه بسیاری دارد. مجلس اکنون بیشتر حالت روزمره دارد و قوانین و مذاکرات بیشتر مسائل روزمره است. 
وی افزود: این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که اکنون انتخابات مجلس چندلایه است. رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت می‌گیرد قطعا در کیفیت نمایندگان منتخب و در افرادی که حرف برای گفتن، نظر برای ارائه و شهامت ابراز نظر دارند، تاثیر می‌گذارد. تمام دغدغه نماینده تایید صلاحیت می‌شود. اکنون شورای نگهبان سازمان انتخاباتی در سراسر کشور دارد و نمایندگان فعلی را کاملا رصد می‌کنند حتی کسانی که از الان زمزمه است که می‌خواهد کاندیدا شود، دفاتر حوزه‌های انتخابیه فرد را رصد می‌کنند برایش فایلی درست می‌کنند و مطابق با شاخص‌های خود روی تایید یا رد صلاحیت نظر می‌دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این شرایط طبیعی بوده که مجلس به عنوان یک مجلس شجاع و طراح دغدغه‌های اصلی مردم و کشور، گلوگاه‌هایی را که کشور گیر است به ویژه در روابط خارجی آنگونه که باید نتواند شایسته خدمت باشد. در حال حاضر یکی از سخت‌ترین شرایطمان که یکی از علت‌های بسیاری از مشکلات ما بوده، عدم تعامل مثبت با کشورهای دیگر است.
حیدری خاطرنشان کرد: مقدمه قانون اساسی ما نه شرقی و نه غربی و سردرب وزارت امور خارجه ما نیز حک شده است. متاسفانه اکنون آنچه را که جریان‌ دارد شرقی و آن هم روسی است. ما همان اندازه که می‌خواهیم با روس‌ها تعامل داشته باشیم منافع ملی ما ایجاب می‌کند که با غرب هم رابطه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: تجربه تاریخ نشان داده که روس‌ها از پشت به ما خنجر زدند، اکنون ممکن است از رو به ما خنجر بزند. منافع ملی ما ایجاب می‌کند که با غرب هم رابطه حسنه داشته باشیم، هر چند خود روسیه هم در حال حاضر محتاج غرب است. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام انتخاباتی یکی از دستاوردهای تمدن بشری است، عنوان کرد: این دستاورد، عجین با احزاب است یعنی نظام انتخاباتی با احزاب می‌تواند آن کارکرد اثربخش خود را داشته باشد. اگر چند حزب اصلی، میدان‌دار انتخابات باشند آن زمان برنامه دادن معنا پیدا می‌کند.
رفع حصر یکی از مطالبات مردم است
حیدری گفت: اکنون انتخابات ما عموما فردی است، غیر از برخی کلان شهرها مثل تهران که گروه‌ها و احزاب نقششان پررنگ‌تر است. اگر احزاب میدان‌دار اصلی انتخابات باشند آن موقع مردم با حزب، برنامه و شعار آن برای انتخابات روبه‌رو هستند. مردم می‌بینند که شعار حزب چقدر با دغدغه‌های آن‌ها تناسب دارد و برنامه‌ آن‌ها چقدر می‌تواند حلال مشکلات باشد. اینکه عنوان می‌کنند جناحی عمل می‌شود، اتفاقا این یکی از نقص‌های نظام انتخاباتی ما است، که احزاب میدان‌دار نیستند. حاکمیت موظف است بستر فعالیت احزاب را فراهم و حتی کمک‌های مالی را لحاظ کنند. امیدواریم احزاب بتوانند نقش خود را پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه رفع حصر یکی از مطالبات مردم بوده و حتی دکتر روحانی که برای رای آمدند یکی از شعارهایشان، رفع حصر بوده است، تاکید کرد: افرادی که در حصر هستند افرادی نبودند که در خیابان باشند. آقای کروبی عمر خود را در زندان‌های ستم‌شاهی گذرانده و از یاران امام (ره) بود. آقای میرحسین موسوی نخست وزیر بوده و در سخت‌ترین شرایط جنگی که نفت ما را نمی‌خریدند ایشان کشور را اداره کرد.
