پیام خراسان

آخرين مطالب

از نگاه‌ سلیقه‌ای مدیران دانشگاه آزاد تا سایه بی‌اعتمادی بر سر تشکل‌های دانشجویی علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد رسالتی مهم را دنبال می‌کنند زیرا این دانشگاه به عنوان میراث گرانمایه‌ امام خمینی (ره) و یکی از مجموعه‌های بزرگ علمی و فرهنگی برآمده از نظام مقدس جمهوری اسلامی در هدایت بخش عظیمی از جوانان کشور نقش آفرین است.
  امروزه اهمیت برنامه‌های فرهنگی بر کسی پوشیده نیست، اما عوامل گوناگونی در اثربخشی برنامه‌های فرهنگی موثرند که باید مورد بررسی قرارگیرند.
برای مثال تحولات مدیریتی در هر دانشگاهی همواره تغییراتی را در ساختار فرهنگی و واکنش‌هایی را از سوی دانشجویان دانشگاه به دنبال دارد. گاهی برخی فعالان دانشجویی این تحولات را فرصتی برای تحقق توسعه فرهنگی و ایجاد محیطی پویا و فعال در دانشگاه و جامعه می‌شمارند و از طرفی ممکن است برای برخی تشکل‌های دانشجویی این تغییرات چندان مطلوب ندانند چراکه نگاه‌ها سلیقه ای را مانع اقدامات خود می دانند.
در همین راستا  میزگردی با عنوان "تحلیل فضای فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد" را با حضور مسئولان تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه با هدف بیان نظرات آنان در این زمینه   برگزار  شد.
نگاه‌ سلیقه‌ای مدیران گرینبان‌گیر جنبش دانشجویی در دانشگاه آزاد
بهزاد قاسمی، دبیر انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر جنبش دانشجویی شده، این است که با تغییر رویکرد یک دانشگاه، کلیه زحمات افراد دوره قبل به خاطر سلایق فکری وعلایق نابود می شود.
وی با اشاره مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد را در دوره های مختلف، تاکید کرد: در دوره حدود 30 ساله ی دکتر عبدالله جاسبی، رییس اسبق دانشگاه آزاد رشد چندانی از نظر فرهنگی در دانشگاه اتفاق نیفتاد، زیرا وی اعتقادی به این زمینه و رویکرد و فضای باز دانشجویی نداشت؛ در دوره‌ی دکتر حمید میرزاده، رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی پر رنگ تر شد و برای آن بودجه مستقل تعریف شد، دفاتر در استان‌ها فعال تر شدند، سلسله جلسات کاربردی بیشتر شد و در نهایت بعد از 30 سال توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه ایجاد شد.
دبیر انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یادآور شد: اکثر کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد در دوره مدیریت قبل شکل گرفتند و تئاتر و جشنواره نشریات بنیان گذاری شد.
قاسمی ادامه داد: بعد از انتصاب دکتر ابراهیم کلانتری به عنوان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد، خوشبختانه فعالیت‌های صورت گرفته به مسیر خود ادامه داد و تقریبا فعالیت‌های قبل نفی نشد، اما متاسفانه در این دوره تئاتر تعطیل شد. 
رشد فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد ریشه در مدیریت گذشته دارد
وی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد مشهد به لحاظ فرهنگی پیشتاز شده است که این مساله ریشه در مدیریت گذشته دارد.
فرهنگ در دانشگاه باید توسط دانشجو پایه‌گذاری شود
دبیر انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: فرهنگ بایستی توسط دانشجو پایه گذاری شود و به مراتب به بالا منتقل شود.
قاسمی تاکید کرد: وضعیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد از همان ابتدا اهمیت خاصی داشت؛ در دوره گذشته در حوزه سیاسی یک مقدار اوضاع بهتر شد.
ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی بزرگترین ضربه به دانشگاه آزاد بود
وی مهم ترین ضربه دانشگاه را ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی با هم دانست و بیان کرد: در دوران جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه را به عهده گرفت و در واقع دانشگاه به دو بخش تقسیم شد و در این دوره در مشهد و تهران تغییرات چشمگیری به وجود آمد.
دبیر انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی عنوان کرد: درحال حاضر برای اولین بار درترکیب کمیته انضباطی دانشگاه آزاد نماینده ی کانون های دانشجویی با حق رای حضور دارد.
بی‌اعتمادی به تشکل‌های دانشجویی کنار گذاشته شود
قاسمی بیان کرد: عدم اعتماد بین تشکل انجمن اسلامی و معاونت فرهنگی وجود دارد که انتظار داریم با گذشت زمان و رفع شدن آن شاهد شکوفایی بیشتر آن‌ها در دانشگاه آزاد باشیم.
وی ادامه داد: در مدیریت دوره ی قبل صدور مجوزها بسیار راحت بود، اما در دوره‌ی جدید به دلیل عدم اعتماد به تشکل‌های دانشجویی کار سخت تر شده است، چرا که جلسات هر 2 هفته یک بار تشکیل می شود که گاها برای هماهنگی برنامه‌ها به مشکل برخورد می‌کنیم، درحالی که ما شاهد هستیم که برای برخی از تشکل‌های موردنظر مسئولین حتی مجوز به‌صورت تلفنی نیز صادر می شود.
16 کانون فرهنگی مجوزدار بی فعالیت در دانشگاه آزاد مشهد
دبیر انجمن اسلامی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 26 کانون فرهنگ ی و 8 تشکل وجود دارد که حدود 10 کانون فعال است و باقی تنها اسمی فعال هستند و توان دانشگاه را گرفته‌اند و در واقع بیشتر آمار هستند.
قاسمی گفت: برخی مواقع می‌تواند صدور مجوز برای تشکیل کانون بیش از حد درست نباشد، چراکه برای داشتن آمار از امکانات و بودجه دانشگاه استفاده خواهد شد تا موازی کاری انجام شود.
وی عنوان کرد: در دوره مدیریت گذشته هیچ دانشجویی به دلایل سیاسی به کمیته انضباطی نرفته است و در دوره ی جدید نیز موارد در حد چند تذکر بوده است.
عدم تخصیص بودجه کافی به کانون‌های فرهنگی در مدیریت دوره قبل
در ادامه این میزگرد علی جلالیان صداقتی، دبیر کانون های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: در دوره ی مدیریت گذشته با مشکل بودجه‌ای و عدم توجه معاونت فرهنگی به کانون‌های فرهنگی روبه رو بودیم که در مدیریت دوره‌ی فعلی خوشبختانه مشکلات حل شده و مورد خاصی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: کلیه برنامه‌های فرهنگی به صورت پرپوزال به معاونت فرهنگی دانشگاه ارائه می شود.
دبیر کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: در دانشگاه آزاد به دلیل اینکه مسئول کانون‌های فرهنگی دانشجو است، دست برای انجام امور و تصمیم گیری برای امور فرهنگی بسیار باز است و دانشجو می‌تواند نگاه و چشم انداز تعریف کند.
جلالیان صداقتی عنوان کرد: برای اولین بار نماینده کانون‌های فرهنگی دانشجویی به شورای فرهنگی راه پیدا کرده است که خوشبختانه در این مورد دانشگاه آزاد مشهد پیشتاز است.
وی ادامه داد: خوشبختانه دانشجویان نگاه خاصی به کانون‌های فرهنگی دارند چراکه از نگاه‌های سیاسی خسته شده‌اند و کانون‌های فرهنگی را مامن آرامش می دانند.
فرید مسعودی نژاد، دبیر کانون وفاق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: تصمیم گیری از پایین به بالا نکته ای است که مکررا توسط مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است و روند شکل گیری فرهنگ در دانشگاه باید از دانشجویان به مسئولان باشد.
وی تاکید کرد: شرایط دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به گونه‌ای بود که از لحاظ فرهنگی و سیاسی کارها از دست در رفته بود و این نتیجه ی ترکیب سیاست و فرهنگ است.
دبیر کانون فرهنگی وفاق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، تصمیم گیری‌ها و انتصابات نابجای معاونین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را باعث خروج کار دانست و عنوان کرد: در زمان آیت الله هاشمی دسترسی به معاونین و مسئولان بسیار سخت بود. خوشبختانه در دوره‌ی فعلی شرایط بسیار بهتر شده است تا جایی که معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد جلسات را از حالت رسمی خارج و به دوستانه تبدیل کرده است و دانشجویان بسیار برای ورود به مسایل فرهنگی راغب شده‌اند.
مسعودی نژاد تاکید کرد: تا دانشجویان نباشند کسب درآمد و سیاستی وجود ندارد و تا دانشجوی شاخص نباشد فرهنگ وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه بعد از فوت آیت الله هاشمی کمیته عفاف و حجاب در دانشگاه راه اندازی شد، گفت: درحال حاضر حجاب در دانشگاه به حدی رسیده است که دیگر کنترل آن بسیار سخت شده است .
ادغام فرهنگ و سیاست، جایی برای عرض اندام دانشجو نمی‌گذارد
دبیر کانون فرهنگی وفاق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد یادآور شد: تا زمانی که مسئولین میان رده به این نتیجه نرسند که دانشجو حق انتخاب دارد و نباید برای دانشجویان تصمیم بگیرند و در جایی که فرهنگ با سیاست ترکیب شود دانشجو هیچ جایی برای عرض اندام در مسائل فرهنگی نخواهد داشت.
برنامه‌های فرهنگی از سختگیری انضباطی در ترویج حجاب موثرترند
احمدرضا کرامتی تولایی، قائم مقام انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: سخت گیری انضباطی در مورد مساله حجاب را بی نتیجه دانست و عنوان کرد: به دلیل این که اکثر دانشجویان فقط برای گرفتن مدرک به دانشگاه می آیند و عبایی از ثبت تذکر در پرونده خود ندارند بهتر است سخت گیری صورت نگیرد و قطعا فرهنگسازی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی بهتر جواب خواهد داد.
وی با بیان اینکه از سال 93 یک موج دانشجویی در زمینه سیاسی، فرهنگی و علمی به دانشگاه آزاد مشهد وارد شد، اظهار کرد: ما در انجمن علمی سعی کردیم فضای علمی به خواب رفته این انجمن را بیدار کنیم؛ زحمات و سختی‌های زیادی برای رسیدن به شرایط کنونی کشیدیم، ما توانستیم انجمن علمی را ثبت کنیم و به جاهای بزرگی رسیدیم و برای این انجمن بها گرفتیم.
ا نجمن‌های علمی‌ در سایه بی‌توجهی مدیریت جدید دانشگاه‌آزاد مشهد
قائم مقام انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: سلیقه مدیریتی و بی توجهی در دوره‌ی جدید مدیریت دانشگاه آزاد به انجمن علمی باعث شد تا انجمن‌ها دوباره غیرفعال شوند تا جایی که حتی انتخابات آن‌ها برگزار نمی شود. 
قائم مقام انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد مشهد بیان کرد: بودجه یکی از مشکلات اساسی این انجمن به شمار می رود و همچنین نداشتن اساسنامه‌ی جامع از دیگر مشکلاتی است که با آن درگیر هستیم.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه 2 نفر از اعضای شورای مرکزی از اساتید هستند و حضور و فعالیت در انجمن علمی برای آن‌ها جنبه مالی ندارد و تنها زمان آنان را می‌گیرد، اغلب اوقات بایستی با تلاش و اصرار زیاد مبنی بر کاندیدا بتوانیم انجمن را تشکیل دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد