در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد؛
حمایت از کالای ایرانی از دولت آغاز میشود
اقتصادي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - یک کارشناس اقتصادی گفت: برای تحقق شعار امسال، دولت بایستی از خودش شروع کند، اگر دولت به این امر اعتقاد داشته باشد و با عزم جدی وارد شود، بسیاری از واحدهای ما با رونق مواجه خواهند شد.
علی عدالتیان در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به شعار امسال و عدم تحقق یافتن اقتصاد مقاوتی در سالهای گذشته، بیان کرد: علت اصلی تحقق نیافتن شعارهای حامی تولید داخل و اقتصاد مقاومتی در سالهای گذشته توسط دولت، نگاهداشتن این قبیل سیاست در سطح شعار بوده است، هیچوقت عملا شاهد تحقق این شعارها نبودیم.
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع مشاهده شدهاست که مدیران دولتی از کالاهای داخلی استفاده نمیکنند. در حقیقت این عمل مدیران در نگاه مردم به این قضیه تاثیرگذار است.
این کارشناس اقتصادی در خصوص انتخاب شعار« حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: انتخاب شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری بسیار عملی سنجیده و پسندیدهای بوده است، به خصوص در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی ما در فروش محصولات دچار مشکل هستند.
وی اضافه کرد: از سویی چون کالاهای مشابه فراوانی از کشورهایی همچون چین به بازار ایران وارد میشوند، ضربهی سختی به تولیدکنندگان ایرانی وارد میکند.
عدالتیان درخصوص واردات کالاهای چینی اظهار کرد: این کالاهای چینی هم کیفیت و هم قیمت بهنسبت پایینی دارند و چون ضوابط خاصی برای واردات کالاهای اینچنینی وجود ندارد، تمایل بیشتر به سمت اینقبیل کالاها بوده و از کالاهای داخلی آنطور که باید و شاید حمایت صورت نمیگیرد.
وی افزود: همین علت سبب میشود که تولیدکنندگان داخلی با مشکل روبهرو شده و چهبسا به تعدیل نیرو و یا حتی تعطیلی روی آورند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: همانطور که رهبری فرمودند، برای تحقق هدف مذکور هم باید دولت و هم ملت تلاش کنند، بایستی از واردات کالاهای باکیفیت مشابه تولید داخلی جلوگیری کرد. اگر این اقدام انجام پذیرد، مردم نیز به خرید کالای ایرانی تمایل پیدا میکنند.
عدالتیان با اشاره به جایگاه تبلیغات در فرهنگسازی خرید کالای ایرانی، خاطر نشان کرد: درصورت پذیرفتن این هدف تبلیغات از طریق رسانههای ملی بسیار حائز اهمیت است. میتوان از طریق تبلیغات در رادیو و تلویزیون نسل کودک و نوجوان کشور را با فرهنگ خرید کالای ایرانی پرورش داد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به علل تمایل جامعه به خرید کالای خارجی گفت: علت اینکه مردم به سمت کالاهای کمکیفیت خارجی میروند و از خرید کالاهای باکیفیت مشابه داخلی ممانعت میکنند، ریشه در یک بمباران تبلیغاتی دارد. این مسئله در زمینههای دیگر نیز صادق است؛ برای مثال صنعت گردشگری ما نیز دچار همین مشکل است و با وجود جاذبههای توریستی فراوان تمایل بیشتر به سفرهای خارجی وجود دارد.
عدالتیان عنوان کرد: اگر مصائب و معضلات امروز تولیدکنندگان را برای جامعه مطرح کنیم؛ برایشان از علل ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران یا تعدیل نیرو بگوییم، به طور حتم تمایل به خرید کالای ایرانی در جامعه ایجاد میشود. در انجام این مهم همه باید دستبهدست هم بدهند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به واردات بیرویه، بیان کرد: در سالهای ابتدایی انقلاب، اصلی در دولت اجرا میشد که از واردات کالاهای خارجی که مشابه آن و با کیفیت بیشتر در داخل تولید میشود، خودداری میشد. هرچند با رانتهایی که در آن دوران وجود داشت این اصل به صورت تمام و کمال اجرا نشد، ولی نسبت به دوران کنونی اوضاع بهتری برای تولیدکنندگان وجود داشت.
عدالتیان با بیان این که تکنولوژیهای تولید در کشور بهروز نیستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی مدتها است به علت نوسانات ارزی و عدم فروش کالاهای تولیدی، دارای تکنولوژی تولیدی پیشرفته و بهروز نیستند. در نتیجه کالاهای ایرانی از نمونههای خارجی نسبتا کمکیفیتتر هستند. البته از کالاهای چینی در این مقایسه بایستی صرفنظر کرد.
وی افزود: در عین حال مواردی در کشور موجود است که از نمونههای خارجی برتر هستند، صنعت نساجی کشور ما در مقایسه با تولیدات اروپایی بسیار باکیفیتتر بوده و حرفی برای گفتن دارد.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۱۶
-
۳۱ بازديد
-
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61153/