این عضو فراکسیون امید ادامه داد: حالا بنا به هردلیلی که به نظر ما ناحق بوده آنچه آن‌ها آن زمان می‌فهمیدند اکنون همه ما فهمیدیم. راجع به آن فردی که زمانی می‌خواست خدمت مقام معظم رهبری برود از چند قدمی کفش خود را در می‌آورد که ثواب بیشتری ببرد و در حال حاضر چگونه نسبت به مقام معظم رهبری عمل می‌کند؟ تکنولوژی دور زدن تحریم‌ها در زمان ریاست جمهوری ایشان بود، با سوتدبیرها و مدیریت‌ها ما به راحتی گرفتار تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت شدیم.
وی اظهار کرد: در خاطر من است که از تریبون نمازجمعه اعلام کردند ما تکنولوژی دور زدن تحریم‌ها را اختراع کردیم، و آن غارت اموال عمومی و پول یک ملت بود. ما در حال حاضر برای دانشگاه هزینه کم داریم. آن زمان 800 میلیارد درآمد نفتی داشتیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من نماینده همه ملت هستم، اما اولویت اول، مطالبات عمومی است. رفع حصر، مطالبات عمومی بوده من باید از تریبون برای احقاق حق آن‌ها استفاده کنم. نتیجه هم گرفتیم البته درست است که کامل انجام نشد. 
حیدری ادامه داد: آقای عراقچی در رسانه‌ها اعلام کردند، اینکه چقدر ماندن اروپایی‌ها و چین و روسیه در برجام می‌تواند اثربخش باشد، باید زمان جلو برود تا ببینیم چه می‌شود. ما نگران هستیم زیرا در حال حاضر اتحادیه اروپا اعلام کرده که خارج نمی‌شود، و از کمپانی‌های خود هم حمایت می‌کنیم. اما توتال اعلام کرده که اگر آمریکا شرکت من را استثنا نکند نمی‌توانم ادامه دهم. نظم سیستم بانکی و مبادلات بانکی دست آن‌ها است. نگرانی شما به جا بوده و ما هم این نگرانی را داریم، اما امیدواریم و همین طور که تاکنون با هزینه زیاد پشت سر گذاشتیم در ادامه نیز پشت سر بگذاریم.
وی اضافه کرد: وعده‌هایی که داده شده بود از جانب فرد نبود. در جلساتی که با روسای قوا و دبیر شورای عالی امنیت ملی داشتیم استنباط ما این بود که رفع حصر به زودی صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما هم این بود که همان سبک رفع حصر آقای منتظری باشد، در مورد این افراد هم پیشنهاد ما این بود و به رئیس قوه قضاییه و دبیر شورای عالی امنیت ملی این پیشنهاد را دادیم. عملا هم اینگونه پیش می‌رود استنباط ما این بود که تا عید رفع حصر انجام بگیرد.
عضو فراکسیون امید افزود: نگاه سیستماتیک یعنی بتواند همه عوامل را در تعامل با هم ببیند، پدیده را انتزاعی نمی‌کند. پدیده را در تعامل با سایر پدیده‌ها مورد مطالعه قرار می‌دهیم، معیشت مردم اکنون در کلان کشور جدا از دیگر مسائل نیست. معیشت و درآمدهای کشور، فروش نفت و افزایش بهره‌وری جدا از روابط حسنه با دنیا نیست. باید مسائل را با هم دید. این نگاه انتزاعی ما را به یاس، ناامیدی و پوچی می‌کشاند.
وی با بیان اینکه جوان پمپاژ امید است، گفت: اما در کشورهای جهان سوم مساله‌ انحرافی پیش آمد و اینکه دانشگاه که باید پایگاه اصلی دانش، پژوهش و آموزش باشد، روی مسائل سیاسی تمرکز کرد و بعد نیز جای خالی احزاب را پر کردند. در کشور ما هنوز حزب به آن معنا میدان‌دار اصلی نشده است. موضوع امید مشکل اصلی‌اش در این انحراف است. فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها باید فعالیت فوق‌برنامه و تمام تمرکز آن مسائل علمی و پژوهشی باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص برابری جنسیتی، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی در راستای احیای حقوق بانوان به اندازه تمام تاریخ بشریت کار شده اما باز هم جا دارد. منتها اشکالی است که باید وعده‌ها موقع انتخابات به اندازه ظرفیت داده شود. باید ساختار قدرت را نگاه کنیم و بینیم اختیارات چقدر است و به آن اندازه وعده داد. اگر وعده رفع حصر داده می‌شود، اما اختیارات با شما نیست اشتباه است.
حیدری اضافه کرد: اگر وعده آوردن زنان در کابینه داده می‌شود اما اختیار ندارید اشتباه است. یا وعده برابری کامل قدرت‌های را می‌دهید این نقص ما است، هنوز در کلان شهرهای ما برای اهل تسنن مسجد نداریم این اشکال است اما بعد موضوع جهان اسلام و وحدت مسلمین را مطرح می‌کنید. 
وی عنوان کرد: آنچه در انتخابات به عنوان لیست امید در مجلس آمد، با آنچه در مجلس با امید ماند بسیار تفاوت پیدا کرد. حالا به هر دلیلی و یک گله اصلی ما هم به همین دولت است. فضایی بود که اسم اصلاحات و پیام آقای خاتمی نیز رای‌آور بود، متاسفانه وقتی در مجلس آمدند راه دیگری را انتخاب کردند. درنتیجه فراکسیون امید آنچه فراکسیون اکثریت مطلق مجلس بوده غیرواقعی است ولی همین هم که هست بیشتر می‌تواند باشد.
عضو فراکسیون امید تاکید کرد: اصلاحات به عنوان یک مفهوم در نظام هستی نهفته است، راه توسعه راهی جز اصلاحات ندارد. در هر کشور و ملتی که باشد شمایی از این اصلاحات وارد جامعه بشری، فعالیت‌های سیاسی و بحث توسعه می‌شود. این برداشت جناحی بوده اصلاحات متعلق به کسی نیست، متعلق به نظام هستی و کل بشریت است. در این مقطع نمادش آقای خاتمی می‌شود فردا ممکن است فرد دیگری باشد. در همین تاریخ چند صد ساله اخیر هر موقع مردم از اصلاحات پشت کردند نتایجش را دیدند، نتایجش ضررهایی بوده است.
حیدری اضافه کرد: برجام تماما زیر نظر مقام معظم رهبری بوده و دکتر ظریف نقش سخنگو را داشته، این کار زیر نظر رهبر بوده اما اکنون عنوان می‌کنند که رهبری نه. واقعیت تاریخی را که نمی‌توانیم تحریف کنیم. اکنون نیز زیر نظر رهبری دنبال می‌شود. اینکه این رویکرد به نتیجه برسد یا نه بحث دیگری است. رویکرد جنگ‌طلبی و رویکردی که در آن ما باید با دنیا در اصطکاک و تنش باشیم، جواب نمی‌دهد. یکی از ریشه‌های معیشت همین است. با همین تنش، درگیری و اصطکاک است که میلیاردها پول مردم غارت و وضع اشتغال اینگونه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ما اکنون در شرایط بسیار سختی هستیم و سخت‌تر هم خواهد شد، تصریح کرد: در برجام تمام تله‌ها این است که ما از برجام خارج شویم تا تحریم‌ها بازگردد. در حال حاضر نیمه تحریم هستیم اما اگر تحریم‌ها رسما برگردد، همین فروش نفت را هم نداریم. همه ما متعلق به این کشور، ملت و وطن هستیم و با همدلی، همفکری، اتحاد و صمیمیت می‌توانیم مشکلات را کمتر و نتایج را بیشتر کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود